Låter som en klassisk ungdomsfylla som avslutas på Donken.
"Ett par" är mindre än "några" som kan förstås som mellan fem och sju. Dricker man "ett par" alkopops under hela kvällen är man nog inte som normalvuxen 17åring överdrivet berusad.
Tonåringar har större sömnbehov än vuxna så hur kom du fram till det där?
Jag håller med bradgardsindianen. I tonåren har man lättare ta sig upp efter en utekväll, än i äldre ålder. Det kanske sitter i huvudet, jag vet inte. Men när jag var i den åldern kunde jag festa och gå upp fyra timmar senare, vilket jag inte skulle göra idag.
Jag vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige får teleoperatörer inte spara innehållet i samtal eller SMS, såvida inte ålagda av myndighet. Så polisen har inte läst SMS eller lyssnat på samtal. Förhoppningsvis ger samtalslistorna ett spår till mördaren, det vet vi inte ännu.
Tillägg: Eftersom inget hittills tytt på att Emilie hade för avsikt att ge sig av till Köpenhamn har de delarna av samtalslistorna inte undersökts närmare ännu.
NB: min fetning ovan.
OT: Är det ens möjligt i Sverige längre, "ålagda av myndighet"? Dagsaktuell artikel i SR:
Citat:
Det var i förra veckan som EU domstolen kom med beskedet att man inte anser att svensk lag ger sådana rättsäkerhetsgarantier att teleoperatörerna kan fortsätta ha en generell lagring av kundernas datatrafik. Och redan nu har flera telekombolag slutat med lagringen. För polisen innebär det att man vid utredningar av grova brott inte längre kan kartlägga mobiltelefontrafik och datainloggningar något som ofta är avgörande.
Liknade statistik i USA, även om den har 7 år på nacken
"FBI makes a connection between long-haul truckers, serial killings"
"Federal authorities first made the connection about five years ago while helping police link a trucker to a string of unsolved killings along Interstate 40 in Oklahoma and several other states. Anfter that, the FBI launched the Highway Serial Killings Initiative to track suspicious slayings and suspect truckers."
"A computer database maintained by the FBI has grown to include information on more than 500 female crime victims, most of whom were killed and their bodies discarded at truck stops, motels and other locations along popular trucking routes crisscrossing the U.S."
"The database also has information on scores of truckers who've been charged with killings or rapes committed near highways or who are suspects in such crimes, officials said. Authorities said they do not have statistics on whether driving trucks ranks high on the list of occupations of known serial killers."
"But the pattern in roadside body dumps and other evidence has prompted many investigators to speculate that the mobility, lack of supervision and access to potential victims that come with the job make it a good cover for someone inclined to kill."
"Ett par" är mindre än "några" som kan förstås som mellan fem och sju. Dricker man "ett par" alkopops under hela kvällen är man nog inte som normalvuxen 17åring överdrivet berusad.
Ett par skulle jag tolka som kanske 2-4 st samt att man alltid underdriver drickandet.
Jag håller med bradgardsindianen. I tonåren har man lättare ta sig upp efter en utekväll, än i äldre ålder. Det kanske sitter i huvudet, jag vet inte. Men när jag var i den åldern kunde jag festa och gå upp fyra timmar senare, vilket jag inte skulle göra idag.
Samma när man pluggade i 20-års åldern. Det var inga problem att vara ute, dricka och släpa sig upp på seminarier och ändå göra en good enough redovisning av uppgift. Men något markant inträffar mellan 30-35 fastän det ibland hävdas att äldre människor har mindre sömnbehov.
Oavsett vilket så tror jag inte den generella körflickan får för sig att dyka upp till kyrkokören bakfull så hon hade säkert andra planer. Att föräldrarna var var bortresta gör det också sannolikt att hon tog sig större friheter än normalt.
Sparande av innehåll i teletrafik är hemlig teleavlyssning och beslutas av domstol. Det artikeln handlar om är sparande av information om trafiken, från-nr, till-nr, tidpunkt, längd, position etc.
