Citat:
Ursprungligen postat av
olovpalme
Naturligtvis.
Tror ändå att yrkesvalet har betydelse för hur han är som person.
Menar att en brevbärare är pedantisk under stress skulle jag tro.Gäller jobb inom vården också skulle jag tro.Att det är lätt att falla in i samma mönster under stressen efter mordet.Alla lägger inte till kläder och skor.Det tyder på nånting.
Finns det någon annan ide varför kläder läggs ihop prydligt?Inte många % skulle göra så i det läget.
Om man ska gå efter yrke skulle tror jag sjuksköterska, kirurg,lokalvårdare är lika troliga att göra en sån grej.Men inte så många andra.
Ja jag tror att mördaren gjorde det med anledning av att han kände både Eva och Laban väl, det är deras nära relation som är orsaken till den här i efterhand påkomna "omsorgen". En helt okänd mördare som inte hade några privata känlomässiga band till Eva och Laban hade med största säkerhet bara lämnat dom hur som helst när han var klar med dom.
Man ska inte gå, eller rättare sagt man KAN inte gå efter yrke när det gäller personer som lider av att vara extremt pedanta, för dom är det givetvis ändå, oavsett yrke. Finns det inget som är pedant i själva arbetsuppgiften så hittar dom på ett annat sätt att få utlopp för det och desto mer lär det bli efter jobbet och på fritiden. Det här är ett tvångssyndrom som man varken kan stoppa eller styra över såvida man inte medicinerar mot dessa tvångshandlingar, då kan det i svårare fall möjligen lindras något och det är endast i lättare fall som man kan medicinera bort det helt. Antingen så är du t.ex. överdrivet pedant i din läggning eller så är du det inte, sen kvittar det vad du jobbar med. Om du mördar på fritiden och din sjukligt pedanta läggning avslöjas på mordplatsen så beror det på att du lider av detta tvångssyndrom, det beror inte på att du är brevbärare och måste hålla reda på en massa paket, brev, pengar, adresser och porton etc.
Vad det gäller P. så vet vi inte huruvida han lider av ett tvångssyndrom som gör att han är överdrivet pendant i sin läggning eller inte. Han kan givetvis göra det men om detta vet vi inget.
Däremot så kan orsaken till det här pedantiska beteendet kanske vara del i en överslagshandling från P's sida, som har utlösts i den upprivna, våldsamma och traumatiska situationen som uppstod.