2016-12-27, 14:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jo, jag har rätt så skrala kunskaper, men jag kan se en allmänt skakig ekonomi (i USA, Europa och Kina), och antar att en eller flera länder kommer att höja räntan, och då åker Sverige med, vare sig vi vill eller inte ... det är ett svar, som är lite primitivt.

Svensk ränta kommer att höjas när andra länder höjer, och ... jag antar att en kraschad bostadsbubbla kan leda till inflation, skenande inflation, som kräver höjd ränta, men jag har ingen täckning för detta påstående - jag saknar expertis, men jag hör gärna någon annan analysera.

På bostadsmarknaden verkar det redan råda inflation, eftersom man spyr ut billiga lån, och hur skademinimeringen ska se ut (i bankvärlden och i Riksdagshuset) är jag mkt nyfiken på ...

Fö bör bankerna bli ganska stressade efter ett tag, och jag begriper inte att de orkar med nollränta så länge. De måste ju tjäna pengar på sina lån, men jag kan ha missuppfattat mkt, det vet jag ...

Men hur som helst ... jag är verkligen inte bäst insatt i detta ämne, och ibland kan man luras av min svada. Jag är mer verbal än ekonomisk kan man säga

Men man lär sig med tiden ...

Det är riktigt att skenande inflation leder till höjda räntor. Inflation är det enda som leder till stigande räntor.

Kraschad bostadsmarknad leder dock inte till inflation. Snarare tvärt om. Det ger kraftig deflation och sjunkande räntor.

Stigande räntor i omvärlden kan leda till svagare krona och vi börjar importera inflation och stigande räntor.

Samtidigt. Om du följer logiken. Vad händer med ett lån på en miljon när vi har 50% inflation? Vad blir effekten med flera år av kraftig inflation? Vi hade detta på 90 talet. I början på 90 talet så var skulderna mycket problematiska. Hur såg det ut med dessa bostäder och skulder i början av 2k?
2016-12-27, 14:21
Medlem
Tänk om denna tråds storlek motsvarar storleken på bubblan?
2016-12-27, 16:01
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har den redan gjort och jag tackar och tar emot varje dag. Mycket pengar bli nu över som åker rakt in i ett sparande.

Hur stor skillnad blir det om man hyr sin bostad? Inte får man sänkt hyra va?

Hyreshöjningarna är typ 0 senaste åren. Hyresgästerna är dom stora vinnarna medans du bara kommer få betala 22% mer i reavinstskatt på värdeökningen så fort du flyttar och går back. Det var en artikel nyss som visade det är billigare bo i hyresrätt än bostadsrätt nu. Bruksvärdesbeståndet alltså som slemhog bor i

Snart har jag lägre kostnad än dig när jag byter till mig en bruksvärdes 3a med 6500 i hyra och hyr ut ett rum för 4500. 2000 kr i hyra för 65 m2 till förfogande och investerar pengarna i fastigheter i Spanien där prisindex ligger på Sveriges nivå år 1996 nu och börjar sakta röra sig uppåt. Dessutom mer status än dig genom att äga en lyxlgh i Costa Del Sol med havsutsikt.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-27 kl. 16:14.
2016-12-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är riktigt att skenande inflation leder till höjda räntor. Inflation är det enda som leder till stigande räntor.

Kraschad bostadsmarknad leder dock inte till inflation. Snarare tvärt om. Det ger kraftig deflation och sjunkande räntor.

Stigande räntor i omvärlden kan leda till svagare krona och vi börjar importera inflation och stigande räntor.

Samtidigt. Om du följer logiken. Vad händer med ett lån på en miljon när vi har 50% inflation? Vad blir effekten med flera år av kraftig inflation? Vi hade detta på 90 talet. I början på 90 talet så var skulderna mycket problematiska. Hur såg det ut med dessa bostäder och skulder i början av 2k?

Ja, det stämmer såklart, det du skriver om inflation och ränta. Jag beklagar min obildning, men tråden skulle ju vara väldigt tråkig om bara en sorts människor (de nördigt insatta) diskuterade. Jag är iaf inte korkad, och hoppas kunna uppväga mina kunskapsbrister med medfödd intelligens ...

Dina frågor kan jag inte svara på, tyvärr. Jag antar att bostäderna följer med inflationen, och det är ju bra, men jag förutsätter inte (som jag tror att du gör) att marknaden är sund i botten, och den har inre skador som kommer att visa sig.

Det jag funderar på fn är misskötta föreningar, vidlyftiga privataffärer, klyftan mellan löner och priser, spekulativt beteende (i alla led), övervärdering och ett övermått av billiga lån ...

Jag vet inte hur marknaden såg ut i början på 2000-talet.
2016-12-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nu gör du åter igen ett antagande om en icke existerande naturlag. Åter igen. Varför?
Vid en fiat valuta existerar inget tak. Eftersom vi använder skulder som valuta så kommer skulderna öka. Detta är ett oundvikligt faktum av konstruktionen.

