2016-12-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Men du fattar fortfarande inte. Det fetade innebär att de tre omnämnda inte hade fått livstid även om de hade bevisats vara skyttarna. Domstolen anser det inte bevisat att Ahmed / Adam var skyttarna. De döms till livstid ändå. Hade det varit bevisat exakt vem som hade gjort vad hade det inte gjort någon skillnad.

Josef, Jonis och Onur kan aldrig dömas till livstid. Det råder lagstiftat förbud mot att döma någon under 21 till LT. Det hade inte spelat någon roll om de dödat 150 pers. Hade de varit över 21 hade de dock fått livstid trots att de eventuellt bara varit förare.
Den bedömningen gör inte TR, och du visste inte att HR skulle göra den heller, så du resonerar efter en dom som egentligen är utformad som TR men att man ändrar lite, men de äldsta får samma straff. Ingen skillnad mot TR, bara ett annat resonemang bakom.

HR gör en semantisk sak av det, som ger samma utslag, de som i TR fick LT får det även i HR, och det andra får det inte pga av åldern. Så båda har sin anledning men om man tittar på TR, och hur killarna tror själv, så döms man efter vad man gör, och det är det jag tyckte var så konstigt.

Ma tar den äldsta och längsta och synbart största, och den nästäldsta med fotfel, och låter de utföra det. Lättast att peka ut, bevisligen, och de riskerar högst straff, bevisligen.

Varför valde man inte yngre, bättre utgångsläge, och några mer jämlika i stil och storlek? Det är en gåta.

Dessutom friar man folk som enligt deras en för alla-resonemang, borde dömas.
Citera
2016-12-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Vem har sagt nått om oskyldiga? det är skillnad på oskyldig och frikänd/inte åtalad.

3 st är det som jag vet situationen bra för.

Det är i det närmaste standard så länge man inte är en idiot och sitter och erkänner saker.

Du griper bara efter halmstrån och kan inte acceptera när du har fel, jag har redan länkat till allt som styrker det jag säger från justitiekanslern
Nå, hur gick det med Ihabz ersättning då?
Citera
2016-12-28, 17:05
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Nå, hur gick det med Ihabz ersättning då?

Det visar sig, det är JK som tar det beslutet
Citera
2016-12-28, 17:09
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Den bedömningen gör inte TR, och du visste inte att HR skulle göra den heller, så du resonerar efter en dom som egentligen är utformad som TR men att man ändrar lite, men de äldsta får samma straff. Ingen skillnad mot TR, bara ett annat resonemang bakom.

HR gör en semantisk sak av det, som ger samma utslag, de som i TR fick LT får det även i HR, och det andra får det inte pga av åldern. Så båda har sin anledning men om man tittar på TR, och hur killarna tror själv, så döms man efter vad man gör, och det är det jag tyckte var så konstigt.

Ma tar den äldsta och längsta och synbart största, och den nästäldsta med fotfel, och låter de utföra det. Lättast att peka ut, bevisligen, och de riskerar högst straff, bevisligen.

Varför valde man inte yngre, bättre utgångsläge, och några mer jämlika i stil och storlek? Det är en gåta.

Dessutom friar man folk som enligt deras en för alla-resonemang, borde dömas.

Dú är verkligen trög, dom är dömda i samförstånd dvs om alla va 21 eller äldre så skulle alla fått livsstid, det spelar ingen roll vem som höll i vapnena

Vaddå "man tar dom längsta", tror du att det är så en planering går till? Adam va nog drivande så det är klart att han skulle vara med, sen handlar det nog vem som inte bangar helt enkelt och vilka som har körkort etc, vilka som har mest vapenvana.
Senast redigerad av shponglad 2016-12-28 kl. 17:13.
Citera
2016-12-28, 17:39
Medlem
Citat:
Dú är verkligen trög, dom är dömda i samförstånd dvs om alla va 21 eller äldre så skulle alla fått livsstid, det spelar ingen roll vem som höll i vapnena

Vaddå "man tar dom längsta", tror du att det är så en planering går till? Adam va nog drivande så det är klart att han skulle vara med, sen handlar det nog vem som inte bangar helt enkelt och vilka som har körkort etc, vilka som har mest vapenvana.

xtroverto:
Lyssna på förhören som ligger på sidan 394 - för mig klarnade det lite när jag lyssnade på det!
Citera
2016-12-28, 18:12
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det har ju spelat roll nu, det var ju bara de två som fick LT, hade man kunnat styrka att Adam inte sköt hade han inte fått det, och de andra fick ju lägre iom det.

Så straffen hade blivit samma om de hade kommit fram till andra skyttar, helvete heller.

