2016-12-26, 00:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Fortfarande konstiga/dåliga exempel. Krantz mördare hoppar jag över för att unika onödig diskussion, stereotyp aspergare, Anders Eklund (igen), hur lyckas du få in Ulf Olsson ("tillfället gör tjuven"?). Du verkar vara inne på mordens motsvarighet till överfallsvåldtäkt, och du vet mycket väl det vad det betyder i.s.f.

Elin Krantz, Ida Johanssons, Engla Höglunds och Helén Nilssons mördare är sinsemellan förstås väldigt olika, men de hade det gemensamt att de saknade bekantskap med BO. GM i det här fallet kan vara ett aggressivt fyllo, asperger, eller något annat – än så länge tycker jag inte det finns något som pekar åt det ena eller andra hållet. Vet inte vad du menar med sista meningen? Utveckla gärna. Men ja, jag är väldigt mycket inne på att vi har att göra med ett sexualbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Flyktigt är fortfarande "bekant". Du spelar ett högt spel med "obekant".

Jag skrev:

Jag är rätt säker på att GM var obekant för BO, alternativt att det fanns någon flyktig bekantskap (att de gått i samma skola, att hon kände hans syster, eller så) – absolut mest troligt det förstnämnda.

Med det sagt så tror jag först och främst att det inte finns någon relation överhuvudtaget mellan GM och EM. Men man kan tänka sig hon var bekant för honom, och då troligen ganska avlägset (se exempelvis mordet på Lisa Holm). Jag menar då exempelvis en klass- eller skolkamrat, en lärare, granne, kompis bror, eller så. I praktiken spelar det inte så stor roll för utredningen, då det är omöjligt att kartlägga och kontrollera alla de kanske tusen män som visste vem EM var.

Hur som helst så tror jag helt klart mer på att det inte fanns någon bekantskap överhuvudtaget.
Senast redigerad av Troian 2016-12-26 kl. 01:06.
Citera
2016-12-26, 00:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Märkligt att hålla på och tjafsa och diskutera möjligheten att lösa ett brott begånget i Danmark utifrån händelser som ägt rum i Sverige.
Det är dansk polis som har hand om detta, och den befinner sig kanske inte i samma upplösning som motsvarande svenska organisation.

Vi diskuterar inte primärt den danska eller svenska polisens kompetens, utan mordet som sådant. Kulturen i Danmark och Sverige är ganska så snarlika, och jag tycker det är rimligt att vi kan använda oss av erfarenheterna från liknande fall i Sverige, när vi diskuterar mordet på EM.

(Men den danska polisen är nog bättre än den svenska, ja. Framför allt är den inte upptagen med dussintals olösta mord, bara från i år...)
Citera
2016-12-26, 00:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Danska polisen är erkänt bättre än Svenska när det kommer till uppklarning av mord så jo, det går att dra paralleller hur bra som helst.
Danska och Svenska polisen har dessutom ett starkt samarbete och de jobbar efter samma metod, den brittiska.
Avståndet från Sverige till fyndplatsen är ungefär detsamma som från Malmö till Ängelholm, det är inte ett mord i Sydamerika vi snackar om.

edit: http://www.bgf.nu/faktabanken/kriminalitet/nuj.html

De där siffrorna stämmer inte. Av morden 2001 har definitivt mer än 43 procent klarats upp – det ligger nog närmare 80 procent. Skulle tro att den som sammanställt statistiken gjort det vanliga felet att blanda samman antalet mordutredningar med antalet faktiska mord, det senare betydligt färre än det förstnämnda.

Samtidigt så har andelen uppklarade mord minskat sedan 2001, antagligen främst på grund av att andelen mord som bottnar i konflikter mellan grovt kriminella har ökat. Så visst stämmer det att den svenska polisen klarar upp en mindre andel mord än den danska gör.
Senast redigerad av Troian 2016-12-26 kl. 00:57.
Citera
2016-12-26, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
De där siffrorna stämmer inte. Av morden 2001 har definitivt mer än 43 procent klarats upp – det ligger nog närmare 80 procent. Skulle tro att den som sammanställt statistiken gjort det vanliga felet att blanda samman antalet mordutredningar med antalet faktiska mord, det senare betydligt färre än det förstnämnda.

Samtidigt så har andelen uppklarade mord minskat sedan 2001, antagligen främst på grund av att andelen mord som bottnar i konflikter mellan grovt kriminella har ökat. Så visst stämmer det att den svenska polisen klarar upp en mindre andel mord än den danska gör.

Det är statistik från interpol, jag kan inte säga att de inte stämmer när siffrorna finns att hitta där.
Eller har du källor från ett annat håll?
Citera
2016-12-26, 01:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Nu har jag inte läst hela tråden sen igår men när jag läser om den där killen som nämner färgen på bh:n, brun, så är väl det en detalj som bara gärningsmannen kan ha vetat om? Om det nu förefaller sig så.
Dessutom, detta ärende har ju varit väl publicerat i Danmark, så borde inte vederbörande då ha kontaktat polisen när han såg kvinnokläderna på sen-sommaren/hösten?

