2016-12-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Du har rätt, den glömde jag bort. Men särskilt vanligt är det väl inte att våldtäktsmän dödar sina offer. Inte ens i så kallade "buskvåldtäkter".

Det är lätt ovanligare i "buskvåldtäkter" än i våldtäkter där ett fordon är med i bilden, det var det jag försökte säga.
Procentuellt menar jag nu, jag säger inte att det sker färre "buskvåldtäkter" än "grab-and-rape".

Och jag skrev inte specifikt i Sverige heller, jag skrev "i stort hela världen".
Citera
2016-12-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om de inte är bekanta, så kan det vara fordonet som offret kan ha känt igen och skulle kunna ge ett signalement på, till exempel företagsnamn och logga.

På tal om annat, vore intressant att få veta om offret har jobbat och tjänat extrapengar så att säga, till exempel reklamutdelning.

Hon jobbade i en matbutik har jag för mig att jag läst.
Citera
2016-12-28, 20:25
Medlem
Enligt en boende, Christian Mønster, i närheten av torvsjön där liket påträffades, så är området i sig något av en dumpningsplats i allmänhet ("losseplads"), och bilar, värdeskåp och annan bråte och skräp har förekommit i området.

http://www.bt.dk/danmark/emilie-blev-fundet-naer-familien-moensters-baghave-vil-gennemgaa-tusindvis-af

Polisen vet inte, eller vill inte säga, om den funna kniven har något med fallet att göra.

Jag är fortfarande inte klok på vilken av sjöarna som liket påträffades i eller vid. Inatt länkades på tråden ett videoklipp från helikopter som visade personer som undersökte sjön närmast Vestre Ringvej. Men det är väl inte nödvändigtvis sjön där liket påträffades? Sammantaget tycket jag alla utsagor ger motstridiga syftningar. Någon som vet med säkerhet?
Citera
2016-12-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det klart att det kan vara något annat motiv, jag tycker i varje fall att lust är motivet som ligger närmast tillhands, oavsett hur vanligt eller ovanligt det skulle vara. Har du någon annan idé?

Lust, om du menar sexuellt begär, är inte så sannolikt motiv enligt mig. Det är inte svårt för singelmän i Danmark att finna kvinnor villiga för engångsligg, eller gå till horor om de inte kan få annat. Och GM kan vara en gift man. Våldtäkt handlar sällan om bara lust utan om att visa makt. En man som känner sig maktlös i andra sammanhang vill se skräcken i ögonen på sina offer när han lägrar dem mot deras vilja. Han gör det för att han är fysiskt starkare än sina offer och för att han bli styv av tanken att bruka våld. Hemma har han kanske en fru som särar benen frivilligt men som tvingar honom att diska och ta barnen till dagis. Han blir inte kåt på henne. Hagamannen var en våldtäktsman som njöt av att bruka mer våld mot sina offer än vad lusten krävde. Hans offer var i varierande ålder, en kvinna var över 50 år. Och hemma hade han en vacker fru och fina små barn.
Senast redigerad av nantale 2016-12-28 kl. 20:32.
Citera
2016-12-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det händer, antingen för att hon stretar emot för mycket, skriker på hjälp eller att GM har en farhåga om att bli igenkänd av offret (att de är bekanta) och det är hög risk att åka dit för det.

Om man antar att GM var helt okänd för BO så finns det väl en rätt stor sannolikhet att GM kan ha tvingats använda en hyfsad portion våld för att få med sig sitt offer i en bil till att börja med och att det våldet skulle kunna vara det som BO faktiskt dog av?

Jag håller med dom som får känslan av att detta är åtminstone tänkt som ett sexualbrott, jag får nämligen samma känsla, men varken jag eller någon annan har något handfast att peka på som stödjer det.

Det är uppenbart att några helt låst sig vid en övergripande bild iaf. Antar att det är lite av en längtan efter en mer specifik bild av GM där etniciteten är av vikt.. den ena sidan är iaf uppenbarligen inte bättre än den andra och de retoriska greppen byter av varandra.

Blir intressant att följa detta vidare men tvivlar på att Emilie bryr sig något nämnvärt.
Citera
2016-12-28, 20:31
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Enligt en boende, Christian Mønster, i närheten av torvsjön där liket påträffades, så är området i sig något av en dumpningsplats i allmänhet ("losseplads"), och bilar, värdeskåp och annan bråte och skräp har förekommit i området.

http://www.bt.dk/danmark/emilie-blev-fundet-naer-familien-moensters-baghave-vil-gennemgaa-tusindvis-af

Polisen vet inte, eller vill inte säga, om den funna kniven har något med fallet att göra.

