2016-12-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nej, man kan inte konstatera brott bara för att en person försvinner några dagar, det trodde jag alla förstod?

Dessutom dyker försvunna människor upp döda på de mest märkliga ställen efter att ha varit saknade och det utan att brott har begåtts.

Jo, det kan man göra. Det görs ofta vid försvinnanden.
Ofta dyker folk upp ja, levande och utan att brott begåtts, men än mer ofta dyker folk upp döda, LH, Krantz, ME, Pernilla, ja, jag behöver inte göra listan längre.

Försvinner en person utan någon som helst anledning (bråk med någon av sina nära är en anledning att fly fältet t.ex). Polisen gör alltid den där grundläggande undersökningen när en person blivit anmäld försvunnen. De kollar även bankkort och telefontrafik. Är det 0 där så är det lätt att efter 1-3 dagar avgöra om försvinnandet var ofrivilligt eller ej.
Så svårt är det inte.

Förstår egentligen inte varför vi diskuterar detta
EM försvann inte självmant, 99.9% talar för att hon blev bragd om livet.

Vill inte säga något dumt, men har för mig att danska polisen sa att hon antagligen var död.. hittar inte artikeln nu. Inte tid. Detta var slutet av oktober!
Citera
2016-12-29, 19:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ofta dyker folk upp ja, levande och utan att brott begåtts, men än mer ofta dyker folk upp döda, LH, Krantz, ME, Pernilla, ja, jag behöver inte göra listan längre.

Försvinner en person utan någon som helst anledning (bråk med någon av sina nära är en anledning att fly fältet t.ex). Polisen gör alltid den där grundläggande undersökningen när en person blivit anmäld försvunnen. De kollar även bankkort och telefontrafik. Är det 0 där så är det lätt att efter 1-3 dagar avgöra om försvinnandet var ofrivilligt eller ej.
Så svårt är det inte.

Vill inte säga något dumt, men har för mig att danska polisen sa att hon antagligen var död.. hittar inte artikeln nu. Inte tid. Detta var slutet av oktober!

Nej, tonåringar försvinner oftast självmant (och återvänder självmant efter ganska kort tid). Någon vecka efter LH försvann en 13årig kille från Helsingborg vill jag minnas, efter ett par dagar dök han upp i Malmö dit han dragit själv. Polis tar väl på sin höjd emot anmälan med uppgifter men de inleder inte några vidare aktiviteter direkt.
Citera
2016-12-29, 19:23
Medlem
Citat:

Så svårt är det inte.

Något ot är det kanske men även i mittenstycket så stämmer det inte riktigt och det är nog fler än jag som varit med om liknande.

Att man kan misstänka brott är en sak men det är en helt annan att konstatera att brott begåtts. Däremot har du rätt i att man såklart gör en grundlig genomgång i de flesta fall men kanske inte så snabbt som vissa tror, och i detta fallet fanns det uppenbarligen inget som tydde på annat än att ett brott mest troligen begåtts. Dock är det bara en tes att arbeta utifrån.
Citera
2016-12-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Är det kräftor i de danska dammarna?

Gissningsvis inte. Torvmossar har vanligtvis lågt ph värde, så antagligen vattnet och kräftor måste ha ph värde 6 i vatten för fortplantning. Vattnet ska dessutom vara syrerikt. Om det är stillastående vatten i dammarna och de torkar upp markant under sommaren så är det nog tveksamt. Vatten ska i princip vara drickbart.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-29 kl. 19:52.
Citera
2016-12-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, tonåringar försvinner oftast självmant (och återvänder självmant efter ganska kort tid). Någon vecka efter LH försvann en 13årig kille från Helsingborg vill jag minnas, efter ett par dagar dök han upp i Malmö dit han dragit själv. Polis tar väl på sin höjd emot anmälan med uppgifter men de inleder inte några vidare aktiviteter direkt.

Lite det jag syftar på, att tonåringar försvinner självmant, men det brukar oftast förespråkas av ett bråk, ett uppbrott eller en längre tids irritation. I detta fallet var sökningarna igång redan dagen efter, man letade febrilt.
Citera
2016-12-29, 20:00
Medlem
Citat:
Något ot är det kanske men även i mittenstycket så stämmer det inte riktigt och det är nog fler än jag som varit med om liknande.

Att man kan misstänka brott är en sak men det är en helt annan att konstatera att brott begåtts. Däremot har du rätt i att man såklart gör en grundlig genomgång i de flesta fall men kanske inte så snabbt som vissa tror, och i detta fallet fanns det uppenbarligen inget som tydde på annat än att ett brott mest troligen begåtts. Dock är det bara en tes att arbeta utifrån.

