2016-12-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns ju också uppgifter om att ett byxben var vänt ut och in, och det motsäger ju det här med att kläderna var "prydligt ihopvikta". Man kanske inte skall tolka Leif GW Persson alltför bokstavligt. Vet man förresten om han har haft tillgång till förundersökningen, eller har han fått nöja sig med att läsa tidningarna?

Jag har hört från annat håll också att kläderna låg ihopvikta, ett par byxor kan ju vikas ihop även om ett byxben är in och utvänt? Enligt GW själv har han ju haft insyn.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-28 kl. 21:58.
Citera
2016-12-28, 22:22
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Ja av 100% lär väl 80% vara ordningsamma.
Om du med cykelmannen menar Sture så borde du veta att han har aldrig haft något jobb.
Mr P ingår säkert i dom 80%.
Om du tror att jag försvarade P så tar du fel. Man kan ju inte utgå från hans yrke att det skulle vara han som gjort det, va det jag menade. Kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt.
Naturligtvis.
Tror ändå att yrkesvalet har betydelse för hur han är som person.
Menar att en brevbärare är pedantisk under stress skulle jag tro.Gäller jobb inom vården också skulle jag tro.Att det är lätt att falla in i samma mönster under stressen efter mordet.Alla lägger inte till kläder och skor.Det tyder på nånting.
Finns det någon annan ide varför kläder läggs ihop prydligt?Inte många % skulle göra så i det läget.
Om man ska gå efter yrke skulle tror jag sjuksköterska, kirurg,lokalvårdare är lika troliga att göra en sån grej.Men inte så många andra.
Senast redigerad av olovpalme 2016-12-28 kl. 22:31.
Citera
2016-12-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Naturligtvis.
Menar att en brevbärare är nog pedantisk under stress skulle jag tro.Gäller jobb inom vården också skulle jag tro.Att det är lätt att falla in i samma mönster under stressen efter mordet.Alla lägger inte till kläder och skor.Det tyder på nånting.
Finns det någon annan ide varför kläder läggs ihop prydligt?Inte många % skulle göra så i det läget.

Yrkesval, ja det fanns nog inte så många yrken att välja på när man sluta skolan och inte hade gått en yrkesinriktad utbildning. Det var nog bara att ta det jobb som fanns ledigt.

Visst det är absolut något fel i det där med kläderna. Kan ha med uppfostran att göra också. Han kan ju inte ha tänkt riktigt rätt i det läget för då skulle han ju bara ha kastat kläderna på sidan om. Ingen som vet hur han tänkte/kände inför offret i det ögonblicket, kan helt plötsligt drabbats av vördnad eller hur jag ska uttrycka det. Spekulationer igen blir det.
Citera
2016-12-28, 22:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Anneli säger ju också något om hur konstigt det är med kläderna på sidan om.

Ja det är ju det hon syftar på, kläderna prydligt ihopvikta och skorna uppställda, vilken bisarr syn att mötas av...
Sen ska man inte glömma hunden Laban som låg alldeles intill Eva's kropp. Även placeringen av honom måste ses som en del i detta mönster. Finns det kanske någon symbolik i det hela, är det något han vill förmedla? eller gör han det endast av egoistiska skäl, för sin egen skull, för att lindra en stark ångest? Kanske ångrar han sig någonstans där inne, långt inombords och vill "göra fint" för dom i efterhand, just p.g.a. det fruktansvärda som hänt. Han kan ha fått sjuka tankar som att dom inte ska behöva ligga där alldeles ensamma och frysa, och därför lagt dom tätt intill varandra av ren "omtanke" och "omsorg" så att säga. P. kände ju både Eva och Laban väl och tyckte förmodligen om dom mycket, bägge två. Mördarens signatur är väl vad man annars kan kalla det.

