Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Även förståndshandikappade kan klara av vissa enklare jobb/uppgifter som måhända är monotona men kräver relativt högt mått av pedanteri i vissa avseenden. (men där kanske en högutbildad skulle slarva just för det bristande intresset till följd av uppgiftens enkelhet).
Men ett sätt att ta kontroll genom att vika kläderna ordentligt kan nog stämma för vissa som är skärrade av att ha dödat någon. Eller kanske funnit den döde?
Ja, det kan i det här fallet vara ett sätt eller åtminstone ett försök att hantera situationen. Jag tror mer på att det här handlar om en överslagshandling som sker (på ett omedvetet eller delvis omedvetet plan) efter en fasansfull, kaotisk situation just på grund av att mördaren kände Eva och hunden. Förmodligen har det svartnat helt för mördaren, det är inte alls säkert att han har några klara minnesbilder av exakt allt det som hände. Jag tror även att det finns en viss psykisk problematik hos gärningsmannen som ligger till grund för att kunna gå så här långt, och att överslagshandligen bottnar i denna problematik. Vad GM har för typ av diagnos det vet jag givetvis inte, det kan man endast spekulera om. Det kan vara allt ifrån att han har drag av autistism till att han i perioder lider av svår ångest depression, någon form av tvångssyndrom eller t.o.m. har någon form psykiskstörning, lindrig eller allvarlig, i värsta fall psykisksjukdom.
Tror dock inte att P. är pedantiskt lagd alls, han verkar snarare vara åt det bohemiska hållet, hans hus t.ex. ser väldigt nergånget ut, knappast något som en extrem pedant skulle tillåta vilka ofta har ett behov av att upprätthålla en perfekt fasad utåt.