• 1
  • 2
2016-12-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Igen, vad har du för källor för dina påståenden i tråden?

Fungerande hjärna.

Sen kan du väl kolla vilken dom du vill, ett tillfälle/en plats = ett brott oavsett om det varit 1nedsättande ord eller 50 000 i texten.
Senast redigerad av Aramir2 2016-12-25 kl. 15:38.
Citera
2016-12-25, 15:41
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fungerande hjärna.

Sen kan du väl kolla vilken dom du vill, ett tillfälle/en plats = ett brott oavsett om det varit 1nedsättande ord eller 50 000 i texten.
Jag tänkte på:
Citat:
Om det är en text, dvs en publicering så ses det som ett förtal.
Om det är fyra påståenden som publiceras vid 4 olika tillfällen är det fråga om fyra fall av förtal.

Så i ditt exempel med EN text/publicering med fyra påståenden(men i samma text) så handlar det alltså om ett fall av förtal.
Däremot så är det så att grövre förtal kan ge högre skadestånd, så att man skriver fyra olika påståenden istället för ett kan då påverka hur grovt förtalet bedöms att vara.
Citera
2016-12-25, 15:47
Medlem
Citat:
Jag tänkte på:

Vad specifikt ställer du dig frågande till?
Att olika tillfällen utgör olika brott?
Att skadeståndet beror på hur grovt förtalet är samt spridning?
Eller att flera olika påståenden i en text utgör ett brott?

Vad är det du ställer dig frågande till?
Citera
2016-12-25, 16:52
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Vad specifikt ställer du dig frågande till?
Att olika tillfällen utgör olika brott?
Att skadeståndet beror på hur grovt förtalet är samt spridning?
Eller att flera olika påståenden i en text utgör ett brott?

Vad är det du ställer dig frågande till?
Det fetade. Och då mer specifikt att det skulle ske en sammanslagninh av skadeståndet, dvs en samlad bedömning istället för varje enskilt påstående ur skadeståndssynpunkt värderat för sig.
Citera
2016-12-25, 17:07
Medlem
Citat:
Det fetade. Och då mer specifikt att det skulle ske en sammanslagninh av skadeståndet, dvs en samlad bedömning istället för varje enskilt påstående ur skadeståndssynpunkt värderat för sig.

Det beror på att det är ett brottstillfälle, på precis samma sätt som 2slag inte gör en misshandel till 2st fall av misshandel så blir inte förtal 2st fall av förtal om du skriver att någon är en våldtäktsman och pedofil istället för om du bara skriver att personen är våldtäktsman.

Om jag skriver en text där jag kallar dig tjuv så är det förtal. Om jag skriver en text där jag kallar dig tjuv, bedragare, våldtäktsman och mördare så är det fortfarande ett fall av förtal men det är betydligt grövre.
Så att man påstår fler saker gör brottet grövre men det gör det inte till fler antal brott.
Skadeståndet bedöms sedan efter hur grovt förtalet är och hur stor spridning det fått.

Googla bara "dömd för förtal" så kommer du finna massor med fall där personer blivit dömda för förtal(ett brott) där de uppgett mer än en uppgift/påstående.
Citera
2016-12-25, 18:43
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Det beror på att det är ett brottstillfälle, på precis samma sätt som 2slag inte gör en misshandel till 2st fall av misshandel så blir inte förtal 2st fall av förtal om du skriver att någon är en våldtäktsman och pedofil istället för om du bara skriver att personen är våldtäktsman.

Om jag skriver en text där jag kallar dig tjuv så är det förtal. Om jag skriver en text där jag kallar dig tjuv, bedragare, våldtäktsman och mördare så är det fortfarande ett fall av förtal men det är betydligt grövre.
Så att man påstår fler saker gör brottet grövre men det gör det inte till fler antal brott.
Skadeståndet bedöms sedan efter hur grovt förtalet är och hur stor spridning det fått.

Googla bara "dömd för förtal" så kommer du finna massor med fall där personer blivit dömda för förtal(ett brott) där de uppgett mer än en uppgift/påstående.
Jag har faktiskt inte hittat ett sådant fall förutom tryckfrihetsmål, alltså inte förenklat tvistemål. Det du skriver har dock onekligen en viss logik.

Men ponera följande. Den som förtalar skriver ett brev till en arbetsgivare och framför samma påståenden samma dag på sin blogg. Det är vad det verkliga fallet jag talar om. Är det sannolikt att domstolen anser att ett högre belopp är befogat pga att spridningen skett på två sätt? Och det rör sig då om ett och samma förtalsbrott? Vad är då rimlig ersättning för om domstolen fastställer att det är fyra påståenden som vardera utgör förtal av normalgraden och att de framförts på två sätt (brev och blogg)?
Citera
2016-12-25, 20:07
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt inte hittat ett sådant fall förutom tryckfrihetsmål, alltså inte förenklat tvistemål. Det du skriver har dock onekligen en viss logik.

Men ponera följande. Den som förtalar skriver ett brev till en arbetsgivare och framför samma påståenden samma dag på sin blogg. Det är vad det verkliga fallet jag talar om. Är det sannolikt att domstolen anser att ett högre belopp är befogat pga att spridningen skett på två sätt? Och det rör sig då om ett och samma förtalsbrott? Vad är då rimlig ersättning för om domstolen fastställer att det är fyra påståenden som vardera utgör förtal av normalgraden och att de framförts på två sätt (brev och blogg)?

