2016-12-27, 18:07
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Intressant teori att en eventuell bubbla spricker inifrån.
Hur ser ditt tänkta scenario ut för en sådan sprickbildning ?

En grundförutsättning måste väl vara att utbudet blir större än efterfrågan.

Vilka är det som först kommer att vilja sälja men inte lyckas utan att sänka priset ?

Utveckla gärna ditt resonemang runt detta.

Själv tror jag på det omvända, att det måste vara någon extern händelse som triggar igång det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag förstår inte heller riktigt, men jag tror också att sprickan finns längst in i systemet, som är mkt skörare än folk tror. Det behövs inget yttre störningsmoment. Det räcker med att maskinen får slut på snorbilliga lån och färska blåögda spekulanter (shit, we're soon out of fresh meat, folks ...), så skär den ihop ...

Det är ju en överhettad spekulationsmarknad, med en väldigt synlig självförstörelsefunktion, och den där konstiga lägenheten jag länkade till (pytteliten etta 2 mille ingen dusch osv) är bara en av många små varningsdioder som blinkar ... mäklare, säljare, köpare och föreningar vill nu desperat krama ur de sista lilla dropparna ur den sönderkramade spekulationscitronen, och minsta lilla vrå kan exploateras och dränkas i säljsnack ...

Slentrianbegreppet "Söders puls", som stockholmsmäklare alltid använder, är ett mina nya favorit-hat-uttryck

Södermalm i S-holm är supernajs, det vet jag (jag har själv bott där, mitt i smeten, på tre adresser), men så värst mkt puls var det inte direkt ... det är inte Soho, och kommer aldrig att bli

Mysigt är det, och så hippt som tråkiga S-holm kan bli, men också smutsigt och ganska stökigt, och mkt fult planerat ... ett exempel: den där j-a stubben (höghuset som skulle blivit tidernas skrytbygge) skymmer ju torget på Medis, hela dagen, som en j-a pinne på ett solur ha ha Det är fö ett av stans fulast torg ...

Ett av de få riktigt stora, folktäta torgen på söder, det ska väl inte få ha sol under dagen ... nej, det är väl väldigt onödigt

Och det är ganska fascinerande, hur man lyckats lägga ett fult lager direkt på ett fult lager ...

Saluhallarna sätter grundnivån

Och åker man bara 3 stationer bort från Södermalm hamnar man i Johanneshov, och kan bo jättefint, precis vid Nackareservatet (har man riktig tur har man skogen precis vid balkongen) ... jag gissar att människors smak och preferenser kommer att ändras snart, som de alltid har gjort ... snart flyttar vi ut i spenaten igen.

Jag tror fö inte att utbudet och efterfrågan kommer att avgöra slutstriden ...

De få mekanismer som möjliggör spekulationsracet kommer att försvinna, och när lånen, ränteavdragen och amorteringskraven ändras, då är festen slut ... och jag gissar att lånemättnaden är den stora boven ... folket närmar sig lånetaket. Efter det är det finito.

Gapet mellan den nationella bolånebördan och lönerna håller ju på att bli oroväckande stort, och nu snackar vi inte om en blinkande varningsdiod ... nu snackar vi om en saftblandare, som de flesta borde se ...

Och det finns ju en stor ironi (jag älskar ironier) i allt detta ... för de frihetliga liberalerna kommer snart att lära sig att individen är värd ganska lite, när allt kollapsar ... när släktingarna, föreningsgrannarna, arbetspolarna och vännerna biter i gräset är man lik förbannat en kollektivist, trots sin mödosamt hopskrapade förmögenhet

Ekonomin är en lömsk flod, som vi alla vadar runt i, och grannens olycka blir snabbt din ...

I en extrem lågkonjunktur blir vi plötsligt mesiga sossar allihop, som springer till mamma Staten och ber om hjälp, och vad ska man med en supervåning till, om man har förköpt sig och ingen vill köpa den

Lågkonjunkturen kommer vi att få tugga i oss tillsammans ... och bostadsbubblan är inte en liten del av en eventuell lågkonjunktur ... bubblan kanske tom är en anledning till grundläggande skador överallt ... den kan också hänga intimt samman med en riktigt fet finanskris, men jag är inte tillräckligt kunnig för att teoretisera kring detta.

Jag är ärligt talat ganska obildad på det ekonomiska fältet också, men jag tycker väl inte att man behöver vara civilekonom för att se att nåt är helt fel just nu.

