20% vardera i fem fonder:
- Carnegie Afrikafond
- Carnegie Rysslandsfond
- BlackRock World Mining
- AMF räntefond lång
- Spiltan räntefond Sverige (kort)
Dvs 60% aktier, 40% räntepapper. Resonerar som så att skall man ha aktier skall det vara på tillväxtmarknader. Det slår mycket upp och ner, men det utnyttjar jag till min fördel. Så fort andelarna börjat avvika från 20% för varje så viktar jag tillbaka till 20% per fond. Då säljer jag de som gått bra och köper de som blivit billigare. Tidigare hade jag 15 resp 20% som ribba för när det var dags att vikta tillbaka, men efterhand har jag gjort det allt oftare. Just nu gör jag det så fort någon fond halkar under 19% eller över 21%, vilket hittills funkat fint - då surfar man på korta kursrörelser.
Värdeförändring 2016: 17%
Genomsnitt per år (med start år 2000): 11%
Har haft lite olika modeller tidigare, generellt mer aktier när jag var yngre, gradvis mer räntepapper efterhand. Tänkte öka andelen räntepapper med kanske 5%-enheter per år fram till pensionen.
Aktuellt värde ligger strax över 400k så det blir ju en extraslant per månad. Tittade på statistik för alla sparare och såg att 99% av svenskarna har lägre summa. Jag ligger dock inte i topp i lön, så det beror till största delen på bra värdetillväxt.
Konstruktiva synpunkter mottages.