2016-12-28, 09:02
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Komiskt är ju hon garanterat i nästa andetag beklagar sig över den vite mannens kolonialism... varför skulle afrikaner ha rätt till sitt land om den här typen av logik ska följas?

Ja kolonialism är bara otur.
Hur är det med den muslimska kolonialismen, vi talar trots allt en religion som started i en grotta där Muhammad trodde sig blivit besatt av en demon (vilket känns som det troliga med tanke på Muhammads liv och leverne efter det). Är den också bara otur?

Tji vilken otur vi hade med denna muslimska invasion.
Vilken otur som drabbat Sverige, hoppas vi får mer tur i framtiden...

Citat:
Ursprungligen postat av Betongsossen
Nej, det har vi givetvis inte. Det finns dock en poäng i att vi har turen att befinna oss där vi befinner oss och att förklara vårt välstånd med att våra föräldrar eller att deras föräldrar jobbade hårt, som många i tråden gör, är historielöst och oärligt.

Vi hade dock helt klart otur med att du råkade befinna dig här.

Även den här bruden av resten av er traditionsröstande sosseapor.
Citera
2016-12-28, 09:19
Medlem
pponmms avatar
Min mor valde att göra barn, vilket resulterade i mig och mitt syskon. Min mormor och morfar valde att göra barn, vilket resulterade i min mor och hennes syskon. Så fortsätter det.

Jag har stor respekt för vad mina förfäder har byggt upp och lämnat över till mig. Det är ingen slump att jag föddes i Sverige. Mina fördäder har sett till så att jag skulle växa upp i ett bra samhälle.

Fy fan vilken äcklig kärring! Det är inte tur att jag föddes här, det är hårt slit och kärlek som har lett till att jag är en del av Sverige.
Citera
2016-12-28, 10:31
Medlem
Betongsossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Menar du mer "tur" som i att "Det är tur att det inte regnar idag när vi ska ha utflykt!"? I så fall kan jag förstå vad du menar. Annars inte.
På vilket sätt förklarar du vårt välstånd om det inte beror på "att våra föräldrar eller att deras föräldrar jobbade hårt"?
Vilka har annars sörjt för de framtida generationerna? Det vill säga vi.

Ja, det är givetvis den typen av tur jag menar. Det är så klart inte ett tärningskast. Se definitionen nedan.

Jag menar att vårt välstånd skapats av i förhållande till befolkningen få individer. Vi talar om människor som drivit på produkt- och teknikutvecklingen. För de flesta av oss, att påstå att det har med våra släktingars knegande att göra, är helt enkelt inte sant.

Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Om man definierar tur som ett särskilt utfall ur en mängd möjliga slumpmässiga utfall, vilket är rimligt att göra rent matematiskt, så kan man väl säga att det är tur att vi föddes. Däremot är det inte tur att vi föddes som barn till våra föräldrar, eftersom det alternativa utfallet, att födas som barn till någon annan, inte finns.

För att det ska förhålla sig så, måste det finnas ett medvetande som på något vis är skilt från själva kroppen. Detta är vad som i religiösa sammanhang kallas "själ". Det behöver också vara så att själarna fördelas ut i kroppar på ett slumpmässigt sätt. Detta är inte ens något som sker i de etablerade religionerna, eftersom de antar att Gud har ett syfte med saker och ting. Och om man har ett syfte, så slumpar man inte in själar i kroppar på måfå.

Det är inte rimligt att kalla det "tur" att inte vara med i kriget. En del skulle säga att det var skicklighet och diplomati som gjorde att Sverige lyckades vara på god fot med båda sidor. Andra skulle säga att det var feghet, men om man kallar det "tur" förstår man nog inte vad tur innebär.

Miljön är inte heller ett utslag av tur, utan ett resultat av de beslut som dina förfäder och samhället omkring dem har tagit historiskt sett.

Du missförstår mig, jag menar att om historien utspelat sig annorlunda kunde du ha skapats under sämre förhållanden. Det känns som att du talar för att det skulle finnas en bestämd tidslinje, jag tror inte på ödet.

