2016-12-24, 11:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nu har jag inte hängt med på slutet, men åtalet kommer väl "bara" handla om mord/mordförsök?. Eller, vi har väl inte hört något ang obuktionen...?

Än idag ligger allt under samma målnr hos Tingsrätten. Ett målnr = Ett eventuellt åtal.

Det betyder emellertid inte att olika brott behöver ha något åskådliggjort med varandra att göra - men händelsevis kan olika åtalspunkter på något sätt bekräfta varandra i styrka ibland, eller i vart fall hinta om att mgm "pinpointas" till att vara av en,, hmm, speciell typ.
Sakligt sett behöver ärendeskilda åtalspunkter dock inte ha med varandra att göra i en eventuell rättegång.

Åklagarna kan själva i det sista bestämma sig för att bryta loss åtalspunkter om längre utredning krävs, om det på Tingsrättens beslut ej ges längre åtalsförlängning, eller om åklagare själva bedömer att åtalspunkter ska separeras av rena ärendehanterings-skäl.

Nu kommer då det viktiga;
Tingsrätten har på häktningsmaterialet inte antytt något sådant här i beslut. Ej heller har åklagare antytt något - Man samverkar fortf två åklagare på två ärenden.
Betraktat så, kan man drista sig till att det av åklagarna ännu siktas på ett gemensamt åtal, indirekt stagat av Tingsrätten.
Själv tror jag däremot att det så småningom kommer brytas isär. Mord/mordförsök-ärendet är nog som sagt en klar sak.
Misstänkt mord på exmaken verkar klurigt ur bevissynpunkt, trots att det verkar varit däri IF-bolag främst flaggade upp.
Utredningskreativitet (á la IF-style? ) är nog metoden för framgång där..
Citera
2016-12-25, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Än idag ligger allt under samma målnr hos Tingsrätten. Ett målnr = Ett eventuellt åtal.

Det betyder emellertid inte att olika brott behöver ha något åskådliggjort med varandra att göra - men händelsevis kan olika åtalspunkter på något sätt bekräfta varandra i styrka ibland, eller i vart fall hinta om att mgm "pinpointas" till att vara av en,, hmm, speciell typ.
Sakligt sett behöver ärendeskilda åtalspunkter dock inte ha med varandra att göra i en eventuell rättegång.

Åklagarna kan själva i det sista bestämma sig för att bryta loss åtalspunkter om längre utredning krävs, om det på Tingsrättens beslut ej ges längre åtalsförlängning, eller om åklagare själva bedömer att åtalspunkter ska separeras av rena ärendehanterings-skäl.

Nu kommer då det viktiga;
Tingsrätten har på häktningsmaterialet inte antytt något sådant här i beslut. Ej heller har åklagare antytt något - Man samverkar fortf två åklagare på två ärenden.
Betraktat så, kan man drista sig till att det av åklagarna ännu siktas på ett gemensamt åtal, indirekt stagat av Tingsrätten.
Själv tror jag däremot att det så småningom kommer brytas isär. Mord/mordförsök-ärendet är nog som sagt en klar sak.
Misstänkt mord på exmaken verkar klurigt ur bevissynpunkt, trots att det verkar varit däri IF-bolag främst flaggade upp.
Utredningskreativitet (á la IF-style? ) är nog metoden för framgång där..

Tänker du det skall bli intensitet i fallet, åk skall påvisa upp JM,s prototyp ??

Kan man "göra så" om alla det andra rubriceringarna består av endast skälig misstanke, ja hoppas
säkert Amanda Hikes men frågan är faktiskt om Fahlander resonerar som dig. Nja, man kan nog inte
riktigt resonera som så, klippa och klistra lite som man vill av åk utifall detta gynnar denne själv.
Objektivitet när det är i sin vackraste form, eller inte......
Citera
2016-12-25, 21:11
Medlem
nobbenss avatar
Det är väl i mitten av januari som åtal ska vara väckt, annars måste nya häktningsförhandlingar till?
Citera
2016-12-25, 22:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Tänker du det skall bli intensitet i fallet, åk skall påvisa upp JM,s prototyp ??

