2016-12-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du är övertygad om att räntorna stiger markant under den kommande tioårsperioden kan du gå emot marknaden och tjäna massor av pengar.

Detta eftersom marknaden är övertygad om att de låga räntorna kommer bestå under minst denna tidsperiod.

Jag tror inte att de kommer att stiga markant. Jag tror bara att de kommer att stiga.
2016-12-27, 12:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror inte att de kommer att stiga markant. Jag tror bara att de kommer att stiga.

Jag är av samma uppfattning, men jag tror inte på något markant prisfall för den sakens skull. Då måste spelreglerna på marknaden i sådana fall ändras helt i grunden.
2016-12-27, 12:50
Medlem
Jag önskar att jag hade kvar länken, till en intervju med Ingves, där han försöker säga nåt snällt om bomarknaden, utan att orka röra en min. Han säger ung: "Jag har hört att hushållen har tillförsikt, och det är ju en god sak ..." Ha ha En trött, ironisk cyniker har talat. Ingves vet ganska väl hur det kommer att gå. Han har viftat med varningsflaggan, men orkar inte tjata längre, och jag skulle ge mkt för att veta vad han tänker innerst inne. Att Svensson är dum i huvudet, antagligen ... Hans intellekt matchar nog inte riktigt hans lön (2 mille!), men jag tycker att han verkar vara klok. Sen om han gör ett guldjobb, det kan jag inte avgöra ... att nollräntan inte är hälsosam för nuvarande köpfest (läs: skuldfest) vågar jag däremot påstå
2016-12-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är av samma uppfattning, men jag tror inte på något markant prisfall för den sakens skull. Då måste spelreglerna på marknaden i sådana fall ändras helt i grunden.

Nollräntan är en av de viktigaste spelpjäserna, och dess betydelse kommer att visa sig.
2016-12-27, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har säkert rätt i vissa fall, men ibland är du helt ute och snöar, som Mikael Persbrandt med mjäll
Ja den som lever får se, men i långa loppet är jag helt säker på att jag har rätt och bubbelbabblarklubben fel.

Citat:
Problemet med gapet - mellan löner, lån och skulder - kan ju ingen prata bort, och problemet är ju att många tillgångar är lufttillgångar, och att många människor betraktar sina luftslott som bankomater, och tar lån på lånen, helt konsumtionsgalna, som påtända fjortisar osv ...
Som jag sagt. Det är redan reglerat.

5 ggr årsbruttoinkomsten är max vad du får låna. 15% eget kapital måste du ha minst, 2% amortering upp till 30% eget kapital årligen osv osv..

Sen att vissa som har låg belåningen väljer att köpa exempelvis en bil på sitt bolån får stå för dom. Det är ändå billigare än att ta ett billån.

Sålänge bankens hårda krav uppfylls så förstår jag inte problemet med det heller.

Citat:
jag tror att Svensson kan sabba detta ganska rejält på egen hand hand ... det finns massor av problem ... men du har ju ditt på det torra, och räknar med att ett hyreskontrakt ska rädda dig när det skiter sig ... har du tänkt på att 10 000 andra tänker precis som du, och att allmännyttan inte kan rädda alla, om det verkligen skiter sig

Men strunt samma ...

Hyreskontraktet sparar jag till pensionen. Då vill jag ha alla pengar lösa och inte uppbundna i en bostad där de inte gör mycket nytta.

jag har mycket bra kötid då jag köat sedan 80-talet, så det blir nog inte så svårt att få hyresrätt inte. Dessutom står jag flera olika köer.
2016-12-27, 12:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nollräntan är en av de viktigaste spelpjäserna, och dess betydelse kommer att visa sig.

Det har den redan gjort och jag tackar och tar emot varje dag. Mycket pengar bli nu över som åker rakt in i ett sparande.

Hur stor skillnad blir det om man hyr sin bostad? Inte får man sänkt hyra va?
2016-12-27, 12:59
Medlem
Citat:
Det finns många tänkbara skäl till räntehöjning, och att räntan stiger nån gång är ju självklart, men hur och varför, det är svårare att sia om. Du tror väl inte på låst 0-ränta i 10 år till Det låter ju helt absurt.
Riksbanken har haft 0/minusränta i två år. Hade du inte sagt tidigare att det också varit absurt?
Och har du nu haft fel en gång så borde du väl vara lite mindre snabb att klassa saker som absurda. Och i stället försöka förstå varför du hade fel.

Varför håller RB minusränta? (Hint: det är inte för att det är kul).
Vad skulle hända om RB pressade upp räntan. (Låt oss här bortse från bostadsmarknaden för tillfället).
Utan inflation skulle facken utpressa upp lönerna och näringslivets reala lönekostnader stiga. Varvid näringslivet går sämre, tappa marknadsandelar och kostnadsrationaliserar i form av uppsägningar.
Dvs stat/kommun får in mindre skatt och får mer utgifter i form av arbetslöshetskostnader och understöd. En ohållbar situation.

Vill du se höjda räntor och den situationen skapas?

