2016-12-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Tycker ändå man får utgå ifrån att det var frivilligarbete och ideellt med tanke på att prästen inte reagerade nämnvärt på hennes frånvaro.

Just frånvaron kanske man inte reagerar nämnvärt på när det rör sig om en körsamling en söndag.
Citera
2016-12-27, 14:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Det konstaterades inte mord förrän i söndags. Jag skrev om tiden då hon var försvunnen.

Jag tror dig inte efter att ha läst om Vatchareeya. Hon var en helylletjej i media, fram tills FUP släpptes.

Jag håller helt med om att anhöriga ofta förskönar en person som hamnat snett – det kan röra sig om en försvunnen person, en mördad person eller någon som misstänks för inblandning i ett grovt brott. Kanske inte alltid dock, ibland kan man också höra "var en snäll person innerst inne", "hade hamnat fel", "äventyrlig", eller liknande.

Så, för att skapa sig en bild av EM får vi nog utgå från vad vi faktiskt vet om henne, och utifrån det så...ja, jag tycker fortfarande att hon framstår som en ganska ordentlig tjej. Mer lik Ida Johansson än Madelene Ekfalk.
Citera
2016-12-27, 14:03
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
- Plus hendes mor og stedfar skulle have været af sted på ferie, og det ville hun aldrig nogensinde bare været blevet væk fra, siger fætteren, som selv bor i Slagelse.
Föräldrarna var bortresta på semester, så hon hade väl bostaden för sig själv.
Citera
2016-12-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om hon lönearbetade i kyrkan så är det mindre sannolikt att hon ville ta en avstickare till Köpenhamn, med tanke på att hon då skulle vara på jobbet (= kyrkan) 09.30. Tror att det var det diskussionen började med.

Vilket hon knappast kunde ha gjort med tanke på prästens(?) reaktion.
Om en arbetare inte dyker upp på sitt jobb när den ska jobba så skulle inte arbetsgivaren få för sig att tänka att "hon kommer inte till jobbet idag för hon är nog på semester"...
Citera
2016-12-27, 14:05
Medlem
Hur troligt låter det att flickan hade tänkt vingla in bakfull till kyrkokören med bara enstaka timmar sömn i bagaget? Hon hade nog andra planer.
Citera
2016-12-27, 14:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vilket hon knappast kunde ha gjort med tanke på prästens(?) reaktion.
Om en arbetare inte dyker upp på sitt jobb när den ska jobba så skulle inte arbetsgivaren få för sig att tänka att "hon kommer inte till jobbet idag för hon är nog på semester"...

Jag håller med.
Citera
2016-12-27, 14:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Hur troligt låter det att flickan hade tänkt vingla in bakfull till kyrkokören med bara enstaka timmar sömn i bagaget? Hon hade nog andra planer.

Jag visste inte att hon var berusad. Fyra timmars sömn är väl inget extremt, men visst, hon hade kanske tänkte skippa gå till kören, för att sova ut.
Citera
2016-12-27, 14:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag visste inte att hon var berusad. Fyra timmars sömn är väl inget extremt, men visst, hon hade kanske tänkte skippa gå till kören, för att sova ut.

Jag vet inte om hon var berusad. Det stod i någon redogörelse att de druckit alkopops. Men vagt angående hur många. 4 timmars sömn klarar nog den genomsnittlige 17åringen ivart fall. Särskilt om det denne ska göra efteråt är något som denne uppfattar som lätt. Var hon bra på att sjunga var det kanske inga problem med lite eller ingen sömn då och då. Det är väl först vid 30-35 det brukar bli betungande om man sovit lite, om det blir betungande en del har lågt sömnbehov.
Citera
2016-12-27, 14:15
Medlem
Citat:

Låter som en klassisk ungdomsfylla som avslutas på Donken.

Citat:
De havde været i Slagelse på vandpibecafé, drukket et par alcopops og til sidst på McDonalds for at runde turen af.
Citera
2016-12-27, 14:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan också jobba ideellt.

Vad har det för betydelse om M jobbade i kyrkan eller inte?

Jo man kan jobba ideellt. Men jobb uppfattar jag som innebärandenågot slags plikt och/eller ansvar mer än man går på aktivitet enbart som hobby (även om man tycker jobbet är roligt). Innebandyträning med korpen kan vara jobbiga pass och kanske turneringar men ingen med normal språkuppfattning säger att de "går till jobbet" (invandrare som kommit nyligen till Sverige kan dock uttrycka sig som att de fått lön när barnbidraget eller liknande betalas ut men berlingske är väl känd för god stilistik och språkförmåga (fast det kanske har ändrat sig på de senaste årtiondena?)) .
Citera
2016-12-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte om hon var berusad. Det stod i någon redogörelse att de druckit alkopops. Men vagt angående hur många. 4 timmars sömn klarar nog den genomsnittlige 17åringen ivart fall. Särskilt om det denne ska göra efteråt är något som denne uppfattar som lätt. Var hon bra på att sjunga var det kanske inga problem med lite eller ingen sömn då och då. Det är väl först vid 30-35 det brukar bli betungande om man sovit lite, om det blir betungande en del har lågt sömnbehov.

Tonåringar har större sömnbehov än vuxna så hur kom du fram till det där?
Citera
2016-12-27, 14:23
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag tycker jag känner igen det där med yrkeschaufförer och grova våldsbrott, men hittar inte någon bra källa på stående fot (Adrian Raine månne? Halv- eller helskojaren Sven Å C:son?). Dock finns det en abstract till vetenskaplig artikel som styrker hypotesen; åtminstone för brittiska förhållanden över seriemördare för något årtionde sedan:

Driven to Kill: British Serial Killers and their Occupations

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/hojo.12142/abstract

Numera är väl yrkesförare så monitorerade med digital och automatisk loggning, videokamera, GPS och pressade scheman att det är svårare. Vilket inte hindrar dem under påbjuden vila att begå brott, eller nyttja sin lokalkännedom på sin fritid, förstås.

Liknade statistik i USA, även om den har 7 år på nacken

"FBI makes a connection between long-haul truckers, serial killings"

"Federal authorities first made the connection about five years ago while helping police link a trucker to a string of unsolved killings along Interstate 40 in Oklahoma and several other states. Anfter that, the FBI launched the Highway Serial Killings Initiative to track suspicious slayings and suspect truckers."

"A computer database maintained by the FBI has grown to include information on more than 500 female crime victims, most of whom were killed and their bodies discarded at truck stops, motels and other locations along popular trucking routes crisscrossing the U.S."

"The database also has information on scores of truckers who've been charged with killings or rapes committed near highways or who are suspects in such crimes, officials said. Authorities said they do not have statistics on whether driving trucks ranks high on the list of occupations of known serial killers."

"But the pattern in roadside body dumps and other evidence has prompted many investigators to speculate that the mobility, lack of supervision and access to potential victims that come with the job make it a good cover for someone inclined to kill."

http://articles.latimes.com/2009/apr/05/local/me-serialkillers5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in