2016-12-30, 14:59
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag såg inga explosioner innan raset i de länkarna, gjorde du?
Tja, precis INNAN raset så blev ju en hel del fönster på den högra sidan plötsligt alldeles svarta... nästan som om de skulle ha blåsts ut inifrån och förlorat sin reflekterande förmåga, eftersom där fönstret nyss satt nu istället öppnat sig ett gapande svart hål...

Min intuitiva uppfattning är såklart att den plötsligt uppkomna stora ansamlingen av svarta fläckar på den högra sidan av byggnadens fasad precis innan kollapsen är misstänkt likt en massa inifrån krossade fönster som är den omedelbara konsekvensen av invändiga detonationer precis innan kollapsen... men du har kanske en annan uppfattning?
Citera
2016-12-30, 15:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Tja, precis INNAN raset så blev ju en hel del fönster på den högra sidan plötsligt alldeles svarta... nästan som om de skulle ha blåsts ut inifrån och förlorat sin reflekterande förmåga, eftersom där fönstret nyss satt nu istället öppnat sig ett gapande svart hål...

Min intuitiva uppfattning är såklart att den plötsligt uppkomna stora ansamlingen av svarta fläckar på den högra sidan av byggnadens fasad precis innan kollapsen är misstänkt likt en massa inifrån krossade fönster som är den omedelbara konsekvensen av invändiga detonationer precis innan kollapsen... men du har kanske en annan uppfattning?

Vilket förstår stämmer alldeles utmärkt överens med NISTSs förklaring att byggnaden rasade internt först - det är därför det ser ut som om raset börjar i Penthouse fast det i själva verket började nerifrån och inuti..
Citera
2016-12-30, 15:39
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Vilket förstår stämmer alldeles utmärkt överens med NISTSs förklaring att byggnaden rasade internt först - det är därför det ser ut som om raset börjar i Penthouse fast det i själva verket började nerifrån och inuti..
Aha... du menar så som raset beskrivs enligt "the Truss Pull In/Pull Out Theory"?
Citat:
2) “TRUSS PULL IN / PULL OUT THEORY”

“The heat expanded the steel in the truss in all directions. As a result they also expanded into the columns. The trusses/floor system, sagged in the middle because the columns were preventing the trusses from expanding in their direction. That led to the bowing of the exterior columns.”
https://kendoc911.wordpress.com/nist/the-many-theories-from-nist/

Eller du kanske menar så som raset beskrivs enligt "the Pancake Theory"?
Citat:
1) “PANCAKE THEORY” / “PROGRESSIVE COLLAPSE”
----
“When you have a significant portion of a floor collapsing, it’s going to shoot air and concrete dust out the window,” NIST lead investigator Shyam Sunder tells PM.
https://kendoc911.wordpress.com/nist/the-many-theories-from-nist/
Citera
2016-12-30, 15:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Aha... du menar så som raset beskrivs enligt "the Truss Pull In/Pull Out Theory"?

Eller du kanske menar så som raset beskrivs enligt "the Pancake Theory"?

The failure of WTC 7 was an example of a fire-induced progressive collapse.
https://www.nist.gov/el/faqs-nist-wtc-7-investigation

Men.. nej jag tror nog mer att det var det där UFOt du länkade till nu när jag tänker efter... (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2
Citera
2016-12-30, 16:31
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
The failure of WTC 7 was an example of a fire-induced progressive collapse.

Men.. nej jag tror nog mer att det var det där UFOt du länkade till nu när jag tänker efter... (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2
Aha..."Thermal Expansion Theory" alltså...samma teori som sign. Kermassa navigerar efter och som berördes i inlägg 30276...
Citat:
The heat from the uncontrolled fires caused steel floor beams and girders to thermally expand, leading to a chain of events that caused a key structural column to fail. The failure of this structural column then initiated a fire-induced progressive collapse of the entire building.

