Citat:
Ursprungligen postat av
psike
http://40procent20ar.blogspot.se/2011/12/spiltans-nya-fond-i-fond-meningslost.html
Läste en annan tråd där detta inlägg, länkades till, som omkullkastade Spiltans Investmentstrategi....
Kollar JAG 5 års utveckling nu jämfört med SIX Return Index så har Spiltans Investmentfond överpresterat - vilket omkullkastar blogginlägget från december 2011.
Är jag förhastad om jag flyttar från Zero till Spiltan Investment? (har inte bytt på 4-5-6 år och lär inte byta igen de närmsta 4-5 åren just i PPM heller...).
Det man kan invända är att substansrabatten tenderar att minska i goda tider och öka i dåliga tider. En del av investmentbolagens kursstegringar de senaste åren är nog hänförlig till det, vilket givetvis ger en fond bestående av investmentbolag kursstegring.
Funderar även på, utan att orka läsa på, hur Zero återspeglar och hanterar utdelningar. Någon som har det klart för sig och kan ge besked?
Jag skulle i dagsläget inte köpa Spiltan invest, förmodligen inte heller i tider av större substansrabatt, Då skulle jag i så fall hellre köpa aktier i de mest intressanta investmentbolagen, slippa både förvaltningsavgiften och de mindre önskavärda innehaven i fonden.