Du påstår att vi slapp kriget på grund av skicklighet och diplomati. Jag tror snarare att vi slapp kriget på grund av vårt geografiska läge och att andra nationer tog fighten mot tyskarna. Som jag skrev tidigare, utvecklingen är kaotisk, därför tycker jag att det går att tala om tur eller otur. Huruvida begreppen används helt rätt eller inte spelar mindre roll för jag tror att du förstår vad jag menar.

Så här definierar Wiktionary tur: "det att gynnas av slumpen; det att en positiv händelse inträffar när förloppet förefaller vara slumpartat eller svårförutsägbart" vilket omfattar min användning av ordet tur, tycker inte du?

Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Vi hade dock helt klart otur med att du råkade befinna dig här.

Även den här bruden av resten av er traditionsröstande sosseapor.

När argumenten tryter...
Senast redigerad av Betongsossen 2016-12-28 kl. 11:24.
Citera
2016-12-28, 10:51
Moderator
Carlboms avatar
Alla vi som arbetar och betalar för välfärden i Sverige kan ju kila härifrån, och lämna över allt till araberna och afrikanerna. Sen får vi se hur lång tid det tar innan de kommer släntrande efter och vill in i samhället vi byggt upp någon annanstans.
Citera
2016-12-28, 11:27
Medlem
IdiotTråd - Ankdammen har varit kallt fattigt o skiiitland.

Det är bara att kolla Utvandrarna.

Vad som varit LYFFTTETT är två saker - fina ankdammska uppfinningar
och avsaknaden av krig = fin export under och efter krig.

Exempel - AGA - Astra - De Laval/Alfa - Hasselblad - ASEA -
L M Ericsson - Sjöfarten/Varven - Bileriet Volvo Scania -
Gislaved - Trelleborg - Frigoscandia - Stålverken - gruvorna
TEKO m fl m fl m fl

Så nog har faan AnkdammsFolket jobbat ihop sitt välstånd - men
allt säljs ju ut o skattas borg -

AnkdammsGodiset - fisket - finns ju knappt kvar - ingen godis-
tillverkning i Gävle längre o Cloetta är utsålt o kör på sparlåga
i ankdammen idag

Politrukerna Har Skattat Bort Jobben - det ääär den verkliga
sanningen

I vissa fattiga länder har det INTE FUNNITS NÅGRA JOBB ATT
SKATTA BORT - o där finns de jobb som finns kvar
Citera
2016-12-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
Sveriges ekonomi blomstrade på riktigt ut under efterkrigsåren, mycket tack vare att vi inte var en del av andra världskriget. Hade vi blivit lika sönderbombade som andra delar av europa så hade vi definitivt sett den ekonomiska utvecklingen vi har haft nu.

Jag vet inte riktigt om det räknas in i 'flera generationers kollektiva ansträngningar'

Jag antar att du menar att vi "definitivt inte" hade sett den ekonomiska utvecklingen osv.

Och med "sönderbombade delar" av Europa, menar du kanske stackars Tyskland, vars befolkning nu lever i armod.
Citera
2016-12-28, 12:44
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogster
Emelie Åkerlind Ungdomsterapeut på Ätradalens HVB-hem för ankarmän, som blivit ivägskickade till landet med floder av honung och mjölk, förfasas över det faktum att vi kan döma andra människor från världens alla hörn att inte ta del av honungen och mjölken som vi svenskar inte själva förtjänar.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ordet-%C3%A4r-fritt/n%C3%A4r-ditt-%C3%B6de-ligger-i-n%C3%A5gon-annans-h%C3%A4nder-1.4066913

Vad säger ni. Har hon rätt? Har vi som svenskar rätt till honungen och mjölken eller skall vi frikostigt dela med oss till alla som så önskar?

