2016-12-28, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Lite nyfiken, vad har du för fonder?

Spp Global 50% (inkluderar lite tillväxtmarknad)
Spiltan Invest 20%

Spiltan Räntefond 20%

Cash 10% efter att sålt småbolagsfond. Ska nog parkera detta i räntefonden ett tag tills jag vet var jag vill placera det.

Inget renodlat pensionssparande, men ganska långsiktigt. Har 100% aktier i PPM och ca 5 månaders buffert på vanligt bankkonto.
Citera
2016-12-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Spp Global 50% (inkluderar lite tillväxtmarknad)
Spiltan Invest 20%

Spiltan Räntefond 20%

Cash 10% efter att sålt småbolagsfond. Ska nog parkera detta i räntefonden ett tag tills jag vet var jag vill placera det.

Inget renodlat pensionssparande, men ganska långsiktigt. Har 100% aktier i PPM och ca 5 månaders buffert på vanligt bankkonto.

Ja okej, varför har du valt som du har valt? Är nybörjare inom aktier och fonder och vill bara veta hur du tänkt kring dina val kanske jag lär mig något hehe
Citera
2016-12-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Ja okej, varför har du valt som du har valt? Är nybörjare inom aktier och fonder och vill bara veta hur du tänkt kring dina val kanske jag lär mig något hehe
Vill också veta
Citera
2016-12-29, 04:12
Medlem
Har skrivit mycket de senaste sidorna, får väl viss insikt i hur jag tänker genom det. Nyckelorden är väl brett, billigt, enkelt.

SPP Global för att det är en globalindexfond som inkluderar tillväxtmarknader.

Spiltan investmentbolag för att jag vill ha lite svenskt också. Kostar som en indexfond men har slagit index sedan start.

Spiltan Räntefond för att jag vill ha något som inte korrelerar med börsen. Och då är den både billigast och har gett riktigt bra riskjusterad avkastning över många år. Lite mindre svängningar i portföljen helt enkelt.

Viktigast av allt: tro inte att jag är någon auktoritet! Jag har läst rätt mycket och gillar att teoretisera och diskutera. Men har alldeles för kort erfarenhet för att kunna veta om jag är ute o cyklar eller ej! Lyssna inte på mig bara för jag skriver mest här på sistone
Citera
2016-12-29, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Har skrivit mycket de senaste sidorna, får väl viss insikt i hur jag tänker genom det. Nyckelorden är väl brett, billigt, enkelt.

SPP Global för att det är en globalindexfond som inkluderar tillväxtmarknader.

Spiltan investmentbolag för att jag vill ha lite svenskt också. Kostar som en indexfond men har slagit index sedan start.

Spiltan Räntefond för att jag vill ha något som inte korrelerar med börsen. Och då är den både billigast och har gett riktigt bra riskjusterad avkastning över många år. Lite mindre svängningar i portföljen helt enkelt.

Viktigast av allt: tro inte att jag är någon auktoritet! Jag har läst rätt mycket och gillar att teoretisera och diskutera. Men har alldeles för kort erfarenhet för att kunna veta om jag är ute o cyklar eller ej! Lyssna inte på mig bara för jag skriver mest här på sistone

Spiltan är min favorit med. Och spp global med.
Citera
2016-12-29, 09:14
Medlem
porrmaffians avatar
East Capitals Rysslandsfond som har gått dryga 70% upp i år.
Citera
2016-12-29, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrmaffian
East Capitals Rysslandsfond som har gått dryga 70% upp i år.

Aldrig i livet. Den kostar ju hela 2% i förvaltningsavgift?!?!

Har du inte fattat att flashback bara vill ha billiga fonder som max kostar 0,5 %? Även om rysslandsfonden gått upp 70 % jämfört med 10 % för den billiga så ska man alltid välja den billiga.
Citera
2016-12-29, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verticaloo

Har du inte fattat att flashback bara vill ha billiga fonder som max kostar 0,5 %? Även om rysslandsfonden gått upp 70 % jämfört med 10 % för den billiga så ska man alltid välja den billiga.
Som dessutom fick 2 stjärnor från morningstar, en standardavvikelse på närmare 30% och en sharp ratio på inte mindre än 0,08!

Känns 2% motiverad, baserat på faktan här ovan tycker du?

Läsvärt: https://rikatillsammans.se/2011/02/14/fondavgifterna-som-urholkar-vardet-pa-dina-investeringar/
Senast redigerad av SweDutch 2016-12-29 kl. 10:48.
Citera
2016-12-29, 10:39
Medlem
porrmaffians avatar
Citat:

Sålde en fastighet i november 2015 och fick loss 1,2 miljoner efter att lånet var betalt och gjorde en vild chansning att EAs Rysslandsfond skulle gå bra så jag i slutet av detta året (2016) kunde betala skattemyndigheterna reavinstskatten på fastighetsförsäljningen från förra året. Och det gick ju lysande.

För mig har det ingen betydelse om förvaltningsavgiften är 0,5%, 1%, 2% eller 5% bara fonden går nästan 100% upp på ett år.
Citera
2016-12-29, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraLivet
Spiltan är min favorit med. Och spp global med.

Slår ett slag för IKC Avkastningsfond som alternativ till Spiltan räntefond, för den som inte får krupp av en avgift på över 0.2%. Samma sharpekvot och standardavvikelser men betydligt bättre avkastning.

Jag tänkte fördela mitt räntesparande 50/50 i dessa två framöver.
Citera
2016-12-29, 12:50
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:

Så du menar att man skall välja de fonder som gått upp mest?
Citera
2016-12-29, 14:39
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Citat:
Fördelning för 2015:

AVANZA ZERO 18%
Fidelity China Focus A-USD 27%
Fidelity Global Property A-Acc-USD 11%
Franklin Global Listed Infrastructure A Acc USD 11%
Franklin India A Acc USD 11%
JPM Global Healthcare A (acc) - USD 11%
MS INVF US Dollar Liquidity A 11%
Citat:
Tror den svenska börsen har mer att hämta än världsindex i år. Dollarexponeringen är medveten och en stor anledning till valet av fonderna ovan.
Har gjort lite ändringar i portföljen. Minskat i Kina och USD (och till följd bytt indienfond). Bytt globala fastigheter mot svenska. Lagt till Indonesien och Filippinerna.

AVANZA ZERO 22%
Carnegie Indienfond 15%
Fidelity China Focus A-USD 18%
Fidelity Indonesia A-USD 5%
Franklin Global Listed Infrastructure A Acc USD 10%
IKC Filippinerna B 5%
JPM Global Healthcare A (acc) - USD 10%
Länsförsäkringar Fastighetsfond 15%

Fördelning inför 2017:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
MS INVF US Dollar Liquidity A 15%
SPP Aktiefond USA 15%
Didner & Gerge Aktiefond 10%
Didner & Gerge Småbolag 10%
Pictet-Russian Equities P USD 10%
BGF World Financials A2RF 5%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 5%

Portföljen ska generera överavkastning mot OMX Stockholm Gross Index.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in