2016-12-17, 21:38
Medlem
constants avatar
Bävar inför den dagen jag ska vara vittne (ja, jag har redan varit, men slapp då att identifiera), stod nyss och pratade tio minuter öga mot öga med en granne: Kan inte säga hårfärg, vad hon hade för kläder, eller ens nåt...
Citera
2016-12-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kommer fallet att bli uppklarat? Man hoppas förstås det. För egen del är jag inte längre säker på det.
Det är klart det går att lösa vem som mördar en äldre kvinna och ett

barn.

Tex
PKU-registret innehåller blodprov från nästan alla födda i Sverige

efter 1975
https://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Det går att utvinna dna ur ett PKU-prov.
ca 100 000 barn föds varje år i Sverige

1979 - 1992
Om mördaren är mellan 12 år och 25 vid mordtillfället
Så är det ca 2.5 miljoner dna att testa
Kan man sålla bort flickor så är man nere på ca hälften.

Vet vi han är blåögd sänks antalet rejält.
Cirka 14 - 16% av jordens befolkning har blå ögon.

Frågor man ställer sig
Hur lång tid tar ett dna att testa?
Går det använda något datorprogram?
Eller måste varje dna jämföras med microskop.

I tvserien C.S.I när de söker fingeravtryck i datan.
Varje fingeravtryck får ett nummer sen söker man som på hitta.se efter

telefonnummret.

En misstänkt hade isåfall matchats fram på 1 minut.

Om PKU är känsligt
Men starta ett nytt register då!
Sverige är ett land med ca 10 miljoner personer
Om alla kan gå och deklarera, så kan de lämna dnaprov.

Samma med idkort och pass scanna in alla högupplöst vid förnyelse var

5:e år använd något program som google bildsökning.
Citera
2016-12-19, 17:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Och om GM inte fanns i Sverige elker kom senare så finns he inte i PKU registret väl.
Citera
2016-12-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolanzero
Det är klart det går att lösa vem som mördar en äldre kvinna och ett

barn.

Tex
PKU-registret innehåller blodprov från nästan alla födda i Sverige

efter 1975
https://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Det går att utvinna dna ur ett PKU-prov.
ca 100 000 barn föds varje år i Sverige

1979 - 1992
Om mördaren är mellan 12 år och 25 vid mordtillfället
Så är det ca 2.5 miljoner dna att testa
Kan man sålla bort flickor så är man nere på ca hälften.

Vet vi han är blåögd sänks antalet rejält.
Cirka 14 - 16% av jordens befolkning har blå ögon.

Frågor man ställer sig
Hur lång tid tar ett dna att testa?
Går det använda något datorprogram?
Eller måste varje dna jämföras med microskop.

I tvserien C.S.I när de söker fingeravtryck i datan.
Varje fingeravtryck får ett nummer sen söker man som på hitta.se efter

telefonnummret.

En misstänkt hade isåfall matchats fram på 1 minut.

Om PKU är känsligt
Men starta ett nytt register då!
Sverige är ett land med ca 10 miljoner personer
Om alla kan gå och deklarera, så kan de lämna dnaprov.

Samma med idkort och pass scanna in alla högupplöst vid förnyelse var

5:e år använd något program som google bildsökning.

Polisen fick nedslag senast de ansökte om att få använda PKU-registret vid grova brott. Att göra om PKU-blod till DNA skulle ta tid, men det skulle vara värt det. Island har DNA för hela sin befolkning.

Samtidigt finns olika sätt att samla in DNA, det räcker med att åka dit för ett brott som rattfylla och få bli skrapad i kinden där de kollar mot polisens register. De kan ju som de gör nu samla DNA från ett antal personer och köra mot gärningsmannens profil. En del vägrar men det gör dem ju bara mer misstänkta. Jag tycker det är bra att polisen nöter på och topsar, förr eller senare kan de hitta rätt person.
Citera
2016-12-26, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Polisen fick nedslag senast de ansökte om att få använda PKU-registret vid grova brott. Att göra om PKU-blod till DNA skulle ta tid, men det skulle vara värt det. Island har DNA för hela sin befolkning.

