2016-12-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrevolution
Tjo,

Jag har diverse skulder hos kronofogden och fick därför min bostadsrätt utmätt. Ingen tvångsförsäljning eller så men den blev såld.
Jag gick en ganska ansenlig summa plus på det, och skulle få dessa pengar när överlåtelsen trädde laga kraft enligt kronkalle.
Detta skulle varit i måndags, och jag har ännu inte fått några pengar. Någon som har koll på hur det där funkar egentligen? Jag fick berättat för mig av dom själva att jag skulle ha pengarna idag, men ingenting har kommit. Dessutom ligger deras system nere idag så dom kunde inte se något när jag ringde dom.

Kan anda skulder påverka utbetalningen även fast dom inte nämnt något om det tidigare?
Jag behöver ju dessa pengar för att kunna betala skulderna liksom.

Tacksam för svar.

Är det andra skulder som finns hos kfm kan överskottet mätas ut för dessa.. annars kommer de nog snart till dig
Citera
2016-12-19, 12:31
Medlem
Glock31s avatar
vart 4dje år åker ja på löneutmätnings kontroll . . . . . .
Citera
2016-12-28, 17:26
Medlem
Klarabella79s avatar
Jag är helt okunnig om vad gäller KFM. Men jag har hjälpt en bekant att söka skuldsanering, det för några dagar sen bara. Idag fick han ett brev på posten där det står:

"Vi har tagit emot din ansökan om skuldsanering och påbörjar vår handläggning så snart som möjligt. Ibland kan vi behöva lite mer information för att kunna handlägga ansökan. I såfall kontaktar vi dig."

*Att tänka på under tiden vi handlägger din ansökan:
-Fortsätt betala dina vanliga utgifter, till exempel hyra, telefon, tv-avgif och underhållsbidrag. Om du drar på dig nya skulder kan det nämligen vara svårt för dig att klara din skuldsanering.

- Spara handlingar om din ekonomi, till exempel lönespecifikationer och pensionsuppgifter

-Meddela förändringar som gäller din ekonomi och dina personliga förhållanden, till exempel om dina inkomster eller utgifter ändras.

*Vad händer i nästa steg?

- Om du uppfyller villkoren beslutar vi att inleda skuldsanering för dig. Det innebär att du har förutsättningar att få skuldsanering, men vi behöver utreda klart din ansökan.

-Om du inte uppfyller villkoren avslår vi din ansökan. I såfall förklarar vi varför du inte uppfyller villkoren. Vår förklaring kan ge dig vägledning om när det är lämpligt att söka igen.

Vad menas med det här? Kommer KFM fortsätta sin utmätning av hans sjukpenning? Eller stannar det upp nu tills dom beslutat om något? Farbrorn kommer ALDRIG kunna betala klart sin skuld på MINST 20år och han är inte ung heller utan uppbär sjukpenning (förtidspension sen 3 år tillbaka) och har nästan lägsta SGI hos FK

Tacksam för all info.
Citera
2016-12-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Jag är helt okunnig om vad gäller KFM. Men jag har hjälpt en bekant att söka skuldsanering, det för några dagar sen bara. Idag fick han ett brev på posten där det står:

"Vi har tagit emot din ansökan om skuldsanering och påbörjar vår handläggning så snart som möjligt. Ibland kan vi behöva lite mer information för att kunna handlägga ansökan. I såfall kontaktar vi dig."

-Fortsätt betala dina vanliga utgifter, till exempel hyra, telefon, tv-avgif och underhållsbidrag. Om du drar på dig nya skulder kan det nämligen vara svårt för dig att klara din skuldsanering.

- Spara handlingar om din ekonomi, till exempel lönespecifikationer och pensionsuppgifter

-Meddela förändringar som gäller din ekonomi och dina personliga förhållanden, till exempel om dina inkomster eller utgifter ändras.

- Om du uppfyller villkoren beslutar vi att inleda skuldsanering för dig. Det innebär att du har förutsättningar att få skuldsanering, men vi behöver utreda klart din ansökan.

-Om du inte uppfyller villkoren avslår vi din ansökan. I såfall förklarar vi varför du inte uppfyller villkoren. Vår förklaring kan ge dig vägledning om när det är lämpligt att söka igen.

Vad menas med det här? Kommer KFM fortsätta sin utmätning av hans sjukpenning? Eller stannar det upp nu tills dom beslutat om något? Farbrorn kommer ALDRIG kunna betala klart sin skuld på MINST 20år och han är inte ung heller utan uppbär sjukpenning (förtidspension sen 3 år tillbaka) och har nästan lägsta SGI hos FK

Tacksam för all info.