Eftersom A. lade märke till detta redan när hon hittade Eva, innan hon ringde efter PAJ, kan han inte ha "riggat" det i samband med att han rusade in till mordplatsen och härjade runt där innan polisen anlände, det här "pedant-plocket" måste ha gjorts antingen i samband med mordet eller senare den natten.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-12-28 kl. 22:43.
Citera
2016-12-28, 23:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Naturligtvis.
Menar att en brevbärare är pedantisk under stress skulle jag tro.Gäller jobb inom vården också skulle jag tro.Att det är lätt att falla in i samma mönster under stressen efter mordet.Alla lägger inte till kläder och skor.Det tyder på nånting.
Om man ska gå efter yrke skulle tror jag sjuksköterska, kirurg,lokalvårdare är lika troliga att göra en sån grej.Men inte så många andra.

Ja jag tror att mördaren gjorde det med anledning av att han kände både Eva och Laban väl, det är deras nära relation som är orsaken till den här i efterhand påkomna "omsorgen". En helt okänd mördare som inte hade några privata känlomässiga band till Eva och Laban hade med största säkerhet bara lämnat dom hur som helst när han var klar med dom.

Man ska inte gå, eller rättare sagt man KAN inte gå efter yrke när det gäller personer som lider av att vara extremt pedanta, för dom är det givetvis ändå, oavsett yrke. Finns det inget som är pedant i själva arbetsuppgiften så hittar dom på ett annat sätt att få utlopp för det och desto mer lär det bli efter jobbet och på fritiden. Det här är ett tvångssyndrom som man varken kan stoppa eller styra över såvida man inte medicinerar mot dessa tvångshandlingar, då kan det i svårare fall möjligen lindras något och det är endast i lättare fall som man kan medicinera bort det helt. Antingen så är du t.ex. överdrivet pedant i din läggning eller så är du det inte, sen kvittar det vad du jobbar med. Om du mördar på fritiden och din sjukligt pedanta läggning avslöjas på mordplatsen så beror det på att du lider av detta tvångssyndrom, det beror inte på att du är brevbärare och måste hålla reda på en massa paket, brev, pengar, adresser och porton etc.

Vad det gäller P. så vet vi inte huruvida han lider av ett tvångssyndrom som gör att han är överdrivet pendant i sin läggning eller inte. Han kan givetvis göra det men om detta vet vi inget.
Däremot så kan orsaken till det här pedantiska beteendet kanske vara del i en överslagshandling från P's sida, som har utlösts i den upprivna, våldsamma och traumatiska situationen som uppstod.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-12-29 kl. 00:08.
Citera
2016-12-29, 00:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Fanns säkert en hel del psykiskt sjuka personer i Kramfors på den tiden, precis som idag.
Är väl mycket troligt att det i vardagen är en helt vanligt fungerande person men som vill ha fullständig kontroll. När personen tappar kontrollen så kan det yttra sig på olika sätt. Sen är det väl också lite olika hur det yttrar sig beroende på vad det gäller som personen känner sig inte ha kontroll över. Det här är ju bara spekulationer, inga fakta över vad det var som hände.

Det ska bli intressant att se vad som händer vidare i det här fallet, om SVT kommer med något nytt eller om polisen har något att informera om efter helgerna.

På tal om huruvida Eva's mördare lider av en psykisk störning/psykisk sjukdom eller inte, något som jag f.ö. var intresserad av att spekulera kring och som jag fick oförtjänt mycket på pälsen för så råkade jag snubbla över detta, här följer ett citat:

"Cirka 90 procent av dem som döms för mord, mordförsök, dråp eller dråpförsök har en psykiatrisk diagnos. Det visar en studie vid Karolinska institutet som analyserat rättspsykiatriska undersökningar och patientjournaler för de drygt 2 000 personer som dömdes för sådana brott i Sverige mellan 1998 och 2001. Vanliga sjukdomar är psykotiska störningar inklusive schizofreni, personlighetsstörningar, ångest och posttraumatisk stress samt depression. Många har dubbla diagnoser, och varannan person har också missbruksproblem".