Hur som haver, så är det ett tråkigt slut på detta ärende Hoppas verkligen att den danska polisen får tag i den som ligger bakom detta så snart som möjligt.

Han sade att han hittat en säck med kläder. Och att bh:n var brunfläckig (jag tolkar inte det som själva färgen/mönster utan intorkade blodfläckar(?)).
Citera
2016-12-26, 01:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är statistik från interpol, jag kan inte säga att de inte stämmer när siffrorna finns att hitta där.
Eller har du källor från ett annat håll?

Det där är inte alls statistik från Interpol, det är statistik från Blågula Frågor.

Här kan du finna statistik från BRÅ:

Det dödliga våldet i Sverige 1990–2014

På sidan 28 framgår det att uppklarningen mellan 1996 och 2001 låg på 80 procent. Ungefär på samma nivå låg det 1990-1995, 2002-2007 samt 2008-2013. Helt omöjligt att det just år 2001 klarades upp endast 43 procent.
Citera
2016-12-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Polisens utredare har också säkrat flera viktiga fynd på platsen bland annat en kniv.

Detta säger en hel del om GM förutsatt att kniven kan knytas till brottet. Att slänga mordvapnet på platsen och dessutom låta offrets kläder ligga kvar tyder på ett oorganiserat modus operandi.

Edit: Att GM flyttat kroppen till vad BT beskriver som ödemark pekar däremot åt andra hållet.
Senast redigerad av Aethelred 2016-12-26 kl. 01:39.
Citera
2016-12-26, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Detta säger en hel del om GM förutsatt att kniven kan knytas till brottet. Att slänga mordvapnet på platsen och dessutom låta offrets kläder ligga kvar tyder på ett oorganiserat modus operandi.

Edit: Att GM flyttat kroppen till vad BT beskriver som ödemark pekar däremot åt andra hållet.

Kan hon fått lift med någon som kört henne dit istället och där överfallit henne?
Citera
2016-12-26, 01:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan hon fått lift med någon som kört henne dit istället och där överfallit henne?

Menar du att hon skulle fått lift till en damm mitt ute i ingenstans, blivit avlämnad och sedan överfallen av en annan person?
Citera
2016-12-26, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har snabbt tittat på kartan och jag tror att GM kör bil i sitt arbete och har av någon anledning stannat till vid Korsör station och där där syn på EM. Han kidnappar, våldtar, mördar och dumpar henne där hon hittades. Han är troligen på väg mot Köpenhamn. Detta är naturligtvis mina spekulationer.

Jag tror att GM kör denna sträcka regelbundet i sitt arbete. Frågan är om detta är en dansk eller en person som bor i ett annat land.

Hon försvann kl 04:00 en söndag. Semestertider förvisso, men ändå, vem är ute vid den tiden och i vilket ärende? Ockams rakkniv: en lokalbo på väg hem från något slags dryckestillställning får syn på henne, han har druckit ett par bajer och följer/kör efter henne. Han har tidigare begått sexualbrott (ovanligt förstabrott annars).
Senast redigerad av Aethelred 2016-12-26 kl. 01:54.
Citera
2016-12-26, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Menar du att hon skulle fått lift till en damm mitt ute i ingenstans, blivit avlämnad och sedan överfallen av en annan person?

Nä, samma person. Det jag svarade på med det inlägget var en som förundrades över att GM kör ut i öde område men inte verkar bry sig att gömma kläder (om nu kläderna i säcken var hennes men det kan man kanske anta)? Tanken med att köra dit kanske inte initialt var att överfalla utan GM kanske trodde en hade ett legit ragg eller så? Det kanske var någon hon kände igen ytligt, vilket kanske skulle kunna göra att hon tar lift.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-26 kl. 01:58.
Citera
2016-12-26, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Hon försvann kl 04:00 en söndag. Semestertider förvisso, men ändå, vem är ute vid den tiden och i vilket ärende? Ockams rakkniv: en lokalbo på väg hem från något slags dryckestillställning får syn på henne, han har druckit ett par bajer och följer/kör efter henne. Han har tidigare begått sexualbrott (ovanligt förstabrott annars).
Säkert massor ute sommartid, bl a folk som har festat, semesterlediga och nattarbetare. Korsør torde vara livligt trafikerad dygnet runt, året runt, med tanke på läget, E20 via Storebæltsbroen. På kort tid kan en gärningsman ta sig till en annan ö eller till och med ett annat land.

Gissningsvis har GM någon kännedom om dumpningsområdet, i detta fallet det tämligen ödsliga Regnemarks Bakke i Borup. Det är väl knappast ett ställe man bara råkar hitta. Därmed inte sagt att den/de skyldiga behöver bo i området. Vare sig i Korsør eller Borup.

Vad är det Leif GW Persson har sagt angående dumpningar: att GM är lata (kroppar är tunga), och tenderar att vid dumpning från bil nöja sig med att dumpa kroppen inom 100 m från en väg och som regel betydligt närmare, kanske inom 25 m?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in