2012-08-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Men varför kasta mössan i papperskorgen om han har en bil? Borde det inte vara bättre att ta med sig mössan in i bilen och kasta den i passagerarsätet, baksätet eller på golvet?

Dock en fullt trolig teori om vi antar att han inte bor i närheten av brottsplatsen.

Ett irrationellt beslut absolut, men det skulle vara lika irrationellt oavsett om han körde bil, bodde i närheten eller skulle till en buss för den delen.
Citera
2012-08-06, 09:36
Medlem
Tompa-123s avatar
Så många teorier i denna tråden som är intressanta! Tänk om det blir som i fallet Anders Eklund att polisen har slarvat i utredningen och namnet har varit uppe som en tidigare person nämde i tråden. Han kanske håller sig lugn i några år och sedan begår han ännu ett vansinnesbrott fast den gången åker han fast eller så åker han dit för något helt annat brott. Hur ofta matchar man DNA ifrån såna som gör brott? Är det bara när det är grova brott eller?
Citera
2012-08-06, 10:17
Medlem
Det mest konstiga i det här det är att han är så ung. En ung människa har ju ett så stort nätverk. Klasskompisar, före detta klasskompisar, lärare, kompisars kompisar, föräldrars bekanta, så många.. En äldre person kan välja att sitta ensam i ett hus i skogen. Men en tonåring har alltid många människor i sitt liv. Vare sig man vill det eller inte.

Hur kan han "smita" från alla? Är han så vanlig? Väldigt märkligt. Då det finns en beskrivning och även fantombilder varit ute. Varför tänker inte en enda människa i hans närhet på 8 år "Jaha kanske det kan vara han". Gör dom det men vågar inte kontakta polisen? Märkligt är det i alla fall att en så ung människa kan komma undan något sånt här utan att bli upptäckt av någon.

Bodde han inte i Linköping eller i närheten när det hände? Är det därför ingen i hans omgivning kopplar samman honom med morden? Dom kanske tänker att det skulle kunna vara han men så tänker dom "Varför skulle han begå nåt i Linköping när han bor i Malmö?" Var han endast på besök i Linköping?

Skulle det hända ett mord i Kiruna så skulle man ju inte koppla samman det med en som bor i Ystad. Så det är inte omöjligt att han uppfattas som "stökig" av sin omgivning men ingen kopplar samman honom med dubbelmorden eftersom han inte har någon anknytning till staden.

Eller så är han så vanlig att ingen tänker på honom i samband med något brottsligt.
Senast redigerad av pippiflyger 2012-08-06 kl. 10:34.
Citera
2012-08-06, 13:06
Medlem
Har två gånger tipsat polisen via mail om en märklig person som bodde i området. Jag har däremot aldrig fått bekräftat från polisen att de mottagit tipset. Brukar polisen bekräfta att de mottagit tips via mail? Tycker förövrigt att det, även i andra ärenden, är svårt att få tag på polisen och de svarar inte gärna på mail...
Citera
2012-08-06, 13:15
Medlem
Citat:
Är nog rätt så ovanligt med killar som dubbelmördar som sitt första brott, Östspåret verkar man nästan medvetet undvika att diskutera i media. Jag förstår inte riktigt varför då det borde vara möjligt att exempelvis en balt med missbrukarproblem varit i Linköping och fått en snurr. Finns väl även möjligheten att det är en Finne som hälsat på släkten? Är GM från Sverige är jag övertygad om att han lever på socialen.

Jag tycker även att det är lite underligt att GM skall ge sig på ett liten grabb helt utan anledning. Det har sagts att någon spanat kring grabbens hus och det faller inte riktigt in i bilden av någon som bara råkar stöta på han och tanten när han är ute och går. Sen kommer väl frågan om tanten inte kan ha varit målet och grabben råkade komma förbi?

