2016-12-24, 21:03
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Detta är ett rätt besynnerligt hus. Det ser helt OK ut utifrån, men inuti blir det helt skevt för att halva övervåningen "saknas", eller vad man nu ska kalla det. http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-angsvik,-oxon-varmdo-kommun-oxovagen-16-10624479

Riktigt oroväckande blir det om man läser beskrivningen av huset:

¨"Pampigt hus i gammal herrgårdsstil på en stor tomt i Ängsvik, Värmdö. Tomten, som är på hela 4 516 kvm, består av stora gräsytor, kraftfulla ekar och en rejäl gårdsplan med tillhörande fjärrstyrda järngrindar vid infart. På tomten, intill gårdsplanen, finns två mindre dammar med vattenfall vilket skapar fin karaktär. Timerstyrd belysning i trädgården och på husknutarna lyser upp mörka kvällar. Intill huset finns en stor terrass i bästa sydvästläge med härlig utsikt över Prästfjärden, Kyrkviken och angränsande äng. Här ligger solen på större delen av dagen och kvällen. Intill huset finns även en pool med trädäck, bastuhus och ett isolerat gästhus".

Är det jag som läst för många deckare i jul?

Verkligen totalusel planlösning. Tycker att det öppna upptill ger väldigt litet positivt till helhetsintrycket men givetvis gjort att huset förlorat flera användbara rum. Dessutom förtar det ju varje möjlighet att huset faktiskt ska kunna ge lite känsla av äldre herrgårdsbyggnad. Köket + vardagsrummet var verkligen skitfult. Flera inslag som var för sig kunde ha blivit bra, som golvet och den öppna spisen, men i den planlösningen och mixen med köket verkligen riktigt fult och misslyckat. Vem har bott där, hur fan har de tänkt, hur har det ens funkat att bo i detta?
Citera
2016-12-24, 22:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Detta är ett rätt besynnerligt hus. Det ser helt OK ut utifrån, men inuti blir det helt skevt för att halva övervåningen "saknas", eller vad man nu ska kalla det. http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-angsvik,-oxon-varmdo-kommun-oxovagen-16-10624479

¨"Pampigt hus i gammal herrgårdsstil på en stor tomt i Ängsvik, Värmdö. Tomten, som är på hela 4 516 kvm, består av stora gräsytor, kraftfulla ekar och en rejäl gårdsplan med tillhörande fjärrstyrda järngrindar vid infart. På tomten, intill gårdsplanen, finns två mindre dammar med vattenfall vilket skapar fin karaktär. Timerstyrd belysning i trädgården och på husknutarna lyser upp mörka kvällar. Intill huset finns en stor terrass i bästa sydvästläge med härlig utsikt över Prästfjärden, Kyrkviken och angränsande äng. Här ligger solen på större delen av dagen och kvällen. Intill huset finns även en pool med trädäck, bastuhus och ett isolerat gästhus".

Vem placerar sin flygel två meter från köksspisen?
Citera
2016-12-25, 00:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Verkligen totalusel planlösning. Tycker att det öppna upptill ger väldigt litet positivt till helhetsintrycket men givetvis gjort att huset förlorat flera användbara rum. Dessutom förtar det ju varje möjlighet att huset faktiskt ska kunna ge lite känsla av äldre herrgårdsbyggnad. Köket + vardagsrummet var verkligen skitfult. Flera inslag som var för sig kunde ha blivit bra, som golvet och den öppna spisen, men i den planlösningen och mixen med köket verkligen riktigt fult och misslyckat. Vem har bott där, hur fan har de tänkt, hur har det ens funkat att bo i detta?

Ja, helrutten planlösning. Ett rätt stort hus med bara ett riktigt sovrum, hur fan tänkte de där? Allrumet på overvåningen är öppet nedåt så det funkar ju inte, dessutom ingen toalett på det planet. Byggt 2003 av någon med hjärnsläpp...

Stilmässigt så var det värsta nästan kombinationen mellan det beigebruna golvet och det grå köket, brutalt fult.
Citera
2016-12-25, 15:08
Medlem
Citat:

Med tanke på att det är öppen planlösning så borde kök/vardagsrum bli den självklara mittpunkten i huset, där man umgås och har trevligt. Då känns det helt fel att hela övervåningen har ett enda rum, allrummet. Det går knappast använda till något annat med tanke på rummets storlek samt att det är öppet ner.

