2016-12-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Genom åren har dessa "experter" varnat en massa gånger, men jag har aldrig lyssnat på dom. Och varför har jag inte det?

Jo för att bo behöver jag göra och det är livet ut. Om jag aldrig vågar kliva på marknaden pga diverse varningar så kommer jag vara fast i ett liv där jag inte har så mycket att säga till om om min tillvaro.

Dvs ett liv i den mycket låsta hyresmarknaden.

Dessutom kan du ju gå tillbaka i historien och titta vad dessa "experter" sagt för säg 10 år sedan. Hela Ingves jobb går i stort sett ut på att varna och varna. Det har han gjort ända sedan han blev riksbankschef.

Lika mycket som att lyssna på varningar på aktiemarknaden om att det kan rasa.. Visst kan det det, men på lång sikt går det upp.

Och mitt behov av att bo upphör ju inte för att marknaden går ner. Tvärtom spelar det ingen större roll vad priset på mitt boende är sålänge jag har råd att bo kvar. Och marginalerna är större än någonsin just nu.

Vad många utländska experter missar är att vi har hyresreglering i vårt land. Det kan tyckas lite märkligt, men bristen på hyresbostäder har en tendens att hålla priset uppe i det ägda beståndet. Tyvärr vill politikerna inte göra något åt detta vansinne och sålänge det tillåts fortgå så har jag mycket svårt att se några bubblor där folk helst vill bo. Dvs i våra storstäder och dess närområden.

Ja det gör jag eftersom mitt bostadsbehov inte upphör. Priserna får vara där de vill och det bästa är att om de står stilla eller minskar. Då blir det lättare att byta upp sig tids nog.

Jag tolkar det som att du står helt utanför problemen, är ekonomiskt trygg, och saknar personligt intresse för em eventuell bostadsbubbla, en nationell felsatsning helt enkelt. Kul för dig, men det finns en större bild, och att bara kalla luttrade proffs för bubbelbabblare, det duger inte ...
2016-12-27, 11:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för intressant info. Alltid lär man sig nåt Om jag är pinsam eller inte skiter jag däremot totalt i.

Men ... tycker du att IMF, Shiller, Borg och Ingves (och några andra erfarna bedömare) också är "bubbelbabblare"?

Jag tycker att varningar kommer från mkt välrenommerat håll nuförtiden, och att det är viktigt att lyssna. Tycker inte du det?

Shiller är ekonomipristagare (om jag minns rätt), och han sågade den svenska bomarknaden på 30 sekunder ... en stor schweizisk bank har också varnat, sagt att vårt läge är ohållbart, men jag har inte bankens namn nu, tyvärr ...

Sånt här skiter du i, eller
Dessa personer säger en massa saker i propaganda syfte. Därför bör man ta vad de säger med en nypa salt. Titta på fundamenten som de baserar sina argument på i stället. Väldigt ofta visar det sig fundamenten ofta saknas fullständigt eller är någon form av fantasi.

Det vanligaste är att "när räntan stiger" Men kan du hitta en enda av dessa herrar förklara varför räntan skulle stiga? De bara gör som många andra och förutsätter det som någon form av naturlag.
2016-12-27, 11:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tolkar det som att du står helt utanför problemen, är ekonomiskt trygg, och saknar personligt intresse för em eventuell bostadsbubbla, en nationell felsatsning helt enkelt. Kul för dig, men det finns en större bild, och att bara kalla luttrade proffs för bubbelbabblare, det duger inte ...

Nej det jag menar är att jag ser inga bra alternativ till att fly undan all risk och då istället hyra.

Om marknaden viker sig betyder det att alla bostäder blir billigare. Och då blir det lättare för mig att byta upp mig, då jag är noga med att spara pengar på sidan om varje månad.

Men om jag istället hyr min bostad och priserna går upp, då har jag inte en chans att hänga med i marknaden om jag skulle behöva byta bostad. Dessutom hade det varit betydligt dyrare att hyra den bostad jag nu bor i, om jag mot förmodan hade hittat den i hyresrättsform.

Nu kombinerar jag den bästa av två världar. Jag står i hyreskön och äger min bostad. Så om marknaden skiter sig och jag vill hyra, så har jag den möjligheten också.

Men som det ser ut nu så ser jag inga fördelar med att kliva av för att några "experter" säger att det är bostadsbubbla.