Kan man "göra så" om alla det andra rubriceringarna består av endast skälig misstanke, ja hoppas
säkert Amanda Hikes men frågan är faktiskt om Fahlander resonerar som dig. Nja, man kan nog inte
riktigt resonera som så, klippa och klistra lite som man vill av åk utifall detta gynnar denne själv.
Objektivitet när det är i sin vackraste form, eller inte......

Nja, jag menar inte att Johanna är en specifik typ som genom olika åtalspunkter ger en komplett bild - Jag menade bara att i vissa fall kan ett mönster skönjas.
Stegrad intensitet har jag plockat upp sedan hon rubricerades på försök till grovt bedrägeri. En rubricering hon f.ö prydligt bär med sannolika skäl, iaf sist jag kollade.
Men det är säkert mer än så som säger mord på exmaken, även om ovanstående faktiskt naturligt klistrar sig självt på mordrubriceringen. (där behöver varken jag eller någon åklagare klister, inte heller du hoppas jag?)

Nog så krångligt åtal att sammanfoga, även om mord/mordförsöket av allt att döma är ett färdigt paket, tror inte följande länkats i tråden tidigare:
Citat:
Mordmisstänkta 41-åringen har fått träffa sin barn
http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/mordmisstankta-41-aringen-har-fatt-traffa-sin-barn
Citat:
Den 41-åriga kvinnan nekar bestämt till brotten hon anklagats för. Vad pojkvännen sagt i förhören, eller hur han ställer sig till mordanklagelsen nu, vill inte Johan Fahlander svara på.

Enligt uppgifter till SVT Västmanland ska pojkvännen ha mjuknat i förhören och börjat prata om var han befann sig kvällen den 3 augusti.

Utredningen om exmaken är intressant, det verkar i artikeln ovan som Wenna åsyftar denna utredning gällande fler förhör och väntan på nfc-svar, då det är där hon historiskt nosats upp i media.
Ställer löst ihop det med en tillbakablick (1/12) om det egentligen enda konkreta som framlagts ang denna mordutredning:
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4569925-41-aringen-misstanks-for-mord-pa-sin-exmake
Citat:
Jag har inte fått någon detaljerad information om varför hon nu har blivit delgiven misstanke, men det har hållits ett stort antal förhör och detta är en sammantagen bedömning, säger Robin Simonsson på åklagarmyndighetens presstjänst.

Stalltipset blir att om åtalsförlängning begärs vid 18/1 nu, lär denna utredning löpande röna framgång eftersom sommarstugemord/försöket säkerligen är åtalsfärdigt i sig.
Alternativt går man till åtal på sommarstugehändelsen, och bryter loss exmake-utredningen...

God fortsättning!
(Önskar detsamma till åklagarna )
Citera
2016-12-25, 23:21
Medlem
Citat:
Nja, jag menar inte att Johanna är en specifik typ som genom olika åtalspunkter ger en komplett bild - Jag menade bara att i vissa fall kan ett mönster skönjas.
Stegrad intensitet har jag plockat upp sedan hon rubricerades på försök till grovt bedrägeri. En rubricering hon f.ö prydligt bär med sannolika skäl, iaf sist jag kollade.
Men det är säkert mer än så som säger mord på exmaken, även om ovanstående faktiskt naturligt klistrar sig självt på mordrubriceringen. (där behöver varken jag eller någon åklagare klister, inte heller du hoppas jag?)