"Östspåret" har behandlats tidigare i tråden. Polisen har säkert tänkt på detta tidigare. Det är många frågor som inte kan besvaras med Östspåret. För det första; varför skulle någon anlita en östeuropeisk torped för att döda mannens åttaårige son? Det är aningen brutalt. Pojken dödades dessutom med många knivhugg så det är inte fråga om en rispning som gick fel.

Mördaren hade inga missbrukarproblem. Åtminstone inget som man kan hitta i en analys av håret. Detta var dessutom innan nätdrogernas stora intåg, vilket gör att hade personen i fråga varit beroende av något preparat hade polisen med stor sannolikhet kunnat hitta det i hårstået. Personen var dock tobaksbrukare.

Polisen har uteslutit att kvinnan ska ha varit det primära målet. Hon gick helt enkelt förbi vid fel tidpunkt.

En sak jag funderar på. Kan det ha varit en kvinna som utförde dådet, eller syns kön i en hårstråanalys?
Citera
2012-08-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekarne
En sak jag funderar på. Kan det ha varit en kvinna som utförde dådet, eller syns kön i en hårstråanalys?

Nej men det syns i blodanalysen.
Citera
2012-08-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pippiflyger
Det mest konstiga i det här det är att han är så ung. En ung människa har ju ett så stort nätverk. Klasskompisar, före detta klasskompisar, lärare, kompisars kompisar, föräldrars bekanta, så många.. En äldre person kan välja att sitta ensam i ett hus i skogen. Men en tonåring har alltid många människor i sitt liv. Vare sig man vill det eller inte.

Hur kan han "smita" från alla? Är han så vanlig? Väldigt märkligt. Då det finns en beskrivning och även fantombilder varit ute. Varför tänker inte en enda människa i hans närhet på 8 år "Jaha kanske det kan vara han". Gör dom det men vågar inte kontakta polisen? Märkligt är det i alla fall att en så ung människa kan komma undan något sånt här utan att bli upptäckt av någon.

Håller med, ser det som mer troligt att han var en 18-20 år gammal enstöring med ett ungt utseende.
Citera
2012-08-06, 14:14
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
"Östspåret" har behandlats tidigare i tråden. Polisen har säkert tänkt på detta tidigare. Det är många frågor som inte kan besvaras med Östspåret. För det första; varför skulle någon anlita en östeuropeisk torped för att döda mannens åttaårige son? Det är aningen brutalt. Pojken dödades dessutom med många knivhugg så det är inte fråga om en rispning som gick fel.

Mördaren hade inga missbrukarproblem. Åtminstone inget som man kan hitta i en analys av håret. Detta var dessutom innan nätdrogernas stora intåg, vilket gör att hade personen i fråga varit beroende av något preparat hade polisen med stor sannolikhet kunnat hitta det i hårstået. Personen var dock tobaksbrukare.

Polisen har uteslutit att kvinnan ska ha varit det primära målet. Hon gick helt enkelt förbi vid fel tidpunkt.

Frågorna är många men den stora frågan för mig är hur en GM kan gå upp i rök som den här typen gjort. Jag tror inte för en sekund att det här är en arg datanörd som hade en reklamation på farsans dataaffär olöst. Att de varit ett övervåld kan väl lättast förklaras med att någon ville vara säker på att grabben dog. Mer behövs inte. Det är nog rätt så svårt att ha ihjäl en unge som skriker och kämpar emot utan att hugga en hel del, att GM skall vara en ninja som smyger sig på bakifrån ger jag inte så mycket för. Tanten kanske råkade komma förbi men vad talar emot att det var tanten som strök med först och grabben var den som råkade komma förbi? Finns väl även en chans att det är någon knäppis som tagit "första bästa" och det bara råkade bli två för att ett vittne skall tystas.

Det har sagts att GM (eller någon annan?) stått och spanat på familjens bostad på morgonen men det låter väl inte så troligt? Står någon och trycker på en plats när folk är påväg till jobbet eller skolan borde det finnas ett stort antal som sett han och möjligen kan placera han som någon de sett på stan.