Skulle Regeringen avväpna facket och införa fri lönesättning och dra ned på understödet. Då finns inte behovet av inflation kvar, arbetslösheten går ned till 2-3%, och RB kan höja räntan.

Men ser du Regeringen genomföra det?

Om inte, varför pratar du då om räntehöjningar?

(Notera att USA åkte på en hårdare smäll vid finanskrisen, men har en friare arbetsmarknad än Europa och är nu tillbaka till normala arbetslöshetsnivåer. Därför kan dom försiktigt börja höja räntan. Sverige och delar av Europa är för reglerat för att kunna höja).

Citat:
Men men ... dessa experter talar inte bara om räntan. De är också oroliga för den kollektiva skuldsättningen, och hur man kan bortse från den, det fattar jag inte.
Hushållens tillgångar är drygt 17000 mdr. Skulderna är drygt 3000 mdr.
Hushållens nettoförmögenhet är ca 14000 mdr.

Skulderna utgör knappt 18% av tillgångarna. Är det en bekymmersam nivå?

Skulle du vilja att vi betalade av skulderna?
Förstår du att pengarna då försvinner ur ekonomin. Och det inte finns några pengar att betala ut löner med. Skulle det bli ett problem?

Vi behöver ha ett visst mått av skulder för att ha några pengar.

Citat:
Vi måste ju nå ett skuldtak, och gapet mellan löner och lån kan inte bli hur stort som helst.
Långivarna, dvs bankerna, har i decennier tillämpat att tak på ca 5 ggr årslönen. Där man reducerar nivån för barn, ensamförsörjare mm. Varför har inte det fungerat? Har det varit mycket kreditförluster för bostäder?

Varför skulle det bli bättre om Mona Sahlin börjar styra och ställa i detta?
2016-12-27, 13:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det finns många tänkbara skäl till räntehöjning,
OK. Nämn ETT.
Citat:
och att räntan stiger nån gång är ju självklart,
Nu gör du åter igen ett antagande om en icke existerande naturlag. Åter igen. Varför?
Citat:
men hur och varför, det är svårare att sia om.
Egentligen är varför ganska enkelt att sia om. Räntan regleras utifrån väldigt tydliga regler. Hur och när dessa mätvärden uppnås är förstås lite svårare att gissa sig till
Citat:
Du tror väl inte på låst 0-ränta i 10 år till Det låter ju helt absurt.
Jo man kanske kan tycka att det är absurt. Jag är även villig att hålla med dig. Det är dock bara en åsikt. Hur systemet fungerar är dock en helt annan sak och det förändras inte bara för att jag "tycker" saker.
Citat:
Men men ... dessa experter talar inte bara om räntan. De är också oroliga för den kollektiva skuldsättningen, och hur man kan bortse från den, det fattar jag inte.

Vi måste ju nå ett skuldtak, och gapet mellan löner och lån kan inte bli hur stort som helst.
Vid en fiat valuta existerar inget tak. Eftersom vi använder skulder som valuta så kommer skulderna öka. Detta är ett oundvikligt faktum av konstruktionen.

Min något ovetenskapliga åsikt är att skulderna kommer att öka MINST i takt med räntebetalningar i systemet.

Notera att jag alltid skiljer på vad som är åsikt, spekulation och hur saker faktiskt fungerar.
2016-12-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Riksbanken har haft 0/minusränta i två år. Hade du inte sagt tidigare att det också varit absurt?
Och har du nu haft fel en gång så borde du väl vara lite mindre snabb att klassa saker som absurda. Och i stället försöka förstå varför du hade fel.

Varför håller RB minusränta? (Hint: det är inte för att det är kul).
Vad skulle hända om RB pressade upp räntan. (Låt oss här bortse från bostadsmarknaden för tillfället).
Utan inflation skulle facken utpressa upp lönerna och näringslivets reala lönekostnader stiga. Varvid näringslivet går sämre, tappa marknadsandelar och kostnadsrationaliserar i form av uppsägningar.
Dvs stat/kommun får in mindre skatt och får mer utgifter i form av arbetslöshetskostnader och understöd. En ohållbar situation.

Vill du se höjda räntor och den situationen skapas?

Skulle Regeringen avväpna facket och införa fri lönesättning och dra ned på understödet. Då finns inte behovet av inflation kvar, arbetslösheten går ned till 2-3%, och RB kan höja räntan.

Men ser du Regeringen genomföra det?

Om inte, varför pratar du då om räntehöjningar?

(Notera att USA åkte på en hårdare smäll vid finanskrisen, men har en friare arbetsmarknad än Europa och är nu tillbaka till normala arbetslöshetsnivåer. Därför kan dom försiktigt börja höja räntan. Sverige och delar av Europa är för reglerat för att kunna höja).

Hushållens tillgångar är drygt 17000 mdr. Skulderna är drygt 3000 mdr.
Hushållens nettoförmögenhet är ca 14000 mdr.

Skulderna utgör knappt 18% av tillgångarna. Är det en bekymmersam nivå?

