2016-12-26, 23:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jo! Statschefen ska fanimej vara kapabel att hålla ett tal!

Du tycker att han saknar kapacitet, men det är inte samma sak som varken en objektiv sanning, eller att Din uppfattning omfattas av svenska folket. Kungen är påtagligt populär, men som Du vet är det inte mitt främsta argument för monarki även om det just inte gör saken sämre.
Citera
2016-12-27, 06:07
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Tydligen blir det ett väldigt debacle om det ska krävas en ny kung. Tydligen är ni monarkister alls överens om hur det ska gå till. Som du vet är det en lång väg innan Den löjliga familjen kan läggas till handlingarna, och formen för republik behöver inte alls bestämmas nu. Varför då detta närmast perverterade nöje över att republikaner tillåter sig ha olika åsikter om hur en president ska väljas?

Ett pinsamt försök att ändra fokus från tokvänsterns och flumliberalernas oheliga allians där de är oense om allt utom just sitt hat mot Sveriges statsskick.

Det är en talande tystnad att ingen vänsterpopulist och självutnämnd intellektuell lämnat ett motiverat förslag på en president de vill ha som Sveriges statschef.
Citera
2016-12-28, 10:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Mitt förslag är att Du kommer med förslag på ny kungaätt, förklarar dennas förträfflighet och driver frågan om att störta det nuvarande kungliga huset och ersätta med ett nytt. Inget i monarkins funktionssätt hindrar en sådan kampanj.

Vilket svammel. Att välja en ny kung är en långdragen process som görs av landets riksdag mha kunnigt folk som är insatta i ämnet såsom det var senast när Bernadotte valdes. Förvisso var det Carl Otto Mörner som tog tillfället i akt och erbjöd tronen till Bernadotte och sedan presenterade fait accompli för rikets ledning men idag ska vi nog kunna sköta det hela lite mer formellt.
Citera
2016-12-28, 16:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vilket svammel. Att välja en ny kung är en långdragen process som görs av landets riksdag mha kunnigt folk som är insatta i ämnet såsom det var senast när Bernadotte valdes. Förvisso var det Carl Otto Mörner som tog tillfället i akt och erbjöd tronen till Bernadotte och sedan presenterade fait accompli för rikets ledning men idag ska vi nog kunna sköta det hela lite mer formellt.

Vilket inte alls hindrar att Du kan komma med ett förslag, om Du vill. Du kan ikläda dig rollen som expert på området, eller som Mörner och för diskussionens skulle bli kungamakare. Att det sedan är Riksdagen som beslutar är förstås en annan sak - de behöver förstås några förslag att ta ställning till.
Citera
2016-12-28, 19:46
Medlem
Citat:
Vad jag vet är Mora stenar förkomna, så just exakt där blir förstås svårt att välja (döma) någon till kung. Vi kan nog acceptera att Riksdagen beslutar i Riksdagshuset i den Kungl Hufvudstaden.

Svårare är att bestämma vem vi skall välja. Det beror förstås på hur läget ser ut i övriga delar av den Bernadotteska familjen efter fågelepidemien. Enklast är förstås att hitta någon annan i samma kungliga hus. Går inte det får vi väl söka oss bort till Riddarhuset och titta efter, eller överväga en import som vi stundom gjort i äldre tider.

Smart grepp vore att välja någon framstående vänsterrepublikan för att därigenom dämpa det evinnerliga skallet mot monarkin från det hållet. Tror fanimej att Göran Persson skulle passa alldeles charmant i rollen. Och trivas dessutom.
Citera
2016-12-28, 21:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Smart grepp vore att välja någon framstående vänsterrepublikan för att därigenom dämpa det evinnerliga skallet mot monarkin från det hållet. Tror fanimej att Göran Persson skulle passa alldeles charmant i rollen. Och trivas dessutom.

Trivas skulle han alldeles säkert, men om vi har Sveriges bästa för ögonen så skall han aldrig någonsin få något offentligt uppdrag igen. Han har skadat Sverige alldeles fullt tillräckligt. Därtill har han väl knappast tillräckligt underlag på arvingesidan för att utgöra en god startpunkt för en kungaätt.
Citera
2016-12-28, 22:29
Medlem
Citat:
Trivas skulle han alldeles säkert, men om vi har Sveriges bästa för ögonen så skall han aldrig någonsin få något offentligt uppdrag igen. Han har skadat Sverige alldeles fullt tillräckligt. Därtill har han väl knappast tillräckligt underlag på arvingesidan för att utgöra en god startpunkt för en kungaätt.

