Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 19:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Naiv?!?! Det var roligt. Verkligen.
Jag har inget "problem" med att P antas vara gärningsman men det skulle t. o. m. låta mer seriöst attsäga att man "känner det på sig" än att pressa fram en teori om att han skulke vsrt drabbad av psykisk sjukdom vid tillfället för att styrka sin tes. Det är inte omöjligt att att han skulle varit psykiskt sjuk, en psykiatriker kanske hade hittat något om han knatat in på en mottagning vid den tiden. Men ingen känner till något om att han skulle gjort det, besökt en psykiatrisk mottagning, eller varit intagen på klinik. För att komma med en diagnos retroaktivt med ca 30 års tidsrymd skulle vi behöva markanta lagändringar i detta landet. Argumentet är således avsevärt mer förtal och knäpoare än att hävda att Sture är GM för att han är kuf.
Än knäppare blir det eftersom psykisk sjukdom inte verkar behövas, ett plausibelt motiv antas gälla, vad som återstår är då att koppla honom fysiskt till platsen vid tidpunkten genom spår på eller vid kroppen väl?
Psykisk sjukdom blir en onödig omväg som aldrig ledr i mål. Möjligtvis kan det kanske förklara på ett känslimäsdigt plan hur "någon kan göra så" men det i sig är ju inget som mer skulle styrka hans ev. gärningsmannaskap.

Jag får tydligen ta det en gång till:
Du behöver inte vara med i diskusioner som rör gärningsmannens psykiska hälsa om du blir besvärad av det, men låt folk som vill lyfta fram det och spekulera kring detta få göra det.
Visst, det kanske inte leder någonstans i sig men det är ändå en viktig del i det hela för att kunna förstå brottet.

Och NEJ, P's eventuella diagnos är givetvis ingenting som ytterligare skulle styrka hans gärninsmannaskap varför tar du ens upp det?

Varför är du så oerhört känslig, känner du dig träffad eller vad är det? Jag förstår faktiskt inte varför du reagerar med bestörtning varje gång GM psykiska hälsa tas upp? Det finns INGEN annan i tråden som reagerar som du gör över detta.
Citera
2016-12-29, 20:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Jag tolkar det som att hon sagt att hon tyckte att M var söt, inte att hon planerade att inleda ett förhållande. Eva skulle ju flytta till Sundsvall och börja ett nytt liv där, verkar högst tveksamt om P eller M skulle ingå i de planerna. Tydligen gillade P att just skryta om sina relationer, och hade fotografier på alla sina ex i sitt vardagsrum.

Anneli skulle åka till sin pojkvän där, så ja hon har nog alibi.

Som troféer, jo men visst verkar han vara "helt normal" den där Per-Arne...

Eva kan givetvis inte ha undgått att se alla Per-Arne's erövringar prydligt inramade på väggen i vardagsrummet, hon ville nog inte vara en trofé på hans vägg. Att bli avvisad av Eva hade han nog inte räknat med, det blev något som Per-Arne inte kunde tolerera, än mindre hantera, han hade väl redan köpt en ram för Eva's foto.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-12-29 kl. 20:48.
Citera
2016-12-29, 23:38
Medlem
Jag vill också tillägga att jag fick för några år sedan träffa en man som var tillsammans med Eva när mordet begicks. Sen för ett år sedan fick jag nys om PAJ, att även han sas ha varit tillsammans med Eva vid samma tidpunkt. Jag fick det inte att gå ihop, om nu Eva inte dubbelspelade.
Men jag fick förklaringen när det visade sig att PAJ var en "skälvutnämnd pojkvän".
Mycket märkligt...
Citera
2016-12-30, 00:24
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisklisa
Jag vill också tillägga att jag fick för några år sedan träffa en man som var tillsammans med Eva när mordet begicks. Sen för ett år sedan fick jag nys om PAJ, att även han sas ha varit tillsammans med Eva vid samma tidpunkt. Jag fick det inte att gå ihop, om nu Eva inte dubbelspelade.
Men jag fick förklaringen när det visade sig att PAJ var en "skälvutnämnd pojkvän".
Mycket märkligt...

Men va fan!
Hur är det nu, VAR Eva ihop med någon eller inte?
Det är många som uttalar sig här i tråden om hur det var eller att man tror sig hur det var men allt faller platt när det som skrivs helt motsäger varandra.
Citera
2016-12-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte hur du definierar begreppet "diskussion" om inte du tål ett faktabaserat argument: att det inte kan ställas någon diagnos på en person avseende tid om 30år tillbaka om det inte fanns någon då.

Jag påstår inte att P är speciellt osannolik GM, men jag har inte sett argument eller omständighet som gör honom mer sannolik än exempelvis systern Annelie eller den nya kärleken, dessa två är väl kopplade till samma typ av omständighet man menar vara motivet. Besinningslöst våld behöver ju inte bero på psykisk sjukdom, personligt betingad raseri utlöst av exempelvis svartsjuka finns väl några fall av.

