2016-12-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag utgår från att män inte är djur som brukar våld mot det närmaste hondjuret som de måste bestiga när de blir kåta. Till handjurens försvar måste jag ändå säga att de att de attraheras av alla hondjuren som har ägglossning och som på något sätt ändå är villiga även om de inte valt partner i kohagen, svinstian osv. När det gäller oss människor så är drivs vi inte längre av driften av att alstra barn. Våldtäktsmannen sniffar inte på oss för att kolla om vi ha ägglossning och därmed möjlighet att driva hans gener vidare. För länge sedan slutade vi tro att på samlaget enkom var tillåtet för att alstra barn. Och för länge sedan slutade kåtheten vara en ursäkt eller ens en förklaring till våldtäkt.
Det glider lite OT, men jag anser att driftslivet många gånger är viktigt att förstå för att förstå folks, inklusive kriminella gärningsmäns beteenden. Vad driver en våldtäkt om inte kåthet? Visst kan sexualiserat våld användas för att dominera, kränka, kuva, förnedra osv. Men vad kan då den sortens, ska vi kalla det maktspel, bero på? Är det hos sådana gärningsmän inte ett uttryck för libido, driftslivet även det? Någon kick eller tillfälligt lugn i kroppen sökes, oavsett vad? Jag tror att kåthet är en fullt tillräcklig förklaring för våldtäkt, under vissa betingelser (såsom tillfälle, ålder, eventuell psykisk eller substansrelaterad störning), utan behov att blanda in någon maktanalys i det hela.

Jag vet inte om Emilie utsattes för något sexuellt övergrepp, men med tanke på hennes kön och ålder är det väl en rimlig hypotes. Jfr dock norskan Sigrid Giskegjerde Schjetne som hade fått trubbigt våld mot huvudet (förmodligen både dödligt och post mortem), och inte såvitt känt hade utsatts för någon våldtäkt, om jag inte missminner.

(Visst händer det i djurvärlden sexuellt beteende som inte har med fortplantning att göra; både hetero- och homosex och arter som skiftar kön eller är hermafroditer.)
Citera
2016-12-28, 21:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Din beskrivning påminner om kvinnosynen som gäller i stora delar av mellanöstern och i Afrika där kvinnor måste ha manligt beskydd och täcka sina kroppar och ibland också skyla sina ansikten för att få gå fredade.
Kan det vara en sådan man formad i den kulturen som fick syn på den fagra danska flickan och tog tillfället i akt tror du?
Jag tror det är sannolikt och kanske var han också ett tidningsbud ute i sommargryningen.

OT men på berlingske var det för någon tid sedan en kolumnist som hade irriterat sig på det hon menade danska mäns benägenhet att kommentera kvinnors kroppar så där helt apropå, till kvinnorna det gällde alltså, inte Trumpskt lockerroomtalk. Vare sig det var uppskattande att de tyckte hon hade snygga bröst eller negativt att hon hade fet häck så jämförde hon det med ett ofredande som inte var välkommet, särskilt inte av totala främlingar på stan, i butiker m. m. I kommentarsfälten var det många som tyckte att honkunde dra till Sverige där de då menade att män skulle vart mindre manliga bara för att de inte impulsivt talar om allt vad de kan täbkas tycka om folk de ser på stan. Kanske ett slags kulturellt tourettes (men har också märkt tendens att de kommenterar och gör ljud eller miner mer i Danmark. Och kolumnisten hade en poäng med att en hel del av männen inte verkar tänka på hur de själva tar sig ut/ger för intryck. Jag bor ju inte där så det är väl mer komiskt än verkligt irriterande med vuxna män som sätter igång med "kssh, kssh" *ljud eller öppnar munnen på halvdrag och flaxar omkring med tungan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-28 kl. 22:07.
Citera
2016-12-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Kåthet ursäktar ingen våldtäkt, men driftsliv är ett och moraliskt handlande något annat. Jag är säker på att sexualdriften i vissa åldrar, hos vissa som ser tillfället, i nyktert eller påverkat tillstånd, med eller utan någon psykisk störning kan agera utifrån driftslivet på bekostnad av etiken.

Varför inte? Om vederbörande GM brister i empati, är vrålkåt och ser tillfället. Sen finns det ju risk för eskalering också, oavsett vad som var uppsåtet med t ex stegrat våld. En del har svårt att dosera våldet. Bara för att ta ett exempel: testosteronkåta anaboliker med aggressionsproblem, kanske dessutom narkotika eller alkohol i kroppen, med eller utan någon primär psykisk störning (t ex psykopatiska drag, narcissism eller personlighetsförändring akut eller kroniskt pga substansmissbruk), som helt ohämmat kan slå ihjäl någon. Nu talar jag helt generellt, utanför trådämnet. Eller en kåt ungdom som vill "debutera" och inte hittar bättre än att begå våldtäkt, kosta vad det kosta vill.

Visst kan Emilie ha drabbats av en serievåldtäktsman/-mördare. Eller en debutant.

Jag tar tillbaks vad jag skrev och håller med dig.
Citera
2016-12-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Din beskrivning påminner om kvinnosynen som gäller i stora delar av mellanöstern och i Afrika där kvinnor måste ha manligt beskydd och täcka sina kroppar och ibland också skyla sina ansikten för att få gå fredade.
Kan det vara en sådan man formad i den kulturen som fick syn på den fagra danska flickan och tog tillfället i akt tror du?
Jag tror det är sannolikt och kanske var han också ett tidningsbud ute i sommargryningen.