Angående UFOfilmen så lärde jag ju mig något nytt där, och inser såklart att just den filmen faktiskt var fabricerad och inte att lita på... dess existens som ju möjligen bäst bör ses som en skämtsam överdrift med ett annars kaosartat inferno trollar dock inte bort den andra kameravinkeln i de andra två youtubeklippen, vilken visar de svartnande fönstren precis innan kollapsen...

Om du vidhåller att dessa plötsligt uppträdande svartnande fläckar på byggnadens fasad precis innan kollapsen utgör effekter av skeenden som bäst kan beskrivas under benämningen "Thermal Expansion Theory", eller om du faktiskt hellre tillskriver kollapsen till UFO't blir alltså frågan som fortfarande hänger i luften, liksom...

Själv anser jag som sagt att "Thermal Expansion Theory" vederlagts av bl.a. Chris Sarns med argumenten han tar upp under rubriken "bedrägerier har avslöjats i NIST's WTC 7 rapporter"...
Senast redigerad av studentroland 2016-12-30 kl. 16:49.
Citera
2016-12-30, 16:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Aha..."Thermal Expansion Theory" alltså...samma teori som sign. Kermassa navigerar efter och som berördes i inlägg 30276...

Angående UFOfilmen så lärde jag ju mig något nytt där, och inser såklart att just den filmen faktiskt var fabricerad och inte att lita på... dess existens som ju möjligen bäst bör ses som en skämtsam överdrift med ett annars kaosartat inferno trollar dock inte bort den andra kameravinkeln i de andra två youtubeklippen, vilken visar de svartnande fönstren precis innan kollapsen...

Om du vidhåller att dessa plötsligt uppträdande svartnande fläckar på byggnadens fasad precis innan kollapsen utgör effekter av skeenden som bäst kan beskrivas under benämningen "Thermal Expansion Theory", eller om du faktiskt hellre tillskriver kollapsen till UFO't blir alltså frågan som fortfarande hänger i luften, liksom...

Själv anser jag som sagt att "Thermal Expansion Theory" vederlagts av bl.a. Chris Sarns med argumenten han tar upp under rubriken "bedrägerier har avslöjats i NIST's WTC 7 rapporter"...

Ärligt talat ser jag inga svarta fönster i den videon innan byggnaden börjar rasa. Däremot blir det mörkt i samband med att kollapsen påbörjats, vilket förstås är för sent för att bevisa nån form av sprängning.
Nu ska jag inte tjata mer om UFOn - tyckte bara det var lite kul!
Citera
2016-12-30, 17:18
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ärligt talat ser jag inga svarta fönster i den videon innan byggnaden börjar rasa. Däremot blir det mörkt i samband med att kollapsen påbörjats, vilket förstås är för sent för att bevisa nån form av sprängning.
Nu ska jag inte tjata mer om UFOn - tyckte bara det var lite kul!
Nä, man får ju titta efter svarta fyrkanter där fönstren suttit istället för efter "svarta fönster", vilka per definition skulle ha behövt målas svarta, väl?
Så, titta en gång till, och stanna filmen vid t.ex. 0.01 sekunder... där ser jag 18 svarta rektanglar på den vänstra sidan av fasaden på 9 olika våningsplan t.ex....0.02 sek.... fortfarande 18 svarta rektanglar på vänstra sidan av fasaden...0.03 sekunder...massor av svarta rektanglar på 7 olika våningsplan på högra sidan av fasaden, vilka uppstår i exakt samma ögonblick som hela byggnaden rämnar i fritt fall...
https://www.youtube.com/watch?v=3ujWitEr-Ww
Citera
2016-12-30, 17:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nä, man får ju titta efter svarta fyrkanter där fönstren suttit istället för efter "svarta fönster", vilka per definition skulle ha behövt målas svarta, väl?
Så, titta en gång till, och stanna filmen vid t.ex. 0.01 sekunder... där ser jag 18 svarta rektanglar på den vänstra sidan av fasaden på 9 olika våningsplan t.ex....0.02 sek.... fortfarande 18 svarta rektanglar på vänstra sidan av fasaden...0.03 sekunder...massor av svarta rektanglar på 7 olika våningsplan på högra sidan av fasaden, vilka uppstår i exakt samma ögonblick som hela byggnaden rämnar i fritt fall...

