Citat:
Ursprungligen postat av
Fnissturken
Det fetade. Och då mer specifikt att det skulle ske en sammanslagninh av skadeståndet, dvs en samlad bedömning istället för varje enskilt påstående ur skadeståndssynpunkt värderat för sig.
Det beror på att det är ett brottstillfälle, på precis samma sätt som 2slag inte gör en misshandel till 2st fall av misshandel så blir inte förtal 2st fall av förtal om du skriver att någon är en våldtäktsman och pedofil istället för om du bara skriver att personen är våldtäktsman.
Om jag skriver en text där jag kallar dig tjuv så är det förtal. Om jag skriver en text där jag kallar dig tjuv, bedragare, våldtäktsman och mördare så är det fortfarande ett fall av förtal men det är betydligt grövre.
Så att man påstår fler saker gör brottet grövre men det gör det inte till fler antal brott.
Skadeståndet bedöms sedan efter hur grovt förtalet är och hur stor spridning det fått.
Googla bara "dömd för förtal" så kommer du finna massor med fall där personer blivit dömda för förtal(ett brott) där de uppgett mer än en uppgift/påstående.