2016-12-28, 11:56
Medlem
Har läst igenom tråden och det verkar ju vara rätt utrett vem som utförde morden. DNA lär binda MGM vid brottsplatsen. Frågetecknen berör väl främst varför MGM hamnade just där och vad som försiggick i hans huvud.

Om detta stämmer så kan det förklara varför åklagaren är så bergsäker på att de tagit rätt man men jag undrar vem källan är i så fall. Känns inte helt pålitligt.
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Enligt en källa som vill vara anonym:

GM bar på en ryggsäck som han dolde handen under.
I samband med att han kom till sjukhuset så hittade man det förmodade mordvapnet i ryggsäcken.

Det var .......

Lite konstigt att det inte framkommit några uppgifter om BOs skador. Går polisen ut och uppmanar grannar att lämna sitt hem mitt i natten pga en galning går lös då undrar man ju hur brottsplatsen såg ut.

Oavsett så är det oerhört tragiskt.
Citera
2016-12-28, 12:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Ja jag vet som sagt inte hur svår psykisk sjukdom funkar men Tänker att kanske handling-/konsekvenstänk inte alls funkar. Men panik/impuls helt utan närmare eftertanke ändå finns där längst in och smärta och/eller mycket blod innebär fara för sitt liv och signalerar hjälp för överlevnad.

Menar du "svår psykisk sjukdom" som är relevant för straffbarhet eller i medicinskt avseende? Det finns väl många med diagnos som kräver livslång medicinering med psykofarmakapå fängelserna. Kan vårdbehovet tillgodoses huvudsakligen där (motsvarande vad som kan ges inom öppenvård) så anses det i straffbarhetsbedömning att fråga är om sådan allvarlig psykisk störning" vilket är sådana som kräver att personen vistas på psykiatrisk klinik. Det räcker inte att sjukdomen i sig ibland kräver vård på klinik. En person med diagnosticerad schizofreni är inte jämt och ständigt i någon annan värld än den verkliga.

Av bild som publucerades av blodspår i snön efter GM verkar han ha blött ganska kraftigt, det var ju närpå pölar snarare än lite stänk. Så man måste nog omvänt anta att man måste vara väck om man inte inser att man bör komma under vård för att få stopp på blödningen, den verkade lite kraftigare än att man lindar hårt och håller upp handen armen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-28 kl. 12:10.
Citera
2016-12-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Har läst igenom tråden och det verkar ju vara rätt utrett vem som utförde morden. DNA lär binda MGM vid brottsplatsen. Frågetecknen berör väl främst varför MGM hamnade just där och vad som försiggick i hans huvud.

Om detta stämmer så kan det förklara varför åklagaren är så bergsäker på att de tagit rätt man men jag undrar vem källan är i så fall. Känns inte helt pålitligt.

Lite konstigt att det inte framkommit några uppgifter om BOs skador. Går polisen ut och uppmanar grannar att lämna sitt hem mitt i natten pga en galning går lös då undrar man ju hur brottsplatsen såg ut.

Oavsett så är det oerhört tragiskt.

Om han var skadad och blödde när han knackade/ringde på dörren och sedan högg BO och de jagat runt i huset något så kan det nog varit ganska stökigt och sörjigt?
Citera
2016-12-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om han var skadad och blödde när han knackade/ringde på dörren och sedan högg BO och de jagat runt i huset något så kan det nog varit ganska stökigt och sörjigt?

Det är sant. Men eftersom det finns ett tidsfönster på flera timmar mellan mordet och att MGM liftade till sjukhuset så känns det väl troligare att inbrottet skedde efter mordet? Tycker det känns mer troligt att han bröt sig in i ett hus än att han irrat runt i skogen hela natten.

Borde vara ganska enkelt att få ihop tidsförloppet innan mordet. Han klev på bussen 21.10 (?) och de vet ungefär var han klev av. En taxichaufför har plockat upp honom och kört honom en bit. Säg att han släpptes av taxin ca 21.30. Larmsamtalet kom 22.18. Hur långt är det mellan brottsplatsen och huset som fått inbrott?

Edit: förutsätter nu att info som kommit fram stämmer och att MGM även gjorde inbrottet
Senast redigerad av tagmaster 2016-12-28 kl. 12:34.
Citera
2016-12-28, 12:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Borde vara ganska enkelt att få ihop tidsförloppet innan mordet. Han klev på bussen 21.10 (?) och de vet ungefär var han klev av. En taxichaufför har plockat upp honom och kört honom en bit. Säg att han släpptes av taxin ca 21.30. Larmsamtalet kom 22.18. Hur långt är det mellan brottsplatsen och huset som fått inbrott?
Det vara bara några hundra meter därifrån.
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/inbrott-i-narheten-av-mordplatsen-blodspar-i-stuga
Citera
2016-12-28, 12:57
Medlem
Citat:
Det är sant. Men eftersom det finns ett tidsfönster på flera timmar mellan mordet och att MGM liftade till sjukhuset så känns det väl troligare att inbrottet skedde efter mordet? Tycker det känns mer troligt att han bröt sig in i ett hus än att han irrat runt i skogen hela natten.

