2016-12-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Alltså... den här åklagaren. Börjar inte han, raskt närma sig den punkt där man kan anse att han saboterar sin egen utredning? Dessutom finns det anhöriga som inte kommer undan dessa stundliga uttalanden i slaskpressen. Arma människor. Vidare kan man undra varifrån man ska hämta domare och nämndemän till tingsrätten. Allt sköljs ju ut med rekordfart i media av den högtalande åklagaren.
Eller så är det så enkelt att alla som vanligtvis högljutt protesterar mot allt som läcker ut från utredningar eller signalement och dylikt helt enkelt har fel, det är inte så farligt och processen är inte så ömtålig som de vill tuta i folket.
Citera
2016-12-29, 21:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Säg inte att han inte kommer dömas, nu kommer jättemånga i tråden rätta dig!

Men varför har han inte haft ihjäl någon på bion? På Bussen? Taxichaffisen? Caset är om möjligt mer öppet nu än vad det var för någon timme sedan. Varför tog han sig till detta ödsliga hus, och vad var hans motiv om inte att döda?

För att lösa något med ett BO som uppges vara en fuling i fastighetsaffärer? Som dessutom kanske väntar honom?
Citera
2016-12-29, 21:21
Bannlyst
Citat:

Men varför har han inte haft ihjäl någon på bion? På Bussen? Taxichaffisen? Caset är om möjligt mer öppet nu än vad det var för någon timme sedan. Varför tog han sig till detta ödsliga hus, och vad var hans motiv om inte att döda?

Sverige är ett av få länder som dömer folk till vård. Psykosen börjar "lågt" och stiger sedan. Börjar med svårigheter att orientera sig och sedan att uppfatta sin omgivning. I grunden är individen livrädd. Tänk dig att du är hemma men du kan inte uppfatta det. Du letar desperat att förstå din omgivning, du gör helt irrationella saker som du inte ens uppfattar som verkliga. Att uppfatta andra som monster eller djävulen är vanligt förekommande. Eller att han uppfattade samtalet som ett "hot" på något sätt för han förstod inte verkligheten. Det finns givetvis ingen logik i vad han gör i detalj, det ligger i sjukdomens natur.
Citera
2016-12-29, 21:24
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
För att lösa något med ett BO som uppges vara en fuling i fastighetsaffärer? Som dessutom kanske väntar honom?
Ja, men då går "psykos" bort. Då blir allting genast mera logiskt. Men att en 20-åring som bor hemma skulle ha affärer med en fastighetspamp låter långsökt. Såg att du spekulerade i att han eventuellt kunnat vara ditskickad av någon annan, men det låter också långsökt. Jag skulle i alla fall inte använda mig av denna mes tjänster i utpressningssituationer och liknande
Citera
2016-12-29, 21:24
Medlem
Citat:

En människa som genomgår en psykos tappar mer eller mindre helt kontakten med verkligheten. Det är inget konstigt alls med att en bussåkande psykotisk person hamnar utanför en främlings dörr mitt ute i ingenstans. Kanske även MER logiskt än att personen lyckas ta sig hem som planerat?

Och när som helst kan paranoian ta över... från till synes lugnt beteende till "FÖRSÖKER DU DÖDA MIG?" på en jävla sekund.
Citera
2016-12-29, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merlini
En människa som genomgår en psykos tappar mer eller mindre helt kontakten med verkligheten. Det är inget konstigt alls med att en bussåkande psykotisk person hamnar utanför en främlings dörr mitt ute i ingenstans. Kanske även MER logiskt än att personen lyckas ta sig hem som planerat?

Och när som helst kan paranoian ta över... från till synes lugnt beteende till "FÖRSÖKER DU DÖDA MIG?" på en jävla sekund.

Japp. Ingen logik att applicera där ity att logik bygger på en adekvat verklighetsuppfattning.
Citera
2016-12-29, 21:27
Medlem
Känner Bo. Han var anställd av den som ägnade sig åt skumma affärer. Bland annat har han varit anställd som fastighetsskötare åt fastighetsägaren som är en tråkig person att ha att göra med.
Fastighetsägaren äger bostäder i Hudiksvall som många unga hyr av (domargatan bla) så min tanke var ett tag om GM hyrt av honom men han visar sig vara skriven hos sina föräldrar.
Citera
2016-12-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ja, men då går "psykos" bort. Då blir allting genast mera logiskt. Men att en 20-åring som bor hemma skulle ha affärer med en fastighetspamp låter långsökt. Såg att du spekulerade i att han eventuellt kunnat vara ditskickad av någon annan, men det låter också långsökt. Jag skulle i alla fall inte använda mig av denna mes tjänster i utpressningssituationer och liknande

Nej, jag är inte ens någon som skulle fundera på utpressning. Men det kanske inte heller handlar om det, från GMs sida eller den han är skickad av (han kanske inte har "uppdrag" från fastighetsskojaren).
Citera
2016-12-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Sverige är ett av få länder som dömer folk till vård. Psykosen börjar "lågt" och stiger sedan. Börjar med svårigheter att orientera sig och sedan att uppfatta sin omgivning. I grunden är individen livrädd. Tänk dig att du är hemma men du kan inte uppfatta det. Du letar desperat att förstå din omgivning, du gör helt irrationella saker som du inte ens uppfattar som verkliga. Att uppfatta andra som monster eller djävulen är vanligt förekommande. Eller att han uppfattade samtalet som ett "hot" på något sätt för han förstod inte verkligheten. Det finns givetvis ingen logik i vad han gör i detalj, det ligger i sjukdomens natur.

