Citat:
Ursprungligen postat av
smaestro
Okej, tack för svar! Jag måste repetera dethär området mycket mer känner jag. Skulle du bara kunna förklara en gång till varför integralen blev en övre gräns? Känns som det är "grunden" till att förstå
Utan att ha tittat på just din specifika uppgift eller den integral som
innesko föreslog så kan jag säga att generellt så handlar det om att tänka sig (eller faktiskt rita upp) seriens summa som en area av ett antal staplar (varje stapel motsvarar alltså en term i serien och har bredden 1 och höjden som utgörs av termens storlek) som man sedan jämför med en integral av en kontinuerlig funktion i samma koordinatsystem.
Om den kontinuerliga funktionen överallt ligger över staplarna som utgör serien så kan man dra slutsatsen att integralen (dvs arean under kurvan) kommer att ha ett strikt större värde än seriens summa (dvs arean av staplarna). Om då integralen ändå konvergerar så måste därför även serien konvergera.
På motsvarande sätt kan man även vid behov formulera en kontinuerlig funktion som alltid ligger under staplarna för en serie, och om integralen av den funktionen divergerar så vet man att även serien divergerar eftersom integralens värde då med nödvändighet är mindre än seriens summa.