2016-12-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Verkligen? Står det i FUPen att lotta inte var rädd för martin den kvällen hon blev mördad?

Det är Camilla som har har hittat på att hotbilden mot Lotta hade ÖKAT dagarna innan mordet.

Det är inget Camilla kan bevisa på något sätt utan det är något som hon säger sig "tro".

Kammaråklagaren motsätter detta med hänvisning till den ömsesidiga SMS-konversationen paret emellan. Plus att Lotta själv hade till polisen betonat ATT hotbilden hade försvunnit i och med att Martin inte hade varit i kontakt med Lotta på flera dagar.

Nu vet både vi, hovrätten och Camilla att det sistnämnda inte var sant - men Camilla fortsätter att hävda sina lögner i media istället för att erkänna att hon "trodde fel"..
Citera
2016-12-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Han har tidigare ägnat sig åt dödsmisshandel, och det är inte första gången en dömd person hängs ut för det.

Juha Valjakkala blev föremål för psykiskt labila unga kvinnors idoldyrkan EFTER att han blivit rikskänd som en farlig mördare. Men Lotta befann sig aldrig i den sitsen.

Och Martin blev föremål av en psykiskt labil medelålderskvinnas idoldyrkan.
Citera
2016-12-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Nej hon förtjänade inte att dödas. Men nu ser naturen ut som den gör och det är i princip omöjligt att skydda sig mot händelser bortom din kontroll.

Kommer vi att i framtiden kunna stoppa dessa händelser. Svar förmodligen inte.

Finns det någon anledning att dag efter dag fråga sig varför det hände!

Nej knappast vi som människor får helt enkelt lära oss hantera att sånt här händer och att det kommer hända i framtiden igen.

Vissa kvinnor dras till våldsamma män. Jag har en hel del egna historier om kvinnor i min bekantskapskrets och gissa! Det är alltid samma kvinna som råkar hamna hos konstiga killar. Killar som vi andra höjer varningens finger mot. Hjälper det? Nopp samma sak varje gång. Misshandel och gråt.

Man skulle ju kunna säga att det beror på otur men jag tror att vissa dras till problem. Finns säkert en och annan som har otur. Men i det stora hela är det bara en tidsfrågan innan något händer.

Så nej ingen förtjänar att dö men hur stoppar du ett självdestruktivt leverne. Ska man omyndigförklara vissa kvinnor. Eller du kanske är en sån där som anser att alla män är ett otyg och borde spärras in.

Jag tycker att var och en försöker leva sitt liv så gott den kan. Det som sker är oftast en serie händelser som du själv har skapat. Att andra ska lägga sig i det bortom all rim och reson är inte min lösning. Det enda jag kan göra är att påpeka att den mannen är inte bra.

Studera och dra lärdom, gå vidare och älta inte det som varit. Vad som har hänt har hänt och det kommer att hända igen. Varför? Vi är människor!
Tack för svaret, jag håller med dig i stort, men vad tjänar det till att som vissa här anklaga och smutskasta offret för hennes livsstil och livsval?

Vad har det för betydelse för fallet om hon var rädd eller inte?
Vad har det för betydelse om hon var kär eller inte?
Vad har det för betydelse om hon ljög om förhållandet för andra eller inte?
Vad har det för betydelse om hon polisanmälde eller inte?
Vad har det för betydelse om hon tog droger/steroider eller inte?

Finns det något i hennes val i livet som gör hennes död mindre hemsk och tragisk?
Citera
2016-12-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det står faktiskt i Hovrättsdomen att hon inte hade någon anledning att kunna förutse att han skulle slå ihjäl henne och att hon därför också släppte in honom frivilligt

Hur i hela friden skulle hon kunna förutse det Martin åstadkom på 13 minuter???

Jag tycker att när jag läser FUP får jag ganska samstämmiga uppgifter från flera olika personer som Lotta var i kontakt med (polis, terapeuten, läkare, arbetsgivare mm) att hon levde med en stor rädsla för Martin. Jag tolkar också hennes ilska när vården inte ville ta emot Martin och även hennes SMS som ett uttryck för just det.

Lotta hade mest sannolikt noll erfarenhet om den ondska som en psykopat kan medföra och där manipulation av andra människor är själva livsluften.

Lägg därtill en anabolstinn missbrukare av allehanda narkotiska preparat och alkohol. Han var en levande lättbriserande bomb som faktiskt vem/vad som helst kunde fåtts att explodera.

Martin har ett känt Modus Operandi när han släpps ut från fängelset.