Det hade varit bättre om man hade skippat att ha det öppet ner. Att man kunde maximera ytan på övervåningen, och till exempel satsat på 1-2 sovrum samt ett mindre allrum/möblerbar hall.
Citera
2016-12-26, 18:34
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

¨"Pampigt hus i gammal herrgårdsstil på en stor tomt i Ängsvik, Värmdö. Tomten, som är på hela 4 516 kvm, består av stora gräsytor, kraftfulla ekar och en rejäl gårdsplan med tillhörande fjärrstyrda järngrindar vid infart. På tomten, intill gårdsplanen, finns två mindre dammar med vattenfall vilket skapar fin karaktär. Timerstyrd belysning i trädgården och på husknutarna lyser upp mörka kvällar. Intill huset finns en stor terrass i bästa sydvästläge med härlig utsikt över Prästfjärden, Kyrkviken och angränsande äng. Här ligger solen på större delen av dagen och kvällen. Intill huset finns även en pool med trädäck, bastuhus och ett isolerat gästhus".o

Jag är normalt ett fan av öppen planlösning. Bor i det nu och det kanon sedan barnen flugit ut. Men denna är ett haveri. Och varför envisas folk med klinker på golv i vardagsrum? Även det är ett haveri. Sen att fogarna har en massa ingrodd skit är inte roligt det heller.
Trägolv regerar alltid
Citera
2016-12-26, 18:43
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jag är normalt ett fan av öppen planlösning. Bor i det nu och det kanon sedan barnen flugit ut. Men denna är ett haveri. Och varför envisas folk med klinker på golv i vardagsrum? Även det är ett haveri. Sen att fogarna har en massa ingrodd skit är inte roligt det heller.
Trägolv regerar alltid

Det har blivit mer och mer poppis med stengolv känns det som, men jag förstår mig inte riktigt på det. Okej på ytor där man vill ha ett oömt material som hallen eller köket, och förstås i badrum/våtrum. Men det är verkligen noll mysfaktor att ha det i vardagsrummet.

Jag gillar också öppen planlösning, men då måste man skilja på sällskapsytor och privata ytor. Ett par sovrum avskilt från sällskapsytorna ska de väl kunna mäkta med i ett hus på 155 kvadrat...
Citera
2016-12-28, 11:26
Medlem
SuraStinas avatar
Hur många bilder på jaktteam, hundar, gevär, jaktgäster och filmteam behövs egentligen för att sälja en gård med jakträtt...?

http://beskrivningar.capitex.se/imagelist.aspx?GUID=4I4BL7IGJJGT9UNN&TYP=CMLantbru k&Skin=SvenskaGardar
Arkiv: http://archive.is/8OM8b
Citera
2016-12-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Hur många bilder på jaktteam, hundar, gevär, jaktgäster och filmteam behövs egentligen för att sälja en gård med jakträtt...?

http://beskrivningar.capitex.se/imagelist.aspx?GUID=4I4BL7IGJJGT9UNN&TYP=CMLantbru k&Skin=SvenskaGardar
Fint inrett men fyfan vad jag hatar troféjakt och den där fula klädstilen med snorDYRA jaktkläder och vi har så jäklars mysigt när vi umgås tillsammans och hobbydödar djur. NEJ jag är inte emot jakt och är ingen vegan!
Citera
2016-12-28, 13:16
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina

Får mest känslan av att de säljer in en näringsverksamhet. Man ska åka dit och leka Gosford Park över helgen typ. Det var väl rätt fint så sett, och det kanske är med den här typen av pitch som man säljer in en gård för 18 miljoner i Värmland.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Fint inrett men fyfan vad jag hatar troféjakt och den där fula klädstilen med snorDYRA jaktkläder och vi har så jäklars mysigt när vi umgås tillsammans och hobbydödar djur. NEJ jag är inte emot jakt och är ingen vegan!

De riktar sig helt och hållet till de som vill lajva brittisk godsherre, så jag räknar inte med att det ska locka exempelvis mig
Citera
2016-12-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Får mest känslan av att de säljer in en näringsverksamhet. Man ska åka dit och leka Gosford Park över helgen typ. Det var väl rätt fint så sett, och det kanske är med den här typen av pitch som man säljer in en gård för 18 miljoner i Värmland.

De riktar sig helt och hållet till de som vill lajva brittisk godsherre, så jag räknar inte med att det ska locka exempelvis mig

Jo det är oundvikligt uppenbart haha. Jag vet inte om du menar att du jagar och jag förstärker verkligen att jag inte är emot all jakt, jag är bara emot den där påklistraderikemanshobbyjägartrofejaktgemenskapen. Även fattigmanshobbyjakt... ingår i min avsky. Har hört nog många jägare försvara sig och berätta jättetrevliga historier och hur mysigt det är i skogen vid en brasa och kok-kaffe... ja det är det men att hitta samma mysfaktor i att jaga går över mitt förstånd. Nu handlar inte tråden om detta, jag bara lättade lite på mina åsikter som om någon skulle bry sig
Citera
2016-12-28, 14:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Nu verkar hemnet ha lanserat någon ny (test-?)version med en layout och gränssnitt som är bland det sämsta jag någonsin sett
Citera
2016-12-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nu verkar hemnet ha lanserat någon ny (test-?)version med en layout och gränssnitt som är bland det sämsta jag någonsin sett
Ser inget nytt när jag går in, kan du länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in