Oavsett hur många olika sätt man spritt på och hur många påståenden så är det den totala spridningen och hur grovt förtalet är som kommer bestämma skadeståndsnivån.

Det är en sort bedömning på hur stor "skada" man gjort som avgör skadeståndsbeloppet.
Att bara publicera en sak på facebook kan göra betydligt mycket mer skada än att säga 3saker till 20 olika personer.
Vad som är rimlig ersättning är omöjligt att avgöra utan att veta hur grovt förtalet är och hur stor spridningen var.
Citera
2017-06-20, 22:44
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Oavsett hur många olika sätt man spritt på och hur många påståenden så är det den totala spridningen och hur grovt förtalet är som kommer bestämma skadeståndsnivån.

Det är en sort bedömning på hur stor "skada" man gjort som avgör skadeståndsbeloppet.
Att bara publicera en sak på facebook kan göra betydligt mycket mer skada än att säga 3saker till 20 olika personer.
Vad som är rimlig ersättning är omöjligt att avgöra utan att veta hur grovt förtalet är och hur stor spridningen var.

Det enda man behöver är några vittnen och ett skadestånd bör väl ligga någonstans vid 50 000 SEK vid grovt förtal, som det alltid är när någon blir grovt misskrediterad. Enskilt åtal är inte någon lek på något vis.
Senast redigerad av singularitet 2017-06-20 kl. 22:54.
Citera
2017-06-20, 22:56
Medlem
Citat:
Då rör det sig om ett fall av förtal. Skadeståndet bedöms efter hur grovt förtalet är och efter hur stor spridningen varit.
Om jag exempelvis sprider ut på internet typ egna texter och har haft tiotusen läsare o hotat med det?

Grejen är att jag mår skit o skrev en text om någon som vinkade i mängden innan han försvann o sedan dök ett ex upp (jag är något paranoid jag vet) vinkade på Facebook och har varken svarat där eller på sms. Har hotat med uthängning. Hur mycket böter om jag gör slag av saken? Tror fan att han försöker få mig att begå självmord eller något. Kallar mig bara psykiskt sjuk vilket får mig att vilja göra honom något.

Svamlar jag i tråden, sorry. Ingen hjärna för att läsa något.
Citera
2017-06-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det enda man behöver är några vittnen och ett skadestånd bör väl ligga någonstans vid 50 000 SEK vid grovt förtal, som det alltid är när någon blir grovt misskrediterad. Enskilt åtal är inte någon lek på något vis.

Det varierar väldigt beroende på hur grovt och vilken spridning.
5 000-15 000 Är praxis för normal grad. 15 000 och uppåt gäller för grovt förtal men med extrem variation. HD bedömde att en sexfilm av en person som låg uppe på 2porrsiter i ca en vecka var "värt" 50 000:-
Då ansåg man det synnerligen försvårande att det var i filmformat(vilket anses värre än skrift), att det var stor spridning, att filmen gick att ladda ner och därmed kan anses aldrig "försvinna" samt att den drabbade personen var ung.

Så på den nivån skall det vara enligt HD för att ge 50 000:-.
Citera
2017-06-24, 22:38
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Det varierar väldigt beroende på hur grovt och vilken spridning.
5 000-15 000 Är praxis för normal grad. 15 000 och uppåt gäller för grovt förtal men med extrem variation. HD bedömde att en sexfilm av en person som låg uppe på 2porrsiter i ca en vecka var "värt" 50 000:-
Då ansåg man det synnerligen försvårande att det var i filmformat(vilket anses värre än skrift), att det var stor spridning, att filmen gick att ladda ner och därmed kan anses aldrig "försvinna" samt att den drabbade personen var ung.

Så på den nivån skall det vara enligt HD för att ge 50 000:-.

Tänker på reportern Erin Andrews som fick 55 miljoner dollar, ca 450 miljoner kronor, i skadestånd för en liknande inspelning då hon var naken på ett hotellrum. Hon är verkligen en snygg kvinna. Om jag får makten så blir alla former av grovt förtal allmänt åtal.

Källa:
The jury has awarded Erin Andrews $55 million in her civil lawsuit over the secret recording and release of a video showing her naked during a hotel stay.

http://abcnews.go.com/US/erin-andrew...ry?id=37460110
Citera
2017-06-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Tänker på reportern Erin Andrews som fick 55 miljoner dollar, ca 450 miljoner kronor, i skadestånd för en liknande inspelning då hon var naken på ett hotellrum. Hon är verkligen en snygg kvinna. Om jag får makten så blir alla former av grovt förtal allmänt åtal.

Källa:
The jury has awarded Erin Andrews $55 million in her civil lawsuit over the secret recording and release of a video showing her naked during a hotel stay.

http://abcnews.go.com/US/erin-andrew...ry?id=37460110

Det där var dock i USA, går inte att jämföra med Sverige. I Sverige hon hade fått kanske mellan 50 000 - 100 000:-.

EDIT: Det skall sägas att hon stämde hotellet också och inte den som faktiskt filmade. I Sverige hade hon inte haft en chans att vinna mot hotellet utan fått stämma stalkern.
Senast redigerad av Aramir2 2017-06-25 kl. 17:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in