2016-12-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Via PM fick jag uppgifter som jag personligen bedömmer som mycket trovärdiga.
Det finns en story omkring förklaringen som jag till viss del har kunnat kontrollera och den
har visat sig stämma.

Upp till var och en och avgöra sanningshalten.........

I ryggsäcken som GM hade med sig in på sjukhuset som naturligtvis man beslagtog så
hittade man en blodig hammare.

Även om den kan ha använts till annat så kan man ju också tänka sig att detta är
mordvapnet...

Kan mycket väl stämma för med tanke på vad som skrivits känns det inte sim mordvapnet var en kniv.

Det som jag tvivlade på var att det var uppgifter om två olika skeenden, dels från bilen (liftningen) och dels från sjukhuset. Har man vetskap om båda dessa händelser så är man väl insatt i utredningen (?) eller har fått informationen från olika håll.
Citera
2016-12-28, 14:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Intressant faktiskt detta med hammaren, men hur kan SP fått sina skador på högerhanden? jag tror knappast att han har skurit sig med Hammaren?

Möjligt är väl också att han själv blodat ned hammaren?
Citera
2016-12-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att han skulle gjort inbrott i en sommarstuga först verkar inte så troligt. Varför skulle man komma med buss sent på kvällen för att göra inbrott i en sommarstuga? Vanligen finns inget av värde i alla fall. Dessutom skulle man knappast gå in i en ensligt belägen stuga om man inte hade bil.
Man övernattar knappast heller i en sommarstuga mitt i vintern, även om det inte är extremt kallt.

Nej jag tror mer på att han var helt galen och gick av bussen i vredesmod. Stugan kom han till efter mordet för att gömma sig under natten.

Det finns ju ett till "möjligt" scenario men det hör väl mest hemma i en amerikansk thriller... vet inte vad kutym är här på flashback så går jag över gränsen ber jag om ursäkt...

En "vän" till den misstänkte berättade i en artikel om att MGM fantiserat om att skära halsen av någon. Om han fick för sig att göra verklighet av sin fantasi skulle det kunna förklara vad han gjorde där. Som jag förstått det så är det väl rätt öde där ute (?) och han attackerade en 70-årig kvinna.

Har inte riktigt förstått om han blev avkastad eller ville gå av bussen, men det finns ju ingen (känd) logisk förklaring till varför han även hoppade ur taxin.
Citera
2016-12-28, 14:27
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Intressant faktiskt detta med hammaren, men hur kan SP fått sina skador på högerhanden? jag tror knappast att han har skurit sig med Hammaren?

Det finns ju massor med sätt som GM skulle kunna ha skurit sig, behöver ju faktiskt inte ens vara en kniv. Kan ju exempelvis vara glas eller vad som helst.

Det finns en sak som reagerar på men det är ju givetvis spekulation.

Polisen sa ju till Aftonbladets reporter redan på natten att de skulle försvinna från området eftersom det fanns en galning i området.

Självfallet så kan en kniv eller stickvapen tillfoga fruktansvärda skador där man absolut kan använda ordet galning.

En människa som går totalt bananas med en hammare mot två brottsoffer och kanske slår sönder hela inredningen kanske bättre kvalificerar sig för ordet galning....

Som sagt jag vet inte det är ren spekulation men det är i vart fall en tanke som har slagit mig.....
Citera
2016-12-28, 14:38
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den piken va ”fin”.

Är det din livserfarenhet som gör att du fokuserar på så ”subtila” attribut sett till vad som möjligen kan spegla delar av en människas personlighet?
Det var ironi, riktat mot detta inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13524326_1443590999000433_318057053474665741_n.jpg ?oh=5254bab00a373c6b319034f9f9205339&oe=58E318A5

Ser inte ut som något råskinn direkt.
Citera
2016-12-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Det finns ju ett till "möjligt" scenario men det hör väl mest hemma i en amerikansk thriller... vet inte vad kutym är här på flashback så går jag över gränsen ber jag om ursäkt...

En "vän" till den misstänkte berättade i en artikel om att MGM fantiserat om att skära halsen av någon. Om han fick för sig att göra verklighet av sin fantasi skulle det kunna förklara vad han gjorde där. Som jag förstått det så är det väl rätt öde där ute (?) och han attackerade en 70-årig kvinna.

Har inte riktigt förstått om han blev avkastad eller ville gå av bussen, men det finns ju ingen (känd) logisk förklaring till varför han även hoppade ur taxin.

Ja i det här fallet så tycker jag inte du går över någon gräns. Som det ser ut i nuläget så är detta ett vansinnesdåd. Någon har dödat för att han kände för att göra det. Det verkar inte finnas någon logik.

Förmodligen var han arg på något och skulle avreagera sig. Han hade troligen någon sorts psykos på gång och han kan ha tagit droger. Det har faktiskt hänt liknande saker förr i Sverige.

Här är ett sådant fall som inträffade i Varberg. En ung man gick in i främmande människors lägenheter och dödade dem. Han blev till slut skjuten av polisen.
http://www.expressen.se/gt/tva-personer-dog-efter-knivdramat-i-varberg-1/
Citera
2016-12-28, 14:45
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Polisen sa ju till Aftonbladets reporter redan på natten att de skulle försvinna från området eftersom det fanns en galning i området.