Elgard fick hjälp av Barbro Sandin. Hon skrev om honom i "Den zebrarandiga pudelkärnan" och han skrev om sin terapi han fick av henne i "Tokfursten"
http://www.bokus.com/bok/9789187852312/den-zebrarandiga-pudelkarnan/
http://www.bokus.com/bok/9789187852237/tokfursten/

Tog 11 år att komma ut ur den schizofrenin....sen blev han Psykolog tror jag det var...
Citera
2016-12-29, 21:34
Moderator
KomissarieBecks avatar
Om vi då vänder på steken och utgår från det lilla som kommit fram från försvaret:

Misstänkte GM har inte varit på brottsplatsen.

Misstänkte GM har blivit rånad i Hudiksvalls Kommun.

Misstänkte GM har varit avsvimmad under natten till följd av sina skador.

__________________________________________________ _________

Om vi då tuttar ihop det som i alla fall måste anses vara särhetsställt.

Misstänkte GM to bussen från Hudiksvall.

Misstänkte GM valde att kliva av bussen inte långt från Råbo.

Misstänkte GM fick lift med en taxichaufför fram tills Råbo

Misstänkte GM fick lift med en tjej på morgonen.

__________________________________________________ __________

Om rånet inträffat före han klev på bussen där han blev tillfogad skadorna.
Då skulle naturligtvis någon på bussen ha reagerat.

Om personen är såpass illa skadad varför väljer man då att kliva av bussen?
Varför tillkallar man inte själv hjälp före han gick på bussen i Hudiksvall.

Varför bad han inte taxichauffören att köra honom till sjukhuset.

Enda svaret som skulle skapa någon logik är att rånet och skadan skulle uppstått efter
att han klivit ur taxibilen.

Teoretiskt sett skulle han då kunna ha blivit rånad av exempelvis mördaren ute i Råbo.

Misstänkte GM skulle då ha svimmat av ute vid Råbo tills dess dagen efter.
Han har då kraft att ta sig ut till vägen och liftar med tjejen på morgonen utan att nämna
ett enda ord om att han har blivit rånad eller skadad eller legat avsvimmad......

Han har heller inte använt telefon för att larma ambulans under natten eller morgonen och om
han nu inte hade någon telefon så har han heller inte frågat tjejen om hand kunde få ringa på hennes telefon.

Självfallet så blir det en DNA fråga inne i huset,på misstänkte GM, på respektive BO och runt omkring huset/skogen.

För mig låter detta som en helt osannolik historia att S.P skulle vara oskyldig i sammanhanget.

Har säkert missat en rad detaljer som pekar både för och emot men på det hela taget så.......
Citera
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIZAN
Någon i tråden uttrycker oro över åklagaren i fråga. Jag känner igen honom.. var det inte han som var åklagare i mordet på en ung kvinna där hennes sambo/pojkvän först var misstänkt? Detta trots att hon hade huggits uppåt 30-40 ggr med en kniv, det var blod i hela köket och pojkvännen hade inte en droppe blod på sig? Och trots att man hittade någon annans blod blandat med hennes blod?

Gärningsmannen greps så småningom efter ett andra mord. Det visade sig att kvinnan bott i fosterfamilj och mannen var en kille som bodde i samma fosterfamilj. Nästa offer var också fosterbarn i hans fosterfamilj.

Det var så enormt dåligt. Åklagaren gick bara direkt efter handboksmanualen där det står: kvinna mördad i hemmet - pojkvän/make första misstänkt.

Sedan trots att det dök upp bevis som talade emot detta gick de vidare med misstankarna och han satt häktad hur länge som helst...!

Jag tror det är samma åklagare.
Jo, det har kommenterats tidigare i tråden. Sammens skötte fallet med kannibalen i Gävle. Sammens är en färgstark och underhållande figur. Jag har sett och hört honom flera gånger i rättssalen. Ibland verkar han dock vara lite för pratig för sitt eget bästa, i vart fall i sina kontakter med media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trodeialf
Känner Bo. Han var anställd av den som ägnade sig åt skumma affärer. Bland annat har han varit anställd som fastighetsskötare åt fastighetsägaren som är en tråkig person att ha att göra med.
Fastighetsägaren äger bostäder i Hudiksvall som många unga hyr av (domargatan bla) så min tanke var ett tag om GM hyrt av honom men han visar sig vara skriven hos sina föräldrar.

Se där. Han kanske har hyrt men blivit blåst på depositionsavgift och därför fortfarande bor kvar hos föräldrar? Eller kompisen i Hudiksvall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in