2016-12-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
(n+k-1 över k) = (n+k-1)!/k!(n+k-1-k)! = (n+k-1)!/k!(n-1)!

(n+k-1 över n-1) = (n+k-1)!/k!(n-1)!

(n+k-1)!/k!(n-1)! = (n+k-1)!/k!(n-1)! vilket skulle visa.

Är lite osäker på om det är rätt metod. Stämmer det? Dessutom, vad menas egentligen med "antalet möjliga kombinationer med repetition och utan hänsyn till ordning? Något exempel?

Likheten följer annars direkt av (n över k) = (n över n-k)
Citera
2016-12-28, 11:03
Medlem
Citat:
(n+k-1 över k) = (n+k-1)!/k!(n+k-1-k)! = (n+k-1)!/k!(n-1)!

(n+k-1 över n-1) = (n+k-1)!/k!(n-1)!

(n+k-1)!/k!(n-1)! = (n+k-1)!/k!(n-1)! vilket skulle visa.

Är lite osäker på om det är rätt metod. Stämmer det? Dessutom, vad menas egentligen med "antalet möjliga kombinationer med repetition och utan hänsyn till ordning? Något exempel?
Ett exempel är om du går till systembolaget och vill köpa 5 st öl om det till exempel endast finns 3 ölsorter och minst 6 av varje sort. "Med repetition" betyder här att du kan ta flera öl av samma sort.
Citera
2016-12-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Ett exempel är om du går till systembolaget och vill köpa 5 st öl om det till exempel endast finns 3 ölsorter och minst 6 av varje sort. "Med repetition" betyder här att du kan ta flera öl av samma sort.

Vad skulle följdfrågorna kunna vara på det?
Citera
2016-12-28, 11:21
Medlem
Derivera:
f(x) = e^(x)cosx/x.

Man kan använda kvotregeln men det är ju samtidigt en sammansatt funktion. Jag får fel på den här typen av funktioner. Kan någon förklara hur jag ska tänka?
Citera
2016-12-28, 11:24
Medlem
Citat:
Vad skulle följdfrågorna kunna vara på det?
Hur många sätt kan du köpa 5 st öl om det finns 3 olika sorter och minst 5 av varje sort?
Citera
2016-12-28, 13:17
Medlem
Har en del frågor om serier, spec. integraltest!

1. Avgör om det är sant att 1/2< m=1 till infinity ∑ 1/(sqrt(m) * (m+1)) <(pi+1)/2

Hoppas ni förstår uttrycket. Jag tänker att man kan göra om till en annan serie m=1 till infinity ∑ 1/m^3/2 och jämföra och köra integraltestet på, men då är det ju en annan serie man beräknar så vet inte hur man ska göra.

2. Beräkna från k=4 till infinity ∑ ln k/k^2. Jag testar integraltestet och sätter f(x)= ln x/x^2. Den är kontinuerlig, positiv, och avtagande i intervallet k≥4. Kan jag ha nedre integrationsgräns 4 och övre gräns som infinity då precis som serien eller måste jag göra om dem? När jag deriverar f(x) och kollar vart derivatan är avtagande är den det för k> e^(1/2).

3. Snarlik fråga 1 men frågan nu är: Avgör om k=1 till infinity ∑ 1/(sqrt(k)*(k+1))≤3 är sant. Jag testar integraltestet och funktionen är kontinuerlig, positiv och avtagande. Samma fråga som 1. Ska jag jämföra med en annan serie och beräkna den? Det är svårt att hitta primitiv funktion till den ursprungliga serien ju.
Citera
2016-12-28, 13:33
Medlem
lim x → ∞ (sqrt(x)-2x)/(4x-sqrt(x))

Kan såklart lösa uppgiften genom att mata in ett högt värde på x, men hur kan jag förenkla uttrycket så att jag kan se svaret utan räknare?

Wolfram ger den alternativa formen 3/(8sqrt(x)+2)-(1/2) där jag tydligt kan se att svaret är -(1/2), men jag kommer inte fram till det själv. Någon som kan förenkla?
Citera
2016-12-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiwaRd
lim x → ∞ (sqrt(x)-2x)/(4x-sqrt(x))

Kan såklart lösa uppgiften genom att mata in ett högt värde på x, men hur kan jag förenkla uttrycket så att jag kan se svaret utan räknare?

Wolfram ger den alternativa formen 3/(8sqrt(x)+2)-(1/2) där jag tydligt kan se att svaret är -(1/2), men jag kommer inte fram till det själv. Någon som kan förenkla?

Du kan väl dividera alla termer med x så du får lim x-->∞ (1/sqrt(x) - 2)/ (4- 1/sqrt(x))= -1/2
Citera
2016-12-28, 13:59
Medlem
Shawn92s avatar
Jag förstår fortfarande inte varför jag får fel... jag löste uppgifterna på det här sättet (inkluderar fråga + mina lösningar)

http://imgur.com/a/96j00

Vart gick det snett??
Citera
2016-12-28, 14:02
Medlem
En enkel uppgift för dem flesta antar jag..
Risken för en trafikolycka i West Virginia = 1/45 per år.

Hur stor är sannolikheten att man råkar ut för en olycka en gång på två år?

Vad är sannolikheten att råka ut för minst en olycka på 45 år?

tacksam för svar

Mvh
Citera
2016-12-28, 15:23
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro
Har en del frågor om serier, spec. integraltest!

1. Avgör om det är sant att 1/2< m=1 till infinity ∑ 1/(sqrt(m) * (m+1)) <(pi+1)/2

Hoppas ni förstår uttrycket. Jag tänker att man kan göra om till en annan serie m=1 till infinity ∑ 1/m^3/2 och jämföra och köra integraltestet på, men då är det ju en annan serie man beräknar så vet inte hur man ska göra.

Stäng in summanden:

1 / (m+1)^3/2 < 1 / (m+1)m^½ < 1 / m^3/2
Citera
2016-12-28, 15:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkranz
En enkel uppgift för dem flesta antar jag..
Risken för en trafikolycka i West Virginia = 1/45 per år.

Hur stor är sannolikheten att man råkar ut för en olycka en gång på två år?

Vad är sannolikheten att råka ut för minst en olycka på 45 år?

tacksam för svar

Mvh

Sannolikheten för att råka ut för en olycka på två år får man genom att konstatera att det kan inträffa antingen genom en olycka år 1 och ingen olycka år 2 eller tvärtom ingen olycka år 1 och en olycka år 2. Sannolikheten blir därför 1/45*44/45 + 44/45*1/45 = 2*44/45² ≈ 4,35%.

Sannolikheten för att råka ut för minst en olycka på 45 år beräknar man enklast genom att först räkna på komplementet - dvs sannolikheten för exakt noll olyckor på 45 år. Den sökta sannolikheten blir 1 minus den sannolikheten.

Sannolikheten för exakt noll olyckor på 45 år blir (44/45)⁴⁵.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in