2016-12-25, 23:02
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Diskussionen brukar ofta passera det. "Antagligen en bekant", hänvisande till någon luddig "statistik".

Men: Nu är det så att BO befann sig på en offentlig plats, vilket väsentligen minskar sannolikheten för bekantskap. Inget tyder på att hon hade bestämt möte med någon. Inget tyder heller på att någon till henne bekant befann sig på platsen.

Mordet på EM kan nog jämföras med morden på Elin Krantz, Ida Johansson, Engla Höglund eller Helén Nilsson (samtliga befann sig på en offentlig plats, och samtliga saknade relation till GM) eller Nattvandrarbengts offer. Vid sexualmord där det finns en koppling mellan GM och BO så brukar det lösas ganska snabbt. Bettinamordet, mordet i Haninge 2006, med flera. (Lisa Holm får väl betraktas som något mellanting, halvoffentlig plats och BO var troligen halvbekant för GM.)

Jag är rätt säker på att GM var obekant för BO, alternativt att det fanns någon flyktig bekantskap (att de gått i samma skola, att hon kände hans syster, eller så) – absolut mest troligt det förstnämnda.

Edit: Statistik är överlag ett väldigt trubbigt instrument att använda på ett specifikt fall.

Ett annat liknande fall är mordet på Cajsa Jonsson i Norrköping 2005. Hon var 19 och på väg hem ensam efter en utekväll. I det fallet var mördaren ett tidningsbud som var ute på jobb tidigt på morgonen.
Citera
2016-12-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Ja fast hur mycket tid har man verkligen lagt ner på planerande och utförande av gömma kroppen när en hundägare, som inte letar efter kroppen, lyckas hitta den?

Nu vet vi ju inte exakt hur hon hittades men ponera att tunga stenar eller liknande har lagts tillsammans med kroppen i plastsäckar, med tiden har tyngden från stenarna rivit upp hål och fallit till botten och kroppen flutit upp.
Citera
2016-12-25, 23:08
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Mordet på EM kan nog jämföras med morden på Elin Krantz, Ida Johansson, Engla Höglund eller Helén Nilsson (samtliga befann sig på en offentlig plats, och samtliga saknade relation till GM) eller Nattvandrarbengts offer. Vid sexualmord där det finns en koppling mellan GM och BO så brukar det lösas ganska snabbt. Bettinamordet, mordet i Haninge 2006, med flera. (Lisa Holm får väl betraktas som något mellanting, halvoffentlig plats och BO var troligen halvbekant för GM.)

Edit: Statistik är överlag ett väldigt trubbigt instrument att använda på ett specifikt fall.
Fortfarande konstiga/dåliga exempel. Krantz mördare hoppar jag över för att unika onödig diskussion, stereotyp aspergare, Anders Eklund (igen), hur lyckas du få in Ulf Olsson ("tillfället gör tjuven"?). Du verkar vara inne på mordens motsvarighet till överfallsvåldtäkt, och du vet mycket väl det vad det betyder i.s.f.

Helt klart, men både jag och du tror att GM är en man.
Citat:
Jag är rätt säker på att GM var obekant för BO, alternativt att det fanns någon flyktig bekantskap (att de gått i samma skola, att hon kände hans syster, eller så) – absolut mest troligt det förstnämnda.
Flyktigt är fortfarande "bekant". Du spelar ett högt spel med "obekant".
Citera
2016-12-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dronningen
Har inte hunnit följa detaljerna i detta men han på mopeden som bodde på campingen och hundluftaren borde synas i sömmarna för säkerhets skull.
http://www.b.dk/nationalt/politiet-emilie-meng-blev-udsat-for-en-forbrydelsehttp://ekstrabladet.dk/112/mystisk-ligfund-i-vandhul-her-sikrer-efterforskerne-beviser/6466624
Mopedisten verkar misstänkt klass 1. "Kom att tänka på....."
Citera
2016-12-25, 23:20
Medlem
Dronningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprengasteinn
Mopedisten verkar misstänkt klass 1. "Kom att tänka på....."
Vill inte kasta alltför mycket misstankar men jag reagerade som du.

En flicka är anmäld saknad och mopedisten hittar kläder som "när han kom närmare ser" är en BH. Men kommer först senare "att tänka på".