För att skulderna ska kunna öka krävs väl att alltfler bedöms vara kreditvärdiga, är det också ett oundvikligt faktum av konstruktionen?
2016-12-27, 17:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Fråga till Luktenutavbajs... Ha ha vilket j-a nickname. Jag antar att herrn (eller damen) besitter en viss självdistans. Det är sympatiskt.

Varför tror du att bubbelkollapsen är så svår att förutse?

Jag tror att svaret är enkelt.

De som verkligen vet, de säger inget. Banker, politiker och mäklare känner ingen som helst omsorg.

Att några tyngre bedömare (bla Borg och Ingves) faktiskt försöker varna, det tycker jag är intressant - och skrämmande.

Vad säger du?
Jag och många andra har samlat synpunkter och argument för tidpunkten för bolånebubblans kollaps i denna tråd. Ekonomistudenten Borg tror att det smäller 2018, alltså om ett eller två år beroende på hur man räknar. Nu har förvisso ek. stud. Borg inte lyckats ta någon högre examen än den han fick på KomVux, men lite har han nog lärt sig som finansminister.

(FB) Anders Borg: ”Någongång runt 2018 smäller det till”
2016-12-27, 17:16
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Rätt svar är: det beror på.

Realränta är en kostnad.

Men nominell ränta minus realränta är i praktiken ett sparande. Och sparande är ingen kostnad.

Därför gör man säkrast i att tala om ränta som en utgift.

I en del av månadsavgiften i en BR kan det finnas med sparande. Därför gör man säkrast att även kalla det utgift.

Men ibland kan man vara lite slarvig och kalla det kostnad, när man tycker att det inte är en stor sak.
Jo, men det är en viss skillnad om räntan är på ett SMS-lån man tog för att ha råd med riktig champagne och färsk hummer på nyårsafton, eller om man köpte en vedpanna på avbetalning så att man kunde slänga ut elradiatorerna ur kåken och i stället elda med ved från den egna skogen.
2016-12-27, 17:26
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag brukar fråga er bubbelpratare om detta, men har inget minne av att ha fått något klart besked.
Mest verklighetsfrånvända invändningar om att byggjobbarna skulle fortsätta bygga hus till lägre pris utan lönesänkningar. Men aldrig någon förklaring på hur detta skulle bli möjligt.
Svaret på din fråga finns att läsa i det sista stycket i min långa post som du av oklar anledning valde att inte ta med i ditt citat. Du vet, det där stycket som delvis handlade om superentreprenören och finansgeniet Ackermann och hans lilla hobby Deutche Bank som Mutti Merkel fick rädda åt honom ur grekernas giriga klor. Nu hade ju Merkel inget val eftersom Ackermann hotade med att vara stygg mot Tyskland om hon inte gjorde som han befallde. Tyvärr gick det sisådär med räddningen av DB eftersom man är på fallrepet igen. Kanske blir det DB:s trassliga ekonomi som får bubblan att brista?

Jag ska skona dig så att du inte behöver få ångest över att läsa om Ackermann. Det kan ju få dig att börja fundera, så jag svarar på din fråga ändå. Även om du varit oartig och utelämnat ett citat trots att svaret stod i det. Ja, byggjobbarna blir arbetslösa eftersom en prisdipp kommer att medföra att all nybyggnation tvärnitar för minst 50 år framåt.
2016-12-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag och många andra har samlat synpunkter och argument för tidpunkten för bolånebubblans kollaps i denna tråd. Ekonomistudenten Borg tror att det smäller 2018, alltså om ett eller två år beroende på hur man räknar. Nu har förvisso ek. stud. Borg inte lyckats ta någon högre examen än den han fick på KomVux, men lite har han nog lärt sig som finansminister.

(FB) Anders Borg: ”Någongång runt 2018 smäller det till”

Jaha, jag trodde att han hade gedigna studier bakom sig

Jag har svårt att se några taktiska skäl till AB:s profetia, men andra verkar se sådana.

Jag tolkar honom enkelt. Han behöver inte spela pajas längre (vara yrkespolitiker), och har råd att säga som det är, för en gångs skull.

Snacket om bubblan är inte jättegammalt heller, och siktar han på 2018 kan han mkt väl ha rätt. Bubbelsnacket har pågått i ung 5 år, men det är på senaste tiden som debatten har intensifierats ...
2016-12-27, 17:29
Medlem
Citat:
Det var många konstigheter du kom med nu - fler än vad min tid och mina begränsade kunskaper tål för tillfället
Går att fråga om man tycker att något är konstigt.

Citat:
Att det finns skäl att hålla räntan låg förstår jag, men vår ränta regleras inte bara inom landet, och mkt kan hända ... Sverige är en liten kork på ett mkt stort hav, och vi är sturskare än vi har täckning för ... vi svenskar älskar att låtsas som vi håller i ratten på vår egen båt, men det var bra länge sen vi gjorde det ... vi kan väl inte krampaktigt hålla i nollräntan om andra större länder höjer ...
Australien hade tidigare bra export till Kina vilket höll upp deras ekonomi. Därför hade dom mycket högre ränta än oss andra. Dom åkte på en del carry trade på det men inte värre än att de klarade av det.