Första månaderna knaprar han anabola och bygger muskler, tämligen stillsamt leverne.

Sedan börjar han kolla upp brudar (offer), tar kontakt via fejan och inleder kontakt, kartlägger deras liv (var dom bor, jobbar, vilka tider/vägar dom rör dig mellan arbete hemmet mm).

Predator har börjat nästla sig in hos offret. Få kontroll över bytet.

Han är ett Odjur på jakt.

Finns en bra sida som jag kan rekommendera

http://www.psykopati.se/
Senast redigerad av Remark 2016-12-30 kl. 14:36.
Citera
2016-12-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur i hela friden skulle hon kunna förutse det Martin åstadkom på 13 minuter???

Jag tycker att när jag läser FUP får jag ganska samstämmiga uppgifter från flera olika personer som Lotta var i kontakt med (polis, terapeuten, läkare, arbetsgivare mm) att hon levde med en stor rädsla för Martin. Jag tolkar också hennes ilska när vården inte ville ta emot Martin och även hennes SMS som ett uttryck för just det.

Lotta hade mest sannolikt noll erfarenhet om den ondska som en psykopat kan medföra och där manipulation av andra människor är själva livsluften.

Lägg därtill en anabolstinn missbrukare av allehanda narkotiska preparat och alkohol. Han var en levande lättbriserande bomb som faktiskt vem/vad som helst kunde fåtts att explodera.

Martin har ett känt Modus Operandi när han släpps ut från fängelset.

Första månaderna knaprar han anabola och bygger muskler, tämligen stillsamt leverne.

Sedan börjar han kolla upp brudar (offer), tar kontakt via fejan och inleder kontakt, kartlägger deras liv (var dom bor, jobbar, vilka tider/vägar dom rör dig mellan arbete hemmet mm).

Predator har börjat nästla sig in hos offret. Få kontroll över bytet.

Han är ett Odjur på jakt.

Finns en bra sida som jag kan rekommendera

http://www.psykopati.se/

Hon kunde inte förutse att Martin skulle döda henne på 13 minuter. Men hon kunde förutse – baserad på tidigare erfarenheter – ATT hon skulle få stryk I all framtid ifall hon fortsatte relationen med Martin och inte såg till att han hamnade bakom lås och bom.

Hon valde det förstnämda.

Ingen av oss läsare behöver ha personlig erfarenhet av psykopater irl för att kunna konstatera att en kille som har suttit inne hela sitt vuxna liv är inget att ha som livskamrat. Det vet “vem som helst” som har två celler I huvudet.

Men Lotta tyckste tycka att det var spännande att umgås med idioten. Spännande att skryta till sina väninnor och släktingar om hur “farlig” denne man var. Att han inte var att leka med. Och att han har dödat tidigare.

Sen fortsatte hon den sexuella relationen med vederbörande och planera att skaffa barn med honom..

Det behövs ingen manipulation för tjejer som Lotta. Hon hade redan varit sambo med en småkriminell – nu bytte hon bara upp sig I den hierarkin där martin-typer åtnjuter “respekt”. Likaså deras flickvänner..
Citera
2016-12-30, 15:03
Medlem
Solglittrets avatar
Vi kanske ska summera och sammanfatta det här till slut. Det börjar bli rundgång när nya postare kommer in och frågar om det som redan framkommit.
Om någon anser att den långa sammanfattningen nedan är felaktig går det bra att komma med påpekanden

En nästan 42-årig kvinna, Lotta, inleder i mars ett förhållande med en nio år yngre kriminell villkorligt frigiven återfallsvåldsbrottsling, Martin, som suttit totalt 12 år i fängelse. De får kontakt på nätet.
Han är öppen med sin tidigare historik och sina brott. Lotta berättar om detta för vänner och anhöriga.

De har ett turbulent förhållande med såväl "enastående sex" som hot och misshandel riktat mot Lotta. Han är sjukskriven på heltid och har mycket tid att träna och festa. Även hon är sjukskriven, delvis halvt - delvis helt och lägger sin tid på träning, fester och honom. I april tror hon sig vara gravid och båda är glada, men det visar sig vara fel. De letar lägenhet och planerar framtid.

Dock ökar hans missbruk av kokain och anabola, han tar mängder av anabola piller och sprutor - 7 olika sorter. Hon använder också upprepade gånger kokain och enligt Martin köper hon även anabola av honom.

