Här har dom krämat upp hyran över 2000 kr/mån till 7200 som en nyproducerad icke lyhörd lgh byggd år 2005-2006 med socialdemokratiska subventioner kostar i månaden nu.
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=128447
"Varje lägenhet utrustas med nytt kök, kyl/frys, diskmaskin och mikrovågsugn. Nya parkettgolv i kök, hall, sovrum och vardagsrum. Hall, sovrum och vardagsrum är helmålade. Nytt badrum med duschplats och förberedelse för tvättmaskin samt ny handdukstork som dels är ansluten till fastighetens värmesystem samt dels värms med elpatron (debiteras då hyresgästens hushållsel). Komfortvärmeslingor ställs in i badrumsgolvet (förbrukning via hyresgästens hushållsel). "
Parkettgolv i alla rum, varför? Laminat räcker och ser lika snyggt ut och håller bättre. Laminat är en stor uppgradering mot dom sunkiga plastmattorna som ligger i dom flesta hyresrätter. Parkettgolv o kök är även det dummaste man kan ha med all fukt och vatten som droppar på golvet. Fick tejpa flera plankor i mitt kök för plankorna börjar lyfta i fogarna lite efter 1 år bara. I kök har man klinkers närmaste diskbänken åtminstone eller helst hela köket.
Värmeslingor i badrum, varför? Totalt onödigt som man inte använder
handukstork, varför? Totalt onödigt, har min avstängd.
Dusch istället för badkar jämt, varför?
ELpatron till värme, varför?
Svar: Onödig lyx så dom får kräma upp hyran mycket mer och elpatroner så hyresgästen får betala en del av värmen som överstiger 16 grader säkert. Dom sliter även ut badkaren så dom inte ska få betala dyra bad 15-20 kr /badpass åt hyresgästen längre = Hyresvärden gör feta vinster på hyresgästers bekostnad.
Här är vad motsvarande borätt kostar i samma område:
http://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-vallingby-stockholms-kommun-jamtlandsgatan-150,-4tr-614502
nettokostnad: 4500 kr+ amortering. Bostadsrättsinnehavaren tjänar 2700 kr/mån att köpa motsvarande lägenhet och får andra förmåner. Totalt orättfärdigt mot dom som inte har kapital. Dessutom krävs det en lön på 33000 brutto också för att få lån. Varken hyra eller köpa kan man göra nu ifall man tjänar medellön i förorten vällingby haha.
Jag kunde hyrt denna lgh som kostade 4700 i hyra innan, renoverat den själv för 15000-18000 kr istället för slanta upp 26000 kr /år mer i hyra livet ut.
Det krävs även en 30 000 kr/mån lön för att hyra en liten 2:a från 50-talet i förorten, helt bisarrt! Man ska inte kunna bo längre som arbetare och alla som jobbar på vanliga butiksjobb, chaufförer, lager, städare, tekniker av olika slag och bilmekaniker. Inte ens en polisman har råd att hyra denna lilla 2:a. Tydligen ska polismän och lägre medelklass bo i en 1:a och ha sängen brevid soffan som en 20 -årig pundare.
I min bok är minimum att bo en lägenhet i denna storlek när man är över 28-30 år gammal så man har ett sovrum och kan ha dataplats och eventuell plats för en hund, katt, träningsbänk eller kunna hänga upp tvätt på tvättställning och fullstora möbler. Det får man inte plats med i en 1:a på 37 m2.