Vad bevisar det i sånt fall menar du?

Tittar man från denna vinkel istället så inser man snabbt att "din" film börjar när kollapsen redan är i full gång: https://www.youtube.com/watch?v=Mamvq7LWqRU
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-12-30 kl. 17:22.
Citera
2016-12-30, 18:03
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Vad bevisar det i sånt fall menar du?

Tittar man från denna vinkel istället så inser man snabbt att "din" film börjar när kollapsen redan är i full gång: https://www.youtube.com/watch?v=Mamvq7LWqRU
Det bevisar att "Thermal Expansion Theory" kan vederläggas...
Filmen du länkar till visar ändå 11 svarta rektanglar på 4 olika våningsplan 0.01 sek. innan kollapsen börjar......
För övrigt kan man se kollapsen ur 23 olika vinklar i denna videon, och intressant nog kan i alla fall jag uppfatta 2 blixtar som antyder explosioner inne i byggnadens högra sida c:a 5.30 min in i filmen och framåt... samma blixtrande såsom vore det invändiga explosioner ser man även c:a 8.09 min. från en annan vinkel visad i slow motion... 9.34 min. in ser man också tydliga s.k. "squibs" som David Ray Griffin talar om i sin bok på sid. 33...

Även 11.05 ser man dylika "demolition squibs"... 11.25 är "squibsen" nästan övertydliga... likaså 11.41, då både blixtar och squibs syns...
Senast redigerad av studentroland 2016-12-30 kl. 18:07.
Citera
2016-12-30, 18:54
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Aha... dL= deltatLängd= längdutvidgning, D/= längdförändring

Så...frågorna är alltså;
1.) hur många mm en av alla I-balkar utvidgade sig...
2.) hur hög är den maximala temperaturen Tmax under en normal kontorsbrand
3.) hur lång tid tar det innan betongen (Tbetong) uppnår samma temperatur som stålet (Tstål)?
4.) hur lång tid tar det innan längdutvidgningen hos I-balken gör att svetsbultarnas infästning i betongen lossnar?

I stället för att lägga min egen uppmärksamhet på att göra sällskap med "the devil that is in the details" och som lekman på området börja försöka utföra några spekulativa detaljberäkningar som redan gjorts många gånger i andra forum, t.ex. detta eller börja grotta ner mig i de relevanta detaljerna som gjorts här så konstaterar jag att alla frågorna kan kategoriseras under benämningen "Thermal expansion theory" som utförligt behandlas av Chris Sarns i denna artikel, där han konstaterar att I-balkar endast längdutvidgar sig upp till 650 grader C., därefter börjar de "svikta", "bågna" eller "ge efter" (engelska "sag") och detta innebär alltså enligt Chris Sarns att citat;"---thermal expansion could not have caused the girder to fail and therefore their hypothesis fails.", slut citat.

Dessutom har "the Cardington Fire Tests" också utförligt behandlat frågan experimentellt... och där framgår att hela våningsplan klarar brand mycket bättre än vad tester (eller beräkningar) på enskilda I-balkar antyder...
Ok, poängen med mina frågor var att få dig att förstå att betongen upphettas betydligt mer långsamt eftersom det är betong leder värme sämre, det är ett tjockare gods och enbart ensidig uppvärmning.
Därför är det inte särskilt relevant att stirra sig blind på värmeutvidgningskoefficienten. eftersom T(betong) inte blir lika hög som T(stål). Eftersom utvidgningen är beroende av temperaturförändringen i materialet.
Utvidgningen kommer inte vara lika stor och därmed kommer spänningar uppstå.