Nog tycker jag att de omständigheter som kommit fram vad gäller P gör honom till mer uppenbar GM än Anneli och den ev. nya pojkvännen.
Enl. den poliskälla SVT har tillgång till har P utöver Sture varit den ende som varit intressant i utredningen. Man blir förvånad när man hör detta, och inser vilka stora misstag man gjorde den första tiden efter mordet.
P omges av av en del besvärande omständigheter ....det är ett faktum! Så pass belastande att det i inledningsskedet av utredningen hade varit fog för "skälig häktning", och därmed hade man kunnat utföra både husrannsakan och kroppsbesiktning.
Hur gick dessa inledande förhör till egentligen? På vilket sätt dokumenterades dessa? Kom uppgifterna fram till rätt personer? Det är ett mysterium hur det kunde gå så snett!
Citera
2016-12-30, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Men va fan!
Hur är det nu, VAR Eva ihop med någon eller inte?
Det är många som uttalar sig här i tråden om hur det var eller att man tror sig hur det var men allt faller platt när det som skrivs helt motsäger varandra.

Håller med dig. Ena gången är det hit och andra gången är det dit. Undra vad som är sanning om det här med pojkvän och då menar jag inte P.
Citera
2016-12-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Håller med dig. Ena gången är det hit och andra gången är det dit. Undra vad som är sanning om det här med pojkvän och då menar jag inte P.

Det kan ju funnits fler personer i Evas närhet som uppfattade sig som Evas partner, men väninnan i FBI-programmet svarar på frågan "hade Eva någon pojkvän i Kramfors" med "inte vad jag vet". Märkligt är det. Kanske gjorde Eva slut med någon veckorna innan mordet, i någon artikel stod det ju att Eva varit och handlat möbler med sin "fd pojkvän". Eller så hade Eva relationer hennes vänskapskrets helt enkelt missat, men det verkar osannolikt på en så liten ort..
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-30 kl. 12:16.
Citera
2016-12-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det kan ju funnits fler personer i Evas närhet som uppfattade sig som Evas partner, men väninnan i FBI-programmet svarar på frågan "hade Eva någon pojkvän i Kramfors" med "inte vad jag vet". Märkligt är det. Kanske gjorde Eva slut med någon veckorna innan mordet, i någon artikel stod det ju att Eva varit och handlat möbler med sin "fd pojkvän". Eller så hade Eva relationer hennes vänskapskrets helt enkelt missat, men det verkar osannolikt på en så liten ort..

Jag har också uppfattat det så som du skriver. Har dessutom svårt att tro att hennes syster och tjejkompisar inte skulle veta om att hon hade ett förhållande med någon.
Citera
2016-12-30, 13:21
Medlem
Den här mannen jag skrev om som påstås ha varit tillsammans med Eva, alltså inte Paj.
Dom kanske nyligen hade börjat dejta och skvallret sen var att dom var tillsammans?
Eller så kanske han är någon Eva nyligen haft en relation med, men att det sen tagit slut.
Citera
2016-12-30, 13:41
Medlem
Citat:
Den här mannen jag skrev om som påstås ha varit tillsammans med Eva, alltså inte Paj.
Dom kanske nyligen hade börjat dejta och skvallret sen var att dom var tillsammans?
Eller så kanske han är någon Eva nyligen haft en relation med, men att det sen tagit slut.

Ja det här tror jag är mer sannolikt.
Citera
2016-12-30, 14:16
Medlem
habets avatar
Citat:

Och därmed föll hela poängen med ditt inlägg.

Jag har sagt det tidigare men säger det gärna igen, jag vill inte vara någon sort gnällspik eller polis i den här tråden men det vore tacksamt om det sorterades lite innan det läggs ut.
Ingen vinner på att misskrediterar personer om det inte finns belägg för det. Om det som läggs ut är sakligt och underbyggt så blir det så småningom svårt för vederbörande att stå emot. Om däremot det läggs ut sådant som går att bemöta så tappar hela tråden "tyngd" och kan lika gärna ligga under skvaller (Kändisskvaller blir kanske svårt i detta fall men ni förstår vad jag menar).

En sådan här tråd har större kraft och möjligheter än vad man kanske kan ana och lyfts sådant som pekar emot en specifik GM och det kan påvisas så kommer journalister och så småningom polisen att göra sitt jobb. Jag är helt övertygad om att den här tråden har varit drivande för att journalister även på lokalnivå har börjat ta upp detta fall.
Citera
2016-12-30, 14:27
Medlem
Fisklisa, skulle gärna se att du la in ditt inlägg igen, det som togs bort. Huvudsaken är väl att du redigerar/tar bort det som inte får finnas med där enligt regler. Ditt inlägg ansåg jag vara bra för tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in