2016-04-26, 13:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus-saves
Gud bevisar sig själv!
Vi kan säga så här Saggelit, att guds existens är ännu, icke-manifest.

Det var aldrig manifeseterat, är inte.. och frågan är om det någonsin komma skall...

Men du kan tro, inget hindrar dig att konspirera loss, inget. Du får säga att du är gud och bli utkrävd att det blir gud som får tillgodose ditt välbefinnande en dag istället som nu.. agera troende men leva som den djävul du hotar omgivningen med, det du. Den dagen du får ta ansvaret fullt ut.

Den dagen vill jag se dig saliggöra dig över guds härlighet. Vid liv. Utan kryckorna som håller dig vid liv. Dem som du bespottar.

Men du kan inte hjälpa att du behöver bedra dig själv, för att stå ut.. det har med din jagsvaghet att göra, och möjligtvis oförmåga att skärpa ditt intellekt, du helt enkelt roas inte av gedigen utmaning.

Poesi , roar dig vad som märks. I poetiska utmarken, fångar du din dröm.
Citera
2016-04-26, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Vi kan säga så här Saggelit, att guds existens är ännu, icke-manifest.
du är en lögnare medans jag är ett Guds barn och ett vittne.
Citera
2016-04-26, 13:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Ja du är ju iaf inte lika mycket människa som jag är, det kan jag va överens med dig om.

I´m a human being, det tänker jag inte försöka förneka och har inte ens lust att börja förnkeka.

Lever helst med den nakna sanningen jag.
Citera
2016-04-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och beläggen för dessa spekulativa ad hoc-premisser är?
Att en ko har klövar eller ? jag är inte så intresserad av djur så jag är inte säker
på om det är så.
Falsk annatomi eller nått kanske :P
Citera
2016-04-26, 14:30
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Varför bara kristendom?
En uppdatering/revidering av TS vore önskvärt. Det är snart åtta år sedan tråden startades och allt från Gud/gudar till ID har diskuterats och debatterats sedan dess.

Trådens ursprungliga topic:
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:
Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.
Något stycke eller citat från Bibeln.
Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Mina fetningar i citatet ovan.
Följande frågor är riktade till TS och övriga deltagare i tråden:

Är det "en Gud"(*) som skall bevisas?
Är det endast kristendomens gud som skall bevisas?
Är det relevant att presentera bevis för att andra gudar/entiteter existerar?

(*) Inom många monoteistiska religioner, det vill säga religioner där man bara tror på en gud används ordet "Gud" som namn på den ende gud man tror på. I denna betydelse skrivs ordet med stor bokstav.
Citera
2016-04-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
En uppdatering/revidering av TS vore önskvärt. Det är snart åtta år sedan tråden startades och allt från Gud/gudar till ID har diskuterats och debatterats sedan dess.

Trådens ursprungliga topic:

Mina fetningar i citatet ovan.
Följande frågor är riktade till TS och övriga deltagare i tråden:

Är det "en Gud"(*) som skall bevisas?
Är det endast kristendomens gud som skall bevisas?
Är det relevant att presentera bevis för att andra gudar/entiteter existerar?

(*) Inom många monoteistiska religioner, det vill säga religioner där man bara tror på en gud används ordet "Gud" som namn på den ende gud man tror på. I denna betydelse skrivs ordet med stor bokstav.
Eftersom detta är en "sammanfogad tråd", så antar jag att tråden är lite mer "öppen". Alltså, bevisa vilken gud som helst.
Citera
2016-04-26, 18:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det enda detta "bevisar" är att du är en projicerande navelskådare.
Citera
2016-04-26, 19:00
Bannlyst
Citat:
har du lärt dig ett nytt ord?
Citera
2016-04-27, 04:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
har du lärt dig ett nytt ord?

Vad referar du till och vilken relevans har det?
Citera
2016-04-27, 15:56
Medlem
HasseBanans avatar
Vill bara inflika lite om vad som står på några ställen i Bibeln för att bringa klarhet i varför "vanliga dödliga" inte kan se eller uppleva Gud.

När Moses ber att få se Guds härlighet, svarar Gud:

"Jag skall låta all min skönhet gå förbi dig där du står och jag ska utropa namnet "Herren" inför dig och jag skall vara nådig mot och skall förbarma mig över den jag vill förbarma mig över".

Ytterligare sade han:

"Mitt ansikte kan du dock inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva".

I första Thimotheosbrevet 6:16 talar Paulus om Gud "som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se".

Orsaken till att vi inte kan nalkas eller se Gud, är att ondska och guds helighet är oförenliga element. Lika lite som is kan existera inuti en eld, kan ondska existera i guds närhet. Och liksom isen smälter/förintas i elden, så förintas/smälter ondskan när den kommer inför guds ansikte. Ingen människa kan antagligen fullt ut förstå guds absoluta helighet och renhet, eftersom vi själva är så förorenade av det onda.
Citera
2016-04-27, 16:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Vill bara inflika lite om vad som står på några ställen i Bibeln för att bringa klarhet i varför "vanliga dödliga" inte kan se eller uppleva Gud.

När Moses ber att få se Guds härlighet, svarar Gud:

"Jag skall låta all min skönhet gå förbi dig där du står och jag ska utropa namnet "Herren" inför dig och jag skall vara nådig mot och skall förbarma mig över den jag vill förbarma mig över".

Ytterligare sade han:

"Mitt ansikte kan du dock inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva".

I första Thimotheosbrevet 6:16 talar Paulus om Gud "som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se".

Orsaken till att vi inte kan nalkas eller se Gud, är att ondska och guds helighet är oförenliga element. Lika lite som is kan existera inuti en eld, kan ondska existera i guds närhet. Och liksom isen smälter/förintas i elden, så förintas/smälter ondskan när den kommer inför guds ansikte. Ingen människa kan antagligen fullt ut förstå guds absoluta helighet och renhet, eftersom vi själva är så förorenade av det onda.

Jajaja. Men det ofalsifierbara blir inte falsifierat av att det är ofalsifierbart.

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-04-27, 16:08
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Jajaja. Men det ofalsifierbara blir inte falsifierat av att det är ofalsifierbart.

Lär dig elementär logik.

Precis som elementär logik och trosfrågor är ganska oförenliga, eftersom det ena handlar om tro, och det andra handlar om logisk analys. Du fick dock en del förklarat i mitt inlägg ovan, och förklaringen kommer från samma källa som troende har som "missionsmanual".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in