Helt korrekt att stålet börjar bångna, det orsakar att att bultarna dras nedåt och sprickor uppstår i betongen eftersom det har dålig draghållfasthet. Jag var inte intresserad av bultarnas värmeutvidgning. Risken finns även att ex bultens infästning i balken brister. Hur var de fastsatta? Svetsade, skruvade (var det mutter eller dylikt på andra sidan eller bara gängor i stålet)...?
Inser du hur många parametrar som är involverade i en sån här kollaps? Det är omöjligt att redogöra för samtliga i en analytisk verifiering. Sen vet vi hur det projekterades, men om det faktiskt utfördes korrekt vet vi inte. (tro mig, byggherrrar/entreprenörer mfl har en tendens att göra på sitt sätt och ignorera bygghandlingarna) Nån kan ha slarvat med tätning, svetsning och dylikt utan att ha upptäckts. Hur många renoveringar har gjorts och har de utförts korrekt?

Det bångnande stålet ger också snett nedåtgående krafter i anslutningarna till pelarna (som redan är påverkade av värmen med pågående deformationer).

Såna här byggnaders brandskydd är beroende av sprinklersystemet och brandkåren. I normalfallet hade bränderna släckts vid ett tidigt skede och kollapsen aldrig skett eftersom det inte kritiska temperaturer skulle ha uppnåtts.

Jag har inte hunnit kolla alla dina källor. Men kikade snabbt in i den sista, vilket visar på att även betongen saggar under en 45 min brand. Detta visar ju att betongen inte skulle ge det laterala stöd som truther-sidan hävdar.

Sedan är längden på I-balkarna intressanta. Ju längre desto större påfrestningar. WTC7 hade long floor span och det testet verkar inte ha det, alltså skulle stålet och betongen bångna ännu mer än på bilden.
Tack för att du kommer med källor som motbevisar dina argument.
Citera
2016-12-30, 19:17
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Fönster är känsligt för rörelser i väggarna. De kan spricka av ett gäng olika anledningar i en vanlig icke-kollapsande villa.
Väggpartiet där fönstren sitter faller inte samtidigt. Den vänstra delen faller något före den högra, det syns om man tittar på taklinjen. Det asymmetriska fallet ger spänningar i glaset.
Citera
2016-12-30, 19:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det bevisar att "Thermal Expansion Theory" kan vederläggas...
Vet du vad ordet vederläggas betyder? Försöker du motbevisa dig själv eller vad håller du på med?

Citat:
Filmen du länkar till visar ändå 11 svarta rektanglar på 4 olika våningsplan 0.01 sek. innan kollapsen börjar......
För övrigt kan man se kollapsen ur 23 olika vinklar i denna videon, och intressant nog kan i alla fall jag uppfatta 2 blixtar som antyder explosioner inne i byggnadens högra sida c:a 5.30 min in i filmen och framåt... samma blixtrande såsom vore det invändiga explosioner ser man även c:a 8.09 min.

Vad är det som är så intressant med några blixtar i en kollapsande byggnad fylld av sånt som gaser (t.ex. för airconditioning), elektricitet, dieseltankar, generatorer, etc etc etc? Det är väl snarast att förvänta?

Citat:
från en annan vinkel visad i slow motion... 9.34 min. in ser man också tydliga s.k. "squibs" som David Ray Griffin talar om i sin bok på sid. 33...

Även 11.05 ser man dylika "demolition squibs"... 11.25 är "squibsen" nästan övertydliga... likaså 11.41, då både blixtar och squibs syns...
Demolition squibs betyder väl dynamitgubbar egentligen men skit samma - det du menar att man ser är väl rökpuffar ut ur byggnaden - då undrar man ju om du skämtar? Självklart kommer rök, damm, luft tryckas ut ur en kollapsande byggnad - vart skulle det annars ta vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in