Nu är mina funderingar lite begränsade från att jag inte har någon mer insikt i utredningen än vad som sagts och skrivits i media.
Citera
2012-08-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LouisDega
Håller med, ser det som mer troligt att han var en 18-20 år gammal enstöring med ett ungt utseende.

Ja, ett stort nätverk kan han knappast haft. Eller så är han inte från Linköping.

Jag tänker på det här med att barnet var målet. Hade det funnits ett motiv där, att han var ute efter just det barnet, är det inte något nån hade känt till då? Om det hade funnits en "hotbild" mot ett så ungt barn, eller hans familj, varför är det då ingen som vet om detta? Det måste ju i så fall vara någon i barnets närhet eller någon barnet kommit i kontakt med. Om GM hade känt sitt offer så borde väl den relationen ha uppdagats nu. Då det handlar om ett så ungt barn.

Jag tror mer att han var ute efter vilket barn som helst. Ett barn som symboliserade något för honom.
Citera
2012-08-06, 15:19
Medlem
Det finns ju även en möjlighet att han tagit livet av sig. Han kanske inte orkade leva med att han hade mördat ett barn. Då är det ju inte så lätt att hitta honom. Om han är död.
Citera
2012-08-06, 17:11
Medlem
Citat:
...Tanten kanske råkade komma förbi men vad talar emot att det var tanten som strök med först och grabben var den som råkade komma förbi? Finns väl även en chans att det är någon knäppis som tagit "första bästa" och det bara råkade bli två för att ett vittne skall tystas. ...

Tror polisen är hyfsat säkra på att Mohammed attackerades först därför att det finns vittnesuppgifter som talar för det. ("Klockan 07.50 såg en kvinna från sin balkong hur en man i mörk jacka attackerade Anna-Lena Svenson. Han högg henne flera gånger i ryggen och sedan också framifrån när hon sjönk ihop. Därefter avlägsnade han sig lugnt från platsen.", http://www.balonius.se/ovrigt/dubbelmord/Dubbelmord.html) Bland annat ska Anna-Lena själv ha sagt till ambulanspersonalen någonting i stil med, "han bara hoppade på [pojken]".

Citat:
Det har sagts att GM (eller någon annan?) stått och spanat på familjens bostad på morgonen men det låter väl inte så troligt? Står någon och trycker på en plats när folk är påväg till jobbet eller skolan borde det finnas ett stort antal som sett han och möjligen kan placera han som någon de sett på stan.

Varifrån kommer uppgifterna om att GM spanat på familjens bostad på morgonen? Har inte hört något om det tidigare, och det känns lite ologiskt att han skulle ha gjort det eftersom Mohammeds mamma följde Mohammed med blicken tills han vek av in på Åsgatan, bara en kort bit ifrån där han senare blev överfallen. (Det finns dessutom en vittnesuppgift som säger att mördaren inte kom från samma håll som Mohammed, utan från cykelvägen: http://www.balonius.se/ovrigt/dubbelmord/14.JPG)

Att det inte finns fler vittnesuppgifter kan bero på att vädret den morgonen inte var särskilt bra, varför inte lika många som vanligt rörde sig utomhus.

Här är en sida som sammanfattat det som stått i media: http://www.balonius.se/ovrigt/dubbelmord/Dubbelmord.html
Citera
2012-08-06, 18:28
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Har två gånger tipsat polisen via mail om en märklig person som bodde i området. Jag har däremot aldrig fått bekräftat från polisen att de mottagit tipset. Brukar polisen bekräfta att de mottagit tips via mail? Tycker förövrigt att det, även i andra ärenden, är svårt att få tag på polisen och de svarar inte gärna på mail...

De bekräftar att de mottagit ditt tips om du ber om en bekräftelse. Däremot kommer de inte säga ett pip om vad ditt tips lett till. Sekretess du vet.

---

För övrigt tycker jag ändå det var smart av polisen att gå ut i media om detta blodspår, för de har verkligen fått igång snacket om mordet igen, vilket syns bl a i denna tråd. Längesen det var sådan aktivitet här. Mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in