Att polisen väntar med försvinnanden är en fet myt! T.ex att man ska vänta 24 timmar etc.. Hollywood-påhitt...
Om något inte stämmer så anmäler man någon försvunnen, det är bara så, och med tanke på att sökandet redan var igång på dagen efter försvinnandet så tog man det på allvar även här!
Citera
2016-12-29, 20:17
Medlem
Citat:
Att polisen väntar med försvinnanden är en fet myt! T.ex att man ska vänta 24 timmar etc.. Hollywood-påhitt...
Om något inte stämmer så anmäler man någon försvunnen, det är bara så, och med tanke på att sökandet redan var igång på dagen efter försvinnandet så tog man det på allvar även här!

Sluta tramsa, självklart tar polisen emot en anmälan om sådan inkommer men det var väl knappast frågan här?
Nej, det konstaterades inte att brott hade begåtts varken en eller tre dagar efter Emilies försvinnande och det görs det inte alls vid alla anmälningar om försvunna personer bara för att tex försvinnandet i sig inte föregåtts av gräl eller liknande.

Diskussionen grundar sig i dina tidigare felaktiga påståenden, gå gärna tillbaka och kolla själv.
Citera
2016-12-29, 22:15
Medlem
Citat:
Sluta tramsa, självklart tar polisen emot en anmälan om sådan inkommer men det var väl knappast frågan här?
Nej, det konstaterades inte att brott hade begåtts varken en eller tre dagar efter Emilies försvinnande och det görs det inte alls vid alla anmälningar om försvunna personer bara för att tex försvinnandet i sig inte föregåtts av gräl eller liknande.

Diskussionen grundar sig i dina tidigare felaktiga påståenden, gå gärna tillbaka och kolla själv.

Just att polisen tillbakavisar facebookaktivitet redan den 12e borde få dig att förstå att polisen prioriterade försvinnandet som ett ofrivilligt sådant:

Citat:
Tisdag 12 juli: Anhöriga till flickan slår larm till polisen att Emilies Facebook*profil varit aktiv. Detta tillbakavisas senare av polisen

Med tanke på resurserna som sätts in rätt så snabbt så. Menar 6 veckor efter så söker man i vattendrag runt Korsör med dykare. MP redan efter 6 dagar! Jag skrev väl 3 men där hade jag fel.

Skulle vilja säga att det mesta i sökandet görs som i LH-fallet, dock så tappar Korsör-folket intresset av att söka efter några veckor, och till slut är det bara 11 personer som går skallgång.
Men precis som i LH-fallet så var det folk ute snabbt och polisen tar det på största allvar, precis som familjen!

Polisen kanske inte säger det, men det är så de arbetar! Svårt? Nej!

Citat:
Söndag 10 juli: Klockan 04 kommer Emilie Meng och hennes två väninnor med tåget från Slagelse till Korsør Station. Vännerna skiljs åt.

Söndag 10 juli: Någon gång mellan 04.45 och 05.30 säger sig ett vittne ha sett Emilie Meng vid Kongebroens. Detta visar sig senare inte stämma.

Tisdag 12 juli: Anhöriga till flickan slår larm till polisen att Emilies Facebook*profil varit aktiv, vilket senare förnekas av polisen.

Lördag 16 juli: I tio timmar söker frivilliga med hund efter den försvunna 17*åringen. Mellan 20 och 25 hundfö* rare deltar.

Söndag 17 juli: Runt 400 frivilliga söker efter Emilie runtom i Korsør.
Polisen genomför också dörrknackning för att samla vittnesuppgifter.

Söndag 17 juli: Familjen skriver ett öppet brev till Emilie Meng på Facebook där de vädjar till henne att komma hem.

Torsdag 21 juli: Familjen utlyser en belöning på 40 000 danska kronor till den som kan lämna ett tips som gör att Emilie hittas.

Tisdag 26 juli: Analysen av ett blodspår som hittats i närheten av järnvägsstationen visar sig inte vara mänskligt.

Söndag 31 juli: Emilie Meng fyller 18 år men är fortfarande spårlöst försvunnen.

5 augusti: Polisen förbjuder frivilliga att leta i vissa områden, då man är rädd att eventuella spår ska förstöras.

7 augusti: Efterlysningsplakat hängs upp i Sverige och Tyskland.

12 augusti: Polisens dykare söker i ett vattendrag i närheten av tågstationen, men hittar inget av värde.