Samtidigt finns olika sätt att samla in DNA, det räcker med att åka dit för ett brott som rattfylla och få bli skrapad i kinden där de kollar mot polisens register. De kan ju som de gör nu samla DNA från ett antal personer och köra mot gärningsmannens profil. En del vägrar men det gör dem ju bara mer misstänkta. Jag tycker det är bra att polisen nöter på och topsar, förr eller senare kan de hitta rätt person.

Eftersom gärningsmannen förmodligen mycket väl vet att de har hans Dna, så är han säkert mycket försiktig och laglydig. Allt för att inte bli topsad.
Citera
2016-12-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Eftersom gärningsmannen förmodligen mycket väl vet att de har hans Dna, så är han säkert mycket försiktig och laglydig. Allt för att inte bli topsad.

Ja men personer som begår den här typen av brott tenderar att klanta till det förr eller senare. Det får mig att undra om han faktiskt lever.

Men eftersom polisen får in nya tips hela tiden och topsar folk från höger till vänster så kan han ju åka dit även om han är den skötsamma typen som gör allt för att hålla dig under radarn. Det räcker med att stämma in någorlunda på signalementet för att bli testad, och polisen är väl medvetna om att detta inte behöver vara någon som andra uppfattar som avvikande.
Citera
2016-12-26, 14:50
Medlem
En liten julehilsen til dobbelmorderen!

Jeg ser det spekuleres i måter å finne gjerningsmann på i dette dobbeltmord. Teknologien går fremover og det er en stor mulighet for at denne dobbelmorder og andre mordere som har etterlatt DNA vil bli funnet innen nær fremtid. Kunnskapen er her allerede. Google Colleen Fitzpatrick og les denne lenken
http://www.forensicmag.com/news/2016/12/forensic-genealogist-uncovers-suspects-name-phoenix-cold-case
hvor hun finner etternavnet til en dobbeltmorder som man har lett etter siden -90 tallet.

Hun kombinerer dna, geneologi, slektsforskning og bygger familetre slik at man kommer opp med mulige etternavn på gjerningsmann. Det blir mye lettere for politiet når man kan lete etter spesifikke etternavn.

Kunnskapen er allerede her, nå gjenstår å få laget dataprogram slik at man kan putte dna inn i en datamaskin og få etternavnet ut i andre enden i løpet av kort tid.

Så at man kommer til å identifisere denne gjerningsmann, det er kun spørsmål om tid.
Senast redigerad av Moronoxy 2016-12-26 kl. 14:52.
Citera
2016-12-26, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moronoxy
En liten julehilsen til dobbelmorderen!

Jeg ser det spekuleres i måter å finne gjerningsmann på i dette dobbeltmord. Teknologien går fremover og det er en stor mulighet for at denne dobbelmorder og andre mordere som har etterlatt DNA vil bli funnet innen nær fremtid. Kunnskapen er her allerede. Google Colleen Fitzpatrick og les denne lenken
http://www.forensicmag.com/news/2016/12/forensic-genealogist-uncovers-suspects-name-phoenix-cold-case
hvor hun finner etternavnet til en dobbeltmorder som man har lett etter siden -90 tallet.

Hun kombinerer dna, geneologi, slektsforskning og bygger familetre slik at man kommer opp med mulige etternavn på gjerningsmann. Det blir mye lettere for politiet når man kan lete etter spesifikke etternavn.

Kunnskapen er allerede her, nå gjenstår å få laget dataprogram slik at man kan putte dna inn i en datamaskin og få etternavnet ut i andre enden i løpet av kort tid.

Så at man kommer til å identifisere denne gjerningsmann, det er kun spørsmål om tid.

Det är möjligt att matcha DNA mot släktforskningsregister ja. Man kan finna släktingar till efterlysta brottslingar om släktingar finns registrerade i olika databaser. Man kan identifiera kusiner och sysslingar med cirka 99% sannolikhet, man kan även se om två personer är bryllingar i många fall. Om man kan hitta släktingar så slipper man leta efter en nål i en höstack.

