2016-12-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han har rätt i att det mycket väl kan vara en bostadsbubbla i Sundsvall när man hör om byggtakten där uppe för tillfället.

Arbetsmarknaden är inte i närheten av stockholms, men priserna börjar närma sig mer och mer. Där skulle jag själv inte betala dagens priser för nyproduktion.

Men 6% räntor får han nog vänta på länge...

Men 6% ränta är ju eg inget konstigt alls, i ett historiskt perspektiv, och det är ju snarare dagens situation som är väldigt konstig. Att man vänjer sig vid den och betraktar den som pålitlig och normal, har jag mkt svårt att förstå.

Och det är inte bara räntorna som kan förändras. Nu stryks vi medhårs, har feta ränteavdrag och låga (eller minimala) amorteringskrav, men guldläget kommer inte att bestå, och i föreningarnas kalkyler kan finnas kostnader som skenar iväg (lockpriser blir höga och eftersatt underhåll ska betalas osv) ...

Hur klarar sig den enskilda individen om man skär i ränteavdraget, höjer amorteringskraven och höjer räntan ett par procent ... och så lägger vi på en chockhöjd avgift och lite oväntat underhåll ... det blir väl många sköna tusenlappar i månaden ...
2016-12-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det man måste ha koll på är andra faktorer än bostadsmarknaden när man diskuterar konsumtion av bostäder, faktorer som avgör om det är en rimlig bostadsmarknad.

Det som är anmärkningsvärt med Sverige är att alla i princip tjänar lika mycket pengar. Det finns knappt några löneskillnader! Det är sååå jämlikt ur det perspektivet. Det man inte beaktar är att inget annat västland har så stora skillnader när det kommer till förmögenhet som Sverige! Eller till pengar på banken. Den vanlige svensken saknar den buffert man behöver när tiderna förändras, det som kallas konjunkturerna, förändringar som är en lika naturlig kurva som årstider, men med andra intervaller.

Just nu befinner sig svenskarna i en masspsykos som heter inredning, renovering och hemnetknarkande som påverkar hela ekonomin negativt, då det är lånta fjädrar. Var och varann käring bloggar om sina nya inköp av kök och badrum. Blomlådor och julpynt, dyra väskor och allt annat i konsumtion som inte har bestående värde.

När det byggs dyrt, tror folk att toalettstolar och kök blivit dyrare, eller att lönerna eskalerat. Helt fel. Det har blivit dyrare val. Vanligt folk köper lyx och efterfrågar lyx. Det ska vara exklusivt till och med i nybyggen, långt bort från de områden som alltid varit dyra, och där det kan vara motiverat med kök för flera hundra tusen kronor.

Sen så har vi en markanvändning och fördelning av mark som utestänger många små aktörer och hindrar konkurrensen på bostadsmarknaden. Det blir en fejkad marknad, eftersom en marknad som hindrar marknaden är en osund marknad, där det byggs bostäder som egentligen inte efterfrågas. Bostäder som folk köper då ingen vill bo på gatan eller i parken, och då hoppas de på det bästa eftersom pengarna är så billiga, och bankerna så generösa med lån. Det gemene man inte har en susning om är kostnader och de lån, byggherrarna dumpat i föreningen, när de lånar till dessa bostäder som nu byggs i en rasande fart i förorter.

Det är reglerna i PBL och andra hinder, som hindrar inköp av billiga bostäder från länder som Polen, om de var billigare byggkostnader man var ute efter. Då hade konkurrensen korrigerat svenska byggkostnader, om det var det man ville uppnå. Men inget billigt byggande kan korrigera bristen på mark. Det handlar om dåligt planarbete i kommunerna och idioter som hindrar byggandet genom krångel på alla nivåer. Det är bristen på lämplig mark som fördyrar byggandet i Sverige.

Fakta är att svenskarna inte har en buffert, annat än rent statistiskt. Just nu upptäcker en hel generation av hårt arbetande svenskar att de kommer bli fattigpensionärer. Det är en indikation på att den goda ekonomin, som det nu skryts om; är en bubbla, eller ett bedrägeri som pågår med försnillade pengar, likt ekonomier som är goda fast med lånade pengar.