19 augusti: Elva frivilliga söker av vägen mellan tågstationen och Emilies hem. Två fynd görs och överlämnas till polisen.
https://unvis.it/expressen.se/kvallsposten/tva-arkeologer-tas-in-i-sokandet-efter-emilie
Citera
2016-12-29, 22:35
Medlem
Citat:
Japp, jag vet det, men som sagt, de går inte ut med det pga sekretess, de säger så för att lugna pressen. Tror det tog någon vecka i LH-fallet t.ex, för utredarna att veta vad som var den exakta dödsorsaken, men det var aldrig säkert förrän FUP var släppt. Vill minnas att det tjatades om dödsorsak från det att LH hittades tills dess att FUP släpptes, dock så var det mest gissningar och teorier utifrån tidigare "liknande" fall. Samma orsak har tagits upp här, vilket är strypning/kvävning. Trots att en kniv hittats i anslutning till fyndplatsen.

Sekretessen är som du säger pga att inte färga vittnen och det förstår vem som helst.
Det hindrar dock inte polisen från att säga att de inte vet vad dödsorsaken är redan nu.
Vi vet att det gjorts en undersökning för att bestämma kön iaf, så rättsläkaren har tillgång till kroppen och är antagligen färdig med sin utredning.

Kniven kan ha används för att tvinga in EM i ett fordon.
Om EM dog i samband med överfallet så är det inte kniv som är mordvapnet med tanke på den långa transporten till dumpningsplatsen? Eller är jag fel ute?

EM kan t.ex ha haft bundna händer och snara runt halsen eller en påse över huvudet samt tejp runt halsen när hon hittades, eller försvinner sånt när en kropp ligger ett par månader i vatten?
Citera
2016-12-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Kniven kan ha används för att tvinga in EM i ett fordon.
Om EM dog i samband med överfallet så är det inte kniv som är mordvapnet med tanke på den långa transporten till dumpningsplatsen? Eller är jag fel ute?

EM kan t.ex ha haft bundna händer och snara runt halsen eller en påse över huvudet samt tejp runt halsen när hon hittades, eller försvinner sånt när en kropp ligger ett par månader i vatten?

Eller om hon dödats med kniv att GM slängt in den i bilen eller ev lastutrymme med henne och släpats ut när hon togs ur bilen.
Citera
2016-12-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Ute och springer omkring på stan en lördagsnatt fram till 04? Om hennes familj hade uppfostrat henne bättre och lärt henne att undvika staden på lördagsnätter då enbart avfall till människor är ute och rör sig, så hade hon säkert fortfarande varit vid liv idag...
Är du på riktigt eller?
Är väl aldrig ens eget fel att andra människor kan göra något så fruktansvärt.
Att skuldbelägga henne och hennes föräldrar när hon mördats, du borde nog uppfostrats bättre.
Citera
2016-12-30, 00:15
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Söndag 17 juli: Familjen skriver ett öppet brev till Emilie Meng på Facebook där de vädjar till henne att komma hem.
Har kanske missat detaljer där det konstaterats, men ovan låter som om hon hade lite "problem" tidigare.

Intellektuellt tuggmotstånd gillas och förtjänar svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Elin Krantz, Ida Johanssons, Engla Höglunds och Helén Nilssons mördare är sinsemellan förstås väldigt olika, men de hade det gemensamt att de saknade bekantskap med BO. GM i det här fallet kan vara ett aggressivt fyllo, asperger, eller något annat – än så länge tycker jag inte det finns något som pekar åt det ena eller andra hållet. Vet inte vad du menar med sista meningen? Utveckla gärna. Men ja, jag är väldigt mycket inne på att vi har att göra med ett sexualbrott.
Tolkade som en omständlig beskrivning för att GM var okänd för BO, men nu förtydligade du med "sexualbrott", antar jag. Det var ganska skilda interna drivkrafter bland dina exempel (enligt min mening). För mig är sexuellt motiv huvudmotiv i ett s.k. sexualbrott, även om väldigt många misstycker. (jfr att det inte alltid är ett sexuellt huvudmotiv när det gäller våldtäkt).

Citat:
Jag skrev:

Jag är rätt säker på att GM var obekant för BO, alternativt att det fanns någon flyktig bekantskap (att de gått i samma skola, att hon kände hans syster, eller så) – absolut mest troligt det förstnämnda.

Med det sagt så tror jag först och främst att det inte finns någon relation överhuvudtaget mellan GM och EM. Men man kan tänka sig hon var bekant för honom, och då troligen ganska avlägset (se exempelvis mordet på Lisa Holm). Jag menar då exempelvis en klass- eller skolkamrat, en lärare, granne, kompis bror, eller så. I praktiken spelar det inte så stor roll för utredningen, då det är omöjligt att kartlägga och kontrollera alla de kanske tusen män som visste vem EM var.

Hur som helst så tror jag helt klart mer på att det inte fanns någon bekantskap överhuvudtaget.
Mmm, du fegade ut, och försöker ta in ytliga bekanta som obekanta, för att undvika att ha fel. Gissa och ha fel dör man inte av. Jag gör det och har inte dött än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in