Citat:
Ursprungligen postat av
Foolson
Sluta nu, bara sluta nu...
Nej det handlar inte om vad han är dömd för, det är bara någonting du rabblar som ett mantra för att skydda dig från den totala förnedring du utsatts för länge nu. Det handlar om vad han har gjort, inte vad han är dömd för.
Han är dömd för att ha grovt misshandlat Niklas och orsakat Niklas skador som ledde till att han aldrig lämnade sjukhuset dit han fördes och senare dog. Anledningen till att han inte åtalades för mord var att hans dom vunnit laga kraft när Niklas dog, juridiska teknikaliteter när de är som värst.
"Moraliskt orsakade", vad fan svamlar du om?
Om det nu finns 2-3 personer i hela landet som är så här upprörda över att den här gärningsmannen hängdes ut med namn och bild före dom och alla andra är nöjda med beslutet, eller helt enkelt inte bryr sig om vilket. Vilken "sida" skulle du säga framstår som den tokiga?
Ni är faktiskt lika sällsynta i opinionen som gärningsmannen i kriminalhistorien, det säger väl en del?
Skärp till dig och sluta gör dig själv till åtlöje nu, du vet att du nu tvingas snurra på allt för att kunna replikera och du ser bara dummare och dummare ut för varje inlägg. Släpp det bara.
Nu är det så här:
*det finns vissa principer som media brukar hålla sig till - bl a att inte publicera namn och bild på icke ännu dömda gärningsmän. Faktiskt inte heller på dömda gärningsmän - annat än vid mycket grova brott såsom mord.
* Martin är inte dömd för något mord tidigare - det finns således ingen tidigare morddom som gör att man ska hänga ut honom innan han dömts för det aktuella mordet.
* Martins tidigare brottslighet gällande grova brott, 3 stycken, ligger mer än ett decennium tillbaka i tiden. I Hovrättens dom anses detta ligga
långt tillbaka tidsmässigt, varför man vid straffmätningen inte anser att dessa mer än 12 år gamla domar är försvårande.
* Martins övriga domar gäller misshandel och narkotika brott av lindrig eller normalgradskaraktär. Bland av polisen kända personer finns många som begått och dömts för identiska brott vars namn och bild vi inte publicerar.
Om man ska följa pressetiken ska man inte publicera namn och bild på någon ännu inte dömd person. Undantag kan gälla om någon är efterlyst för grovt brott. Om någon tidigare är dömd för mord, kommer dennes tidigare morddom kanske att inverka på om vederbörandes namn/bild publiceras innan ny dom för liknande brott avkunnas. Detta är dock inte alltid så - då flera tidigare dömda mördare inte hängts med namn och bild trots nytt mord.
Martins brott anses av Hovrätten inte tidmässigt utgöra en försvårande brottshistorik. Han var också omyndig respektive 21 år när dessa brott begicks. Han är aldrig dömd för något mord.
Om inte tidigare morddom finns, om han inte är efterlyst och på fri fot, om hans tidigare brott inte ens av Hovrätten anses utgöra aktuell grov brottshistorik -
ja då bör man inte publicera hans namn och bild så länge han inte är dömd för mordet på Lotta.
Det handlar inte om vad jag tycker - jag tycker han kan hängas ut och verbalt bespottas. Men ur rättsmedvetenhet bör vi vara försiktiga med vad media publicerar under "allmänintresse" flagg.
Det är klart att media vill publicera så mycket som möjligt om varje brott - man säljer ju lösnummer på snaskiga detaljer och bilder på BO/MGM.
Just därför bör vi vara försiktiga med vem vi ska anse att media får hänga ut.
Detta brott fick genom Lottas anhöriga och vänners medverkan i media mycket stor uppmärksamhet - dessutom var beskrivningen så extremt ovanlig och förfärlig med en stalkande man som bryter sig in och slår ihjäl en främmande kvinna. Någonstans i detta har media tappat koncepten och frångått normala principer.
Jag tror inte sista ordet om detta är sagt ännu och skulle inte bli förvånad om det kommer in en anmälan till PO. Det som skett är mycket ovanligt.
Därtill skulle mycket väl ett förtalsärende från Martins advokat kunna komma - man har tillskrivit Martin brottsliga och nedsättande handlingar som han inte begått i avsikt att framställa honom något annat än han är. Han är en mördare, en kvinnomisshandlande skitstövel men han är ingen stalker som bryter sig in hos främmande kvinnor och därför skulle utgöra en samhällsfara.
Jag personligen tycker gott Martin kan sitta där han sitter och om nyckeln kommer på villovägar kommer inte jag att leta... Att han inte finns bland oss fria individer är utmärkt och att hans namn och nuna nu publicerats i avskräckande syfte för nya kvinnor är mycket bra.
Men jag gillar inte det media har gjort i detta fall. De har gått anhörigas ärenden - anhöriga som sannolikt har en egen agenda och ljuger och luras. Det är obehagligt att det okritiskt fått ske - och fortfarande sker.