Det är ingen skillnad på att bo i en hyresrätt eller en för högt belånad bostadsrätt, eftersom det konkreta ägandet finns hos någon annan. När jobben försvinner så är det ingen skillnad på en elak hyresvärd eller en mindre elak bank. Kan man inte betala det som skall betalas varje månad blir det i framtiden trailerparks eftersom allmännyttan inte längre har lägenheter där man kan dumpa fattiga människor.

Det jag framför vet varje bankman. Politikerna vet också att detta kommer inte sluta bra för de som har en lön på 25.000 och kommit in nyligen på bostadsmarknaden genom lån de inte kan betala om något skulle hända. Det är en mycket känslig kedja med jobben, låga löner, hög belåning och vad som helst kan få denna kedja att brista. Just nu är också terrorism en faktor, som är intressant för vår ekonomi. 2001 skedde en terrorattack mot USA som direkt påverkade ekonomin, för det är inte alltid önsketänkande eller logik som avgör börserna eller räntor.

Tack för intressant och välskrivet svar

Kedjan kan brista var som helst, ja, men jag tror att kedjan kommer att brist på en hög nivå, på en nivå där man tar de största riskerna och har det största förtroendet, och just nu väntar jag på den första stora skandalen (jag tänker på byggfusk, mutor osv), som borde komma snart.

När vi befinner oss i en sån här ekonomisk masspsykos kommer någon stor aktör att trampa fel, lura fel person, räkna fel, lockas ut på tunn is av en större aktör osv, och det bör finnas många skandalkandidater (både i byggbranschen och i mäklarbranschen).

Systemet bygger fö på en transparens och ärlighet, dvs att vi litar på varandra. Politiker, banker, köpare och säljare ska vara öppna mot varandra, och när förtroendekapitalet äts upp, kan den ekonomiska tillbakagången ske väldigt snabbt ...

Själv har jag slutat lita på marknaden, redan innan jag klivit in i den ... jag tänker fan inte låna 3 miljoner och köpa bostad medan massor av experter käbblar om en eventuell bostadsbubbla ...

Jag begär att läget ska vara säkrare än så.

Och att de riktigt insatta inte säger som det är, det är jag helt övertygad om.

Både politiker och banker vet att vi plöjer ner oss, skapar en mysig Monopol-nisch i ekonomin, och att vi bara leker med siffror, lånar Monopol-pengar och bygger låtsaspriser, men de låter oss hållas, och varför inte ...

Skiter det sig får vi fan skylla oss själva ...

Det vi lånar till är inte tillväxt eller investeringar. Det är lyxkonsumtion och spekulation. Och förr eller senare måste ju prisballongen sjunka ihop, vilket många personer (som har 1000 ggr större kunskaper än jag) redan har påpekat ...

Jag kan inte se någon annan central stimulator än de billiga lånen just nu. När de upphör, kommer tillbakagången som ett brev på posten.

Det finns inget stillastående. Antingen fortsätter prisraketen rakt upp (och många enskilda ekonomier kräver också det) eller så sjunker den ... och den kan inte fortsätta uppåt för evigt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-12-25 kl. 17:09.
2016-12-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Var är dessa personangrepp ?
highbanker har tittat i sitt inlägg och kliar sig i huvudet och undrar var någonstans i det inlägget hin inte håller sig till sak, utan ger sig på person.

Är det någon som i detta inlägg ser highbanker skriva en endaste mening i sakfrågan?
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2016-12-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
highbanker har tittat i sitt inlägg och kliar sig i huvudet och undrar var någonstans i det inlägget hin inte håller sig till sak, utan ger sig på person.

Är det någon som i detta inlägg ser highbanker skriva en endaste mening i sakfrågan?
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Är att inte prata om sakfrågan personangrepp?

Seså, var har du personangreppen?
2016-12-25, 17:40
Medlem
Citat:
Det är folk som dig, som är en del av en ekonomi som utvecklas så som den vi nu diskuterar.
Hm, tänker du på stigande BNP/Capita?

Citat:
Inget fel alls, vi behöver många bostäder i Sverige, och det är utmärkt att det byggs. Att vi sen har politiker som saboterar marknadsekonomin, med hjälp av att vi har många nyttiga idioter som finansierar eländet med att låna privat till detta vansinne, med sin barnatro på att staten är god och tar hand om oss alla, blir detta det du kallar för konspirationen!
Ser inte riktigt logiken ovan. Det ser mest ut som orelaterade påståenden i olika riktningar. Det är nog något du glömmer skriva.
Kan du prova att skriva igen och då med ett mer logiskt deduktivt förfarande som gör att det blir lättare att följa och se kausaliteten i.

