2016-12-27, 21:49
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Har folk börjat stycka sina lägenheter i höjdled nu också? Relativt stor dusch för att vara Stockholm dock.
Att det över huvud taget finns en dusch i lägenheten är ett stort plus med tanke på det skräckexempel på 24 kvadrat, som för övrigt också ropas ut för 2 miljoner, som diskuterats tidigare i tråden.
2016-12-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Över 36.000 inlägg, och enighet har ännu inte nåtts om vi har en bostadsbubbla eller ej?
Det är nog så att det vi försöker mäta upp är väldigt litet. Och då blir det lätt många och långa diskussioner om hur man skall gå till väga för att lyckas mäta.

Hade det varit något stort konkret så hade det varit avklarat på ett inlägg.

Det här handlar nog om delar av ppm.
2016-12-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Du hävdar att vi inte visat på en bubbla genom mätningar, då antar jag att lönerna följt priserna ?
2016-12-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är nog så att det vi försöker mäta upp är väldigt litet. Och då blir det lätt många och långa diskussioner om hur man skall gå till väga för att lyckas mäta.

Det här handlar nog om delar av ppm.

Jag antar att du inte avser premiepensionsmyndigheten här utan delar av parts per million? Du avser i princip att något här rör sig om parts per billion?

Senast jag kollade privat skuldsättning hos svenska folket var det snarare millions per part, än part per millions. Men det är klart, så rika som svenskarna är så ska det väl gå finemang att betala räntorna. Dom är ju nu permanentade på en låg nivå för evigt.
2016-12-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Svaret på din fråga finns att läsa i det sista stycket i min långa post som du av oklar anledning valde att inte ta med i ditt citat. Du vet, det där stycket som delvis handlade om superentreprenören och finansgeniet Ackermann och hans lilla hobby Deutche Bank som Mutti Merkel fick rädda åt honom ur grekernas giriga klor. Nu hade ju Merkel inget val eftersom Ackermann hotade med att vara stygg mot Tyskland om hon inte gjorde som han befallde. Tyvärr gick det sisådär med räddningen av DB eftersom man är på fallrepet igen. Kanske blir det DB:s trassliga ekonomi som får bubblan att brista?

Jag ska skona dig så att du inte behöver få ångest över att läsa om Ackermann. Det kan ju få dig att börja fundera, så jag svarar på din fråga ändå. Även om du varit oartig och utelämnat ett citat trots att svaret stod i det. Ja, byggjobbarna blir arbetslösa eftersom en prisdipp kommer att medföra att all nybyggnation tvärnitar för minst 50 år framåt.
Nja, jag läste igenom det med DB, men såg inte att det hade med frågan att göra.

Sedan såg jag att du fantiserade om framtida statlig inblandning, och det såg jag väl inte heller ha med saken att göra.

Men ok, det här var ju tydligt. Men borde kunna sammanfatta din tolkning av läget:

a) Det finns en bubbla där folk använder för mycket bostadsyta. Du hävdar egentligen en bostadsyte-bubbla.
b) Talet om bostadsbrist är rena fantasier. Tvärtom, har vi stort överskott av bostadsyta.
c) Ingen bostadsproduktion behövs på 50 år. Med 0.8% befolkningsökning skulle vi då ha gått ned från dagens 42 kvm/person till 28 kvm/person.
d) Bubblan kan alltså beskrivas som 42/28 -> 50%. Dvs genom att bara bo på 28 kvm istället för 42 skulle vi betala bara 67% av idag.
e) Under antagandet att byggjobbarnas löner ökar med 3% per år skulle produktionskostnaden om 50 år vara uppe i 184 KSEK/kvm. Och då skulle priserna vara uppe i den nivån. Men det är ingen bubbla iom att vi då bor på 28 kvm/person.
f) om 50 år så slipper vi via skatten betala arbetslöshetsunderstöd till byggjobbare och hantverkare. Utan de kan få bygga bostäder och få lön i stället.

Tja, kanske det. Men hur vet vi att 42 kvm/person är bubbla och 28 kvm/person är den "sanna" nivån?
Kanske behöver vi 32000 sidor till innan vi kommit på hur man mäter upp den saken.

----------------------
FÖ så är jag väl inte helt övertygad om att Merkel gått med på att skänka aktieägarna i DB något. Som jag minns det så defaultade Grekland på en del av obligationerna. Jag är väldigt säker på att det erkändes som en kredithändelse och de som sålt försäkringar (dvs CDF) åkte på att betala ut försäkringsbeloppen. Och skattebetalarna har inte ställt ut några CDF'er. Det var aktieägarna för sådana som Goldman Sachs som åkte på att betala.
Kan det vara så att du trodde att Merkel i stället jobbade på Goldman Sachs?
2016-12-27, 22:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Huset - och Gamla Stan - byggdes på en tid då en välväxt man troligen kunde gå raklång genom en dörr med endast 150 cm höjd. 1400-talet.

