2016-12-27, 17:56
Bannlyst
Jag väntar på att alla goda ger sina förmögenheter till mörkerfolket. Antar jag får vänta länge..
Citera
2016-12-27, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Betongsossen
Du får gärna utveckla. Genetik är givetvis inte ovidkommande men miljö spelar en stor roll. Finns mängder av studier på enäggstvillingar och miljöns inverkan som visar just det.

Det går rätt snabbt att dra den slutsatsen av endast empiriska observationer, folk som växer upp i en viss miljö tenderar att i högre grad sluta upp på ett visst sätt.

Angående medvetandet menar jag bara att vi inte vet exakt hur och var det uppstår. Hade du som medvetande existerat utan båda dina föräldrar, räcker det med den ena? Hade du bara kunnat skapats vid exakt ett tillfälle av dina föräldrar? Det blir liksom den diskussionen om man nu ska tala om tur eller otur. Om man lever ett lyckligt liv är det väl tur att man föddes överhuvudtaget. Om man lever ett liv i misär har man haft en jävla otur som föddes från första början.
Kära nån.

Att tala om tur förutsätter existens. Någon måste ha denna tur, ett subjekt.

Du kan inte applicera termen "tur" som på "någon" som är ofödd. Detta helt oavsett hur du förstår termen, exempelvis som ett uttryck för tacksamhet.

"Jag hade otur som föddes" är nonsens.
"Jag hade tur som föddes" är nonsens.

Det är nonsens om man förstår det som något annat än som ett överdrivet sätt att beklaga sig respektive visa glädje.
Citera
2016-12-27, 18:08
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Det är rätt meningslöst att föra en diskussion kring om det är tur eller inte tur att du föddes här och nu. Jag hade sagt att de tär tur eftersom hur du än vrider och vänder på det måste en viss kombination av händelser ske av miljontals möjliga utfall för att du överhuvudtaget ska existera.

Om man definierar tur som ett särskilt utfall ur en mängd möjliga slumpmässiga utfall, vilket är rimligt att göra rent matematiskt, så kan man väl säga att det är tur att vi föddes. Däremot är det inte tur att vi föddes som barn till våra föräldrar, eftersom det alternativa utfallet, att födas som barn till någon annan, inte finns.

Citat:
Vad jag vet finns det inget svar på hur medvetandet uppkommer. Kanske hade du som medvetande funnits även om du fötts av samma pappa eller mamma men med annan partner? Vem vet.

För att det ska förhålla sig så, måste det finnas ett medvetande som på något vis är skilt från själva kroppen. Detta är vad som i religiösa sammanhang kallas "själ". Det behöver också vara så att själarna fördelas ut i kroppar på ett slumpmässigt sätt. Detta är inte ens något som sker i de etablerade religionerna, eftersom de antar att Gud har ett syfte med saker och ting. Och om man har ett syfte, så slumpar man inte in själar i kroppar på måfå.

Citat:
Ja, tur i den mån att variabler utom vår kontroll har gett oss ett försprång. Som det redan nämnts i tråden hade Sverige till skillnad från stora delar av Europa intakt infrastruktur. Vi har också haft otroligt framgångsrika och innovativa företag som tack vare krigen också haft ett försprång. Välståndet som dessa företag skapat kan knappast tillskrivas mina eller (förmodligen) dina släktingar.

Det är inte rimligt att kalla det "tur" att inte vara med i kriget. En del skulle säga att det var skicklighet och diplomati som gjorde att Sverige lyckades vara på god fot med båda sidor. Andra skulle säga att det var feghet, men om man kallar det "tur" förstår man nog inte vad tur innebär.

Citat:
Du får gärna utveckla. Genetik är givetvis inte ovidkommande men miljö spelar en stor roll. Finns mängder av studier på enäggstvillingar och miljöns inverkan som visar just det.

Det går rätt snabbt att dra den slutsatsen av endast empiriska observationer, folk som växer upp i en viss miljö tenderar att i högre grad sluta upp på ett visst sätt.

Miljön är inte heller ett utslag av tur, utan ett resultat av de beslut som dina förfäder och samhället omkring dem har tagit historiskt sett.
Citera
2016-12-27, 18:45
Medlem
elgecys avatar
Jag önskar hon fick se min morfars hårda timmerarbete i de norrländska skogarna då han blott var 14 år gammal.
Citera
2016-12-27, 18:56
Medlem
Luzurs avatar
Tja, hon kan ju va den första som ger bort sin välfärd då.

"Låt Den utan skuld kasta den första stenen." eller vad Jesus nu sa.
Citera
2016-12-27, 20:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Kanske hade du som medvetande funnits även om du fötts av samma pappa eller mamma men med annan partner? Vem vet.

