2016-12-28, 15:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Jag förstår fortfarande inte varför jag får fel... jag löste uppgifterna på det här sättet (inkluderar fråga + mina lösningar)

http://imgur.com/a/96j00

Vart gick det snett??

Det är m-värdet för normalen som är fel. Du har ju -3 + 1/6, och när du skriver det på gemensamt bråkstreck så har du flyttat ned minustecknet så att det står framför hela bråket. Du har då felaktigt glömt att vända på tecknet för ettan. Rätt m-värde ska vara -17/6, inte -19/6.
Citera
2016-12-28, 15:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Derivera:
f(x) = e^(x)cosx/x.

Man kan använda kvotregeln men det är ju samtidigt en sammansatt funktion. Jag får fel på den här typen av funktioner. Kan någon förklara hur jag ska tänka?

Det är inte en sammansatt funktion utan bara en produkt och en kvot. Du kan använda kvotregeln om du även kommer ihåg att för att derivera täljaren så måste du använda produktregeln.
Citera
2016-12-28, 16:46
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro
Har en del frågor om serier, spec. integraltest!

1. Avgör om det är sant att 1/2< m=1 till infinity ∑ 1/(sqrt(m) * (m+1)) <(pi+1)/2

Hoppas ni förstår uttrycket. Jag tänker att man kan göra om till en annan serie m=1 till infinity ∑ 1/m^3/2 och jämföra och köra integraltestet på, men då är det ju en annan serie man beräknar så vet inte hur man ska göra.

2. Beräkna från k=4 till infinity ∑ ln k/k^2. Jag testar integraltestet och sätter f(x)= ln x/x^2. Den är kontinuerlig, positiv, och avtagande i intervallet k≥4. Kan jag ha nedre integrationsgräns 4 och övre gräns som infinity då precis som serien eller måste jag göra om dem? När jag deriverar f(x) och kollar vart derivatan är avtagande är den det för k> e^(1/2).

3. Snarlik fråga 1 men frågan nu är: Avgör om k=1 till infinity ∑ 1/(sqrt(k)*(k+1))≤3 är sant. Jag testar integraltestet och funktionen är kontinuerlig, positiv och avtagande. Samma fråga som 1. Ska jag jämföra med en annan serie och beräkna den? Det är svårt att hitta primitiv funktion till den ursprungliga serien ju.

1. Notera att 1/2 < Σ_{m = 1, ∞} 1/(√(m)(m + 1)) är trivialt eftersom första termen i serien är 1/2.

Så alltså får man att man ska visa att

Σ_{m = 2, ∞} 1/(√(m)(m + 1)) < pi/2

Här kan du använda att

Σ_{m = 2, ∞} 1/(√(m)(m + 1)) < ∫_{1, ∞) 1/(√(x)(x + 1)) dx

Så beräkna integralen.

2. Ska du beräkna serien eller ska du avgöra om den är konvergent?

3. Denna är väl trivial bara man gör 1, eftersom (1 + pi)/2 < 3 så är det ju sant.
Citera
2016-12-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är inte en sammansatt funktion utan bara en produkt och en kvot. Du kan använda kvotregeln om du även kommer ihåg att för att derivera täljaren så måste du använda produktregeln.

Fast hur menar du? Ska jag först derivera täljaren och sen derivera den deriverade funktionen med kvotregeln?
Citera
2016-12-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum

Ska det alltså bli:

e^(x)(cosx+sinx)*x-e^(x)cosx/(x^(2))?
Citera
2016-12-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
1. Notera att 1/2 < Σ_{m = 1, ∞} 1/(√(m)(m + 1)) är trivialt eftersom första termen i serien är 1/2.

Så alltså får man att man ska visa att

Σ_{m = 2, ∞} 1/(√(m)(m + 1)) < pi/2

Här kan du använda att

Σ_{m = 2, ∞} 1/(√(m)(m + 1)) < ∫_{1, ∞) 1/(√(x)(x + 1)) dx

Så beräkna integralen.

2. Ska du beräkna serien eller ska du avgöra om den är konvergent?

3. Denna är väl trivial bara man gör 1, eftersom (1 + pi)/2 < 3 så är det ju sant.

1. Jag hänger med, men jag blir lite förvirrad när du byter från m=1 till m=2 och sedan byter du tillbaka till 1 när man ska beräkna integralen. Varför gör du det och när kan man göra det? Är det Cauchy´s integralkriterium?

