2016-12-30, 16:08
Medlem
5549s avatar
Dock ingenting om någon hammare i intervjun.
Citera
2016-12-30, 16:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Sa han något nytt?
SR P4 Gävleborg: Åklagaren: Hoppas på DNA-svar om dubbelmordet nästa vecka
Citat:
Dubbelmordet skedde på kvällen förra torsdagen, den 22 december. Om den misstänkte 20-åringens blod finns i huset kan det vara avgörande bevisning i fallet.

Nu hoppas åklagaren Christer Sammens att svaren från DNA-analyserna kommer i nästa vecka.

– Det handlar inte om flera veckor. Det är inte omöjligt att det blir i näsa vecka, säger han.

En rad föremål och blodspår ska analyseras. Totalt tror åklagaren att utredningen kommer att ta ungefär tre månader innan åtal kan väckas.
Ljudklipp finns. Jag har inte lyssnat på den änu, men förhoppningsvis säger åklagare Glappkäft samma sak som i radion.
Citera
2016-12-30, 16:12
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Dock ingenting om någon hammare i intervjun.
Ok, då blandade jag in en löpsedel jag såg där det stod att gärningsmannen hade hammare med sig.
Förvirringen är total, hehe...
🙄
Citera
2016-12-30, 16:14
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SR P4 Gävleborg: Åklagaren: Hoppas på DNA-svar om dubbelmordet nästa vecka

Ljudklipp finns. Jag har inte lyssnat på den änu, men förhoppningsvis säger åklagare Glappkäft samma sak som i radion.

Artikeln är i princip en avskrivning av ljudklippet.
Citera
2016-12-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajen97
Mycket möjligt, men det känns skumt om han hoppade av mitt i skogen där det inte finns någon busshållsplats. Om han nu inte blev avslängd som någon har sagt.

Aa det har du rätt i.

Fick även det här skickat till mig
"busshållplatsen innan råbo är bromsvallen, ett fritidsområde med permanentboende bla, det ligger på vänster sida av bergsjövägen, och det är rätt långt mellan sista hållplatsen vid avfarten mot hög till bromsvallen, sen en bra bit till för att komma till råbo, varför har han inte gått till det förstnämnda området istället, om han nu hoppade av på hållplatsen innan. Det är ju inte annat än skog och ännu mer skog hela vägen till ilsbo annars. Och dessutom kolsvart 🤔"
Citera
2016-12-30, 16:58
Medlem
Klaedvikarens avatar
Om han blev avslängd eller ombads stiga av, mellan 2 hållplatser mitt på skogen så bör det ha föregåtts av något speciellt. Vilken busschaffis slänger annars av någon mitt ute i ingemansland, om det inte hänt nåt? Vad har vittnena sagt om detta?
Vad har Sammens sagt?
Citera
2016-12-30, 17:00
Medlem
Om vi antar att den omtalade hammarens existens i sinnevärlden (och i MGM:s väska!) är ett faktum, hur passar den in i olika brottsteorier? En hammare är, skulle jag vilja påstå, inte ett uppenbart val av vapen om det gäller att begå ett planerat våldsdåd eller att hota någon. (Däremot är den ett tämligen tjänligt inbrottsverktyg, ävensom användbar för olika former av vandalism.)

Varför hade MGM detta otympliga redskap (ev. jämte andra verktyg) med sig i en väska? Eller rafsade han åt sig den på brottsplatsen? I så fall varför?

Frågor än så länge utan svar...
Citera
2016-12-30, 17:01
Medlem
5549s avatar
Nej han har inte blivit avslängd från bussen eller betett sig illa, eller ens anmärkningsvärt. Detta enligt vittnen som känner Simon och som befann sig på samma buss. Det enda konstiga är tydligen vart han klev av. Ni som pratar om olika hållplatser får gärna rita ut dessa på en karta.
Citera
2016-12-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om vi antar att den omtalade hammarens existens i sinnevärlden (och i MGM:s väska!) är ett faktum, hur passar den in i olika brottsteorier? En hammare är, skulle jag vilja påstå, inte ett uppenbart val av vapen om det gäller att begå ett planerat våldsdåd eller att hota någon. (Däremot är den ett tämligen tjänligt inbrottsverktyg, ävensom användbar för olika former av vandalism.)

Varför hade MGM detta otympliga redskap (ev. jämte andra verktyg) med sig i en väska? Eller rafsade han åt sig den på brottsplatsen? I så fall varför?

Det kan vara så att han alltid släpar med den, möjligen avsedd
för självförsvar, laglig till skillnad från kniv.
Citera
2016-12-30, 17:09
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Christer Sammens säger så här om Hammaren.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/misstankte-dubbelmordaren-hade-verktyg-med-sig-hammare-beslagtogs

Citat:
Han har själv berättat om vad han hade med sig, bland annat en hammare. Han har väl uppfattat att det alltid är bra att ha den typen av saker med sig, säger Christer Sammens.
Är verktygen något ni misstänker kan ha koppling till själva dådet?

– Jag tror inte att den primärt har använts till att beröva någon om livet. Men den kan komma att ha en viss betydelse i det här, säger åklagaren

Så vilken betydelse kan Hammaren haft då? Ja det är ju en bra fråga.
Citera
2016-12-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nej han har inte blivit avslängd från bussen eller betett sig illa, eller ens anmärkningsvärt. Detta enligt vittnen som känner Simon och som befann sig på samma buss. Det enda konstiga är tydligen vart han klev av. Ni som pratar om olika hållplatser får gärna rita ut dessa på en karta.

Citat:
Ursprungligen postat av storeture
Aa det har du rätt i.

Fick även det här skickat till mig
"busshållplatsen innan råbo är bromsvallen, ett fritidsområde med permanentboende bla, det ligger på vänster sida av bergsjövägen, och det är rätt långt mellan sista hållplatsen vid avfarten mot hög till bromsvallen, sen en bra bit till för att komma till råbo, varför har han inte gått till det förstnämnda området istället, om han nu hoppade av på hållplatsen innan. Det är ju inte annat än skog och ännu mer skog hela vägen till ilsbo annars. Och dessutom kolsvart 🤔"

Kanske så enkelt att han ska till det området innan råbo och går av fel och "villar bort" sig. Kanske det som Mgm försöker förklara när han som BO säger i samtalet att personen minns inte. Han behöver inte nämnt för taxichauffören att han var osäker på plats.Var det något inköp som han var ute efter att göra, typ Blocket?? Hans mobil bör väl kollas upp vilka samtal som förekommit. Men som framkommit så vidhåller han att han varit i Hudiksvall hela tiden.
Citera
2016-12-30, 17:48
Medlem
5549s avatar
Fick detta via pm:

"Hej! Jag vet med säkerhet att bussen stannade på Bromsvallens HP eftersom en bilist såg bussen först köra om en bil med släpvagn efter krönet innan Bromsvallens HP och sen hastigt göra en inbromsning och stanna vid Bromsvallen HP. Jag har åkt "34" Hudik-Bergsjö hela min uppväxt och kan inte påminna mig att bussen stannat där någongång!"

Enligt google maps ligger Bromsvallens hållplats här. Alltså någon kilometer innan Norra Råbovägen.
Senast redigerad av 5549 2016-12-30 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in