I USA har polisen samarbetat med Ancestry med flera släktforskningsprogram i brottsutredningar för grövre brott.

Jag har själv tipsat polisen i Linköping om detta nyligen. Jag fick idén när jag själv kom i kontakt med Myfamilytree. Sedan vet jag inte om polisen tycker att detta är en metod de vill tillämpa, fick bara höra att de fann det intressant. Men jag tror att metoden om släktforsknings DNA kommer att lösa flera Cold case fall i framtiden.
Citera
2016-12-26, 21:40
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Det är möjligt att matcha DNA mot släktforskningsregister ja. Man kan finna släktingar till efterlysta brottslingar om släktingar finns registrerade i olika databaser. Man kan identifiera kusiner och sysslingar med cirka 99% sannolikhet, man kan även se om två personer är bryllingar i många fall. Om man kan hitta släktingar så slipper man leta efter en nål i en höstack.

I USA har polisen samarbetat med Ancestry med flera släktforskningsprogram i brottsutredningar för grövre brott.

Jag har själv tipsat polisen i Linköping om detta nyligen. Jag fick idén när jag själv kom i kontakt med Myfamilytree. Sedan vet jag inte om polisen tycker att detta är en metod de vill tillämpa, fick bara höra att de fann det intressant. Men jag tror att metoden om släktforsknings DNA kommer att lösa flera Cold case fall i framtiden.

Vad jag vet har alla släktforskningssajter inskrivet i avtalet med sina användare att deras DNA inte kommer användas för något sådant. Så ge gärna källa på att polisen i USA använt det på det sätt du säger.
Citera
2016-12-26, 23:21
Medlem
Hei LV!

I USA går politiet til retten for å få tilgang til navnet på person, hvis det er treff på familie dna.
Ancestry og 23andme nekter å levere ut navn pga av avtalen du nevner. Men de må også ha tapt i retten. Hvis du googler filmskaperen Michael Usry, så mener jeg det var en sak der politiet fikk medhold i å få utlevert navnet etter familie treff. Det viste seg etterpå at treffet var en såkalt falsk positivt så Usry var uskyldig.

23andme gir ut statistikk for hvert år for hvor mange ganger man forsøker å få ut et navn fra databasen deres. Jeg legger ved en link der man ser at fra USA har det kommet 4 forespørsler det året, Sverige er også med på listen med 0 forespørsler. Bla litt ned på siden så finner du oversikten: http://fusion.net/story/215204/law-enforcement-agencies-are-asking-ancestry-com-and-23andme-for-their-customers-dna/

Så har jo politiet sin egen dna database CODIS i USA, der det ligger dna fra millioner av amerikanere som har begått lovbrudd. Her søker de på familietreff som de vil, etter som jeg vet.
Senast redigerad av Moronoxy 2016-12-26 kl. 23:47.
Citera
2016-12-26, 23:42
Medlem
LeonVance, jag vet du har mer kunnskap om dna emnet enn jeg,så jeg frågar. Vet du hvordan det gjøres med saknade personer eller uidentifiserte døde? Må slektinger levere inn dna som legges i en egen database eller får man søke i de store databasene? ( jeg mener de store som komersielle som ancestry osv)
Senast redigerad av Moronoxy 2016-12-26 kl. 23:45.
Citera
2016-12-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Vad jag vet har alla släktforskningssajter inskrivet i avtalet med sina användare att deras DNA inte kommer användas för något sådant. Så ge gärna källa på att polisen i USA använt det på det sätt du säger.

"Both Ancestry.com and 23andMe stipulate in their privacy policies that they will turn information over to law enforcement if served with a court order."

Ancestry och 23andme är amerikanskägt och de struntar i svensk byråkrati och de lagar vi skulle kunna haft om bolagen var svenska. Det betyder att svenska polisen har rätt att använda registret.

http://fusion.net/story/215204/law-enforcement-agencies-are-asking-ancestry-com-and-23andme-for-their-customers-dna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in