Man är inte opåverkad av omvärldens räntenivåer. Men har man bra fart i ekonomin kan man låta centralbanken pressa upp räntan.

Citat:
Jo, det där är väl fina siffror, men du utgår från att skulder och tillgångar är jämnt utsmetade på bostadsägarna (eller rättare sagt: lånarna). Vissa har jättelån och små tillgångar osv ... och de som har mindre stabila ekonomier kan vara så många att deras fall får stor konsekvenser ... även för rika människor.
Nej, jag utgår inte från att de är jämnt utsmetade. De är tvärtom ojämnt utsmetade över åldersgrupperna. Jag har kommenterat detta mer i granntråden.

Citat:
Nej ... pengar försvinner inte för att vi betalar skulder. Är du helt emot skuldbetalning nu, eller vad pratar du om ...
Jo, pengarna försvinner.

Antag att du har 100 kSEK i lån och har 100 kSEK på banken. Och bestämmer dig för att lösa lånet. Då försvinner både din skuld till banken och din fordran på banken (dvs dina 100 kSEK).

Skulle nu andra göra likadant så är pengarna borta. De gick till att lösa lånen. Det var nämligen vid tagande av lån de skapades. Pengar är fordringar. Hur tänkte du dig att det skulle kunna finnas pengar utan fordringar?

Nu har du inga pengar att köpa cigaretter för och inga att gå på restaurang för. Och kiosken och restaurangen går i kk, för dom får inte in några pengar att betala ut löner för. Och din arbetsgivare gick också i kk, för dom fick inte in några pengar att betala ut lön för.

Är du helt säker på att ovanstående är eftersträvansvärt?
Utan betalmedel åker vi tillbaka till ett 1700-tals självhushållnings-samhälle.

Citat:
Det är inte främst jag som är oroad av hushållens skuldsättning ... jag har mitt på det torra, och kan ju skita i alltihop, men jag hör insatta proffs uttala sig om situationen, och om tom en cyniker som Borg börjar mumla om detta så undrar man ju vad som är på gång ...

När brydde han sig senast, på riktigt ...
Du bör begrunda på att "politiska" personer som uttalar sig kan ha motiv för detta. Och de motiven behöver inte vara att dom är genuint oroliga. Det kan vara andra förändringar i samhället de är ute efter.
2016-12-27, 17:30
Bannlyst
Citat:
Att det finns skäl att hålla räntan låg förstår jag, men vår ränta regleras inte bara inom landet, och mkt kan hända ... Sverige är en liten kork på ett mkt stort hav...

Jo tack, när skuldberg har blåsts upp så är högre räntor intet att stå efter. Problemet är näringslivet som agerar i en miljö med höga tillgångspriser. Då springer näringslivet inte benen efter sig för att komma över dessa tillgångar. Ekonomin mår alltså inte bra av framtvingade räntor nedåt och upphaussade tillgångspriser uppåt. Ekonomin mår bra av fri marknadsekonomi och den kräver att dåligt finansierade verksamheter, banker exempelvis, med dålig efterfrågan går i putten.

Sverige utvecklas inte positivt. "Det går bra för Sverige" får du bara höra från moderater, annat DÖ-pack, deras medlöpare och folk som tror det de hör utan att tänka efter. Kruxet är att ingenting hänger ihop. Låga räntor ger inte en bättre värld utan mer av felaktiga placeringar som inte gagnar Sverige och dess folk, eller invandrarna för den delen.
Senast redigerad av Mertillen 2016-12-27 kl. 17:33.
2016-12-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jo tack, när skuldberg har blåsts upp så är högre räntor intet att stå efter. Problemet är näringslivet som agerar i en miljö med höga tillgångspriser. Då springer näringslivet inte benen efter sig för att komma över dessa tillgångar. Ekonomin mår alltså inte bra av framtvingade räntor nedåt och upphaussade tillgångspriser uppåt. Ekonomin mår bra av fri marknadsekonomi och den kräver att dåligt finansierade verksamheter, banker exempelvis, med dålig efterfrågan går i putten.

Sverige utvecklas inte positivt. "Det går bra för Sverige" får du bara höra från moderater, annat DÖ-pack, deras medlöpare och folk som tror det de hör utan att tänka efter. Kruxet är att ingenting hänger ihop. Låga räntor ger inte en bättre värld utan mer av felaktiga placeringar som inte gagnar Sverige och dess folk, eller invandrarna för den delen.

Jo, men jag vill argumentera för att befolkningen har ett eget, samlat ansvar, och om det finns en bolånebubbla som spricker, kan vi fan inte gnälla på staten och kapitalet, som vi brukar. Det är ingen som tvingat oss att sälja allmännyttan, göra vansinnesklipp och riskera våra boenden ...

Visst, det finns billiga lån (för många såna säger många), men det är vårt ansvar att hantera dom också ... men det är inte lönt att prata om sånt här ... inte ens välutbildade, täta människor fattar ju vad som sker, och mina släktingar (för att ta ett exempel) tycker att det vore skitkul om jag pressade in mig på marknaden (och därmed förstörde min ekonomi för evigt) ...

Kör! Nu! hojtar de ... de är helt galna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in