Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
Menar du mer "tur" som i att "Det är tur att det inte regnar idag när vi ska ha utflykt!"? I så fall kan jag förstå vad du menar. Annars inte.
På vilket sätt förklarar du vårt välstånd om det inte beror på "att våra föräldrar eller att deras föräldrar jobbade hårt"?
Vilka har annars sörjt för de framtida generationerna? Det vill säga vi.
Ja, det är givetvis den typen av
tur jag menar. Det är så klart inte ett tärningskast. Se definitionen nedan.
Jag menar att vårt välstånd skapats av i förhållande till befolkningen få individer. Vi talar om människor som drivit på produkt- och teknikutvecklingen. För de flesta av oss, att påstå att det har med våra släktingars knegande att göra, är helt enkelt inte sant.
Citat:
Ursprungligen postat av
boll-svante
Om man definierar tur som ett särskilt utfall ur en mängd möjliga slumpmässiga utfall, vilket är rimligt att göra rent matematiskt, så kan man väl säga att det är tur att vi föddes. Däremot är det inte tur att vi föddes som barn till våra föräldrar, eftersom det alternativa utfallet, att födas som barn till någon annan, inte finns.
För att det ska förhålla sig så, måste det finnas ett medvetande som på något vis är skilt från själva kroppen. Detta är vad som i religiösa sammanhang kallas "själ". Det behöver också vara så att själarna fördelas ut i kroppar på ett slumpmässigt sätt. Detta är inte ens något som sker i de etablerade religionerna, eftersom de antar att Gud har ett syfte med saker och ting. Och om man har ett syfte, så slumpar man inte in själar i kroppar på måfå.
Det är inte rimligt att kalla det "tur" att inte vara med i kriget. En del skulle säga att det var skicklighet och diplomati som gjorde att Sverige lyckades vara på god fot med båda sidor. Andra skulle säga att det var feghet, men om man kallar det "tur" förstår man nog inte vad tur innebär.
Miljön är inte heller ett utslag av tur, utan ett resultat av de beslut som dina förfäder och samhället omkring dem har tagit historiskt sett.
Du missförstår mig, jag menar att om historien utspelat sig annorlunda kunde du ha skapats under sämre förhållanden. Det känns som att du talar för att det skulle finnas en bestämd tidslinje, jag tror inte på ödet.
Du påstår att vi slapp kriget på grund av skicklighet och diplomati. Jag tror snarare att vi slapp kriget på grund av vårt geografiska läge och att andra nationer tog fighten mot tyskarna. Som jag skrev tidigare, utvecklingen är kaotisk, därför tycker jag att det går att tala om tur eller otur. Huruvida begreppen används helt rätt eller inte spelar mindre roll för jag tror att du förstår vad jag menar.
Så här definierar Wiktionary tur: "
det att gynnas av slumpen; det att en positiv händelse inträffar när förloppet förefaller vara slumpartat eller svårförutsägbart" vilket omfattar min användning av ordet tur, tycker inte du?
Citat:
Ursprungligen postat av
P4n0pl147h305
Vi hade dock helt klart otur med att du råkade befinna dig här.
Även den här bruden av resten av er traditionsröstande sosseapor.
När argumenten tryter...