Och när bostadsbubblan spricker skyller högern skylla på vänstern, som skyller på högern, som också skyller på politiker, som skyller på byggherrar, som skyller på alla, och spekulanterna kommer att skylla ifrån sig, för Svensson har ju aldrig nåt ansvar, vad som än händer, och så kommer man att käbbla i ett par år, medan staten betalar för det misslyckade kalaset ... och om tio år har vi hittat nån ny glödhet marknad, som vi kan pumpa upp i 20 år, som kollapsar, och ....

Högern kommer att säga att vänstern reglerade sönder allt, och vänstern kommer att säga att högern förstörde för många regleringar ... det är alltid samma gamla visa.

Sanningen är att vi alla tillsammans spekulerade sönder allting, och ingen politiker kan hjälpa att väljarna är ekonomiska blåbär ... vilket är en del av problemet, men det vill ju ingen politiker säga, för då sticker väljarna ...

Osv osv ...
Jag ska ta det i punktform så blir det tydligare:

1. Bolånetorskarna är i Nirvana och köper 24 kvadrat utan dusch för 2 miljoner eller en etta i inbördeskrigets Husby för 1,5 miljoner. (Finns poster om det tidigare i tråden. kurt-sune kan hjälpa dig att hitta dem). Priserna på bostäderna skenar upp i stratosfären så bankerna öser miljoner över allt som har en puls och vill ha ett lån. Vi är i en ny form av ekonomi där allting bara kan gå uppåt.

2. Man börjar vakna upp ur drömmarna och inser att det inte kan fortsätta hur länge som helst. Städerna börjar likna krigszoner och man vill inte att barnen ska växa upp i skiten. Bara ett exempel. Ni kan säkert komma på fler exempel själva. Priserna börjar plana ut och det finns inget incitament att ta enorma lån för vanliga bostäder när man inte längre kan räkna med att göra sig en rejäl hacka på bostaden. Bankerna vaknar upp och börjar snåla med lånen för att inte riskera kreditförluster. Kraven skärps och en normalinkomsttagare får inte längre låna flera miljoner i 140 år för en vanlig bostad. Priserna på bostäder börjar nu falla eftersom det inte spelar någon roll hur mycket man gärna vill ha 24 kvadrat utan dusch om bankerna inte vill låna ut.

3. All nybyggnation tvärnitar eftersom man inte kan räkna med att tjäna grova pengar på att sälja bostadsrätter i föreningar med enorma lån för fantasipriser. De gamla bolånetorskarna sitter med lån som de inte kan komma ur eftersom de inte kan hitta någon som har möjlighet att lösa ut dem genom att köpa deras bostäder. Den nödvändiga mekanismen för bolånebubblan, att det finns en ny bolånetorsk som är villig med bankens hjälp att betala för en gammal bolånetorsks värdestegring på bostaden, är försvunnen, och därmed är bolånebubblan sprucken. Vi sitter nu med finanskris i bankerna på grund av sura bostadslån, samtidigt som vi har en förlamande bostadsbrist.

Här har ni alltså ett scenario som spräcker bolånebubblan utan att det krävs en yttre påverkan i form av stigande arbetslöshet, höjda räntor, avskaffade ränteavdrag, att utbudet på bostäder ökar genom nyproduktion eller andra yttre faktorer. Scenariot bygger helt och hållet på att bolånetorskarna inte längre törs ta enorma lån som är omöjliga att betala av. Vilka faktorer som gör att de inte längre törs ta dessa lån kan man spekulera om. Jag har visat på några. Ni kan säkert komma på fler.
2016-12-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag ska ta det i punktform så blir det tydligare:

1. Bolånetorskarna är i Nirvana och köper 24 kvadrat utan dusch för 2 miljoner eller en etta i inbördeskrigets Husby för 1,5 miljoner. (Finns poster om det tidigare i tråden. kurt-sune kan hjälpa dig att hitta dem). Priserna på bostäderna skenar upp i stratosfären så bankerna öser miljoner över allt som har en puls och vill ha ett lån. Vi är i en ny form av ekonomi där allting bara kan gå uppåt.

2. Man börjar vakna upp ur drömmarna och inser att det inte kan fortsätta hur länge som helst. Städerna börjar likna krigszoner och man vill inte att barnen ska växa upp i skiten. Bara ett exempel. Ni kan säkert komma på fler exempel själva. Priserna börjar plana ut och det finns inget incitament att ta enorma lån för vanliga bostäder när man inte längre kan räkna med att göra sig en rejäl hacka på bostaden. Bankerna vaknar upp och börjar snåla med lånen för att inte riskera kreditförluster. Kraven skärps och en normalinkomsttagare får inte längre låna flera miljoner i 140 år för en vanlig bostad. Priserna på bostäder börjar nu falla eftersom det inte spelar någon roll hur mycket man gärna vill ha 24 kvadrat utan dusch om bankerna inte vill låna ut.