Men nu pratar vi Danmark. Uppenbarligen kan polisen spåra telekommunikation eftersom den säger att den gör det.
Samma när man pluggade i 20-års åldern. Det var inga problem att vara ute, dricka och släpa sig upp på seminarier och ändå göra en good enough redovisning av uppgift. Men något markant inträffar mellan 30-35 fastän det ibland hävdas att äldre människor har mindre sömnbehov.
Man kanske inte ska blanda ihop generellt sömnbehov och sömnbehov i kombination med alkohol? Som vuxen har det alltid räckt med runt 6-7 timmar för mig medan jag som tonåring sov längre.
Ett par skulle jag tolka som kanske 2-4 st samt att man alltid underdriver drickandet.
Jag skulle dock anta att de hörts rätt ingående om detta, huruvida de var berusade och om Emilie skulle vart märkbart berusad. Sådant skulle kunna gjort henne mer utsatt, dels att bli vald som antaglugt mer lätthanterligt offer för den som vill illa men även om det är så att det skulle påverka chansen att möjligtvis försvara sig eller kalla på hjälp. Även om man antar att hon försvunnit strax efter hon lämnat stationen som ligger lite avsides från samhället.
Oavsett vilket så tror jag inte den generella körflickan får för sig att dyka upp till kyrkokören bakfull så hon hade säkert andra planer. Att föräldrarna var var bortresta gör det också sannolikt att hon tog sig större friheter än normalt.
Om hon druckit säj 4 - 5 alkopops under hrla kvällen (inte stjälpt i sig dem på kort tid) och därefter drar i sig ett skrovmål så skulle hon knappast varit bakfull.
Liknade statistik i USA, även om den har 7 år på nacken
"FBI makes a connection between long-haul truckers, serial killings"
"Federal authorities first made the connection about five years ago while helping police link a trucker to a string of unsolved killings along Interstate 40 in Oklahoma and several other states. Anfter that, the FBI launched the Highway Serial Killings Initiative to track suspicious slayings and suspect truckers."
"A computer database maintained by the FBI has grown to include information on more than 500 female crime victims, most of whom were killed and their bodies discarded at truck stops, motels and other locations along popular trucking routes crisscrossing the U.S."
"The database also has information on scores of truckers who've been charged with killings or rapes committed near highways or who are suspects in such crimes, officials said. Authorities said they do not have statistics on whether driving trucks ranks high on the list of occupations of known serial killers."
"But the pattern in roadside body dumps and other evidence has prompted many investigators to speculate that the mobility, lack of supervision and access to potential victims that come with the job make it a good cover for someone inclined to kill."
Tack för input på temat yrkesförare och seriemördare!
Citat:
Michael Harrigan, who oversees the Highway Serial Killings Initiative, said the program helps local police "connect the dots" to slayings outside their jurisdictions. He said most of the victims led high-risk lifestyles that left them particularly vulnerable.
Det står om kvinnliga mordoffer som dumpats vid motell, vägrenar o d, ibland flera stater hemifrån; de har ofta levt ett risktagande leverne. Något man väl inte riktigt kan klandra Emilie för. Men också att de gjort "poor choices", fattat dåliga beslut. Det tycks i Emilies fall ha varit ett ödesdigert beslut att gå hem ensam på natten.
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I tonåren är man mycket mer uppslukad av nuet och kan ge sig hän om man har kul, tiden rinner iväg. Dessutom är man inte ännu alltför bekant med plågsam bakfylla och sömnbristen kan uppvägas av behaget att göra något man planerat. Det finns helt enkelt tillräckligt mycket nyhetens behag och spänst i stegen för att tillfälligtvis rucka på tonåringarnas generellt sett större behov av sömn än vuxna. (Såvida de inte har någon NP-störning eller emotionellt instabil personlighet och kan sova ett helt dygn i följd - det händer.)