Det här betyder alltså att 1800 av dessa 2000 mördare hade en psykisk diagnos, sen kan man ju undra hur många av dom övriga, återstående 200 personerna som aldrig hade diagnostiserats, hur många av dessa 200 skulle få en diagnos om dom väl undersöktes?

http://fof.se/tidning/2005/4/mordare-oftast-psykiskt-sjuka

Jag är medveten om att artikeln inte är purfärsk men vad talar för att mördare helt plötsligt skulle ha blivit friskare?

Så vad tror ni, är P. helt normal eller kan han möjligen tänkas lida av något? Någon diagnos har förmodligen aldrig ställts på honom. Men det finns goda grunder för misstanke om att P. vid tidpunkten för mordet, t.ex. kan ha lidit av en allvarlig psykisk störning eller någon annan av ovan nämnda diagnoser, inte minst med tanke på det extremt kraftiga övervåldet och "riggningen" av mordplatsen som inkluderar den "sjukligt" pedanta hanteringen av offrets kläder och hundens symboliska placering m.m.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-12-29 kl. 00:43.
Citera
2016-12-29, 03:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
En psykiskt störd eller psykiskt sjuk människa kan vara extremt pedantisk. Tror knappast att det har med endast en viss typ av utbildning att göra, som i det här fallet en officersutbildning.
Även en person som lider av stark och okontrollerbar ångest kan mycket väl utveckla ett pedantiskt tvångsbeteende för att på så sätt försöka reducera, kontrollera och hantera situationer där stark ångest upplevs.

Även förståndshandikappade kan klara av vissa enklare jobb/uppgifter som måhända är monotona men kräver relativt högt mått av pedanteri i vissa avseenden. (men där kanske en högutbildad skulle slarva just för det bristande intresset till följd av uppgiftens enkelhet).

Men ett sätt att ta kontroll genom att vika kläderna ordentligt kan nog stämma för vissa som är skärrade av att ha dödat någon. Eller kanske funnit den döde?
Citera
2016-12-29, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
På tal om huruvida Eva's mördare lider av en psykisk störning/psykisk sjukdom eller inte, något som jag f.ö. var intresserad av att spekulera kring och som jag fick oförtjänt mycket på pälsen för så råkade jag snubbla över detta, här följer ett citat:

"Cirka 90 procent av dem som döms för mord, mordförsök, dråp eller dråpförsök har en psykiatrisk diagnos. Det visar en studie vid Karolinska institutet som analyserat rättspsykiatriska undersökningar och patientjournaler för de drygt 2 000 personer som dömdes för sådana brott i Sverige mellan 1998 och 2001. Vanliga sjukdomar är psykotiska störningar inklusive schizofreni, personlighetsstörningar, ångest och posttraumatisk stress samt depression. Många har dubbla diagnoser, och varannan person har också missbruksproblem".

Det här betyder alltså att 1800 av dessa 2000 mördare hade en psykisk diagnos, sen kan man ju undra hur många av dom övriga, återstående 200 personerna som aldrig hade diagnostiserats, hur många av dessa 200 skulle få en diagnos om dom väl undersöktes?

http://fof.se/tidning/2005/4/mordare-oftast-psykiskt-sjuka

Jag är medveten om att artikeln inte är purfärsk men vad talar för att mördare helt plötsligt skulle ha blivit friskare?

Så vad tror ni, är P. helt normal eller kan han möjligen tänkas lida av något? Någon diagnos har förmodligen aldrig ställts på honom. Men det finns goda grunder för misstanke om att P. vid tidpunkten för mordet, t.ex. kan ha lidit av en allvarlig psykisk störning eller någon annan av ovan nämnda diagnoser, inte minst med tanke på det extremt kraftiga övervåldet och "riggningen" av mordplatsen som inkluderar den "sjukligt" pedanta hanteringen av offrets kläder och hundens symboliska placering m.m.

Men nu söker du en diagnos för att rättfärdiga/styrka misstanke om mord, och diagnosen menar du indikeras av att han skulle ha mördat på bestialiskt sätt. Där går du i cirkeln igen.