3. All nybyggnation tvärnitar eftersom man inte kan räkna med att tjäna grova pengar på att sälja bostadsrätter i föreningar med enorma lån för fantasipriser. De gamla bolånetorskarna sitter med lån som de inte kan komma ur eftersom de inte kan hitta någon som har möjlighet att lösa ut dem genom att köpa deras bostäder. Den nödvändiga mekanismen för bolånebubblan, att det finns en ny bolånetorsk som är villig med bankens hjälp att betala för en gammal bolånetorsks värdestegring på bostaden, är försvunnen, och därmed är bolånebubblan sprucken. Vi sitter nu med finanskris i bankerna på grund av sura bostadslån, samtidigt som vi har en förlamande bostadsbrist.

Här har ni alltså ett scenario som spräcker bolånebubblan utan att det krävs en yttre påverkan i form av stigande arbetslöshet, höjda räntor, avskaffade ränteavdrag, att utbudet på bostäder ökar genom nyproduktion eller andra yttre faktorer. Scenariot bygger helt och hållet på att bolånetorskarna inte längre törs ta enorma lån som är omöjliga att betala av. Vilka faktorer som gör att de inte längre törs ta dessa lån kan man spekulera om. Jag har visat på några. Ni kan säkert komma på fler.

Tack, ja, det ser dystert, vettigt och strukturerat ut, och jag inser att jag är en sådan där nödlåntagare (vem som helst med puls får låna osv), som eg inte borde ha fått ett lånelöfte, men banken vill så gärna ha nya torskar, så man ser mellan fingrarna.

Jag är också en sådan där vettig fegis som sett riskerna, och ingenting kan motivera att ens ekonomi sabbas för evigt, och det kommer säkert att dyka upp fler som jag. Man bor hos morsan några år till, flyttar till mindre ort, lånar lya av en släkting osv ... bättre att vantrivas än att bli ruinerad.

Den här marknaden tar jag inte i med tång, trots besparingar (de är inte hela handpenningen men inte fy skam heller) och stadig inkomst.

Jag tror inte att ditt skissade scenario går att undvika, och det blir ju riktigt spännande när byggbranschen dras ner i skiten ...
2016-12-27, 18:50
Medlem
slemhogs avatar
http://www.svd.se/fororten-dar-bopriserna-rusade-mest-2016

"Har du funderat på att köpa bostadsrätt i Stockholm? Om det var god prisutveckling du ville ha, så skulle du ha köpt i Rinkeby. Där steg kvadratmeterpriset med hela 22 procent i år. Från 21 000 till 26 000 kronor per kvadratmeter kan fortfarande låta billigt, men ingenstans i Stockholms stad var det så snabb prisstegring på insatt kapital, när 2015 jämförs med 2016. "

Nyss rusade drogsved till 2.3 millar för en 1:a och är tydligen nästan ett övre medelklassområde. Nästa raket är Rinkeby! ojojoj.

Nyliberalarnas marknadsteoretiska analyser spricker än en gång. Slemhog har som vanligt rätt i att det är dom billiga krediterna, obefintlig amortering, ränteavdrag, fri andrahandsuthyrnings hyror, sänkt fastighetskatt och skatt på BR föreningar som skapar en för låg månadskostnad som är skurken till denna enorma bobubbla.

http://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-1rum-spanga-tensta-stockholms-kommun-mellingebacken-16,-1tr-611327
Senast redigerad av slemhog 2016-12-27 kl. 18:58.
2016-12-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
http://www.svd.se/fororten-dar-bopriserna-rusade-mest-2016

"Har du funderat på att köpa bostadsrätt i Stockholm? Om det var god prisutveckling du ville ha, så skulle du ha köpt i Rinkeby. Där steg kvadratmeterpriset med hela 22 procent i år. Från 21 000 till 26 000 kronor per kvadratmeter kan fortfarande låta billigt, men ingenstans i Stockholms stad var det så snabb prisstegring på insatt kapital, när 2015 jämförs med 2016. "

Nyss rusade drogsved till 2.3 millar för en 1:a och är tydligen nästan ett övre medelklassområde. Nästa raket är Rinkeby! ojojoj.

Nyliberalarnas marknadsteoretiska analyser spricker än en gång. Slemhog har som vanligt rätt i att det är dom billiga krediterna, obefintlig amortering, ränteavdrag, fri andrahandsuthyrnings hyror, sänkt fastighetskatt och skatt på BR föreningar som skapar en för låg månadskostnad som är skurken till denna enorma bobubbla.

Usch. Återigen: detta är inte bra.

Det har inte hänt nåt med trista Drogsved. Inte i praktiken. Det är bara prislappen som har ändrats.