Du får inte glömma att vår förste konung av ätten Bernadotte i ungdomen var nog så revolutionär och ska ha haft en tatutering med texten "död åt kungarna" (på franska givetvis) på någon mindre offentlig kroppsyta. I två etapper bytte han övertygelse i republikfrågan. Först som militär i Napoleons tjänst. Och slutgiltigt då löjtnant Mörner lyckades intressera honom för en huvudroll i den svenska monarkin.
Därför bör du kanske inte helt misströsta om den tidigare (måhända fortfarande) republikan, som jag nyss dristade mig att föreslå.
Citera
2016-12-28, 22:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du får inte glömma att vår förste konung av ätten Bernadotte i ungdomen var nog så revolutionär och ska ha haft en tatutering med texten "död åt kungarna" (på franska givetvis) på någon mindre offentlig kroppsyta. I två etapper bytte han övertygelse i republikfrågan. Först som militär i Napoleons tjänst. Och slutgiltigt då löjtnant Mörner lyckades intressera honom för en huvudroll i den svenska monarkin.
Därför bör du kanske inte helt misströsta om den tidigare (måhända fortfarande) republikan, som jag nyss dristade mig att föreslå.

Det är en kul faktoid, men likväl faktoid: http://www.faktoider.nu/bernadotte.html

Problemet med Persson är inte hans inställning i monarkifrågan, utan hans tidigare politiska insatser "för" Sverige.
Citera
2016-12-29, 09:22
Medlem
Citat:

Det är en kul faktoid, men likväl faktoid: http://www.faktoider.nu/bernadotte.html

Problemet med Persson är inte hans inställning i monarkifrågan, utan hans tidigare politiska insatser "för" Sverige.

Strix kan vara helt lugn. Jag ämnar inte agera kungamakare för GP med någon större energi ens om frågan skulle aktualiseras.
Men jag tackar Dig uppriktigt för faktoiden om Karl XIV Johans republikanska tatuering. Men helt fri från republikanska lidelser var vårt första majestät av ätten Bernadotte likväl icke. I Din hänvisning står avslutningsvis följande citat ur ett brev, skrivet av densamme, innan han tillträdde som kung av Sverige:
"Republikan både av princip och övertygelse vill jag till min dödsstund bekämpa alla rojalister.
Bernadotte (1797)".
All politisk verksamhet kräver avsevärd flexibilitet av utövaren.
Citera
2016-12-29, 16:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Strix kan vara helt lugn. Jag ämnar inte agera kungamakare för GP med någon större energi ens om frågan skulle aktualiseras.
Men jag tackar Dig uppriktigt för faktoiden om Karl XIV Johans republikanska tatuering. Men helt fri från republikanska lidelser var vårt första majestät av ätten Bernadotte likväl icke. I Din hänvisning står avslutningsvis följande citat ur ett brev, skrivet av densamme, innan han tillträdde som kung av Sverige:
"Republikan både av princip och övertygelse vill jag till min dödsstund bekämpa alla rojalister.
Bernadotte (1797)".
All politisk verksamhet kräver avsevärd flexibilitet av utövaren.

Ibland ger stigande ålder och införskaffad livsvisdom möjligheter till omprövning av uppfattningar införskaffade i ungdomligt oförstånd. Det finns det nog många republikaner som skulle behöva ta ad notam.
Citera
2016-12-30, 15:17
Medlem
SigmenFloyds avatar
(Jädra grupprunk i denna tråden för närvarande)

Så, förklara för mig, varför ska jag medfinansiera era antimeritokratiska böjelser?
Citera
2016-12-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
(Jädra grupprunk i denna tråden för närvarande)

Så, förklara för mig, varför ska jag medfinansiera era antimeritokratiska böjelser?

Därför att republikanerna är i minoritet. Om republikanerna istället var i majoritet skulle jag och övriga monarkister vara skyldig att "medfinansiera" era republikanska böjelser.
Man kan inte ha ett system, där varje medborgare endast behöver betala skatt till sådant, som hen gillar och åtnjuta skattebefrielse för sådant som hen ogillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in