Nog så krångligt åtal att sammanfoga, även om mord/mordförsöket av allt att döma är ett färdigt paket, tror inte följande länkats i tråden tidigare:

http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/mordmisstankta-41-aringen-har-fatt-traffa-sin-barn

Utredningen om exmaken är intressant, det verkar i artikeln ovan som Wenna åsyftar denna utredning gällande fler förhör och väntan på nfc-svar, då det är där hon historiskt nosats upp i media.
Ställer löst ihop det med en tillbakablick (1/12) om det egentligen enda konkreta som framlagts ang denna mordutredning:
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4569925-41-aringen-misstanks-for-mord-pa-sin-exmake

Stalltipset blir att om åtalsförlängning begärs vid 18/1 nu, lär denna utredning löpande röna framgång eftersom sommarstugemord/försöket säkerligen är åtalsfärdigt i sig.
Alternativt går man till åtal på sommarstugehändelsen, och bryter loss exmake-utredningen...

God fortsättning!

Att hon får träffa de två små barnen är helt förståeligt. Dock tillsammans med fostermamman då uppkommer frågan vem som är det?
Citera
2016-12-25, 23:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

God fortsättning!

Ett genombrott?
SVT-uppgiften som du länkar till är intressant. Frågan är exakt vad han har berättat?

Pojkvännen ska ha mjuknat
"Den 41-åriga kvinnan nekar bestämt till brotten hon anklagats för. Vad pojkvännen sagt i förhören, eller hur han ställer sig till mordanklagelsen nu, vill inte Johan Fahlander svara på.
Enligt uppgifter till SVT Västmanland ska pojkvännen ha mjuknat i förhören och börjat prata om var han befann sig kvällen den 3 augusti."

Noterar också uppgiften om obduktionen, från ekuriren. Någon senare uppgift om detta finns väl inte?
"– Den rättskemiska analysen av mannens kvarlevor är inte klara och det är svårt att säga när det blir klart."

God fortsättning du också, och alla andra!

Citera
2016-12-26, 01:59
Bannlyst
Citat:
Nja, jag menar inte att Johanna är en specifik typ som genom olika åtalspunkter ger en komplett bild.

God fortsättning!

Okej, då är vi ense.

Detsamma, fortsätt julen lugnt inte vilt.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att hon får träffa de två små barnen är helt förståeligt. Dock tillsammans med fostermamman då uppkommer frågan vem som är det?

Förståeligt säger du, Nix det brukar inte vara så, förståeligt alltså.

Vem "fostermamman" är borde inte vara det svåraste att lista ut, däremot förvirrar ordet
"fostermamma" och får artikeln verka opersonlig, nja vidare opersonligt är det nog definitivt
inte.
Citera
2016-12-26, 05:28
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Fick en uppfattning (God fortsättning alla här förresten) om att tvillingarna blev omhändertagna i Norge. Det kan ju vara bra men de har ju anknytning till Sverige genom deras pappa. Skulle kunna tänka mig att någon utav dessa är intresserade.
Citera
2016-12-27, 11:12
Medlem
Här firade JM jul. På häktet i Karlstad
http://nwt.se/karlstad/2016/12/16/misstankt-for-arbogamord-i-haktet
Citera
2016-12-27, 19:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Fick en uppfattning (God fortsättning alla här förresten) om att tvillingarna blev omhändertagna i Norge. Det kan ju vara bra men de har ju anknytning till Sverige genom deras pappa. Skulle kunna tänka mig att någon utav dessa är intresserade.

Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Här firade JM jul. På häktet i Karlstad
http://nwt.se/karlstad/2016/12/16/misstankt-for-arbogamord-i-haktet

Barn till häktade
Vad händer om en 41-årig sexbarnsmamma med två treåriga tvillingar häktas?
Om mamman dessutom ett år tidigare mördat barnens pappa och nu häktas för att deltagit i mordet på sin pappa och mordförsöket på sin mamma, hur påverkar det vad som händer med treåringarna?

Exakt den här situationen uppkommer ju inte dagligen, men det finns regler och anvisningar. Det är ändå många barn som årligen drabbas av att en förälder fängslas.