Notera att duschen kallas "badrum"!

Finns andra goa detaljer, tvättstället var inte speciellt stort...

2 mille, homestajlat och klart!
Det praktiska med en så liten ("charmig och lättinredd" på mäklarspråk) lägenhet är att man kan sitta i soffan, spy i toaletten och röra i raviolin på spisen på samma gång när man är bakfull. Då kan den vara värd 2 miljoner.
2016-12-27, 22:18
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jag antar att du inte avser premiepensionsmyndigheten här utan delar av parts per million? Du avser i princip att något här rör sig om parts per billion?

Senast jag kollade privat skuldsättning hos svenska folket var det snarare millions per part, än part per millions. Men det är klart, så rika som svenskarna är så ska det väl gå finemang att betala räntorna. Dom är ju nu permanentade på en låg nivå för evigt.
Svenne har 14 biljoner i fickpengar Sjunkis! 14 biljoner!
2016-12-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du hävdar att vi inte visat på en bubbla genom mätningar,
I alla fall har jag inte sett till någon sådan mätning. Och jag har ändå efterfrågat en sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
då antar jag att lönerna följt priserna ?
Varför antar du det?
Pris på platt-tv har definitivt inte följt lönerna. Har vi en platt-tv-bubbla enligt ditt förmenande?

2016-12-27, 22:32
Medlem
Citat:
Det praktiska med en så liten ("charmig och lättinredd" på mäklarspråk) lägenhet är att man kan sitta i soffan, spy i toaletten och röra i raviolin på spisen på samma gång när man är bakfull. Då kan den vara värd 2 miljoner.

Den här lilla pittoreska pigkammaren har nog sitt största värde som a)övernattningsrum för landsbygdspolitikern på riksdagsuppdrag i Tjockhult och b)knullnäste för samma landsbygdspolitiker på riksdagsuppdrag i Tjockhult när hen är borta från den äkta hälften hemma i Avfolkningshyttan.

Att försöka sälja in cellen som i annonsen - inbjudan till brakmiddag för ett större sällskap - är felriktat. Det ser lite trångt ut för det ändamålet.

Citat:
Svenne har 14 biljoner i fickpengar Sjunkis! 14 biljoner!

Nej det har inte Svenne alls. Svenne har 14 biljoner i uppblåsta tillgångar som snart kommer att underskrida summan av de här lånen ("delar av parts per million"som någon skribent så träffande uttryckte sig).

Men det här får du diskutera med trådens autistiska marknadsliberaler. Jag känner mig inte riktigt komfortabel i det här forumet. Jag är rädd om mina trumhinnor när bubblan exploderar...
2016-12-27, 22:34
Medlem
Bubblan brister när automationen slår igenom. När 30% av av befolkningen förlorar jobben på en 5 årsperiod inser alla att nuvarande system med lån är ohållbart. En ny samhällsmodell kommer växa fram där bostadsfrågan får en lösning. Då arbetskraften även utgör konsumentklassen kommer denna revolution ställa hela nuvarande systemet på ända. Rätt kul att det är innovation (kapitalismens ända riktigt starka fördel) som kommer fälla kapitalism-konsumismen.
2016-12-27, 22:56
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Citat:
Ja?
Som jag har förstått det råder det inte fri andrahandsuthyrning i Sverige, då det finns olika typer av krav för att få hyra ut i andra hand. Missförstod jag ditt inlägg eller har jag missat något?
2016-12-27, 23:00
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Bubblan brister när automationen slår igenom. När 30% av av befolkningen förlorar jobben på en 5 årsperiod inser alla att nuvarande system med lån är ohållbart. En ny samhällsmodell kommer växa fram där bostadsfrågan får en lösning. Då arbetskraften även utgör konsumentklassen kommer denna revolution ställa hela nuvarande systemet på ända. Rätt kul att det är innovation (kapitalismens ända riktigt starka fördel) som kommer fälla kapitalism-konsumismen.
Intressant synvinkel. Har själv arbetat inom gammalindustrin och sett hur ledningen vill göra sig av med så mycket personal som möjligt. Automatisera så mycket som möjligt. En tillsvidareanställning gav i runda slängar 28k i månaden brutto. Jag gissar att det ser likadant ut på andra arbetsplatser, där "normala" människor med normal lönen riskerar att gå arbetslösa, många som är relativt gamla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in