Spicker "bubblan" kommer jag att passa på och byta upp mig bara.
2016-12-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hur menar du med parasiterar? En person tar en kalkylerad risk och gör en vinst. Du som väljer att inte ta risken hamnar efter i relativt ägande. Parasiterar vinnaren på dig då? Vi har en system med räntor som innebär att låntagare betalar ränta till långivaren. Är då långivaren en parasit? Eller är parasiten låntagaren som lever över sina tillgångar?

Nja, jag menar att raketpriser som inte alls harmonierar med omgivningen är parasitära och suspekta ... vi får ett system med låtsasmiljonärer och låtsasentreprenörer, som parasiterar, eftersom de spekulerar, skapar luftvärden, som förr eller senare måste sjunka ihop ...

jag kanske inte har tillräckligt bra verktyg för att föra resonemanget vidare, tyvärr ... men det vi ser nu är ju förväntade värden, spekulationer, och när allt sjunker ihop kommer en massa människor att konsumera mindre, för att de har betalat överpriser, som inte kan upprätthållas ...

och nånstans har nån gjort en riktigt fet vinst, på luft, och i slutändan kommer den uppblåsta bostadsmarknaden att suga ut övrig konsumtion ... det är en parasitär situation, skulle jag säga ...

Vem är parasiten då? Ja du ... det finns många parasiter, och historien får väl sortera dem
2016-12-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det vanligaste är att "när räntan stiger" Men kan du hitta en enda av dessa herrar förklara varför räntan skulle stiga? De bara gör som många andra och förutsätter det som någon form av naturlag.

Det finns många tänkbara skäl till räntehöjning, och att räntan stiger nån gång är ju självklart, men hur och varför, det är svårare att sia om. Du tror väl inte på låst 0-ränta i 10 år till Det låter ju helt absurt.

Men men ... dessa experter talar inte bara om räntan. De är också oroliga för den kollektiva skuldsättningen, och hur man kan bortse från den, det fattar jag inte.

Vi måste ju nå ett skuldtak, och gapet mellan löner och lån kan inte bli hur stort som helst.
2016-12-27, 11:54
Medlem
Citat:
Nej det jag menar är att jag ser inga bra alternativ till att fly undan all risk och då istället hyra.

Om marknaden viker sig betyder det att alla bostäder blir billigare. Och då blir det lättare för mig att byta upp mig, då jag är noga med att spara pengar på sidan om varje månad.

Men om jag istället hyr min bostad och priserna går upp, då har jag inte en chans att hänga med i marknaden om jag skulle behöva byta bostad. Dessutom hade det varit betydligt dyrare att hyra den bostad jag nu bor i, om jag mot förmodan hade hittat den i hyresrättsform.

Nu kombinerar jag den bästa av två världar. Jag står i hyreskön och äger min bostad. Så om marknaden skiter sig och jag vill hyra, så har jag den möjligheten också.

Men som det ser ut nu så ser jag inga fördelar med att kliva av för att några "experter" säger att det är bostadsbubbla.

Spicker "bubblan" kommer jag att passa på och byta upp mig bara.

Du verkar främst vara intresserad av din egen ruta på spelplanen, och bryr dig inte så mkt om de stora problemen ... även om man har sitt på det torra så kan ju en kraschad marknad vara ett enormt problem, och den kan tom sparka igång en riktig lågkonjunktur ... men jag tror inte att du och jag har så mkt utbyte av varandra i tråden just nu ... vi bor på två helt olika poler, på samma planet ...
2016-12-27, 11:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns många tänkbara skäl till räntehöjning, och att räntan stiger nån gång är ju självklart, men hur och varför, det är svårare att sia om. Du tror väl inte på låst 0-ränta i 10 år till Det låter ju helt absurt.
Inom dom närmsta 10 åren ser det inte ut att hända så mycket med räntorna, då man kan binda på 10 år under 3% och förmodligen bli rejält blåst på kuppen.

Citat:
Men men ... dessa experter talar inte bara om räntan. De är också oroliga för den kollektiva skuldsättningen, och hur man kan bortse från den, det fattar jag inte.
I takt med att investeringar i bostäder ökar, ökar såklart också skuldmängden. Men det behöver inte vara något problem sålänge det finns tillgångar att balansera upp det mot.