Det är meningslöst att gå där, du lär inte få reda på om han har någon psykisk sjukdom med mindre än att du har tillräckligt med annat som sätter honom som tillräckligt misstänkt för att undersökning ska göras. Och även om han skulle tas in på psyket idag betyder det inte stt han var psykiskt sjuk då. Det blir bara Kwastigt skvaller, ja knappt ens det. En tom gissning.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-29 kl. 04:06.
Citera
2016-12-29, 08:44
Medlem
Hur var förhållandet mellan P och Annelie när de var tillsammans? Finns det någon indikation på där att han skulle kunna vara tänkbar GM där någon mördar sin flickvän? Jag tänker på om han var dominant, kontrollerande eller liknande? Jag har lite svårt att föreställa mig det då de fortsatt att umgås som vänner därför blir jag tveksam att han skulle blivit så våldsam gentemot Eva om hon, som det påstås, ville göra slut på ett förhållande som inte var mer utvecklat än att knappt någon kände till det.

Eller är det här diagnos ska pressas in, att förhållandet med just Annelie var normalt och behövs inte rotas i men när han var tillsammans med Eva var han sinnessjuk?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-29 kl. 08:48.
Citera
2016-12-29, 10:39
Medlem
Fruktansvärt hemskt det här. Det finns garanterat människor i byn som vet ett och annat men är livrädda att gå till polisen med vad dem vet. Personen/personerna som står bakom mordet på Eva bor förmodligen kvar i stan, lilla byn där alla känner alla, konstigt ändå att polisen inte lyckats reda ut vad som hänt. Men folk tiger av rädsla. Kan helt förstå dem.
Citera
2016-12-29, 12:04
Medlem
Citat:
Fanns säkert en hel del psykiskt sjuka personer i Kramfors på den tiden, precis som idag.
Är väl mycket troligt att det i vardagen är en helt vanligt fungerande person men som vill ha fullständig kontroll. När personen tappar kontrollen så kan det yttra sig på olika sätt. Sen är det väl också lite olika hur det yttrar sig beroende på vad det gäller som personen känner sig inte ha kontroll över. Det här är ju bara spekulationer, inga fakta över vad det var som hände.

Det ska bli intressant att se vad som händer vidare i det här fallet, om SVT kommer med något nytt eller om polisen har något att informera om efter helgerna.

Ja man får verkligen hoppas att polisen får in uppgifter som gör att nya omständigheter kommer fram som kan föra fallet framåt.

Sen måste man undra om det kan vara möjligt för en GM att kunna leva med denna mörka hemlighet för evigt? Man tycker att "hjärnan till slut ska falla sönder av samvetskval, skuld, ånger".
Det finns exempel på mördare som erkänt efter lång tid och därefter upplevt att den inre bördan av skuld blivit en aning mindre att bära.
Skulle däremot GM vara psykopat finns det nog inga problem med någon samvetsnöd. Den personen skulle nog bara känna sig oövervinnerlig.
Citera
2016-12-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Ja man får verkligen hoppas att polisen får in uppgifter som gör att nya omständigheter kommer fram som kan föra fallet framåt.

Sen måste man undra om det kan vara möjligt för en GM att kunna leva med denna mörka hemlighet för evigt? Man tycker att "hjärnan till slut ska falla sönder av samvetskval, skuld, ånger".
Det finns exempel på mördare som erkänt efter lång tid och därefter upplevt att den inre bördan av skuld blivit en aning mindre att bära.
Skulle däremot GM vara psykopat finns det nog inga problem med någon samvetsnöd. Den personen skulle nog bara känna sig oövervinnerlig.

Sådant är nog väldigt beroende av motivbild. Är det mer en dråpliknande situation tror jag nog att samvetet spökar mer än om det är en djupare personlig schism som kanske pågått länge beroende på hur schismen yttrat sig mellan BO och GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in