Självfallet så kan en kniv eller stickvapen tillfoga fruktansvärda skador där man absolut kan använda ordet galning.

En människa som går totalt bananas med en hammare mot två brottsoffer och kanske slår sönder hela inredningen kanske bättre kvalificerar sig för ordet galning....

Som sagt jag vet inte det är ren spekulation men det är i vart fall en tanke som har slagit mig.....
Intressant och lyhört av dig. Det kan vara som du skriver. Att den verklige mördaren är en helt annan och mycket mer våldsam person än den häktade. Det kan också vara så att det var mycket lite erfarenhet av liknande brott som fick Hälsingepolisen att beskriva GM som ”en galning”.
Citera
2016-12-28, 14:49
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja i det här fallet så tycker jag inte du går över någon gräns. Som det ser ut i nuläget så är detta ett vansinnesdåd. Någon har dödat för att han kände för att göra det. Det verkar inte finnas någon logik.

Förmodligen var han arg på något och skulle avreagera sig. Han hade troligen någon sorts psykos på gång och han kan ha tagit droger. Det har faktiskt hänt liknande saker förr i Sverige.

Här är ett sådant fall som inträffade i Varberg. En ung man gick in i främmande människors lägenheter och dödade dem. Han blev till slut skjuten av polisen.
http://www.expressen.se/gt/tva-personer-dog-efter-knivdramat-i-varberg-1/
Droger kan vara amfetamin och cannabis som jag tror nästan aldrig har hänt att man flippar sådär, även om man brukar det regelbundet i 5-10 år, däremot om man tar en shotbricka och några piller utrskrivna av läkaren p.g.a att man gnällt sina problem över till de, det kan på några timmar snabbt spåra ut har jag hört. Inget jag rör själv.
Men hur mkt piller skrivs ut i samhället?
Han lär dela lunch med Mihajlo Mihajlovic vilket även ostraffade tjejer med självskadeproblem också fått göra, dela utrymme med Anna Lindhs mördare alltså.
Hade han en tidigare droghistorik av illegala eller receptbelagda droger?
Senast redigerad av heis 2016-12-28 kl. 14:56.
Citera
2016-12-28, 15:01
Medlem
Om det nu är en hammare som är mordvapnet så är det inte omöjligt att Gm hittat den i ett föråd/uthus när fastigheten. Personligen så tror jag att han hittat saxen i kvinnans hand, överrumplat henne och börjat hugga,- kanske fått ett dåligt tag om saxen pga stress och skurit sig själv.
Citera
2016-12-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eu4i
Om det nu är en hammare som är mordvapnet så är det inte omöjligt att Gm hittat den i ett föråd/uthus när fastigheten. Personligen så tror jag att han hittat saxen i kvinnans hand, överrumplat henne och börjat hugga,- kanske fått ett dåligt tag om saxen pga stress och skurit sig själv.

Edit: alternativt SP högg kvinnan med saxen, sen kommer Mannen över med en morakniv för att försvara kvinnan och lyckas hugga SP.
Citera
2016-12-28, 15:21
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Det finns ju massor med sätt som GM skulle kunna ha skurit sig, behöver ju faktiskt inte ens vara en kniv. Kan ju exempelvis vara glas eller vad som helst.

Det finns en sak som reagerar på men det är ju givetvis spekulation.

Tack det är nog så som du skriver, men märkligt att han hade en hammare med sig, eller hittade han den inne i stugan eller så? Enligt SPs vänner så var han bara Psykiskt sjuk och enligt Läkaren så kunde han bara skada sig själv och inga andra.

Citat:
Att det skulle röra sig om droger utesluter vännerna.
– Vad jag vet har han aldrig provat knark, han dricker knappt alkohol.
Den enda förklaringen vännerna kan tänka sig är att det är något psykiskt.
– Det måste det vara. Han har mått dåligt ett tag, och sökt hjälp för psykiska problem.
Skrevs ut från psykiatrin
Flera vänner berättar om att 20-åringen för en tid sedan sökte psykiatrisk vård, och att han lades in eftersom läkarna bedömde att han kunde vara farlig för sig själv.
– Han var inlagd ett tag, men skrevs ut igen efter inte så lång tid. Det som hänt nu känns som ett misslyckande för den psykiatriska vården

Då hade ju alla fel i detta fall.Vad vare som gick fel inne i Stugan? Varför stannade han i skogen? Många frågor återstår ju i detta märkliga fall.
Citera
2016-12-28, 15:27
Medlem
5549s avatar
Det här är min gissning baserat på egentligen ingenting (möjligtvis att tidigare "vansinnesdåd" ligger till grund för påståendet, någonstans långt bak i mitt huvud): GM känner till området och har varit där förut. Att han hamnade där av en ren slump stämmer inte helt och hållet. Nu när jag skriver detta så kommer jag iofs ihåg att polisen har gjort något liknande uttalande. Jaja. Men kanske har han varit där förut och gjort inbrott och det var detta som var tanken från början.

På ämnet, om man tittar på gatuvyn från Bergsjövägen och in mot Norra Råbovägen så ser det knappast ut som en väg man slumpmässigt skulle välja sent på kvällen. Om man nu inte visste att det fanns folk som bodde där året om.

https://www.google.se/maps/@61.8252612,17.0331141,3a,75y,105.05h,84.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1s36hUvT_Gev24X_0P7PXjoQ!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in