Skulle du vilja att vi betalade av skulderna?
Förstår du att pengarna då försvinner ur ekonomin. Och det inte finns några pengar att betala ut löner med. Skulle det bli ett problem?

Vi behöver ha ett visst mått av skulder för att ha några pengar.

Långivarna, dvs bankerna, har i decennier tillämpat att tak på ca 5 ggr årslönen. Där man reducerar nivån för barn, ensamförsörjare mm. Varför har inte det fungerat? Har det varit mycket kreditförluster för bostäder?

Varför skulle det bli bättre om Mona Sahlin börjar styra och ställa i detta?

Det var många konstigheter du kom med nu - fler än vad min tid och mina begränsade kunskaper tål för tillfället

Att det finns skäl att hålla räntan låg förstår jag, men vår ränta regleras inte bara inom landet, och mkt kan hända ... Sverige är en liten kork på ett mkt stort hav, och vi är sturskare än vi har täckning för ... vi svenskar älskar att låtsas som vi håller i ratten på vår egen båt, men det var bra länge sen vi gjorde det ... vi kan väl inte krampaktigt hålla i nollräntan om andra större länder höjer ...

Jo, det där är väl fina siffror, men du utgår från att skulder och tillgångar är jämnt utsmetade på bostadsägarna (eller rättare sagt: lånarna). Vissa har jättelån och små tillgångar osv ... och de som har mindre stabila ekonomier kan vara så många att deras fall får stor konsekvenser ... även för rika människor.

Nej ... pengar försvinner inte för att vi betalar skulder. Är du helt emot skuldbetalning nu, eller vad pratar du om ...

Det är inte främst jag som är oroad av hushållens skuldsättning ... jag har mitt på det torra, och kan ju skita i alltihop, men jag hör insatta proffs uttala sig om situationen, och om tom en cyniker som Borg börjar mumla om detta så undrar man ju vad som är på gång ...

När brydde han sig senast, på riktigt ...
2016-12-27, 13:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nja, jag menar att raketpriser som inte alls harmonierar med omgivningen är parasitära och suspekta ... vi får ett system med låtsasmiljonärer och låtsasentreprenörer, som parasiterar, eftersom de spekulerar, skapar luftvärden, som förr eller senare måste sjunka ihop ...

jag kanske inte har tillräckligt bra verktyg för att föra resonemanget vidare, tyvärr ... men det vi ser nu är ju förväntade värden, spekulationer, och när allt sjunker ihop kommer en massa människor att konsumera mindre, för att de har betalat överpriser, som inte kan upprätthållas ...

och nånstans har nån gjort en riktigt fet vinst, på luft, och i slutändan kommer den uppblåsta bostadsmarknaden att suga ut övrig konsumtion ... det är en parasitär situation, skulle jag säga ...

Vem är parasiten då? Ja du ... det finns många parasiter, och historien får väl sortera dem
Vi har låtsas skulder tagna i en låtsas valuta och blåst upp ett låtsas värde på låtsas tillgångar.

"som förr eller senare måste sjunka ihop" Det är som sagt ingen naturlag. Finns inga måsten.

Den som gör "vins" kan du hitta om du spårar kostnaderna. Enligt mig så är en parasit någon som konsumerar mer än han producerar.

Parasiterar du på dina medmänniskor?
2016-12-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
OK. Nämn ETT.

Jo, jag har rätt så skrala kunskaper, men jag kan se en allmänt skakig ekonomi (i USA, Europa och Kina), och antar att en eller flera länder kommer att höja räntan, och då åker Sverige med, vare sig vi vill eller inte ... det är ett svar, som är lite primitivt.

Svensk ränta kommer att höjas när andra länder höjer, och ... jag antar att en kraschad bostadsbubbla kan leda till inflation, skenande inflation, som kräver höjd ränta, men jag har ingen täckning för detta påstående - jag saknar expertis, men jag hör gärna någon annan analysera.

På bostadsmarknaden verkar det redan råda inflation, eftersom man spyr ut billiga lån, och hur skademinimeringen ska se ut (i bankvärlden och i Riksdagshuset) är jag mkt nyfiken på ...

Fö bör bankerna bli ganska stressade efter ett tag, och jag begriper inte att de orkar med nollränta så länge. De måste ju tjäna pengar på sina lån, men jag kan ha missuppfattat mkt, det vet jag ...

Men hur som helst ... jag är verkligen inte bäst insatt i detta ämne, och ibland kan man luras av min svada. Jag är mer verbal än ekonomisk kan man säga

Men man lär sig med tiden ...
2016-12-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Enligt mig så är en parasit någon som konsumerar mer än han producerar.

Parasiterar du på dina medmänniskor?

Det kan vi vara överens om. Hela samhället är proppfullt av parasiter.

Nej, det gör jag verkligen inte.

Med tanke på min lön så får man säga att jag skänker bort 30% av min expertis gratis ha ha ... men det är ju inte heller bra. Min arbetsgivare får iaf mkt för stålarna, det kan jag säga ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in