Edit: förutsätter nu att info som kommit fram stämmer och att MGM även gjorde inbrottet

Fast jag inbillar mig i vart fall att en person som inte (vad vi vet) dödat någon förr lätt kan uppföra sig förvirrat efter han gjort det, särskilt om det sker på sätt att offret är nära som vid knivmord och om det inte direkt var avsett eller planerat. Det kan nog vara en rätt omskakande insikt att man dödat någon. Och i skog som man inte känner väl kan man börja cirkla (helt enkelt vara vilse, hittar inte ut till närmaste vägen) även om man inte är omtumlad. Men jag kan ha fel om det.
Citera
2016-12-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast jag inbillar mig i vart fall att en person som inte (vad vi vet) dödat någon förr lätt kan uppföra sig förvirrat efter han gjort det, särskilt om det sker på sätt att offret är nära som vid knivmord och om det inte direkt var avsett eller planerat. Det kan nog vara en rätt omskakande insikt att man dödat någon. Och i skog som man inte känner väl kan man börja cirkla (helt enkelt vara vilse, hittar inte ut till närmaste vägen) även om man inte är omtumlad. Men jag kan ha fel om det.

Båda scenarion är fullt möjliga. Om inbrottet skedde först skulle mordet kanske vara lättare att förstå. Om MGM är psykiskt instabil och skadar sig så han blöder ymnigt, söker hjälp men bemöts av vad han uppfattar som ett aggressivt hot (rädd/försvarsberedd 70-årig kvinna) så kan det förklara varför han flippade ut.

P.s. skulle vara väldigt snopet om DNA-spår inte binder honom vid brottsplatsen...
Citera
2016-12-28, 13:28
Medlem
Citat:
Båda scenarion är fullt möjliga. Om inbrottet skedde först skulle mordet kanske vara lättare att förstå. Om MGM är psykiskt instabil och skadar sig så han blöder ymnigt, söker hjälp men bemöts av vad han uppfattar som ett aggressivt hot (rädd/försvarsberedd 70-årig kvinna) så kan det förklara varför han flippade ut.

P.s. skulle vara väldigt snopet om DNA-spår inte binder honom vid brottsplatsen...

Att han skulle gjort inbrott i en sommarstuga först verkar inte så troligt. Varför skulle man komma med buss sent på kvällen för att göra inbrott i en sommarstuga? Vanligen finns inget av värde i alla fall. Dessutom skulle man knappast gå in i en ensligt belägen stuga om man inte hade bil.
Man övernattar knappast heller i en sommarstuga mitt i vintern, även om det inte är extremt kallt.

Nej jag tror mer på att han var helt galen och gick av bussen i vredesmod. Stugan kom han till efter mordet för att gömma sig under natten.
Citera
2016-12-28, 13:37
Moderator
KomissarieBecks avatar
Via PM fick jag uppgifter som jag personligen bedömmer som mycket trovärdiga.
Det finns en story omkring förklaringen som jag till viss del har kunnat kontrollera och den
har visat sig stämma.

Upp till var och en och avgöra sanningshalten.........

I ryggsäcken som GM hade med sig in på sjukhuset som naturligtvis man beslagtog så
hittade man en blodig hammare.

Även om den kan ha använts till annat så kan man ju också tänka sig att detta är
mordvapnet...
Citera
2016-12-28, 13:39
Medlem
Citat:

Jo. Tidsrymden känns också ganska naturlig. Även en person som är välbekant i ett skogsområde med hyfsad orienteringsförmåga kan börja gå i cirklar. Med tanke på att han var okänd för BO, som var pensionär och antagligen ofta hemma, är han sannolikt inte överdrivet bekant med platsen. I så fall vore det nästan mer märkligt om han skulle gått "raka vägen" till vägen. Och det kan ju förklara varför hundarna hade svårt att spåra, om han irrat runt och färskare spår ligger omlott med äldre spår.

Om han knackar på skärrad och blöder så kanske han heller inte var särskilt trevlig, speciellt om det var sent, så hon kanske missförstod situationen. Har funderat på om föremål han tagit med sig från platsen exempelvis kan vara hennes mobiltelefon, och att han delvis irrat för att han försökt få upp kodlås för att ringa efter skjuts eller kalla på hjälp? Om det nu var syfte att han ens gick dit i förstone?
Citera
2016-12-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att han skulle gjort inbrott i en sommarstuga först verkar inte så troligt. Varför skulle man komma med buss sent på kvällen för att göra inbrott i en sommarstuga? Vanligen finns inget av värde i alla fall. Dessutom skulle man knappast gå in i en ensligt belägen stuga om man inte hade bil.
Man övernattar knappast heller i en sommarstuga mitt i vintern, även om det inte är extremt kallt.

Nej jag tror mer på att han var helt galen och gick av bussen i vredesmod. Stugan kom han till efter mordet för att gömma sig under natten.

Jo men det är väl fortfarande ett inbrott, även om det skulle kunna varit försvarligt om man av nöd måste ta sig in någonstans för att undvika att frysa ihjäl. Men som du tror jag heller inte riktigt på planerat inbrott i obygden utan bil. Knappt ens om avsikten är att stjäla något litet värdefullt man vet finns där om man är beroende av att ta sig dit med buss där man blir sedd.
Citera
2016-12-28, 14:03
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Via PM fick jag uppgifter som jag personligen bedömmer som mycket trovärdiga.
Det finns en story omkring förklaringen som jag till viss del har kunnat kontrollera och den
har visat sig stämma.

Upp till var och en och avgöra sanningshalten.........

I ryggsäcken som GM hade med sig in på sjukhuset som naturligtvis man beslagtog så
hittade man en blodig hammare.

Även om den kan ha använts till annat så kan man ju också tänka sig att detta är
mordvapnet...

Intressant faktiskt detta med hammaren, men hur kan SP fått sina skador på högerhanden? jag tror knappast att han har skurit sig med Hammaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in