2016-12-25, 20:14
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Runkar du till din egen förträfflighet? Är du en intellektuell?

Vi kan väl låta det här stå oemotsagt.
Citera
2016-12-25, 20:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Så om kronprinsessan börjar bete sig lite konstigt, ska näste i turordningen ta henne av daga?

Vi har nog mer civiliserade metoder nu för tiden, så det skall nog gå väl även utan ärtsoppa.

I Storbritannien hade man en litet underlig kung på 1700-talet i form av George III, men redan då kunde man hantera detta utan att riskera det monarkiska systemet, det skulle vid alla eventualiteter säkert går bra.
Citera
2016-12-26, 22:47
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi har nog mer civiliserade metoder nu för tiden, så det skall nog gå väl även utan ärtsoppa.

I Storbritannien hade man en litet underlig kung på 1700-talet i form av George III, men redan då kunde man hantera detta utan att riskera det monarkiska systemet, det skulle vid alla eventualiteter säkert går bra.

Tydligen blir det ett väldigt debacle om det ska krävas en ny kung. Tydligen är ni monarkister alls överens om hur det ska gå till. Som du vet är det en lång väg innan Den löjliga familjen kan läggas till handlingarna, och formen för republik behöver inte alls bestämmas nu. Varför då detta närmast perverterade nöje över att republikaner tillåter sig ha olika åsikter om hur en president ska väljas?
Citera
2016-12-26, 22:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Tydligen blir det ett väldigt debacle om det ska krävas en ny kung. Tydligen är ni monarkister alls överens om hur det ska gå till. Som du vet är det en lång väg innan Den löjliga familjen kan läggas till handlingarna, och formen för republik behöver inte alls bestämmas nu. Varför då detta närmast perverterade nöje över att republikaner tillåter sig ha olika åsikter om hur en president ska väljas?

Så klart är det enklast om vi bara fortsätter med dagens monarkiska lösning. Då behöver inte monarkisterna leta upp någon ny kungaätt och republikanerna behöver inte bli ovänner om hur en republikansk konstitution skulle se ut. Och risken för att Måna blir president minskar, annars är hn ledig har jag förstått...

Så, "If it aint broken, don´t fix it"!
Citera
2016-12-26, 22:53
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Så klart är det enklast om vi bara fortsätter med dagens monarkiska lösning. Då behöver inte monarkisterna leta upp någon ny kungaätt och republikanerna behöver inte bli ovänner om hur en republikansk konstitution skulle se ut. Och risken för att Måna blir president minskar, annars är hn ledig har jag förstått...

Så, "If it aint broken, don´t fix it"!

Jaså. Jag tror det räckte med några minuters jultal för att se vad som är trasigt.
Citera
2016-12-26, 22:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jaså. Jag tror det räckte med några minuters jultal för att se vad som är trasigt.

Inte har jag hört någon som krävt monarkins avskaffande pga Konungens jultal.
Citera
2016-12-26, 23:05
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Inte har jag hört någon som krävt monarkins avskaffande pga Konungens jultal.

Det kanske drunknar i allt annat. Du missade också att jag just framförde det som argument. Karl kan inte ens läsa en text på lätt svenska utan mängder av omtag. Trots det hör man dessa avstavningar i texten.

Vad brukar du annars höra för argument för monarkins avskaffande? Du kan alltid fråga din kompis Jermuk.
Citera
2016-12-26, 23:07
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Det undrar jag. Har Du sett att det stått särskilt många kungakrävare på kö de senaste 200 åren? Det kan nog snarare bli svårt att hitta någon med de rätta kvalifikationerna att acceptera ynnesten. Det är ingen enkel uppgift och man kommer nog att få ett helt koppel av journalister efter sig från första dagen.

Men sen när denne med rätt kvalifikationer dör, så får man alltså hålla till godo med avkomman. Är det ett argument för monarki?
Citera
2016-12-26, 23:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det kanske drunknar i allt annat. Du missade också att jag just framförde det som argument. Karl kan inte ens läsa en text på lätt svenska utan mängder av omtag. Trots det hör man dessa avstavningar i texten.

Vad brukar du annars höra för argument för monarkins avskaffande? Du kan alltid fråga din kompis Jermuk.

Att Du anser att kungen skulle ha svårt att läsa text i TV är knappast ett särskilt starkt politiskt skäl att ompröva statsskicket. Saken är den att vårt statsskick fungerar tillräckligt väl. Det vet ju alla.
Citera
2016-12-26, 23:18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Att Du anser att kungen skulle ha svårt att läsa text i TV är knappast ett särskilt starkt politiskt skäl att ompröva statsskicket. Saken är den att vårt statsskick fungerar tillräckligt väl. Det vet ju alla.

Jo! Statschefen ska fanimej vara kapabel att hålla ett tal!
Citera
2016-12-26, 23:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men sen när denne med rätt kvalifikationer dör, så får man alltså hålla till godo med avkomman. Är det ett argument för monarki?

Ja, det skapar ett förutsägbart och stabilt system som innefattar kontinuitet och historisk bärkraft. Det blir därmed mindre personberoende, vilket gynnar monarkin som står över partipolitiken.
Citera
2016-12-26, 23:33
Medlem
Monarkin är bra för Sverige. Det finns idag starka krafter som vill avskaffa svensk kultur och förneka den svenska historien. I stället skall vi införa mångkultur och historien skall gömmas undan i garderoben. Jag gilla inte denna utveckling och kungahuset är i alla fall en del av den svenska kulturhistorien.

Tittar vi ut i världen idag så är det inte demokratin som är på frammarsch utan i land efter land är det starka ledare som tar över. Jag trycker att Sverige skall hänga på trenden, i enlighet med kungens eget valspråk "För Sverige i Tiden". Se på Ryssland, USA och Turkiet. Länder där man visserligen har president, men hans roll blir allt mer konungalik. Det är få i Ryssland och Turkiet som kan tänka sig att byta president. I Thailand röstade folket i princip ja till militärjunta.

Fördelen med en kung framför en president är flera. För det första representerar kungen hela folket, inte bara hans väljare. Dessutom så är det enkelt och billigt att slippa ha presidentval och man slipper uppslitande valrörelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in