En projektgrupp från Kriminalvården och Socialstyrelsen har gett ut en skrift med titeln:
Barn med frihetsberövade föräldrar (ISBN 91-88932-36-2).

I en studie från Juridiska Fakulteten vid Lunds Universitet sammanfattas föreskrifterna så här:

Citat:
Föreskrifter
När en mamma placeras på en anstalt är det socialtjänstens ansvar att utreda vad som är bäst för barnet – att leva tillsammans med sin mamma på anstalten eller att placeras hos en anhörig eller i ett fosterhem. Ett barn kan inte placeras hos sin mamma på en anstalt utan att socialtjänsten först konstaterat att det är för barnets bästa, att modern har tillräcklig omsorgsförmåga för att vårda barnet på anstalten och det inte finns någon annan bättre lösning av barnets situation. Vid bedömningen av moderns omsorgsförmåga tittar socialtjänsten på både moderns fysiska förmåga att ta hand om sitt lilla barn samt den känslomässiga förmågan att knyta an till barnet.
Vad som är bäst för ett barn är högst individuellt, och många gånger handlar det om en svår avvägning när man avgör om ett barn får medföras till en anstalt eller ej. Det är viktigt att komma ihåg att det alltid är barnets bästa som skall vara avgörande vid beslut och inte moderns vilja, och dessa intressen stämmer inte överens alla gånger. Det är inte säkert att miljön vid ett häkte eller en anstalt är den bästa vistelseplatsen för ett barn – även om dess förälder vistas där. Vid beslut om vad som är bäst för ett barn kan kriminalvården lämna synpunkter angående anstaltsmiljön, både vad det gäller lokalerna och de andra intagna på anstalten, men bedömningen av barnets bästa görs alltid av socialtjänsten.

Lag (1974:203) om kriminalvård i anstalt:
2 kap. Närmare bestämmelser om kriminalvården i anstalt
41 § Medför kvinna spädbarn vid intagningen eller föder hon därefter barn, kan tillstånd ges henne att ha barnet hos sig.

Huvudprincipen i Sverige är dock att barn inte bör vistas i fängelsemiljö.
Barn upp till tre år kan under vissa omständigheter få vistas hos mamma i fängelse.

Vilka släktingar kan komma ifråga? Mormor? Moster? Finns farföräldrar eller andra släktingar på faderns sida?
Eller har socialtjänsten valt att placera barnen i ett fosterhem?

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1686707&fileO Id=1686712

Citera
2016-12-27, 22:10
Medlem
Inget kunde intressera mig mindre än var barnen är. Lämna dem i fred. Det är nog j*vligt som det är.
Citera
2016-12-28, 09:02
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Barn till häktade
Vad händer om en 41-årig sexbarnsmamma med två treåriga tvillingar häktas?
Om mamman dessutom ett år tidigare mördat barnens pappa och nu häktas för att deltagit i mordet på sin pappa och mordförsöket på sin mamma, hur påverkar det vad som händer med treåringarna?

Exakt den här situationen uppkommer ju inte dagligen, men det finns regler och anvisningar. Det är ändå många barn som årligen drabbas av att en förälder fängslas.

Vilka släktingar kan komma ifråga? Mormor? Moster? Finns farföräldrar eller andra släktingar på faderns sida?
Eller har socialtjänsten valt att placera barnen i ett fosterhem?

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1686707&fileO Id=1686712

Akis föräldrar är 75 respektive 72 år gamla så de är kanske inte så lämpliga till att ta hand om tvillingarna.
Däremot har Aki två systrar varav den ena är 49 och den andra 45 år. Den äldsta är ensamstående med en hemmavarande dotter på 19 år. Den yngsta av Akis systrar är sambo med en drygt tre år yngre man och de har inga barn vad jag kan se. Uppgifterna är hämtade hos Ratsit och här syns inte personer som är yngre än 16 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in