Citat:
Ja, jag håller med dig när du skriver om att samhället verkligen brustit gällande Martin.
Jag har också undrat varför samhället inte haft någon direkt uppföljning efter att han släpptes.
Speciellt när han faktiskt vid tiden för brottet var bostadslös och arbetslös.
Trodde i min enfald att det var ett krav att personen fick stöd i att slussas ut i samhället efter fängelsetid.
Eller åtminstone att personen ifråga fick stöd i form av utslussning, hjälp med familjehem eller liknande.
Inte att man bara ställdes på bar backe.
Å andra sidan vet vi ju faktiskt inte hur det har gått till,
Kanske Martin uppgivit att han kommer att bo hos sin far? Kanske den kollen också gjordes?
Precis som du så efterfrågar jag regelbundna drogkontroller speciellt eftersom brotten har varit drog - och våldsrelaterade.
Helt otroligt att detta inte gjorts!
Pga av detta fick Martin chans att spåra ur ännu mer, accelererade i drogmissbruekt och anabola missbruket. Och med det följde våldet.
Hur ska vi undvika detta?
Kanske en ny lag är på sin plats, en tvångslag där personen som dömts till grova brott i samband emd droger är tvungen att följa en handlingsplan?
Personligen tror jag Martin hade behövts byta miljö, långt bort från Sthlm,
Nytt liv, nya vänner för att ha en chans.
Men personen själv behöver också vilja förändras.
Jag vet inte hur detta brott kunde ha undvikits, han var som en tickande bomb.
För att öka chanserna till att Lotta inte skulle behöva bli mördad, så blir första tanken att Lotta ska undvika Martin. Därav med mig flera uttrycker att lottas val har betydelse i frågan.
Jag håller även med dig att samarbetet behöver förbättras i alla instanser, som en kvinna kan tänkas behöva komma i kontakt med. Skyddsnätet idag är bristfälligt.
Samhället har brustit både gällande Martin men också gällande Lotta.
Tror det behövs nya tag, nya lagar och ett nytt sätt att se och agera gällande våld i nära relationer.
Jag har också undrat varför samhället inte haft någon direkt uppföljning efter att han släpptes.
Speciellt när han faktiskt vid tiden för brottet var bostadslös och arbetslös.
Trodde i min enfald att det var ett krav att personen fick stöd i att slussas ut i samhället efter fängelsetid.
Eller åtminstone att personen ifråga fick stöd i form av utslussning, hjälp med familjehem eller liknande.
Inte att man bara ställdes på bar backe.
Å andra sidan vet vi ju faktiskt inte hur det har gått till,
Kanske Martin uppgivit att han kommer att bo hos sin far? Kanske den kollen också gjordes?
Precis som du så efterfrågar jag regelbundna drogkontroller speciellt eftersom brotten har varit drog - och våldsrelaterade.
Helt otroligt att detta inte gjorts!
Pga av detta fick Martin chans att spåra ur ännu mer, accelererade i drogmissbruekt och anabola missbruket. Och med det följde våldet.
Hur ska vi undvika detta?
Kanske en ny lag är på sin plats, en tvångslag där personen som dömts till grova brott i samband emd droger är tvungen att följa en handlingsplan?
Personligen tror jag Martin hade behövts byta miljö, långt bort från Sthlm,
Nytt liv, nya vänner för att ha en chans.
Men personen själv behöver också vilja förändras.
Jag vet inte hur detta brott kunde ha undvikits, han var som en tickande bomb.
För att öka chanserna till att Lotta inte skulle behöva bli mördad, så blir första tanken att Lotta ska undvika Martin. Därav med mig flera uttrycker att lottas val har betydelse i frågan.
Jag håller även med dig att samarbetet behöver förbättras i alla instanser, som en kvinna kan tänkas behöva komma i kontakt med. Skyddsnätet idag är bristfälligt.
Samhället har brustit både gällande Martin men också gällande Lotta.
Tror det behövs nya tag, nya lagar och ett nytt sätt att se och agera gällande våld i nära relationer.
Tack. Ja, vi måste lära oss något av det som inträffat - för att undvika att det upprepas. Helt rätt.
Som du skriver
"Tror det behövs nya tag, nya lagar och ett nytt sätt att se och agera gällande våld i nära relationer."
Helt enig där.