Han misshandlar henne första gången efter tre veckor med ett kastad glas mot hennes fot så hon får sår. Hon får sedan blåmärken på armar o ben, bula i huvudet, spark där bak och han knäcker revben på henne 1/5. Hon berättar om misshandel och hot, skickar bilder till vänner, ringer upprörda samtal till syster och sitt ex. Men hon fortsätter förhållandet med Martin.

Han har en tjej till "vid sidan om", Angelica, som han lägger ut en Facebokbild på och talar om för Lotta att det är slut kring 22-23/5. Lotta blir upprörd och sur. Han straffar henne med att ringa hennes chef och hyresvärd och förtalar henne. Lotta går då 25/5 till polisen och berättar om misshandeln och hoten som dock ligger flera veckor tillbaka i tiden, hon har inga aktuella skador att visa upp. Man utfärdar en anhållan på Martin, men Lotta som vet var han håller hus och har hans telefonnummer, berättar inte detta för polisen.

Efter någon dag ångrar sig Martin och de är åter tillsammans. Lotta tar tillbaka det hon sagt till polisen om att anmäla Martin 30/5. Anhållan av Martin upphävs när Lotta inte vill medverka. De umgås och skickar hundratals ofta kärleksfulla sms. Lotta skriver om gemensamma barn och framtid.

Martin börjar bli sjuk, han har magsår och får behandling, han ser i syne, får psykosattacker och söker psykiatrin, Lotta följer med honom dit. Han blir inlagd för avgiftning, men skriver ut sig själv, Lotta skäller ut sjukvårdspersonalen.

Det träffas på torsdagen 2/6 sista gången, på fredagen har de många kontakter, hon sms-ar att han är "hennes allt". De bestämmer att träna tillsammans på lördag 4/6. På fredag kväll är Martin ute på krogen och någon efterfest. Lotta försöker ringa honom på kvällen men får inget svar, hon sms-ar om att han inte svarar.

Vid 4-tiden på morgonen 4/6 försöker Martin få kontakt med Lotta via sms, han är alholholberusad, full av anabola och kokain. Hon sover sannolikt och svarar inte.

Han tar en taxi hem till henne, kliver ur taxin 05.10. Han knackar på och hon öppnar och släpper in honom, han tar i god ordning av sig sina skor och ställer dem tillrätta. 13 minuter senare ringer han 112 och polisen, Lotta är sönderslagen. Han uppger att han tyckt sig se en karl komma ut ur Lottas lägenhet och blivit svartsjuk.

Hon har fått flertal knytnävsslag mot ansiktet, enligt HD ca 5 stycken, enligt Martin flera, och en spark mot huvudet, hon har flertal ansiktsfrakturer, blöder ymnigt och är medvetslös. Martin grips, erkänner att han slagit henne. Lotta har svåra hjärnskador och dör 7/6.

Redan innan Lotta avlider går vänners och Lottas systrar ut i media och påstår att Lotta och Martin knappt kände varandra, att de inte hade ett förhållande, att han stalkade henne och bröt sig in i hennes hem 4/6. Anhöriga lämnar fotografier på Lotta till pressen. Media publicer också Martins bild och namn, artiklar om hans uppväxt och familjeförhållande.

Lotta begravs i den norrländska hemstaden. På anhörigas önskan sjunger och deltar Carola i begravningen. Anhöriga och vänner figurerar mycket i media.

Desinformation om Lotta och Martins "obefintliga relation" pågår fram till Förundersökningsmaterialet (FUPen ) släpps och det står klart att detta inte är något annat än ännu ett fall med våld i nära relation där en man slår ihjäl sin kvinna, 16-17 per år i Sverige.

Martin döms till livstid i Tingsrätten och slutligen 18 års fängelse i Hovrätten. Han döms för mord på en honom närstående.

Granskning om det har begåtts handläggningsfel när Lottas gick till polisen pågår. Lotta/Martin fallet har fått mycket - ibland felaktig - publicitet. Röster har höjts för mer resurser att motverka våld mot kvinnor.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-30 kl. 15:59.
Citera
2016-12-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Tack för svaret, jag håller med dig i stort, men vad tjänar det till att som vissa här anklaga och smutskasta offret för hennes livsstil och livsval?

Vad har det för betydelse för fallet om hon var rädd eller inte?
Vad har det för betydelse om hon var kär eller inte?
Vad har det för betydelse om hon ljög om förhållandet för andra eller inte?
Vad har det för betydelse om hon polisanmälde eller inte?
Vad har det för betydelse om hon tog droger/steroider eller inte?