Att det skulle varit en tidningsbud ute i sommargryningen är väl närmast uteslutet med tanke på platsen där hon försvann och hittades. I övrigt vet jag lite som du varifrån GM kommer.
Citera
2016-12-28, 22:46
Medlem
konstits avatar
Citat:
Att det skulle varit en tidningsbud ute i sommargryningen är väl närmast uteslutet med tanke på platsen där hon försvann och hittades. I övrigt vet jag lite som du varifrån GM kommer.
Vi vet inte var hon försvann, bara var hon sist är sedd
Citera
2016-12-28, 22:53
Medlem
Citat:

Ett tidningsbud ute i sommargryningen någonstans mellan Kosör station och EM's hem går inte att utesluta.
Citera
2016-12-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ett tidningsbud ute i sommargryningen någonstans mellan Kosör station och EM's hem går inte att utesluta.
Egentligen går ingenting att utesluta.
Citera
2016-12-28, 23:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad som är vanligast vet jag inte, men jag tror att det kan delas in i lite olika kategorier:

– GM får ut något av att döda, alltså rent sexuellt. Exempel: Lisa Holm, och antagligen Ida Johansson.

– GM vill ha tyst på den han våldtar, och i någon form av ”panik” när hon skriker så dödar han henne. Exempel: Jag tror att Elin Krantz kan räknas in här.

– Hon dödas för att han är rädd att åka fast. Exempel: Antagligen Engla Höglund.

Hur ofta? I Sverige kanske en gång per år, eller något mindre.

Så vi talar om närapå en närapå anomitet.

Nu utgår alla ifrån att hon blev utsatt för dödligt sexuellt våld.
Men om så INTE var fallet.

Självmord känns lite långsökt men kan inte uteslutas helt än innan vi får ta del av rapporten.
Men statistiskt skulle vara den naturligaste förklaringen.

Hjärtstopp eller olycka under en simtur känns också lite otroligt.

Vad skulle då kunna ligga bakom en kidnappning och mord/dråp?

Svartsjuka?
Familjegräl?
Hämd?
Heder?
Misstag, fel på person?
Sinnesförvirring ho GM?
Hon såg något hon inte skulle sett (var på fel plats vid fel tid).

Och om hon blev våldtagen och mördad som tycks vara den vanligaste uppfattningen.
Går det fortfarande att se?
Hur mycket DNA kan man bärga från ett 6 månader gammalt vattenlik?
Har vi något att hoppas på där?

Den stora frågan:
Vad är oddsen för att GM kommer att göra om det?
Citera
2016-12-28, 23:05
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Kåthet ursäktar ingen våldtäkt, men driftsliv är ett och moraliskt handlande något annat. Jag är säker på att sexualdriften i vissa åldrar, hos vissa som ser tillfället, i nyktert eller påverkat tillstånd, med eller utan någon psykisk störning kan agera utifrån driftslivet på bekostnad av etiken.

Varför inte? Om vederbörande GM brister i empati, är vrålkåt och ser tillfället. Sen finns det ju risk för eskalering också, oavsett vad som var uppsåtet med t ex stegrat våld. En del har svårt att dosera våldet. Bara för att ta ett exempel: testosteronkåta anaboliker med aggressionsproblem, kanske dessutom narkotika eller alkohol i kroppen, med eller utan någon primär psykisk störning (t ex psykopatiska drag, narcissism eller personlighetsförändring akut eller kroniskt pga substansmissbruk), som helt ohämmat kan slå ihjäl någon. Nu talar jag helt generellt, utanför trådämnet. Eller en kåt ungdom som vill "debutera" och inte hittar bättre än att begå våldtäkt, kosta vad det kosta vill.

Visst kan Emilie ha drabbats av en serievåldtäktsman/-mördare. Eller en debutant.

Tror du verkligen själv att en finnig (osnuten) tonåring, eller för den delen medelålder/äldre man, därtill oskuld, skulle våga och/eller klara av att våldta en ung tjej för att få sexdebuten avklarad och när denne ändå var på gång så debuterade han som mördare, också...

Hell of a debutant!
Citera
2016-12-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Mordet på Malin Kristiansen känns väl som att det kanske faller under det.

Edit: Även några sadomasochistiska lekar, eller våldtäkter - svårt att bevisa, som lett till dödsfall. Tänker på ett fall i Umeå och ett i Helsingborg.

Ja, sadomasochistiska lekar kan i sällsynta fall leda till döden men då är båda med iaf. Mer som ett olycksfall. Våldtäkt kan också leda till död om BO är en bebis eller om hen t.ex. blir våldtagen med föremål som trasar sönder underlivet så att hen blöder ihjäl. Om fallet Malin Kristiansen vet jag inte så mycket om jag minns rätt blev hon våldtagen och dödad av en kompis, alltså inte av en okänd som dök upp från busken. Att hans motiv skulle ha varit lusten att göka med henne tror jag inte på.
Citera
2016-12-28, 23:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

? Tidningsbud är väl just ute vid den tiden. Upphämtningsstället varifrån de utgår kan väl vara just vid stationen. Vid eller i stationen finns kanske även en kiosk, som måhända inte öppnat än men ändå får sina tidningsbuntar levererade.
Citera
2016-12-28, 23:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja, sadomasochistiska lekar kan i sällsynta fall leda till döden men då är båda med iaf. Mer som ett olycksfall. Våldtäkt kan också leda till död om BO är en bebis eller om hen t.ex. blir våldtagen med föremål som trasar sönder underlivet så att hen blöder ihjäl. Om fallet Malin Kristiansen vet jag inte så mycket om jag minns rätt blev hon våldtagen och dödad av en kompis, alltså inte av en okänd som dök upp från busken. Att hans motiv skulle ha varit lusten att göka med henne tror jag inte på.

De var väl bekanta, ja. Vet inte om de var kompisar. Men det vad ändå så att säga en överfallsvåldtäkt, skedde vid en busshållplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in