Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Svaret på din fråga finns att läsa i det sista stycket i min långa post som du av oklar anledning valde att inte ta med i ditt citat. Du vet, det där stycket som delvis handlade om superentreprenören och finansgeniet Ackermann och hans lilla hobby Deutche Bank som Mutti Merkel fick rädda åt honom ur grekernas giriga klor. Nu hade ju Merkel inget val eftersom Ackermann hotade med att vara stygg mot Tyskland om hon inte gjorde som han befallde. Tyvärr gick det sisådär med räddningen av DB eftersom man är på fallrepet igen. Kanske blir det DB:s trassliga ekonomi som får bubblan att brista?
Jag ska skona dig så att du inte behöver få ångest över att läsa om Ackermann. Det kan ju få dig att börja fundera, så jag svarar på din fråga ändå. Även om du varit oartig och utelämnat ett citat trots att svaret stod i det. Ja, byggjobbarna blir arbetslösa eftersom en prisdipp kommer att medföra att all nybyggnation tvärnitar för minst 50 år framåt.
Nja, jag läste igenom det med DB, men såg inte att det hade med frågan att göra.
Sedan såg jag att du fantiserade om framtida statlig inblandning, och det såg jag väl inte heller ha med saken att göra.
Men ok, det här var ju tydligt. Men borde kunna sammanfatta din tolkning av läget:
a) Det finns en bubbla där folk använder för mycket bostadsyta. Du hävdar egentligen en bostadsyte-bubbla.
b) Talet om bostadsbrist är rena fantasier. Tvärtom, har vi stort överskott av bostadsyta.
c) Ingen bostadsproduktion behövs på 50 år. Med 0.8% befolkningsökning skulle vi då ha gått ned från dagens 42 kvm/person till 28 kvm/person.
d) Bubblan kan alltså beskrivas som 42/28 -> 50%. Dvs genom att bara bo på 28 kvm istället för 42 skulle vi betala bara 67% av idag.
e) Under antagandet att byggjobbarnas löner ökar med 3% per år skulle produktionskostnaden om 50 år vara uppe i 184 KSEK/kvm. Och då skulle priserna vara uppe i den nivån. Men det är ingen bubbla iom att vi då bor på 28 kvm/person.
f) om 50 år så slipper vi via skatten betala arbetslöshetsunderstöd till byggjobbare och hantverkare. Utan de kan få bygga bostäder och få lön i stället.
Tja, kanske det. Men hur vet vi att 42 kvm/person är bubbla och 28 kvm/person är den "sanna" nivån?
Kanske behöver vi 32000 sidor till innan vi kommit på hur man mäter upp den saken.
----------------------
FÖ så är jag väl inte helt övertygad om att Merkel gått med på att skänka aktieägarna i DB något. Som jag minns det så defaultade Grekland på en del av obligationerna. Jag är väldigt säker på att det erkändes som en kredithändelse och de som sålt försäkringar (dvs CDF) åkte på att betala ut försäkringsbeloppen. Och skattebetalarna har inte ställt ut några CDF'er. Det var aktieägarna för sådana som Goldman Sachs som åkte på att betala.
Kan det vara så att du trodde att Merkel i stället jobbade på Goldman Sachs?