2008-02-22, 16:30
Medlem
lepops avatar
Jag tänkte att vi kunde lista vilka PPM-fonder vi har och varför som tips till alla de som inte har hunnit byta från Premiesparfonden ännu.

Jag börjar:

Jag har valt SKAGEN Kon Tiki an några anledningar.
Dels för att det är en liten fondförvaltare som jag har större tillit till än till en storbank. Sedan för att på en 5-årsperiod har den gått 600% plus till skillnad från index i samma fall som har gått 300% plus. Dessutom är det en globalfond vilket jag tycket känns rätt bra, Kina hade ju också varit ett alternativ men det är en betydligt mer instabilare marknad, därför känns det bättre med en globalfond istället.

http://morningstar.se/
Citera
2008-02-22, 21:44
Medlem
Har precis som dig Skagen Kon-Tiki dock i min IPS.

På PPM följer jag till stor del twoship.com som för närvarande kör Simplicity Likviditet. Känns stabilt.
Citera
2008-02-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Jag tänkte att vi kunde lista vilka PPM-fonder vi har och varför som tips till alla de som inte har hunnit byta från Premiesparfonden ännu.

Jag börjar:

Jag har valt SKAGEN Kon Tiki an några anledningar.
Dels för att det är en liten fondförvaltare som jag har större tillit till än till en storbank. Sedan för att på en 5-årsperiod har den gått 600% plus till skillnad från index i samma fall som har gått 300% plus. Dessutom är det en globalfond vilket jag tycket känns rätt bra, Kina hade ju också varit ett alternativ men det är en betydligt mer instabilare marknad, därför känns det bättre med en globalfond istället.

http://morningstar.se/

det är en tillväxtfond, vill du investera i tillväxtländer så är det inte en dåligt val att köra via skagen.
Citera
2009-01-22, 19:45
Medlem
powerforcers avatar
Avskyr PPM och aktiefonder men man är ju så illa tvungen att välja eftersom "soffliggarfonden" är kass.

Mitt val är:
Capinordic High Yield

Kategori: Ränte, euro globala obligationer
Morningstar Kategori: medel
Avkastning %: 1 år +5.5%
Fondavgift PPM 0.44%

Fondbolag:
Capinordic Asset Management AB
Strandvägen 5B
114 51 Stockholm

Valde Capinordic High Yield eftersom jag tror på fortsatt börsnedgång --> flykt till obligationer ffa europeiska obligationer.
Mitt mål är att inte förlora PPM-pengar.
Citera
2009-01-23, 13:08
Medlem
jbrgs avatar
Billigt program för att välja PPM-fonder

http://www.deepcoldsoft.com/krosus/krosus.html

Billig livstidlicens.
Citera
2009-01-23, 19:11
Medlem
waxizs avatar
avanza zero av den enkla anledning att jag tror att få fondförvaltare klarar att långsiktigt slå index med så mycket som deras avgifter är på.
Citera
2009-02-03, 20:55
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Mitt val är:
Capinordic High Yield

Kategori: Ränte, euro globala obligationer
Byte till Handelsbanken Lux Ränta pga Capinordic High Yield gav lite förlust, vore enklare att ha PPM-pengarna på ett vanligt bankkonto då slapp man fondavgifter och osäkerheten att det tar tre dar ibland mer (!) att gå ur en position. Vilket idiotiskt system!
Citera
2009-02-04, 00:34
Medlem
dot_s avatar
Förnärvarande Hälften i Avanza Zero och hälften i simplicity likviditet.

Nån gång om året balanserar jag om portföljen och återställer förhålandet 50 procent aktier och 50 procent räntor.

För att undvika att utsätta mig för valutarisk placerar jag rubbet i SEK.
Citera
2009-02-04, 00:38
Medlem
syrabatteriets avatar
Bytte nyligen från 100% BlackRock World Gold Fund till 70% BlackRock World Energy Fund och 30% Swedbank Robur Ryssland.
Citera
2015-08-26, 22:54
Medlem
Väcker en gammal tråd! Jag har nog haft Avanza Zero sedan 2009 i mina stackars PPM-pengar, nu ser jag att Tjänstepensionen är 3ggr större än PPM-slanten och denna multipel lär inte förändras närmsta åren, men hur det än blir med den saken - jag vill inte byta PPM månadsvis eller ens årsvis - kanske övergå till Spiltans Investmentsbolagsfond? Klarar dom att överträffa index med 0,20%(avgiften) över tid?

Eller ska jag flytta till en global index med lägsta möjliga avgift istället?
Citera
2015-08-26, 23:28
Medlem
http://40procent20ar.blogspot.se/2011/12/spiltans-nya-fond-i-fond-meningslost.html

Läste en annan tråd där detta inlägg, länkades till, som omkullkastade Spiltans Investmentstrategi....

Kollar JAG 5 års utveckling nu jämfört med SIX Return Index så har Spiltans Investmentfond överpresterat - vilket omkullkastar blogginlägget från december 2011.

Är jag förhastad om jag flyttar från Zero till Spiltan Investment? (har inte bytt på 4-5-6 år och lär inte byta igen de närmsta 4-5 åren just i PPM heller...).
Citera
2015-09-05, 14:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
http://40procent20ar.blogspot.se/2011/12/spiltans-nya-fond-i-fond-meningslost.html

Läste en annan tråd där detta inlägg, länkades till, som omkullkastade Spiltans Investmentstrategi....

Kollar JAG 5 års utveckling nu jämfört med SIX Return Index så har Spiltans Investmentfond överpresterat - vilket omkullkastar blogginlägget från december 2011.

Är jag förhastad om jag flyttar från Zero till Spiltan Investment? (har inte bytt på 4-5-6 år och lär inte byta igen de närmsta 4-5 åren just i PPM heller...).

Det man kan invända är att substansrabatten tenderar att minska i goda tider och öka i dåliga tider. En del av investmentbolagens kursstegringar de senaste åren är nog hänförlig till det, vilket givetvis ger en fond bestående av investmentbolag kursstegring.

Funderar även på, utan att orka läsa på, hur Zero återspeglar och hanterar utdelningar. Någon som har det klart för sig och kan ge besked?

Jag skulle i dagsläget inte köpa Spiltan invest, förmodligen inte heller i tider av större substansrabatt, Då skulle jag i så fall hellre köpa aktier i de mest intressanta investmentbolagen, slippa både förvaltningsavgiften och de mindre önskavärda innehaven i fonden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in