2016-12-27, 23:02
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Som jag har förstått det råder det inte fri andrahandsuthyrning i Sverige, då det finns olika typer av krav för att få hyra ut i andra hand. Missförstod jag ditt inlägg eller har jag missat något?
Nej?

2016-12-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Bubblan brister när automationen slår igenom. När 30% av av befolkningen förlorar jobben på en 5 årsperiod inser alla att nuvarande system med lån är ohållbart. En ny samhällsmodell kommer växa fram där bostadsfrågan får en lösning. Då arbetskraften även utgör konsumentklassen kommer denna revolution ställa hela nuvarande systemet på ända. Rätt kul att det är innovation (kapitalismens ända riktigt starka fördel) som kommer fälla kapitalism-konsumismen.

Att automatisera är dyrt samtidigt så flyr företagen Sverige så frågan är väl om de någonsin kommer satsa på så mycket produktion här.
2016-12-28, 00:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du hävdar att vi inte visat på en bubbla genom mätningar, då antar jag att lönerna följt priserna ?

Nej men lönerna har dragit ifrån bokostnaderna.
2016-12-28, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Att automatisera är dyrt samtidigt så flyr företagen Sverige så frågan är väl om de någonsin kommer satsa på så mycket produktion här.
Det är inte industri/tillverkningsjobben jag tänker mest på. Mer samtliga inom transport, logistik, finans samt andra kontorsjobb. Automation blir billigare då efterfrågan kommer öka och konkurrens driva ner priserna. Andra variabler än lönekostnad kommer driva var produktionen sedan hamnar. Begrepp som "automationsvänlighet" och "frigrönenergitillgänglighet" blir snart reala politiska verkligeheter.
2016-12-28, 01:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Tja, kanske det. Men hur vet vi att 42 kvm/person är bubbla och 28 kvm/person är den "sanna" nivån?
Kanske behöver vi 32000 sidor till innan vi kommit på hur man mäter upp den saken.

42 kvadrat är för litet, får inte plats med en liten träningsbänk och husdjur ens på den ytan. Detta borde öka till över 50 kvadrat som ensamboende.Det är meningen samhället ska bli bättre och bättre, inte mer trångbott och dyrare som du vill.
2016-12-28, 02:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
42 kvadrat är för litet, får inte plats med en liten träningsbänk och husdjur ens på den ytan. Detta borde öka till över 50 kvadrat som ensamboende.Det är meningen samhället ska bli bättre och bättre, inte mer trångbott och dyrare som du vill.

42 kvm per person innebär 84 kvm för två personer, det är rätt rymligt och vill du ha mer får du betala för det. Det följer samma princip som om du vill ha en större bil, öppna plånboken.
2016-12-28, 06:58
Medlem
för er som inte kan historia, och inte fattar nånting:
http://www.di.se/opinion/jan-jornmark-sverige-har-ingen-bostadsbubbla/

.
2016-12-28, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg

.
Skönt då vet jag ! Springer genast in på banken och lånar 2,6 mille för att köpa mina 41 kvadrat lägenhet...Detta kommer bli bra. Frågan är ? Kan jag sluta jobba nu...och bara leva på värdeuppgången som väntar ?
2016-12-28, 07:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg

.
Missade du vad Jönmark skriver eller läser du bara rubriken?

"Det som kan bryta den utvecklingen är att de reala faktorer som drivit på den förändras. Det innebär att prisutvecklingen bryts om fastighetsskatten återinförs, realinkomsterna försämras eller om det blir väsentligt dyrare att låna pengar."

Jönmark jobbar med facit, någon framtidsanalytiker är han inte.
2016-12-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Över 36.000 inlägg, och enighet har ännu inte nåtts om vi har en bostadsbubbla eller ej?

Jag väntar på det slutliga beviset. När de första vägglusangripna och mögelskadade modulbarackerna för "särskilt nyutsatta" ombildas till BRF, så är det dags att sälja av - och krypa ned i bergrummet.

Men det är klart, marknaden har alltid rätt. En samlad familjeförmögenhet för en tulpanlök kan vara ett klipp, likaså länkade lilla lagoma lya!

http://skonahem.com/okategoriserade/12-kvadratmeter-for-2-miljoner-i-stockholm-har-ar-hemnets-minsta-lagenhet/

Ha ha Detta är ju parodiskt. Denna "lägenhet" (eller skrubb eller vindskupa osv) är ju klaustrofobisk, och nu väntar vi bara på att en mäklare ska hojta" "Det finns ingen spekulation, för det råder bostadsbriiiiist och folk måste ju boooo, fattaruuuu!"

