Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och var har jag överhuvudtaget skrivit denna din halmgubbe?
Fatta att genusforkning är forskning på GENUS och inte på SVERIGE.
Är fantastiskt att detta är så svårt för så många. Kön, genus, makt, patriarkat etc är alla internationella begrepp. Pratar man därför om män, manliga könsnormer, patriarkat eller dylikt så pratar man om det utifrån detta förhållningsätt, gör man det inte så brukar man lägga till den nation som åsyftas.
I min värld så kallar jag inte S. för patriarkat, och jag har förklarat detta säkert 1000 ggr varför vid det här laget och detta för samma snubbar, så orka.
Är män som suttit vid makten i stora delar av vår historia och värld, är därför män som i stort arbetat som ivriga små bin på att hålla kivnnor utanför detta. Och ja, jag kan ju definitivt se en omognad i förmågan att tänka rationellt ex. som delorsak till detta, men även annat.
Sverige är faktiskt det sista lilla epicentret vid sidan av Kanada och Australien där genusforskning fortfarande är någorlunda relevant. I övriga västvärlden har man insett att man inte sitter i en bubbla där man kan skapa sig själk en alternativ värld utan resten av världen påverkar allt inom genusforskningen. Man tar in, lyssnar och väger argument och upptäcker att om genusforskningens argument inte håller, så är de troligen inte sanna.
De är en historisk byline, precis som astrologin, frenologin osv.
En kvasivetenskap man vill glömma att man stod för så fort som möjligt.
Rousseau som var en av de drivande inom upplysningen har fortfarande mer rätt angående kvinnan än de mest moderna likhets och särartsfeminister du kan tänka dig.
Deras teorier har granskats och stötts och blötts, och för all del, det har funnits utmanare till dem, men vart är dessa utmanare nu? Rousseau står kvar.
Det kommer han göra när den sista genusutbilndningen i Sverige lagt ner också.
Den kan du ha med dig in i filosofiska rummet, Merapi.