2014-05-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är vi människor som sätter regler på sex och med vem och hur.
Varför skall man inte få ha sin tro öppet? Är det bättre att snacka om vem man drog över igår kväll?
Är Gud farlig? Skall man tala tyst om Gud? men prata högt om massor av sjuka saker.
Gud är egentligen endast KÄRLEK TILL LIV, är det så farligt?
Det är människor som blandar in galenskap i allt som existerar eller icke existerar.
Jag går inte i kyrkan eller predikar eller pratar om Gud i tid och otid.
Jag är nöjd med min egen tro och mina tankar runt Gud. Och om någon frågar mig om jag tror på Gud så säger jag JA!
Men jag skulle aldrig tvinga någon att tro på Gud.
Det är något man måste med fri vilja närma sig. Inte genom hot eller skrämsel.
Barnatron är den sannaste tron. Den är inte vetenskaplig eller geniinriktad.
Den är magisk.
Självklart är det vi människor som sätter regler om sex och sådant. Men många, verkligen många, tar heliga skrifter till " hjälp" när dom vill förbjuda saker. Sånt som abort,homosexualitet, onani m.m.
Anledningen till att man ska hålla sin tro privat är för att det nästan finns lika många gudsföreställningar som det finns människor som tror på dom. Jag menar inte att du inte får vara öppen med din tro.
Men ,som jag skrev tidigare, så sko tron hållas utanför politik,vetenskap,skola m.m.
Citera
2014-05-20, 20:13
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Det starkaste beviset är att vi pratar om Gud i det oändliga. Det är alltid aktuellt och ett mycket omtalat ämne.
Det finns inte en enda människa som inte vet vad Gud är.
varför är Gud alltid lika aktuellt?
varför försvinner han aldrig?
Gud skapade ordet och vi för det vidare och Gud är då bevisligen med varenda gång du säger en mening.

Du kan byta ut ordet "gud" i allt du skrev mot "enhörningar" utan att förändra något mer än några bokstäver. Innehållet i meningarna förblir desamma.
Citera
2014-05-20, 20:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Gud är den du inte ser.
Du ser inte syret i ditt rum men du tror ändå på att syret finns där.
Vetenskapen har förklarat den för dig och du tror på det men du ser inte hur många molekyler det är som fladdrar omkring och rör sig i rummet.
Gud har gett ordet för att vi skall prata om honom. Om han skulle synas med blotta ögat skulle du ändå inte tro det.
Syret är Gud. Det vet du att existerar. Allt som existerar är skapat av Gud.
Inte det vi skapar. Vi använder redskapen vi fått av Gud. Vi andas utan att behöva tänka, andas in , andas ut. Det är autonomt. Gud är autonom.

Wow. Gud har skapat sig själv. Det är faktiskt lite annorlunda än det vanliga "Gud är evig". En frisk fläkt må jag säga. Totalt vansinnigt ologiskt, men en frisk fläkt.
Citera
2014-05-20, 20:30
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Det är vi människor som sätter regler på sex och med vem och hur.
Varför skall man inte få ha sin tro öppet? Är det bättre att snacka om vem man drog över igår kväll?

Jag skulle föredra att inte höra om vare sig det ena eller det andra om jag inte frågade personen ifråga först.

Citat:
Är Gud farlig? Skall man tala tyst om Gud? men prata högt om massor av sjuka saker.

Gud är inte farlig, eftersom hen inte finns. Däremot kan religion och religiösa människor vara både farliga och i mildare fall bara irriterande, pga att de är religiösa. Farliga för att de handlar utifrån religioner som oftast beordrar och uppmuntrar till våld av olika slag, eller uppmuntrar till att avstå från saker som skulle vara till gagn för folk. Irriterande för att det är ett jäkla fokus på att pracka på andra att de också ska tro på samma dumheter i många fall. Jag ser nedan att du inte verkar vara en del av något av dessa problem, så ta det inte personligt.

Citat:
Gud är egentligen endast KÄRLEK TILL LIV, är det så farligt?

Varför kalla något som redan har ett namn vid ett annat? Jag tror dessutom att du vet att de flesta religiösa har en mycket bredare definition av gud.

Citat:
Jag går inte i kyrkan eller predikar eller pratar om Gud i tid och otid.

Bra! Fortsätt så. Alltså, gå gärna i kyrkan om du känner för det; jag menar mest det om predikan och att prata om gud i tid och otid.

Citat:
Jag är nöjd med min egen tro och mina tankar runt Gud. Och om någon frågar mig om jag tror på Gud så säger jag JA!
Men jag skulle aldrig tvinga någon att tro på Gud.
Det är något man måste med fri vilja närma sig. Inte genom hot eller skrämsel.
Barnatron är den sannaste tron. Den är inte vetenskaplig eller geniinriktad.
Den är magisk.

Kanon, bra inställning.
Citera
2014-05-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Det finns inget bevis för att Gud existerar och ingen kommer att tänka ut något bevis. SKulle det finnas ett teoretiskt bevis vägrar man ha med det att göra om beviset säger att slh för att Gud existerar är 1 med tanke på att man inte har ett bevis för att beviset stämmer.
Citera
2014-05-22, 23:32
Medlem
Fortfarande ingen som har nåt bevis?
Citera
2014-05-22, 23:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Fortfarande ingen som har nåt bevis?
Om du kan berätta lite mer specifikt vad du vill se för att tro så kanske kan jag hjälpa dig med det du söker efter.
Citera
2014-05-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om du kan berätta lite mer specifikt vad du vill se för att tro så kanske kan jag hjälpa dig med det du söker efter.
eeh? gud
Citera
2014-05-23, 00:09
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
eeh? gud
Du vill alltså se Gud för att tro. Hur skulle man kunna se Gud om han är icke-materiell och icke-fysisk? Det går inte, eller hur?
Citera
2014-05-23, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du vill alltså se Gud för att tro. Hur skulle man kunna se Gud om han är icke-materiell och icke-fysisk? Det går inte, eller hur?
Hur vet du att Gud är icke materiell och icke fysisk?
Citera
2014-05-23, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tänkte precis samma sak
Citera
2014-05-23, 00:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eftersom, ponerat att Gud finns och skapat universum och allt som finns där inne, så kan han själv inte bestå av samma material som sin skapelse. Annars betyder det ju att han skapar sig själv, vilket är logiskt omöjligt. Han måste därför vara icke-materiell och icke-fysisk. Vet ej om jag är tydlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in