Jo. Vi (vetenskapen) vet i alla fall så mycket att du kan aldrig uppstå som barn till några andra föräldrar. Varje människa har unikt DNA och samma DNA uppstår aldrig två gånger. Det är DNA:t som skapar våra hjärnor och våra medvetanden.

Därför är du unik. Därför föds du bara en gång. Därför kan du bara ha två specifika föräldrar. Du kan aldrig födas som barn till några andra föräldrar.

Så det finns bara två möjligheter:

1. Antingen föds du.
2. Eller så föds du inte.

Föds du så är dina föräldrar alltid samma. Så du kan aldrig födas som barn till t.ex två somaliska eller afghanska föräldrar. Det alternativet existerar inte.

Se även detta inlägg.
Citera
2016-12-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Tja, hon kan ju va den första som ger bort sin välfärd då.

"Låt Den utan skuld kasta den första stenen." eller vad Jesus nu sa.
Hon vill förmodligen bara för allt i världen behålla sina två inneboende nyanlända som förmodligen inbringar mer pengar än hennes förvärvsarbete. Inget annat.
Åkesson förespråkar strypt invandring och bistånd till närområdet istället, det är äkta omtanke
Citera
2016-12-27, 22:38
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CryoPod
Det finns dom som hade turen att födas i Dubai också och blev välsignade. De har ingen större lust att dela med sig. Inga flyktingar med bidrag där inte. Varför skulle vi göra annorlunda?

Mar har ingen skuld bara för att man föds på ett speciellt ställe. Skuldproblematiken är ett vänsterspöke. Det finns bara där för att jävlas med vita manliga västerlänningar. Hyckleriet är det som irriterar mig mest.

Varför borde vi ta exempel av Förenade Arabemiraten där våldtäktsoffer hamnar i fängelse medan förövarna går fria?
Citera
2016-12-27, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Varför borde vi ta exempel av Förenade Arabemiraten där våldtäktsoffer hamnar i fängelse medan förövarna går fria?

Araberna har ju en kolonial skuld när det gäller slaveriet.
Citera
2016-12-28, 06:45
Medlem
vasaduellers avatar
Personligen så kan jag svara "ja" på de flesta av hennes retoriska frågor. Om hon själv är uppväxt på en räkmacka i en skyddad verkstad (högst troligt), så kan hon med fördel begränsa sig till att tala om sig själv. Det finns många svenskar som har haft det mer otryggt och jävligt i sina liv, än en majoritet av "flyktingarna" har.

För den skull så anser jag mig inte har rätt till någonting. Däremot så tror jag att de förfäder som har offrat blod, svett och tårar, för att vi skall kunna ha ett fungerande samhälle, skulle vända sig i graven, när de får höra sådana otacksamma och totalt naiva uttalanden, som det i TS.
Citera
2016-12-28, 08:27
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaJinda
"Vet du hur det känns att leva med ovisshet, otrygghet och osäkerhet?"

Det ÄR redan många svenskar som lever i den verkligheten. Har man väldigt låg pension till exempel.

Barbar-folket har ju någonstans att fly och få chansen till det bättre. Men vart skall Svenskarna och västvärlden fly om det skulle behövas?
Citera
2016-12-28, 08:28
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Det är rätt meningslöst att föra en diskussion kring om det är tur eller inte tur att du föddes här och nu. Jag hade sagt att de tär tur eftersom hur du än vrider och vänder på det måste en viss kombination av händelser ske av miljontals möjliga utfall för att du överhuvudtaget ska existera. Vad jag vet finns det inget svar på hur medvetandet uppkommer. Kanske hade du som medvetande funnits även om du fötts av samma pappa eller mamma men med annan partner? Vem vet.

Ja, tur i den mån att variabler utom vår kontroll har gett oss ett försprång. Som det redan nämnts i tråden hade Sverige till skillnad från stora delar av Europa intakt infrastruktur. Vi har också haft otroligt framgångsrika och innovativa företag som tack vare krigen också haft ett försprång. Välståndet som dessa företag skapat kan knappast tillskrivas mina eller (förmodligen) dina släktingar.

Vi går i rask takt från ett land som innoverar och producerar till ett land som lånar och konsumerar, med andra ord är vi på dekis. Är det för att vi idag arbets- och skattevägrar? Nej. Det är på grund av faktorer utom vår kontroll.
Det jag har kritiserat är just påståendet, som tråden handlar om, att vi som är födda i Sverige är det p g a tur. Det må framstå som mindre viktigt för dig, men ur en retorisk synvinkel är det oerhört viktigt. Det handlar om att skicka (felaktiga) signaler till det egna folket, mer känt som intern propaganda.

När vi tar del av denna typ av lögnaktig propaganda måste vi givetvis motarbeta lögnerna, eftersom propaganda är inget värt om dess lögner dras fram i ljuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in