2015-11-10, 09:40
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
AP7 Aktiefond: När jag tror att ras är avklarade...
AP7 Räntefond: När jag tror att uppgången är avklarad...i stället för att gå likvid.
Citera
2015-11-10, 09:43
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
AP7 Aktiefond: När jag tror att ras är avklarade...
AP7 Räntefond: När jag tror att uppgången är avklarad...i stället för att gå likvid.
Det är korrekt! Alt att du på aktefonden "möblerar" om lite så att spridningen blir mer hausse. Kan vara lite lurigt och kräver lite mer, men i slutändan är det du som skördar frukten.
Citera
2016-11-21, 05:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag har fonden UBS (Lux) Equity Fund - Biotech . Den gick upp mycket förut, men har i stannat upp senaste året. Vad kan man vänta sig för utveckling av den framöver?

https://www.bloomberg.com/quote/UBSEBIO:LX
Citera
2016-11-21, 08:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag har fonden UBS (Lux) Equity Fund - Biotech . Den gick upp mycket förut, men har i stannat upp senaste året. Vad kan man vänta sig för utveckling av den framöver?

https://www.bloomberg.com/quote/UBSEBIO:LX
Med äcklet Trump vid makten så kommer det antagligen att gå bra för läkemedelsbranschen och det drar med sig bioteknik.
Citera
2016-11-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawezil
Tanken är väl att de med kort sparhorisont, som snart ska börja plocka ut pengarna från pensionen inte ska sitta med lika hög risk. Nä, det lönar sig inte, men det blir mycket säkrare. En vettig avvägning om man snart ska använda pengarna.

Jag har en del svenskt mest för att svenska aktiefonder historiskt avkastat bättre än globala fonder.
Men en "vettig avvägning" som på populationsnivå historiskt sett inneburit en ekonomisk förlust, eller hur? Det borde väl innebära att den egentligen inte är vettig, sannolikheten är ju högre att man förlorar på det än att man tjänar på det.
Citera
2016-12-25, 13:48
Medlem
20% vardera i fem fonder:

- Carnegie Afrikafond
- Carnegie Rysslandsfond
- BlackRock World Mining
- AMF räntefond lång
- Spiltan räntefond Sverige (kort)

Dvs 60% aktier, 40% räntepapper. Resonerar som så att skall man ha aktier skall det vara på tillväxtmarknader. Det slår mycket upp och ner, men det utnyttjar jag till min fördel. Så fort andelarna börjat avvika från 20% för varje så viktar jag tillbaka till 20% per fond. Då säljer jag de som gått bra och köper de som blivit billigare. Tidigare hade jag 15 resp 20% som ribba för när det var dags att vikta tillbaka, men efterhand har jag gjort det allt oftare. Just nu gör jag det så fort någon fond halkar under 19% eller över 21%, vilket hittills funkat fint - då surfar man på korta kursrörelser.

Värdeförändring 2016: 17%
Genomsnitt per år (med start år 2000): 11%

Har haft lite olika modeller tidigare, generellt mer aktier när jag var yngre, gradvis mer räntepapper efterhand. Tänkte öka andelen räntepapper med kanske 5%-enheter per år fram till pensionen.

Aktuellt värde ligger strax över 400k så det blir ju en extraslant per månad. Tittade på statistik för alla sparare och såg att 99% av svenskarna har lägre summa. Jag ligger dock inte i topp i lön, så det beror till största delen på bra värdetillväxt.

Konstruktiva synpunkter mottages.
Citera
2016-12-26, 12:41
Medlem
Svenskodlats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
20% vardera i fem fonder:

- Carnegie Afrikafond
- Carnegie Rysslandsfond
- BlackRock World Mining
- AMF räntefond lång
- Spiltan räntefond Sverige (kort)

Dvs 60% aktier, 40% räntepapper. Resonerar som så att skall man ha aktier skall det vara på tillväxtmarknader. Det slår mycket upp och ner, men det utnyttjar jag till min fördel. Så fort andelarna börjat avvika från 20% för varje så viktar jag tillbaka till 20% per fond. Då säljer jag de som gått bra och köper de som blivit billigare. Tidigare hade jag 15 resp 20% som ribba för när det var dags att vikta tillbaka, men efterhand har jag gjort det allt oftare. Just nu gör jag det så fort någon fond halkar under 19% eller över 21%, vilket hittills funkat fint - då surfar man på korta kursrörelser.

Värdeförändring 2016: 17%
Genomsnitt per år (med start år 2000): 11%

Har haft lite olika modeller tidigare, generellt mer aktier när jag var yngre, gradvis mer räntepapper efterhand. Tänkte öka andelen räntepapper med kanske 5%-enheter per år fram till pensionen.

Aktuellt värde ligger strax över 400k så det blir ju en extraslant per månad. Tittade på statistik för alla sparare och såg att 99% av svenskarna har lägre summa. Jag ligger dock inte i topp i lön, så det beror till största delen på bra värdetillväxt.

Konstruktiva synpunkter mottages.

Har carneiges Afrika fond någonsin gått bra? Upp o ner, upp o ner, med dyra avgifter, finns väl inga bra Afrika fonder nu?
Citera
2016-12-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskodlat
Har carneiges Afrika fond någonsin gått bra? Upp o ner, upp o ner, med dyra avgifter, finns väl inga bra Afrika fonder nu?
Tja, +12% i år är ju bra i alla fall, men visst har den gått dåligt i snitt över längre tid. Men jag inbillar mig att upp o ner är precis vad jag vill ha, eftersom jag säljer andelar när de stigit i värde och köper fler när de blivit billigare. Tycker det ser ut att funka när jag tittar på statistiken, för mitt snitt ligger på 10% per år, trots att de fonder jag har andelar i bara har snittat 1-3% per år. Jag famlar efter någon formel för att räkna ut hur mycket "övervinst" (eller "undervinst") man själv ligger på jämfört med en fonds utveckling när man köpt och sålt många gånger under en viss tidsperiod, men jag har inte riktigt fått till matematiken än.

Är 0,48% dyrt? Inser att jag kanske borde kolla på TKA istället, men har inte riktigt satt mig in i det än.
Citera
2017-03-01, 18:51
Medlem
Här en amatör som haft AP7 såfa, sedan början. För ett par år sedan lurade Nordea mig att gå över till deras generationsfond. Är jäkligt besviken. Vill byta men till vad? Har 10 år kvar till pension.

Några tips från er hur man bäst bör göra?
Tack på förhand.
Citera
2017-03-01, 19:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonefly
Här en amatör som haft AP7 såfa, sedan början. För ett par år sedan lurade Nordea mig att gå över till deras generationsfond. Är jäkligt besviken. Vill byta men till vad? Har 10 år kvar till pension.

Tack på förhand.
Byt du tillbaka till AP7 Såfan.
Citera
2017-03-01, 19:28
Medlem
50% AP7 Aktiefond
25% Aktiespararna Direktavkastning
25% AMF Småbolag
Citera
2017-03-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonefly

Tack på förhand.

Började och fundera på att placera min PPM, men då kom dessa inlägg från Hemberg.

http://blogg.avanza.se/hemberg/2017/03/01/ror-inte-mitt-ppm-2/
http://blogg.avanza.se/hemberg/2017/02/22/ppm-avgifter-otydliga/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in