Det är inte alldeles uppenbart att det är vansinne att folk lånar till bostadsköp.

Som jag har skrivit tidigare så ser belåningsgraden ut att ligga på ca 55% för bostäder aggregerat. Och bostadsyta per person är ca 42 kvm. Utan belåning skulle vi få bo på knappt 19 kvm/person i snitt.

Dvs yngre skulle få hålla tillgodo med kanske 3 kvm. Medan äldre skulle ligga på 40 kvm.
Dvs i stället för att bo en person i ett studentrum, skulle det bli 6 personer som delar studentrum.
Du skulle kunna få berätta varför det skulle vara bättre?

Citat:
Inget mig emot, att det finns en konspiration som ser till att det byggs, och finansieras av folk som köper över sina tillgångar. De har i alla fall levt gott ett decennium, och har många fina minnen med sig in i framtiden, när det smäller.
Kan du vara lite mer specifik på det där med smäller. Det ser ut som bildspråk som folk tar till när dom fantiserat.

Citat:
Det som kommer ske är en korrigering av bostadspriser, där rätt pris kommer sättas på bostäder. Utifrån läge och bostädernas reella värde. När folk köper bostäder med billiga lån utan koll på vad de köper kommer det sluta med förskräckelsen, för marknadskrafterna är starkare än politiska visioner; typ som att alla har rätt att bo bra och billigt! Villfarelsen om att kunna bli rik på att låna till saker folk aldrig kommer vara i närheten till att arbeta ihop till, på egen maskin, är så tokig att det är märkligt att politikerna får hållas.

Det konspireras för att bibehålla en osund marknad, för det kommer ett nytt val snart, och då gäller det att visa upp en bra fasad. Det är just det som hindrar politiska beslut om flyttskatter, och allt annat som skulle öka utbudet av bostäder i storstäderna.
Hm, kan du förklara:
* "rätt pris"
* "reella värde"
* "osund marknad"

Ang billiga lån, vad är din uppfattning om var realränta borde ligga för att lånen inte skall vara "billiga". Och hur räknade du ut den nivån?

Gick det inte fel när du skrev "blev rik på att låna"? Rik betyder just att man har mycket nettotillgångar. Man blir inte rikare av att låna. Däremot kan man förlägga t ex konsumtion av boende tidigare i livet.
Dvs lite snarlikt att hyra. Då konsumerar man boende som man kanske inte har kapital till. Men betalar en hyra i stället. Är det också fel enligt ditt förmenande?
Senast redigerad av Alpha101 2016-12-25 kl. 17:43.
2016-12-25, 17:42
Medlem
Citat:
Det jag framför vet varje bankman. Politikerna vet också att detta kommer inte sluta bra för de som har en lön på 25.000 och kommit in nyligen på bostadsmarknaden genom lån de inte kan betala om något skulle hända.

Jo, visst vet de.

Och några gräsrötter kommer ju att åka på stryk, oavsett om det blir krasch eller pyspunka, och självklart kommer en massa risktagare att tjäna för lite i slutändan. De har inga marginaler, och glömmer att bankens Monopol-pengar är oviktiga, om hårda resurser (tillräckliga besparingar + lön) saknas ...

Att så många kan jämställa ett jättelån med en hållbar privatekonomi (besparingar + lön + löneutveckling), det är förvisso fascinerande, men det kan vi lämna därhän ...

Men vad tror du ... hur går det för den stora massan ... går det att backa ut ur hörnet vi hamnat i (där vi kläms ihop mellan spekulation, övervärderingar och alltför billiga lån osv), eller måste det komma en krasch ... är det någon skillnad på pyspunka och krasch i det långa loppet?

Jag har svårt att se en mjuk reträtt ... det kommer att göra ont hur man än gör ...

Vi har ju inte skapat nåt nytt, förutom jättepriser - och en bubbla.

Det kan väl inte finnas någon smidig väg ut ur den.

Vi hjälper varandra att slänga in nollor i slutet på bostadspriserna, dunkar varandra i ryggen och är outhärdligt självgoda, och så tar vi jättelån för att betala för varandras nollor, och har eg inte producerat ett skit ... förutom nya nollor ... som måste bli fler, för att marknaden drunknar i Monopol-pengar.

