Citat:
Jo, jag har rätt så skrala kunskaper, men jag kan se en allmänt skakig ekonomi (i USA, Europa och Kina), och antar att en eller flera länder kommer att höja räntan, och då åker Sverige med, vare sig vi vill eller inte ... det är ett svar, som är lite primitivt.
Svensk ränta kommer att höjas när andra länder höjer, och ... jag antar att en kraschad bostadsbubbla kan leda till inflation, skenande inflation, som kräver höjd ränta, men jag har ingen täckning för detta påstående - jag saknar expertis, men jag hör gärna någon annan analysera.
På bostadsmarknaden verkar det redan råda inflation, eftersom man spyr ut billiga lån, och hur skademinimeringen ska se ut (i bankvärlden och i Riksdagshuset) är jag mkt nyfiken på ...
Fö bör bankerna bli ganska stressade efter ett tag, och jag begriper inte att de orkar med nollränta så länge. De måste ju tjäna pengar på sina lån, men jag kan ha missuppfattat mkt, det vet jag ...
Men hur som helst ... jag är verkligen inte bäst insatt i detta ämne, och ibland kan man luras av min svada. Jag är mer verbal än ekonomisk kan man säga
Men man lär sig med tiden ...
Svensk ränta kommer att höjas när andra länder höjer, och ... jag antar att en kraschad bostadsbubbla kan leda till inflation, skenande inflation, som kräver höjd ränta, men jag har ingen täckning för detta påstående - jag saknar expertis, men jag hör gärna någon annan analysera.
På bostadsmarknaden verkar det redan råda inflation, eftersom man spyr ut billiga lån, och hur skademinimeringen ska se ut (i bankvärlden och i Riksdagshuset) är jag mkt nyfiken på ...
Fö bör bankerna bli ganska stressade efter ett tag, och jag begriper inte att de orkar med nollränta så länge. De måste ju tjäna pengar på sina lån, men jag kan ha missuppfattat mkt, det vet jag ...
Men hur som helst ... jag är verkligen inte bäst insatt i detta ämne, och ibland kan man luras av min svada. Jag är mer verbal än ekonomisk kan man säga

Men man lär sig med tiden ...
Det är riktigt att skenande inflation leder till höjda räntor. Inflation är det enda som leder till stigande räntor.
Kraschad bostadsmarknad leder dock inte till inflation. Snarare tvärt om. Det ger kraftig deflation och sjunkande räntor.
Stigande räntor i omvärlden kan leda till svagare krona och vi börjar importera inflation och stigande räntor.
Samtidigt. Om du följer logiken. Vad händer med ett lån på en miljon när vi har 50% inflation? Vad blir effekten med flera år av kraftig inflation? Vi hade detta på 90 talet. I början på 90 talet så var skulderna mycket problematiska. Hur såg det ut med dessa bostäder och skulder i början av 2k?