Kan vara en mördare som vill bortförklara DNA. Men kan också vara en oskyldig som rotat i säcken.
Citat:
kom pludselig i tanke om en observation på grusvejen ved vandhullet for nogle måneder siden.

- En dag jeg kommer kørende på min knallert, så ser jeg en sort sæk ligge ved vejen. Da jeg kommer tættere på den, kan jeg se en bylt med dametøj i sækken. Jeg er ikke i tvivl, for der ligger en brun-plettet bh i posen
http://ekstrabladet.dk/112/mystisk-ligfund-i-vandhul-her-sikrer-efterforskerne-beviser/6466624
Senast redigerad av Dronningen 2016-12-25 kl. 23:23.
Citera
2016-12-25, 23:26
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Ett annat liknande fall är mordet på Cajsa Jonsson i Norrköping 2005. Hon var 19 och på väg hem ensam efter en utekväll. I det fallet var mördaren ett tidningsbud som var ute på jobb tidigt på morgonen.
Usch ja, sexualmördare som "tar tillfället i akt". Skulle tro att det är just en sån vi har att göra med i fallet Emilie. Han såg henne vika av in på stigen och följde efter henne.
Citera
2016-12-25, 23:30
Medlem
Äntligen har man hittat kroppen. Nu börjar jakten på mördaren. Har inte tittat så noga på platsen där hon hittades, men ligger den krångligt till utifrån motorvägen är det stor sannolikhet att mördaren har lokalkännedom och bor eller arbetar i närheten. Då kan det bli enklare att hitta GM. Tror däremot att om det är lätt att ta sig till platsen kanske en random mördare hittar dit i sitt sökande att hitta lämplig dumpningsplats. Då kan det bli svårt att pricka in rätt person. Kan i princip vara en genomresande lastbilschaufför eller budbil, typ AE.

Var detta en våldtäkt som gick fel eller var planen att våldta och döda från början? Svaret på den frågan säger mycket om vem denne GM är.

Håller tummarna att detta löses snabbt för EM familjs skull
Citera
2016-12-25, 23:31
Medlem
Polisens utredare har också säkrat flera viktiga fynd på platsen bland annat en kniv.
Citera
2016-12-25, 23:49
Medlem
Märkligt att hålla på och tjafsa och diskutera möjligheten att lösa ett brott begånget i Danmark utifrån händelser som ägt rum i Sverige.
Det är dansk polis som har hand om detta, och den befinner sig kanske inte i samma upplösning som motsvarande svenska organisation.
Citera
2016-12-26, 00:02
Medlem
Jag har snabbt tittat på kartan och jag tror att GM kör bil i sitt arbete och har av någon anledning stannat till vid Korsör station och där där syn på EM. Han kidnappar, våldtar, mördar och dumpar henne där hon hittades. Han är troligen på väg mot Köpenhamn. Detta är naturligtvis mina spekulationer.

Jag tror att GM kör denna sträcka regelbundet i sitt arbete. Frågan är om detta är en dansk eller en person som bor i ett annat land.
Citera
2016-12-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Märkligt att hålla på och tjafsa och diskutera möjligheten att lösa ett brott begånget i Danmark utifrån händelser som ägt rum i Sverige.
Det är dansk polis som har hand om detta, och den befinner sig kanske inte i samma upplösning som motsvarande svenska organisation.

Danska polisen är erkänt bättre än Svenska när det kommer till uppklarning av mord så jo, det går att dra paralleller hur bra som helst.
Danska och Svenska polisen har dessutom ett starkt samarbete och de jobbar efter samma metod, den brittiska.
Avståndet från Sverige till fyndplatsen är ungefär detsamma som från Malmö till Ängelholm, det är inte ett mord i Sydamerika vi snackar om.

edit: http://www.bgf.nu/faktabanken/kriminalitet/nuj.html
Citera
2016-12-26, 00:33
Medlem
JSelwyns avatar
Nu har jag inte läst hela tråden sen igår men när jag läser om den där killen som nämner färgen på bh:n, brun, så är väl det en detalj som bara gärningsmannen kan ha vetat om? Om det nu förefaller sig så.
Dessutom, detta ärende har ju varit väl publicerat i Danmark, så borde inte vederbörande då ha kontaktat polisen när han såg kvinnokläderna på sen-sommaren/hösten?

Hur som haver, så är det ett tråkigt slut på detta ärende Hoppas verkligen att den danska polisen får tag i den som ligger bakom detta så snart som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in