Finns det något i hennes val i livet som gör hennes död mindre hemsk och tragisk?

Hennes livsval bidrog till hennes livsöde. Den förtidiga döden.

Det är väl inte så svårt att se detta sammanhang?

Att hon inte var rädd för en kåkfarare bidrog till hennes val.

Att hon ljög för polisen, sina vänner, sina släktingar, sin arbetsgivare, Per, försäkringskassan – bidrog till att hon band dessa människors händer bakom ryggen på dem utan att kunna hjälpa henne.

Hade hon polisanmält och stått för sin anmälan hade polisen och åklagaren fått mandat att agera på ett adekvat sätt – och samtidigt rädda Lotta.

Att hon tog droger bidrog till hennes redan tidigare dåliga omdöme.

Det är förstås tragiskt att hon gick en alldeles för tidig död till mötes, men det är inte förvånande. Många av kvinnorna som umgås I dessa kretsar råkar illa ut. Förr eller senare.
Senast redigerad av sno 2016-12-30 kl. 15:20.
Citera
2016-12-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Nej hon förtjänade inte att dödas. Men nu ser naturen ut som den gör och det är i princip omöjligt att skydda sig mot händelser bortom din kontroll.

Kommer vi att i framtiden kunna stoppa dessa händelser. Svar förmodligen inte.

Finns det någon anledning att dag efter dag fråga sig varför det hände!

Nej knappast vi som människor får helt enkelt lära oss hantera att sånt här händer och att det kommer hända i framtiden igen.

Vissa kvinnor dras till våldsamma män. Jag har en hel del egna historier om kvinnor i min bekantskapskrets och gissa! Det är alltid samma kvinna som råkar hamna hos konstiga killar. Killar som vi andra höjer varningens finger mot. Hjälper det? Nopp samma sak varje gång. Misshandel och gråt.

Man skulle ju kunna säga att det beror på otur men jag tror att vissa dras till problem. Finns säkert en och annan som har otur. Men i det stora hela är det bara en tidsfrågan innan något händer.

Så nej ingen förtjänar att dö men hur stoppar du ett självdestruktivt leverne. Ska man omyndigförklara vissa kvinnor. Eller du kanske är en sån där som anser att alla män är ett otyg och borde spärras in.

Jag tycker att var och en försöker leva sitt liv så gott den kan. Det som sker är oftast en serie händelser som du själv har skapat. Att andra ska lägga sig i det bortom all rim och reson är inte min lösning. Det enda jag kan göra är att påpeka att den mannen är inte bra.

Studera och dra lärdom, gå vidare och älta inte det som varit. Vad som har hänt har hänt och det kommer att hända igen. Varför? Vi är människor!
Jag håller en stor del med dig. Man kan varken omyndigförklara vissa kvinnor eller spärra in alla våldsbelägna män för alltid . Men Martins fall är en helt annan femma! Han har fem A4-ark brottsregister!! Han blandar stora mängder anabola med alkohol och benzo, då, blir han som en laddad bomb som styrs med fjärrkontroll! Lägg till att han är en riktig psykopat som tror att han äger andra och har rätt att slå ihjäl dem. Han hoppade med jämna fot på huvudet på en stackars vakt upprepade gånger för att han tyckte vaktens skägg liknade en jude.

Nej, han skall inte gå lös i samhället eftersom han kommer att döda eller gör grönsak av andra om och om igen. Som GWP sagt: " han är lika farlig som en rabiessmittad hund "
Citera
2016-12-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hon kunde inte förutse att Martin skulle döda henne på 13 minuter. Men hon kunde förutse – baserad på tidigare erfarenheter – ATT hon skulle få stryk I all framtid ifall hon fortsatte relationen med Martin och inte såg till att han hamnade bakom lås och bom.

Hon valde det förstnämda.

Ingen av oss läsare behöver ha personlig erfarenhet av psykopater irl för att kunna konstatera att en kille som har suttit inne hela sitt vuxna liv är inget att ha som livskamrat. Det vet “vem som helst” som har två celler I huvudet.

Men Lotta tyckste tycka att det var spännande att umgås med idioten. Spännande att skryta till sina väninnor och släktingar om hur “farlig” denne man var. Att han inte var att leka med. Och att han har dödat tidigare.

Sen fortsatte hon den sexuella relationen med vederbörande och planera att skaffa barn med honom..

