Citat:
Ursprungligen postat av
ArseneLupin
Jag vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige får teleoperatörer inte spara innehållet i samtal eller SMS, såvida inte ålagda av myndighet. Så polisen har inte läst SMS eller lyssnat på samtal. Förhoppningsvis ger samtalslistorna ett spår till mördaren, det vet vi inte ännu.
Tillägg: Eftersom inget hittills tytt på att Emilie hade för avsikt att ge sig av till Köpenhamn har de delarna av samtalslistorna inte undersökts närmare ännu.
Polisen har garanterat läst hennes SMS och Facebook-konversationer samt sett över samtalstrafiken till och från hennes mobiltelefon. Teleoperatörerna ger ut information till myndigheter om det rör misstänkt grov brottslighet och då särskilt om en minderårig misstänks vara bortförd. Danmark lär härvidlag inte skilja sig från Sverige (rätta mig om jag har fel).
Mig veterligen har du rätt i att man inte kan lyssna av samtal retroaktivt (?), därtill kommer som någon nämnde KiK, Snapchat och liknande. Troligast är ändå att polisen hade haft vetskap om planer om att träffa någon i Borup, Kph eller dylikt. När görs sådant inte upp över SMS, Facebook eller via samtal?
Nej, hela KPH-spåret är verkligen att gå över ån efter vatten.