Om detta inte är en bubbla så vet jag inte vad som är det.

Och det känns faktiskt som om vi pissar i brallorna för att hålla värmen, för att använda en sliten metafor, eller rättare sagt: vi lånar pengar för att köpa möbler, som vi eldar med ...
2016-12-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkyboy
Minst sagt en dyster rapport. Att det kommer att komma en nedgång på bostadsmarknaden någon gång är väl ingen högoddsare direkt.
Tittar man på bostadsprisindexen sker det nedgångar lite då och då. Inte så stora förvisso.

Citat:
Är 20-30 procent mycket om priserna ökat i 20 år?
Ett fall på 30% skulle innebära att de som jobbar i byggsvängen skulle behöva sänka lönerna motsvarande. Frågan är väl om facket går med på det.

Citat:
Det kan ju hända att det blir ett större fall men hur stort ska det vara för att radera ut värdet på bostäderna i Sverige?
Radera ut?
Låter som ni diskuterar någon slags farsot som dödar 90% av befolkningen.
Då skulle bostadspriserna falla. Då blir de ca 420 kvm/person. Och det är i mesta laget att städa. Kan tänka mig att det blir ett ansenligt prisfall. Dock lär bostäder inte bli värdelösa.

Citat:
Här är ju en annan intressant artikel från SvD (http://www.svd.se/darfor-sprack-bostadsbubblan) som konstaterat att bostadsbubblan sprack redan 2007, men att den borde spricka igen om ca 10 år, d.v.s nästa år. Men om man köpte en BR i 2006 så hade man väl ändå varit ganska nöjd om man satt på den idag?
Uj uj, nu närmast svär du i kyrkan.
Att antyda att någon som köpt 2006 skulle kunna få vara nöjd, leder närmast till att bubbelpratarna hyperventilerar.

Citat:
Men visst, såvida inte bostäderna från början var undervärderade innan rallyt kom igång så bör det ju komma en avmattning snart så länge KPI inte ökar kraftigt. För egen del ser jag gärna att regering och banker tar ett större ansvar och försöker reglera skuldsättningen. Är duktigt trött på affischer överallt som erbjuder lån på upp till 500.000 till precis vad som helst.
1. Hur stora är bankernas kreditförluster för bostäder?
2. Varför skulle Regeringen blanda sig i? Vad skulle bli bättre om man satte Mona Sahlin som samordnare?

3. Om nu staten nödvändigtvis måste lägga sig i de de inte förstår sig på så kan dom väl komma dragandes med stresstester de anser lämpliga. Och det är väl ungefär det man gör. Staten får då tala om hur mycket elände den tänker ställa till med, och så får bankerna se hur väl de klarar det. Det kan då leda till att någon bank ökar på sitt primärkapital.

4. Varför skulle KPI behöva öka? Kan inte bostäder stiga mer än KPI?
2016-12-25, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Min kommentar var att vi borde sänka priserna på husbyggnation genom att förlägga produktion
i lågkostnadsländer och importera färdiga moduler. Svara gärna på den frågan i stället.
Återigen - produktion av materiella ting bör utföras där det är billigt och sedan fraktas
den färdiga varan till konsumtionsplatsen. Fungerar med allt annat så varför inte med hus?
Man gör det även med hus titta på t. ex. den här videon så får du se hur man bygger elementhus idag https://youtu.be/ACYhgRf_Yfw . Dock faktumet är ju att man inte riktigt kan frakta fram ett helt färdiginstallerat vardagsrum och trycka in den i en fastighet som en slags legobit. Interiören med rör, el, måleri, värme osv. måste nästan alltid byggas på plats (än så länge).

Citat:
Det här resonemanget ("Byggregler som gäller alla begränsar inte någon konkurrens") köper man inte
t ex när det gäller diskriminering. Reglerna ser ut som att de är neutrala men krav på t ex
dokumentation och kvalitetsstyrning gör att små aktörer som t ex små importörer slås ut. Och
byggfusket fortsätter trots att regler så jag köper inte att alla regler gör nytta.