Det finns inte en jävel som köper detta borderlineobjekt för att bo i.

12 kvm

Vansinnets gräns har passerats ... för länge sen ...

Det är lite kul att reflektera över Gamla stans utveckling också. Ett dåligt planerat, trångt, slummigt, skitigt och gyttrigt bostadskomplex utan grönska och ljus har blivit superhett - och fashionabelt

Jag undrar vad en fjortonhundratalsmänniska skulle säga om dagens uppfräschning

Jag memorerar denna lya. Ett perfekt bubbelsymptom.

Och återigen: världen är upp och ner! Asdyr, skitdålig standard har plötsligt blivit det nya svarta .... arbetarklassen brer sig ut sig i småstäder och på bondlandet, får frisk luft, pengar över och massor av boyta, medan överklassen klämmer in sig ett idiotobjekt som det här ...

Ha ha

Det är nog dörren som gör störst intryck på mig

Man kan inte ha en dörr som är 1.50 hög och en sådan takhöjd.

Hur ska lyan ventileras, och vad händer om det brinner ... spelar det någon roll att man bor i ett sorkhål om det brinner

Troligen, ja.

Vid brand, vad inte mer än två personer i lägenheten, och var gärna kort

Så skriver nog mäklaren i sin säljfolder
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-12-28 kl. 08:15.
2016-12-28, 08:24
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ha ha Detta är ju parodiskt. Denna "lägenhet" (eller skrubb eller vindskupa osv) är ju klaustrofobisk, och nu väntar vi bara på att en mäklare ska hojta" "Det finns ingen spekulation, för det råder bostadsbriiiiist och folk måste ju boooo, fattaruuuu!"

Det finns inte en jävel som köper detta borderlineobjekt för att bo i.

12 kvm

Vansinnets gräns har passerats ... för länge sen ...

Det är lite kul att reflektera över Gamla stans utveckling också. Ett dåligt planerat, trångt, slummigt, skitigt och gyttrigt bostadskomplex utan grönska och ljus har blivit superhett - och fashionabelt

Jag undrar vad en fjortonhundratalsmänniska skulle säga om dagens uppfräschning

Jag memorerar denna lya. Ett perfekt bubbelsymptom.

Och återigen: världen är upp och ner! Asdyr, skitdålig standard har plötsligt blivit det nya svarta .... arbetarklassen brer sig ut sig i småstäder och på bondlandet, får frisk luft, pengar över och massor av boyta, medan överklassen klämmer in sig ett idiotobjekt som det här ...

Ha ha

Det är nog dörren som gör störst intryck på mig

Man kan inte ha en dörr som är 1.50 hög och en sådan takhöjd.

Hur ska lyan ventileras, och vad händer om det brinner ... spelar det någon roll att man bor i ett sorkhål om det brinner

Troligen, ja.

Vid brand, vad inte mer än två personer i lägenheten, och var gärna kort

Så skriver nog mäklaren i sin säljfolder

Håller med om att att bo på landet är betydligt trevligare än inne i storstadens betong-/asfalt/sten-ghetton
Om man tänker sig att detta var en hyresrätt, vad tycker du är en rimlig hyra ?

Har själv bott på 16kvm i första egna bostaden, det funkar bra några år.

Och:
Lägenheten på 12 kvm såldes raskt för 2,4Mkr
https://www.booli.se/slutpriser/jarntorget/382175/

Redigerat: Detta var en försäljning i vintras.
2016-12-28, 08:33
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Över 36.000 inlägg, och enighet har ännu inte nåtts om vi har en bostadsbubbla eller ej?

Jag väntar på det slutliga beviset. När de första vägglusangripna och mögelskadade modulbarackerna för "särskilt nyutsatta" ombildas till BRF, så är det dags att sälja av - och krypa ned i bergrummet.

Men det är klart, marknaden har alltid rätt. En samlad familjeförmögenhet för en tulpanlök kan vara ett klipp, likaså länkade lilla lagoma lya!

http://skonahem.com/okategoriserade/12-kvadratmeter-for-2-miljoner-i-stockholm-har-ar-hemnets-minsta-lagenhet/

Det var ju en drygt ett år gammal annons.

Lägenheten såldes senast för 2,4 Mkr i Mars, utropspriset då var 2 200 000.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in