Citat:
Vi måste ju nå ett skuldtak, och gapet mellan löner och lån kan inte bli hur stort som helst.

Det är redan infört av bankerna i princip. Du får bara låna 5 ggr din bruttoårsinkomst hos de flesta banker. Amorteringskrav är också infört. 2% på hela lånebeloppet årligen upp till 30% eget kapital. Och därefter 1% upp till 50% eget kapital.

Dvs: Hårare krav än någonsin. Detta kommer på sikt att skapa stabilitet då amoteringar sänker långsiktiga kostnader för låntagarna.
2016-12-27, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du verkar främst vara intresserad av din egen ruta på spelplanen, och bryr dig inte så mkt om de stora problemen ... även om man har sitt på det torra så kan ju en kraschad marknad vara ett enormt problem, och den kan tom sparka igång en riktig lågkonjunktur ... men jag tror inte att du och jag har så mkt utbyte av varandra i tråden just nu ... vi bor på två helt olika poler, på samma planet ...

Men vad är problemet med skulder ärligt talat? Det ställs högre krav än någonsin. Och utan ökad skuldsättning kommer vi inte kunna bygga ut vårt land och göra det nödvändiga investeringar i bostäder som nu behövs.

Problemet med bubbelbabblare är att de bara ser skulderna och inte tillgångssidan överhuvudtaget, samt att anledningen till skuldökningen är att allt fler äger sina egna hem.

Skulderna har alltså bara flyttas från hyresfastighetsägare till privatpersoner. Vad är problemet, jag förstår inte?

Amorteringskraven kommer på sikt att skapa bra stabilitet och kommer motverka de problem du talar om tror jag iaf.
2016-12-27, 12:16
Medlem
Citat:
Sånt här skiter du i, eller

Ja, kurt-sune skiter faktiskt i allt sådant. Han har tom erkänt att hans exit plan är att hitta en hyresrätt och casha ut från bostadspyramiden.
2016-12-27, 12:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Om du är övertygad om att räntorna stiger markant under den kommande tioårsperioden kan du gå emot marknaden och tjäna massor av pengar.

Detta eftersom marknaden är övertygad om att de låga räntorna kommer bestå under minst denna tidsperiod.
2016-12-27, 12:35
Medlem
Citat:
Men vad är problemet med skulder ärligt talat? Det ställs högre krav än någonsin. Och utan ökad skuldsättning kommer vi inte kunna bygga ut vårt land och göra det nödvändiga investeringar i bostäder som nu behövs.

Problemet med bubbelbabblare är att de bara ser skulderna och inte tillgångssidan överhuvudtaget, samt att anledningen till skuldökningen är att allt fler äger sina egna hem.

Skulderna har alltså bara flyttas från hyresfastighetsägare till privatpersoner. Vad är problemet, jag förstår inte?

Amorteringskraven kommer på sikt att skapa bra stabilitet och kommer motverka de problem du talar om tror jag iaf.

Du har säkert rätt i vissa fall, men ibland är du helt ute och snöar, som Mikael Persbrandt med mjäll

Problemet med gapet - mellan löner, lån och skulder - kan ju ingen prata bort, och problemet är ju att många tillgångar är lufttillgångar, och att många människor betraktar sina luftslott som bankomater, och tar lån på lånen, helt konsumtionsgalna, som påtända fjortisar osv ...

jag tror att Svensson kan sabba detta ganska rejält på egen hand hand ... det finns massor av problem ... men du har ju ditt på det torra, och räknar med att ett hyreskontrakt ska rädda dig när det skiter sig ... har du tänkt på att 10 000 andra tänker precis som du, och att allmännyttan inte kan rädda alla, om det verkligen skiter sig

Men strunt samma ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-12-27 kl. 12:44.
2016-12-27, 12:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja, kurt-sune skiter faktiskt i allt sådant. Han har tom erkänt att hans exit plan är att hitta en hyresrätt och casha ut från bostadspyramiden.

Jag lyssnar på mig själv främst eftersom jag förstår mig bäst på mina behov.

Och bo behöver jag ändå göra, helst till så låg kostnad som möjligt.

Om jag skulle agera efter "experter" ett helt liv hade jag varken haft en aktieportfölj eller en bostadsrätt.

Tack gode Gud att jag förstår bättre än så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in