Mark saknas inte ens i storstadsområdena men planframtagning görs så segt att det begränsarutbudet.
Till och med regeringen (Peter Eriksson känd MP-person) har sagt att lokala planer måste snabbas upp
och att möjligheterna till överklagande måste minska. På detta sättet begränsas utbudet och även
konkurrensen för lycka till att som privat markägare snabbt försöka erbjuda något.

Visst måste kommunerna få en chans att planera infrastruktur men just idag är det panik på att få fram
bostäder och utan att vi löser bostadsfrågan behöver man inte allt det andra. Vad gäller skolor
och sjukvård får vi ta till baracklösningar som man gjorde när jag växte upp i Tynnered i västra
Göteborg i början av 70-talet.

Jaså? Fråga bostadsminister Peter Eriksson och Bert Karlsson som försöker etablera trailer parks.
Fråga även de som skulle bo i de temporära studentbostäderna i Göteborg. Etc etc etc så fort man
försöker med billiga snabba lösningar som bygger på fabriksbyggda modulbostäder tar det hus i helvete.
Undantaget är baracketableringar vid byggarbetsplatser eftersom de per definition är tillfälliga.
Förklaringen är givetvis att byggfacket ser hur deras lukrativ avtal ersätts av ett industriavtal.
En mycket pricksäker och insiktsfull förklaring på läget! Jag är också övertygad om att facken och byggregler ställer till det när det kommer till att få fram tillräckligt med mark för att bygga på, dock tror jag att när det kommer till bostadsrätter möter ändå tillgången av totala antalet bostadsrätter efterfrågan, och hade man byggt ännu mer hade man antagligen sett en devalvering av nuvarande fastigheter (vilket skulle kunna orsaka att bubblan spricker), eller att byggandet saktar ned.

Den största bristen i min mening är bristen på hyresrätter så att folk som inte vill skuldsätta sig eller binda sig till en ort har någonstans att bo. Det är däremot ett ämne som blivit diskuterat till döds i (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist

Citat:
Frågan är vem som skall vara skuldsatt. Just nu är det folket som har skulderna och staten som har
tillgångarna. Sedan om du bygger ett hus själv av saker du hittar (exemplet är något konstruerat) så
har du faktiskt byggt upp ett värde utan att skuldsätta dig.
Om folk var villiga att bygga själva hade de väl gjort det själva? Jag tror faktiskt mer på Alphas tes; att de flesta vill bo i en fin fastighet vid ett attraktivt bostadsområde.

Citat:
Nej, det gör du inte. Jag bor sedan flera år i Kina och kvalificerad arbetskraft kostar mycket och är svår att
få tag i. Det som är billigt är okvalificerad arbetskraft.
Jag har dock hört att det finns mycket kvalificerad arbetskraft i kustprovinserna och att kinesiska vitkragesarbetare är mycket sämre avlönade än vad de är i väst.
2016-12-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låter som ni diskuterar någon slags farsot som dödar 90% av befolkningen. Då skulle bostadspriserna falla. Då blir de ca 420 kvm/person. Och det är i mesta laget att städa. Kan tänka mig att det blir ett ansenligt prisfall. Dock lär bostäder inte bli värdelösa.

[...]

Att antyda att någon som köpt 2006 skulle kunna få vara nöjd, leder närmast till att bubbelpratarna hyperventilerar.

Det är ju inte sunt att hamna på någon extremkant, och Sverige kommer självklart inte att gå under, och många kommer att klara sig utmärkt, även om en bubbla skulle spricka på sämsta möjliga vis ... att vara apokalyptiker är värdelöst ... men ett ansenligt prisfall kommer ju ändå att påverka en massa funktioner, konsumtion osv ...

Man kan ju också tänka sig att den här upphaussade bostadsmarknaden/bubblan är en tillfällig uppfinning, med vilken man försöker pressa bort en större bubbla ... dvs: vi leker inte bara bostadsentreprenörer ... vi leker också att hela Sverige går bra, och låtsasbostadsmarknaden är vårt skrangliga lokomotiv ...

Det är klart att en massa människor har köpt bra, och de kommer inte att få stora problem, även om en bubbla spricker, men det finns tillräckligt många som är överbelånade osv, för att vi ska kunna få ett riktigt farligt scenario ...
2016-12-25, 19:24
Medlem
Citat:
Min kommentar var att vi borde sänka priserna på husbyggnation genom att förlägga produktion i lågkostnadsländer och importera färdiga moduler. Svara gärna på den frågan i stället.
Återigen - produktion av materiella ting bör utföras där det är billigt och sedan fraktas
den färdiga varan till konsumtionsplatsen. Fungerar med allt annat så varför inte med hus?
Tja, du kan ju prova. Men jag skulle tro att det är för små volymer på de olika komponenterna för att det ska vara intressant. Sedan lär transporten bli ganska dyr i relation till försäljningspris/kg.