Och den har inte ändrats pga bostadsbrist.

Detta är en oerhört konstruerad situation, som måste upphöra snart.

Jag tror att kraschen kommer på våren 2017, men vad vet jag, en ekonomisk halvidiot
2016-12-27, 19:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Usch. Återigen: detta är inte bra.

Det har inte hänt nåt med trista Drogsved. Inte i praktiken. Det är bara prislappen som har ändrats.

Och den har inte ändrats pga bostadsbrist.

Detta är en oerhört konstruerad situation, som måste upphöra snart.

Jag tror att kraschen kommer på våren 2017, men vad vet jag, en ekonomisk halvidiot

Precis, det har inte hänt något med Stockholm innerstad heller sen år 1996 då en 3:a i vasastan gick loss för 750 000 kr, 10 ggr lägre än idag. Staden såg exakt likadan ut år 1996 som idag och stockholm har alltid varit attraktivt att bo i, se på bostadsköerna till innerstan som alltid har funnits. Det var 13 år kö att få en 1:a i stan tidigt 2000-tal när lägenheterna kostande en spottstyver mot idag precis som senaste åren nu.

Priserna på BR i Sthlm ser ut att styras av hur långt den ligger ifrån stockholm city och nettokostnaden av räntenetto, månadsavgift och amortering. En lägenhet i rinkeby och sollentuna kostar lika mycket i princip, trots sollentuna är mycket bättre attraktivare område.

I andra normala länder kan man handla mycket billigare i sämre områden eller sämre fastigheter. Det gäller inte i det psyksjuka bobubble landet Sverige.

En 1:a i Rinkeby miljonprogram är nu flera hundra tusen dyrare än en villa 2-4 mil utanför Chicago. Man får en 3:a med utsikt över hela bukten och stranden i Costa del Sol för en halv miljon mindre. Man får 2 st etagelägenheter i costa del sol till priset av en nyproducerad 1:a i drogsved. Det är dags att vakna upp nu

Vi hoppade över finanskrisen genom olika borgerliga svinerimetoder och doping av bomarknaden. Man kan aldrig hoppa över saker i livet och gör man det får man det alltid mycket värre sen att städa upp.
Vi kommer se en brutal krasch, det sätter jag min högra hand på.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-27 kl. 19:15.
2016-12-27, 19:06
Bannlyst
Citat:
Jo, men jag vill argumentera för att befolkningen har ett eget, samlat ansvar.

Det håller jag verkligen med om.
2016-12-27, 19:31
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
, fri andrahandsuthyrnings hyror,
Fri andrahandsdsuthyrning?
2016-12-27, 19:58
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Fri andrahandsdsuthyrning?
Ja?
2016-12-27, 20:44
Medlem
Över 36.000 inlägg, och enighet har ännu inte nåtts om vi har en bostadsbubbla eller ej?

Jag väntar på det slutliga beviset. När de första vägglusangripna och mögelskadade modulbarackerna för "särskilt nyutsatta" ombildas till BRF, så är det dags att sälja av - och krypa ned i bergrummet.

Men det är klart, marknaden har alltid rätt. En samlad familjeförmögenhet för en tulpanlök kan vara ett klipp, likaså länkade lilla lagoma lya!

http://skonahem.com/okategoriserade/12-kvadratmeter-for-2-miljoner-i-stockholm-har-ar-hemnets-minsta-lagenhet/
2016-12-27, 21:24
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Men det är klart, marknaden har alltid rätt. En samlad familjeförmögenhet för en tulpanlök kan vara ett klipp, likaså länkade lilla lagoma lya!

http://skonahem.com/okategoriserade/12-kvadratmeter-for-2-miljoner-i-stockholm-har-ar-hemnets-minsta-lagenhet/
Har folk börjat stycka sina lägenheter i höjdled nu också? Relativt stor dusch för att vara Stockholm dock.
2016-12-27, 21:27
Medlem
infidels avatar
Jag tror bubblan kommer att fortsätta ända tills inbördeskriget börjar. Hela den här bubblan är nationalekonomiskt sett en stor förmögenhetsomfördelning från under och medelklassen till överklassen. Det här håller helt enkelt inte i längden men ju större nöden är hos allmogen desto mer ohämmat blir roffandet hos adeln.
2016-12-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Har folk börjat stycka sina lägenheter i höjdled nu också? Relativt stor dusch för att vara Stockholm dock.

Huset - och Gamla Stan - byggdes på en tid då en välväxt man troligen kunde gå raklång genom en dörr med endast 150 cm höjd. 1400-talet.

Notera att duschen kallas "badrum"!

Finns andra goa detaljer, tvättstället var inte speciellt stort...

2 mille, homestajlat och klart!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in