Det behövs ingen manipulation för tjejer som Lotta. Hon hade redan varit sambo med en småkriminell – nu bytte hon bara upp sig I den hierarkin där martin-typer åtnjuter “respekt”. Likaså deras flickvänner..

Det underlättar dock att vara något insatt i psykopati för att förstå detta fall. Både Martin men framförallt Lottas situation.

Annars står man bara och stampar på samma ställe med samma fördomar. Man kommer ingen vart och framförallt inte framåt. Jag kan inte skönja någon förändring i dina inlägg som inte klart framgick i början på denna tråd.

Därefter har vi fått en FUP. Samt två domslut.

Vi vet att Martin har en diagnos med grav ADHD och ASP med psykopati.

Flertalet av människor med dessa störning har inte de yttre kännetecken (tatueringar) som Martin har, dom ser ut som vilka andra människor som helst. Trots att dom har samma störning och beteenden. Du hittar dom i alla yrken och positioner. Lika onda och hänsynslösa.

Hur vet du vem du skall undvika att umgås med?
Citera
2016-12-30, 15:59
Bannlyst
Hur mår lipsillen Martin? Firar nya straffet?
Citera
2016-12-30, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det underlättar dock att vara något insatt i psykopati för att förstå detta fall. Både Martin men framförallt Lottas situation.

Annars står man bara och stampar på samma ställe med samma fördomar. Man kommer ingen vart och framförallt inte framåt. Jag kan inte skönja någon förändring i dina inlägg som inte klart framgick i början på denna tråd.

Därefter har vi fått en FUP. Samt två domslut.

Vi vet att Martin har en diagnos med grav ADHD och ASP med psykopati.

Flertalet av människor med dessa störning har inte de yttre kännetecken (tatueringar) som Martin har, dom ser ut som vilka andra människor som helst. Trots att dom har samma störning och beteenden. Du hittar dom i alla yrken och positioner. Lika onda och hänsynslösa.

Hur vet du vem du skall undvika att umgås med?

Som jag sa redan tidigare behöver man inte veta ett skit om psykologi eller psykopati eller ens ASP, ADHD – you name it.

Det räcker gott och väl ifall man vet att någon har suttit inne för att han har dödat en annan människa.

Det räcker även att veta att någon har suttit inne för att han har misshandlat sin tidigare flickvän så att han blev dömd för ett par år bakom muren.

Det behövs ingen psykologexamen för att kunna lista ut att den här människan inte är en sådan man vill umgås med. Inte om man är normalfuntad. Och HELT oavsett hur stor blombukett som han skickar till en.

Man behöver inte vara tatuerad om man har den bakgruden för att vilken kvinna som helst med lätthet kan konstatera att detta inte är en kandidat för ens blivande livskamrat. Och absolut allra minst en pappakandidat för ens barn.

Du försöker få det till att det är “omöjigt” att veta I förväg. Det stämmer inte. Det är bara du, fru Svartenbrandt, fru Fossmo, Fru Valjakkala, Lotta – och blivande fru Jonsson som inte kan lista ut detta med arslet. Vi andra kan tala om direkt att det är ett omdömeslöst val av livspartner.
Senast redigerad av sno 2016-12-30 kl. 16:55.
Citera
2016-12-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hennes livsval bidrog till hennes livsöde. Den förtidiga döden.

Det är väl inte så svårt att se detta sammanhang?

Att hon inte var rädd för en kåkfarare bidrog till hennes val.

Att hon ljög för polisen, sina vänner, sina släktingar, sin arbetsgivare, Per, försäkringskassan – bidrog till att hon band dessa människors händer bakom ryggen på dem utan att kunna hjälpa henne.

Hade hon polisanmält och stått för sin anmälan hade polisen och åklagaren fått mandat att agera på ett adekvat sätt – och samtidigt rädda Lotta.

Att hon tog droger bidrog till hennes redan tidigare dåliga omdöme.

Det är förstås tragiskt att hon gick en alldeles för tidig död till mötes, men det är inte förvånande. Många av kvinnorna som umgås I dessa kretsar råkar illa ut. Förr eller senare.
Naturligtvis bidrog hennes umgänge med gärningsmannen till det som skedde, men har någon förnekat det?

Men vad är poängen med att anklaga henne och smutskasta henne för allt mellan himmel och jord? Vad vill du/ni uppnå med det?

Varför vill du inte svara på mina frågeställningar, är de känsliga?

Försök åtminstone med dessa två bara:

Förtjänade hon att dö pga sina livsval?
Är hennes död mindre tragisk och hemsk pga hennes livsval?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in