Har du verkligen tänkt igenom detta?

Citat:
Det här resonemanget ("Byggregler som gäller alla begränsar inte någon konkurrens") köper man inte t ex när det gäller diskriminering. Reglerna ser ut som att de är neutrala men krav på t ex dokumentation och kvalitetsstyrning gör att små aktörer som t ex små importörer slås ut. Och byggfusket fortsätter trots att regler så jag köper inte att alla regler gör nytta.
Då får du väl påvisa hur en regel som gäller alla blir konkurrensbegränsande. Det kan ju inte riktigt bli det iom att jag skrev alla.
Om mindre företag inte klarar kravbilden så säger ju det bara att dom inte är kvalificerade som leverantörer.

Sedan byter du samtalsämne och börjar tala om huruvida kraven är nyttiga. Det är en helt annan fråga. Och som dessutom kräver en definition av "nytta".

Citat:
Mark saknas inte ens i storstadsområdena men planframtagning görs så segt att det begränsarutbudet.
Till och med regeringen (Peter Eriksson känd MP-person) har sagt att lokala planer måste snabbas upp
och att möjligheterna till överklagande måste minska. På detta sättet begränsas utbudet och även
konkurrensen för lycka till att som privat markägare snabbt försöka erbjuda något.
De som knorrar över detta klarar inte av den konceptuella skillnaden mellan latency och throughput.

Vad gäller byggrätter kan man har vilken latency som helst. Det har inget med throughput att göra.
Dessutom sitter byggarna med massor av byggrätter de inte använder.
Skälet till det är att priserna måste upp för att dom ska gå runt på att bygga på de flesta byggrätter. Det är inte precis så att de är i akut behov av fler byggrätter.

Citat:
Visst måste kommunerna få en chans att planera infrastruktur men just idag är det panik på att få fram bostäder och utan att vi löser bostadsfrågan behöver man inte allt det andra. Vad gäller skolor och sjukvård får vi ta till baracklösningar som man gjorde när jag växte upp i Tynnered i västra Göteborg i början av 70-talet.
Panik??
Var har du fått det ifrån?

Vi sitter med i snitt 42 kvm/person bostadsyta. Det är bland de högsta i världen. Vi skulle kunna låta bli att bygga bostäder i 10 år och det skulle bara sjunka ned till kanske 38 kvm/person.

Citat:
Jaså? Fråga bostadsminister Peter Eriksson och Bert Karlsson som försöker etablera trailer parks.
Fråga även de som skulle bo i de temporära studentbostäderna i Göteborg. Etc etc etc så fort man
försöker med billiga snabba lösningar som bygger på fabriksbyggda modulbostäder tar det hus i helvete.
Undantaget är baracketableringar vid byggarbetsplatser eftersom de per definition är tillfälliga.
Förklaringen är givetvis att byggfacket ser hur deras lukrativ avtal ersätts av ett industriavtal.
Långivarna försökte blockera skrev du. Ser inte att du ger något stöd för det.

(Sedan tror jag i sig att du har rätt att LO försöker blockera billigare bostäder).

Citat:
Frågan är vem som skall vara skuldsatt. Just nu är det folket som har skulderna och staten som har tillgångarna.
Skulle folket ha lånat av staten??? Eller vad är det nu du fått för dig för tokigheter?
Det är tvärtom i verkligheten. Staten lånar av folket.

Fö är det privatpersoner som lånar mycket, och privatpersoner som sitter på utlåning. Du verkar inte alls ha detta klart för dig.

Citat:
Sedan om du bygger ett hus själv av saker du hittar (exemplet är något konstruerat) så har du faktiskt byggt upp ett värde utan att skuldsätta dig.
Vill du förorda något slags 1700-tals självhushållnings-samhälle?
Hur många förutom du vill tillbaka dit?