Det kanske inte är någon större idé att tänka på saken i termer av förtjänst och skuld, utan istället tänka på det i termer av konsekvenser. Kungens son har inte förtjänat att bli kung. Han blir kung som en konsekvens av monarki. Ett rikemansbarn med dyr bil, fina kläder och massor med pengar har inte förtjänat sin rikedom. Det är en konsekvens av att ha blivit född till rika föräldrar. Ja, det stämmer att vi som fötts in i det här landet inte har byggt det. Frågan är väl om vi är kapabla att förvalta det arv som vi fått. När den äldre generationen dör ut och vi måste ta över, då får vi väl se om vi förtjänar att ha kvar det här landet och vår höga levnadsstandard. Vår enda skyldighet är att se till att världen inte går under, men det ser ju inte så ljust ut. Då kan man ju i sin enfald fråga sig om vi förtjänar det som komma skall.
Citera
2016-12-28, 13:03
Medlem
Citat:
... Jag menar att vårt välstånd skapats av i förhållande till befolkningen få individer. Vi talar om människor som drivit på produkt- och teknikutvecklingen. För de flesta av oss, att påstå att det har med våra släktingars knegande att göra, är helt enkelt inte sant. ...
Det strider mot den marxistiska principen om arbetets mervärde. Skämt åsido, naturligtvis har inte alla föräldrar bidragit likvärdigt till sina barns framtid, som kollektiv grupp sett. Men det är heller inte så att det är någon annan okänd entitet än just en obestämbar mängd ur den föräldragruppen som har gjort det. Till skillnad från dig tror jag inte att ett fåtal entreprenörer eller "starka män" skapar ett lands välstånd. I Sveriges fall är detta en kollektiv massansträngning via framför allt folkrörelserna i deras olika skepnader, allt från LO till SAF. Och där är alla föräldrar, eller nästan. Men detta blir hårklyveri i slutändan. Problemet med din fokusering på "tur" är att det drar åt ett kulturrelativistiskt tankesätt. Som om Syrien lika gärna skulle ha kunnat vara som Sverige och tvärtom. Nej.
Citera
2016-12-28, 13:13
Medlem
YP4XQs avatar
Om vi som föddes i den, som är barn till de som var med och skapade den, inte skall ha tillgång till så skall andra ha det? Logiskt, jättelogiskt.
Citera
2016-12-28, 13:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag menar att vårt välstånd skapats av i förhållande till befolkningen få individer. Vi talar om människor som drivit på produkt- och teknikutvecklingen. För de flesta av oss, att påstå att det har med våra släktingars knegande att göra, är helt enkelt inte sant.

Även om olika människor har betytt olika mycket för vår utveckling, så är det fel att avfärda alla utom uppfinnarna/entreprenörerna som relativt obetydliga. Det krävs ju bland annat arbetskraft för att genomföra idéer, det gällde i synnerhet förut innan datoriseringen/robotiseringen slog igenom, så det är även väldigt många "enkla" människor som slitit hårt för att bygga upp Sverige. Man kan inte avfärda alla dem som "obetydliga". Utan dem så hade det inte heller gått.
Citera
2016-12-28, 14:00
Medlem
OK, men om jag inte förtjänar att få några fördelar pga det mina förfäder gjorde, så finns det väl ingen anledning till att jag ska känna skuld för vad svenskarna gjorde för att befordra slaveriet. Eller att svenskarna var fega under andra världskriget.
Citera
2016-12-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogster
Emelie Åkerlind Ungdomsterapeut på Ätradalens HVB-hem för ankarmän, som blivit ivägskickade till landet med floder av honung och mjölk, förfasas över det faktum att vi kan döma andra människor från världens alla hörn att inte ta del av honungen och mjölken som vi svenskar inte själva förtjänar.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ordet-%C3%A4r-fritt/n%C3%A4r-ditt-%C3%B6de-ligger-i-n%C3%A5gon-annans-h%C3%A4nder-1.4066913

Vad säger ni. Har hon rätt? Har vi som svenskar rätt till honungen och mjölken eller skall vi frikostigt dela med oss till alla som så önskar?
Det blir väldigt lite honung och mjölk att dela på så småningom .
Det finns honung och mjölk i deras länder också.
Ensamkommande får hitta sin honung och mjölk i sina egens länder med vapen hävda sin rätt!

Eller så får vi ta hit kvinnor mjölk och honung från menaländerna och skicka tillbaka männen.

Eller mödosamt bygga upp det hitta det som Sverige , Taiwan, Sydkorea samt Europa gjort.
Senast redigerad av mikael2 2016-12-28 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in