Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
1. Det finns ett stort antal demokratiska republiker världen över, och även i Norden (Finland, Island). Således är det ett trovärdigt alternativ.
Visst är det väl ändå märkligt att republikanerna då aldrig lyckas enas om ett genomtänkt förslag till hur den svenska republikanska författningen skulle se ut. Inte en enda gång.
Citat:
2. Personlig åsikt, inte ett argument.
Tvärtom! När en personlig åsikt delas av huvuddelen av ett folk, så blir det både en politiks hållning och ett mycket starkt att argument.
Citat:
3. Viss poäng där. Vid en omröstning idag skulle sannolikt Svenska folket rösta för att behålla kungahuset.
Jag vill dock mena att kungahusets eventuella popularitet inte utgör ett argument för dess bevarande i nuvarande form. Att hävda detta är ett rent argumentationsfel.
Det är för att Du inte lyckas skilja på mitt argument för
monarkin, och Din uppfattning om
kungahuset. Detta är givetvis inte identiska företeelser. Det är monarkin förtjänster jag argumenterar för. Rätt bra också, om jag för säga det själv.
Citat:
Det verkar överlag vara ytterst tunt på argumentfronten hos er monarkister. Inte undra på, eftersom en statschef som inte tillsatts på baserat på sina meriter präglas av rent godtycke.
Hade jag velat ge bort pengar till folk som inte förtjänat dem hade jag lika gärna kunna vänt mig till tiggaren på hörnet.
Det finns inget som meriterar kungens krav på mina pengar över tiggarens.
Nu har vi svarat på Din frågor, så nu vänder vi på kuttingen en stund:
1) Vilka reella problem ser Du i dagens svenska statschefslösning? Inte symbolpolitiska eller känslomässiga, utan reella.
2) Har Du någon politisk och/eller författningsmässig lösning som med tämligen hög sannolikhet åtgärdar de där problemen?