Citat:
Jag är som du märker en förespråkare av internationell handel och köper inte argumentet att byggsektorn skall vara undantagen. Alla skriker att de är speciella och måste ha undantag och subventioner om det lönar sigför dom men en ekonomisk politik som skall vara framgångsrik kan inte domineras av särintressen. Återigen har det gjorts flera utredningar om den bristande konkurrensen inom byggsektorn. Varför har man nationella särregler? Vsrför
får inte en Polsk elektriker arbeta i Sverige utan att ha Svensk behörighet? Inom sjukvården jobbar man aktivt för att snabbutbilda för att öka tillgången på arbetskraft.
LO-facken är väldig duktiga på att gå till (S) och få konkurrenshinder. För att upprätthålla sina "monopol" och därmed löner.

(För ca 15 år sedan så fick man till parallellimport av luftvärmepumpar. Något som sänkte priserna drastiskt och gjorde att många ville installera sådana. Då såg man till att det krävdes certifiering för att få göra installationsjobbet pga det köldmedel som fanns i pumpen. Och för att kunna få sig certifikat var man tvungen att ha jobbat på en installationsfirma en längre tid.
Så på detta sätt såg man till att det bara var på etablerade företag (där man redan sett till att de var snärjd med kollektivavtal) som verksamheten bedrevs. Till extra höga kostnader.
Samtidigt kunde man köpa en burk kylsprej på Biltema som hade samma köldmedel. Så viktigt var det egentligen).

Citat:
Nej, det gör du inte. Jag bor sedan flera år i Kina och kvalificerad arbetskraft kostar mycket och är svår att få tag i. Det som är billigt är okvalificerad arbetskraft.
I Peking är det lite dyrare. Där kostar det ca hälften mot i Sverige.
Men går du till t ex Chengdu så är du nere på 1/3.

Du gör något fel. Eller har missförstått något.

Citat:
Javisst är det så men tyvärr tenderar det alltmer att bli din skuld och bankens tillgång.
Du har missförstått det där med skulder och tillgångar.

När du tar ett lån i banken så skapas två skulder. Din skuld till banken, och bankens skuld till dig. Era båda balansräkningar växer lika mycket. När du sedan köper något för din fordran på banken så blir det säljaren som tar över fordran på banken.
En bank har ungefär lika mycket utlåning som in/upp-låning.

Många förvirrade konspiratörer verkar inte alls förstå att vi sitter på lika stora mängd utlåning till bankerna som de till oss. Sedan kan det vara både direkt och indirekt via fonder och pensionssparande.
2016-12-25, 19:44
Medlem
slemhogs avatar
https://www.booli.se/annons/2163026?utm_source=hitta.se&utm_medium=privat&utm_ campaign=tillsalu

2.3 miljoner för en 1:a på 40 kvadrat i drogsved, fynda och köp, mellandagsrean har aldrig varit såhär bra! Drogsved är på G, prisarna rusar där.... När priset går upp så är området hett, fråga marknadsteoretikern och nobelprisvinnaren kurt-sune.

Det krävs en lön på 31000 brutto bara för att låna till denna. Drogsved är ett riktigt medelklassområde nuförtiden, kanske övre-medelklass.

1 983 333 kr 3 306 kr/månad 1 938 kr/månad 5 244 kr/månad+2524 avgift= 7300 kr total kostnad/mån.

Bolån 1 983 333 kr (85,00%)

Vi beviljar bolån upp till 85% av bostadens värde. Idag är räntan 1,69% (3 mån).
Egen insats 350 000 kr (15,00%)

Egen insats är den del av köpet som du finansierar själv.
Pris på bostaden 2 333 333 kr (100%)

Priset på bostaden kallas köpeskilling och motsvarar egen insats + lånebelopp.
Senast redigerad av slemhog 2016-12-25 kl. 19:55.
2016-12-25, 20:01
Medlem
Självaste Svenska dagbladet har fattat vad som sker: vi lever på falskmynteri i extremt stor skala. Vi storhandlar för pengar som inte finns. Domens dag är dagen när icke-värdet inte kan förtigas. Då rasar bopriser som baserats på: luft. Läs en bra krönika..

http://www.svd.se/en-liten-julsaga-om-ett-samhalle-i-kris/av/andreas-cervenka

Och nu kommer väl nån och kallar Svenskan för bubbelbabblare. Skit samma... Om till och med Svenskan vågar svära i kyrkan, då är slutet på galenskapen nära...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in