Jag är fortfarande inte klok på vilken av sjöarna som liket påträffades i eller vid. Inatt länkades på tråden ett videoklipp från helikopter som visade personer som undersökte sjön närmast Vestre Ringvej. Men det är väl inte nödvändigtvis sjön där liket påträffades? Sammantaget tycket jag alla utsagor ger motstridiga syftningar. Någon som vet med säkerhet?
Det är sjön närmast sydväst om korsningen Regnemarks Bakke/Vestre Ringvej, den som syntes på helikopterfilmen. Jag har sett tillräcklig med bilder med poliser i och vid vattnet för att vara säker.
Citera
2016-12-28, 20:36
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Du har rätt, den glömde jag bort. Men särskilt vanligt är det väl inte att våldtäktsmän dödar sina offer. Inte ens i så kallade "buskvåldtäkter".
Man tystar ett potentiellt vittne och hoppas gå fri, inte helt ovanligt.
Elin Krantz baneman är ett exempel, Lisa Holms mördare ett annat.
Bägge dessa gärningsmän hade oerhört mycket att förlora.
Afrikanen som mördade EK levde ett liv på bidrag i Sverige, han åkte ändå fast och kommer att efter avtjänat straff utvisas till soptippen Addis Abeba i Etiopien.
Förmodligen mycket värre än att sitta i svenskt fängelse.
Litauern som mördade LH hade också oerhört mycket att förlora på att bli upptäckt och åka fast, hustrun, brodern, jobbet i Sverige etc.
Man dödar offret = vittnet.
Fler exempel är lätt att finna, greken som mördade den 18-åriga karatetjejen etc. etc.
Citera
2016-12-28, 20:37
Medlem
Citat:
Lust, om du menar sexuellt begär, är inte så sannolikt motiv enligt mig. Det är inte svårt för singelmän i Danmark att finna kvinnor villiga för engångsligg, eller gå till horor om de inte kan få annat. Och GM kan vara en gift man. Våldtäkt handlar sällan om bara lust utan om att visa makt. En man som känner sig maktlös i andra sammanhang vill se skräcken i ögonen på sina offer när han lägrar dem mot deras vilja. Han gör det för att han är fysiskt starkare än sina offer och för att han bli styv av tanken att bruka våld. Hemma har han kanske en fru som särar benen frivilligt men som tvingar honom att diska och ta barnen till dagis. Han blir inte kåt på henne. Hagamannen var en våldtäktsman som njöt av att bruka mer våld mot sina offer än vad lusten krävde. Hans offer var i varierande ålder, en kvinna var över 50 år. Och hemma hade han en vacker fru och fina små barn.

Nej, jag menar inte att jag tror att GM bara var lite sugen på att knulla och därför våldtar och dödar.

Tycker att du gör en GM-profil som skulle kunna stämma in här.
Citera
2016-12-28, 20:39
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Det kan ju vara en afghan, en afrikan eller liknande som har svårt att attrahera en skandinavisk kvinna.
Kanske mördade han för att slippa utvisning ur landet.
Inte omöjligt skulle jag säga.
Citera
2016-12-28, 20:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Om man antar att GM var helt okänd för BO så finns det väl en rätt stor sannolikhet att GM kan ha tvingats använda en hyfsad portion våld för att få med sig sitt offer i en bil till att börja med och att det våldet skulle kunna vara det som BO faktiskt dog av?

Jag håller med dom som får känslan av att detta är åtminstone tänkt som ett sexualbrott, jag får nämligen samma känsla, men varken jag eller någon annan har något handfast att peka på som stödjer det.

Det är uppenbart att några helt låst sig vid en övergripande bild iaf. Antar att det är lite av en längtan efter en mer specifik bild av GM där etniciteten är av vikt.. den ena sidan är iaf uppenbarligen inte bättre än den andra och de retoriska greppen byter av varandra.

Blir intressant att följa detta vidare men tvivlar på att Emilie bryr sig något nämnvärt.

Jag tycker också att det ser ut som typiskt sexualbrott. Men som den pensionerade polisen yttrade, man ska från början inte låsa sig vid ett alternativ även om det initialt kan se ut som en viss typ av brott.
Citera
2016-12-28, 20:41
Medlem
Citat:
Kanske det inte är så lätt att frikoppla sex och våld alla gånger. Jag talar inte bara om diverse böjelser som sadism, masochism, dominans/underkastelse. Jag tror inte alls alla våldtäktsmän söker maktaspekten, utan att den kan vara betingad av pur kåthet. Möjligen är maktaspekten viktigare för serievåldtäktsmän?
Citera
2016-12-28, 20:43
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Det är sjön närmast sydväst om korsningen Regnemarks Bakke/Vestre Ringvej, den som syntes på helikopterfilmen. Jag har sett tillräcklig med bilder med poliser i och vid vattnet för att vara säker.
Om det är den sjön, kan man väl nästan dumpa kroppen direkt från vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in