2. Jag ska visa att serien är <1 så man ska beräkna den.
Citera
2016-12-28, 17:24
Medlem
Citat:
1.

Detta är en gammal tentauppgift, och det jag blir förvirrad av är att de i facit inte beräknar serien utan de beräknar serien de jämför med. Alltså de beräknar integralen från k=1 till ∞ ∑ 1/k^3/2 och inte integral från ursprungsserien.
Citera
2016-12-28, 17:48
Medlem
inneskos avatar
Citat:
1. Jag hänger med, men jag blir lite förvirrad när du byter från m=1 till m=2 och sedan byter du tillbaka till 1 när man ska beräkna integralen. Varför gör du det och när kan man göra det? Är det Cauchy´s integralkriterium?

2. Jag ska visa att serien är <1 så man ska beräkna den.

1. Det jag använder är att 1/(√(x - 1)x) > 1/(√(m)(m + 1)) då x < m. Så alltså är

∫_{2, ∞} 1/(√(x - 1)x) dx > Σ_{m = 2, ∞} 1/(√(m)(m + 1))

Gör man nu bytet x = t + 1 så får man integralen

∫_{1, ∞) 1/(√(t)(t + 1)) dt

det är därför man får en 1. Detta blir lite grötigt, man kolla på denna bild https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Integral_Test.svg. Jämförelsen mellan serien och integralen blir på exakt samma sätt som i denna bild, bara att man flyttar staplarna ett steg åt vänster i vårat fall (hoppas du förstår vad jag menar här).

2. Okej, så svaret är alltså att man ska visa att den är mindre än 1?

Då kan du göra som på 1an. Man använder att

Σ_{4, ∞} ln(k)/k² < ∫_{3, ∞} ln(x)/x² dx
Citera
2016-12-28, 18:02
Medlem
Citat:
1. Det jag använder är att 1/(√(x - 1)x) > 1/(√(m)(m + 1)) då x < m. Så alltså är

∫_{2, ∞} 1/(√(x - 1)x) dx > Σ_{m = 2, ∞} 1/(√(m)(m + 1))

Gör man nu bytet x = t + 1 så får man integralen

∫_{1, ∞) 1/(√(t)(t + 1)) dt

det är därför man får en 1. Detta blir lite grötigt, man kolla på denna bild https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Integral_Test.svg. Jämförelsen mellan serien och integralen blir på exakt samma sätt som i denna bild, bara att man flyttar staplarna ett steg åt vänster i vårat fall (hoppas du förstår vad jag menar här).

2. Okej, så svaret är alltså att man ska visa att den är mindre än 1?

Då kan du göra som på 1an. Man använder att

Σ_{4, ∞} ln(k)/k² < ∫_{3, ∞} ln(x)/x² dx

Okej, så när man ska beräkna integral kan man alltid "flytta ett steg bakåt" jämfört med serien? Alltså flytta stapeln ett steg åt vänster? Typ om serien är från 6 till ∞ och man gör integraltestet och gör det till en integral har man gränserna 5 till ∞?

Fast om serien är från 1 till ∞ kan man fortfarande beräkna integralen från 1 till ∞? Eller kan man inte tänka så?
Senast redigerad av smaestro 2016-12-28 kl. 18:05.
Citera
2016-12-28, 18:09
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Okej, så när man ska beräkna integral kan man alltid "flytta ett steg bakåt" jämfört med serien? Alltså flytta stapeln ett steg åt vänster? Typ om serien är från 6 till ∞ och man gör integraltestet och gör det till en integral har man gränserna 5 till ∞?

Fast om serien är från 1 till ∞ kan man fortfarande beräkna integralen från 1 till ∞? Eller kan man inte tänka så?

Nej du kan inte tänka så, du måste kolla så att du verkligen får en övre gräns på serien om det är det du behöver. Är du med på varför integralen blir en övre övre gräns?
Citera
2016-12-28, 18:18
Medlem
Vissa grafer innehåller Eulerkretsar.

a) Vilket villkor gäller för att en graf ska innehålla en Eulerkrets?
Varje hörn måste ha ett jämnt (2k) gradtal. Detta beror på att en Eulerkrets är en krets där varje hörn måste passeras en gång. Eftersom vi ska börja och sluta i samma hörn kommer vi "gå ut ur hörnet" lika många gånger som vi "går in genom" hörnet.

b) Genomför ett resonemang som skulle kunna utvidgas till ett bevis för att ditt påstående i a) är sant.

Hur skulle detta bevis kunna se ut?
Citera
2016-12-28, 18:20
Medlem
Citat:
Nej du kan inte tänka så, du måste kolla så att du verkligen får en övre gräns på serien om det är det du behöver. Är du med på varför integralen blir en övre övre gräns?

Hm, okey. Jag är med på att man kan sätta upp serier som integraler, men inte helt med på gränserna. Vad menas med att integralen blir en övre övre gräns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in