De kan ju bevisa att 3 var där exakt då.

Tror du det är en tillfällighet att skyttar fick längst straff?

Tyvärr är det så illa att du är ute och cyklar. Det juridiska som kickar in, enligt hovrätten då, är 'in dubio pro reo', principen om att man väljer det mest softa alternativet (för den tilltalade) när det finns tvivel. Tingsrätten gjorde ingen skillnad på hur insyltade de inbladade parterna var.

Ser man till det rent praktiskt hade detta nästan ingen betydelse, straffen blev ju nästan samma ändå.
Citera
2016-12-28, 18:35
Medlem
ukrossos avatar
Finns det trådar som handlar om när Adam och Silence blev skjutna?
Citera
2016-12-28, 18:58
Medlem
Fancy jag ska lyssna om det nu finns en ljudfil där

Till er andra så döms ju de i TR som man kan tro att man ska dömas, hur många gånger har en chaffis fått livstid i praktiken, för medhjälp, men klarat sig av åldern.

De trodde antagligen inte att de skulle åka fast, det var iaf målet.

Men om det nu skulle det så kalkylerar man så som TR dömer, för kom inte och säg att trots att 142 sitter på LT, 99,9% för mord, så ska man kalkylera med att alla kommer ses som en enad mördare, ala kommer få det straffet, för om de viste att resonemanget hade gått så så hade garanterat fler kommit in och skjutit, äldre som yngre.

Hursom, de bör ha utgått ifrån att bevis och utfört brott ger var och en sitt straff, men man kan ju tro att de tänkt tvärtom, de som utmärker sig mest och det som är äldst, de har på sig sina vanliga skor, mördar och tar LT, de vet ju att Onur mördat förut och sluppit det.

Hur fan kan man ta de äldsta och sämsta tänkbara rent objektivt, en bjässe och sedermera ledare och en med fotfel, en så stor att snutvästen satt som korvskinn sa snutspan rakt över.

Okej att Adam inte gick att stoppa, han skulle bara ta ut sin hämnd. Men de andra som är yngre är ju mer framträdande än SvartenHalt, så han kom inte med pga rang eller så.

Har dessa offrats eller? Adam är ju snigeln själv, han lämnar spår vad han än gör.

Var de tre med vapen? Onur, Josef, Jonis och Khalid och någon annan hade grejat det. Och inte utmärkt sig så.
Citera
2016-12-28, 19:03
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
blablabla

1) Alla kanske inte var lika villiga att skjuta folk med AK,

2) chockerande idé - de kanske inte är så jävla smarta.
Citera
2016-12-28, 20:32
Medlem
Citat:

Ja, enligt HR ja, men det är en unik dom att 5 döms för medhjälp, som ger LT, och ändå kallas några av HR för GM, när de anser att 5 är GM, så är det GM i lokalen.

Detta var inget som var väntat, och Ibaz var ju blev ju häktad 1 år efter de andra (apropå ersättning)
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Tyvärr är det så illa att du är ute och cyklar. Det juridiska som kickar in, enligt hovrätten då, är 'in dubio pro reo', principen om att man väljer det mest softa alternativet (för den tilltalade) när det finns tvivel. Tingsrätten gjorde ingen skillnad på hur insyltade de inbladade parterna var.

Ser man till det rent praktiskt hade detta nästan ingen betydelse, straffen blev ju nästan samma ändå.
HR friade och sänkte straffen så TR måste ha sett på det annorlunda.

TR:- Adam LT, Warsame-LT, Jonis, Josef, Ihab, Onur, alla fyra-14, Khalid 10 år(ålderrabatt nämns), Sakaryie 7 år (18 år-åldersrabatt nämns),

HR: Samma 2 fick LT, Jonis, Onur- båda 14, Josef-12, Khalid-10, Ihab-fri Sakaryie-5 år(2 år till pga av åldern månne)

HR sänker 2 domar med 2 år vardera och friar 1. HR reducerar straffet i TR med 18 år.
Citera
2016-12-28, 20:50
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancy55
xtroverto:
Lyssna på förhören som ligger på sidan 394 - för mig klarnade det lite när jag lyssnade på det!

Kan du eller någon länka? vi måste ha olika inställningar på flashback för jag har bara 126 sidor
Citera
2016-12-28, 20:54
Medlem
ukrossos avatar
Citat:
Kan du eller någon länka? vi måste ha olika inställningar på flashback för jag har bara 126 sidor
(FB) Dubbelmordet på krogen vid Vårväderstorget, Göteborg 2015-03-18
Ljudupptagningar från tingsrätten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in