Hej,
Du/ni kommer inte få andra förutsättningar om han redan lever på existensminimum. Efter ert fall har prövats och förhoppningsvis går igenom kommer det fortsätta under hela perioden. Hans liv fortsätter som vanligt just nu, därför är det extra viktigt att han inte får fler skulder i och med att den inte kommer vara med i skuldsaneringen. Det bästa du kan göra är att hjälpa till och se till att han sköter sig. Gör han inte det kommer de han är skyldig pengar till förmodligen kräva att skuldsaneringen upphör.

Han kommer tyvärr inte få "mer" pengar per månad än vad existensminimum berättigar honom till. Det antar jag att han redan har, och resten utmäts, så det kommer tyvärr inte bli nån skillnad. Som sagt, skuldsaneringen behandlar endast skulderna och han måste leva på existensminimum under hela perioden.

Ett tips är att höra med budget och skuldrådgivare på kommunen för att hjälpa honom få så mycket han bara kan av sina pengar.
Citera
2016-12-29, 14:37
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArabiskaPrinsen
Hej,
Du/ni kommer inte få andra förutsättningar om han redan lever på existensminimum. Efter ert fall har prövats och förhoppningsvis går igenom kommer det fortsätta under hela perioden. Hans liv fortsätter som vanligt just nu, därför är det extra viktigt att han inte får fler skulder i och med att den inte kommer vara med i skuldsaneringen. Det bästa du kan göra är att hjälpa till och se till att han sköter sig. Gör han inte det kommer de han är skyldig pengar till förmodligen kräva att skuldsaneringen upphör.

Han kommer tyvärr inte få "mer" pengar per månad än vad existensminimum berättigar honom till. Det antar jag att han redan har, och resten utmäts, så det kommer tyvärr inte bli nån skillnad. Som sagt, skuldsaneringen behandlar endast skulderna och han måste leva på existensminimum under hela perioden.

Ett tips är att höra med budget och skuldrådgivare på kommunen för att hjälpa honom få så mycket han bara kan av sina pengar.

Tack! Han är införstådd i vad det innebär då kfm idag utmäter hans sjukpenning. Undrade mer vad brevet betydde, kommer utmätningen stoppas nu under deras handläggning eller fortlöper det som vanligt tills han får ett beslut?

Tack än en gång!
Citera
2016-12-30, 15:30
Medlem
Jag har krav på en före detta arbetsgivare avseende obetalad lön. En mindre del av kraven avser feluträknad lön. Hur ställer jag lämpligast sådana krav via kronofogden? Begär jag hela bruttolönen eller gör jag någon justering för preliminär skatt?
Citera
2016-12-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79

Tacksam för all info.

Löneutmätningen pågår till dom eventuellt beslutar att inleda skuldsaneringen.
Citera
2016-12-31, 10:52
Medlem
KFM kommer börja dra från min lön from nästa månad.
Kommer jag få mina bidrag (barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag) från försäkringskassan i fortsättningsvis?
Någon som vet?
Citera
2016-12-31, 11:06
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcsflickan
KFM kommer börja dra från min lön from nästa månad.
Kommer jag få mina bidrag (barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag) från försäkringskassan i fortsättningsvis?
Någon som vet?
Det borde ju stå i breven du fått? ...hur de räknat då! Har du anställning och lön "på riktigt"?
Citera
2016-12-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Det borde ju stå i breven du fått? ...hur de räknat då! Har du anställning och lön "på riktigt"?

Ja jag har fast anställning och får riktig lön.
Det står inte med i uträkningen. I uträkningen är det LÖN - SKATT - 5134 (Det de ska dra) = 9109 (mitt förbehållsbelopp) men står inget om bidragen förutom att jag fyllt i det.
Hoppas att du förstår vad jag menar med uträkningen
Citera
2016-12-31, 11:15
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcsflickan
Ja jag har fast anställning och får riktig lön.
Det står inte med i uträkningen. I uträkningen är det LÖN - SKATT - 5134 (Det de ska dra) = 9109 (mitt förbehållsbelopp) men står inget om bidragen förutom att jag fyllt i det.
Hoppas att du förstår vad jag menar med uträkningen
Förbehållsbeloppet är vad du får behålla och alla bidrag (som bostadsbidrag, barnbidrag) räknas som inkomst..
Citera
2016-12-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Förbehållsbeloppet är vad du får behålla och alla bidrag (som bostadsbidrag, barnbidrag) räknas som inkomst..

Ok. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in