2016-12-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Kobold - du gör helt rätt. Videon i länken är 18 minuter av rent dravel. Jag förstår att Sebban inte klarar av att förklara budskapet i den.

En galenskap som sägs i videon (det finns många) är att stjärnhimlen "ser precis likadan ut år efter år". Det är lögn, stjärnorna har en egenrörelse, något som E Halley påvisade för snart 300 år sedan (Wikipedia). På grund av de stora avstånden i rymden, något som plattjordingarna vägrar begripa, är egenrörelsen så liten att det tar många år att se den med blotta ögat, men den går att mäta.

Förklaringen är ganska enkel. Det vill säga om man förstår perspektiv och att stjärnorna är nära, så faller faktiskt en hel del pusselbitar på plats. Vet du hur man mäter stjärnornas egenrörelse? Har du nånsin observerat stjärnorna genom teleskop?
Citera
2016-12-23, 10:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Förklaringen är ganska enkel. Det vill säga om man förstår perspektiv och att stjärnorna är nära, så faller faktiskt en hel del pusselbitar på plats.

Du gör återigen samma fel, du försöker bevisa ett felaktigt påstående med ännu ett felaktigt påstående. Bevisa att stjärnorna är nära. Bevisa ditt flum om "perspektiv".

Och som vanligt duckar du alla frågor som du inte kan svara på:
Hur vet stenen vad som är upp och vad som är ned?
Hur blir densitet en kraft?
Varför lyckas vi navigera med hjälp av en karta som bygger på en sfärisk jord?
Varför navigerar vi utefter storcirklar, varför är den närmaste vägen mellan två punkter en båge?
Varför finns det inte någon fungerande FE-karta?

Listan över obesvarade frågor är hur lång som helst. FE-teorin är så full av hål att den inte ens kan anses vara en teori, det är bara väldigt förvirrat flum som bara idioter kan tro på.
Citera
2016-12-23, 10:53
Medlem
Citat:
Du har inte förklarat nåt. Du får gärna kopiera och klistra in din förklaring ifall jag skulle ha missat den i tidigare inlägg. Förtydligar frågan för säkerhets skull, vad är det för kraft som håller ståltackan klistrad vid sugkopparna?
Lufttrycket håller fast sugkopparna vid ståltackan, så att det går att lyfta tackan genom att dra i sugkopparna. Både jag och flera andra har förklarat detta. Är du så korkad att du inte ens kan läsa innantill?!

Citat:
Vad är det som drar i atmosfärens molekyler? Var nu snäll och svara inte med gravitation!
Vet du vad som menas med cirkelresonemang?
Om det nu är gravitation som skapar lufttryck så borde lufttrycket vara samma oavsett höjd.
Varför varierar lufttrycket på olika höjder? Avtar gravitationens kraft med höjden?
Ingen kan förklara gravitation, man mäter dess påstådda effekter som sedan förklaras med ordet gravitation. Man kunde lika gärna ha använt sig av ord som magi eller trolleri.

Ok, jag börjar med att prata om havsvatten så kanske även du fattar: Vattnet i haven hålls kvar på jordklotet av en kraft som vi andra kallar gravitation. Om man mäter vattentrycket på olika djup, så finner man att trycket ökar med ökande djup. Det man mäter är helt enkelt tyngden av vattenpelaren ovanför aktuell mätpunkt. Detta är grundläggande fysik som du borde kunna sedan grundskolan.
Med luften i atmosfären är det precis samma sak, med den skillnaden att luften har mycket lägre densitet än havsvattnet. Även detta är grundläggande fysik som borde kunna sedan grundskolan.

Citat:
Upp är uppåt och ner är nedåt, är det så svårt att begripa?

Tala om det för stenen i det tidigare resonemanget om din "densitetsskillnadskraft"!
Jag upprepar: Hur ska denna kraft som du påstår uppkommer pga densitetsskillnad veta vilken riktning den ska ha?
Svara nu inte med att "upp är uppåt och ner är nedåt". Det om något är ett cirkelresonemang!

Egentligen begriper jag inte varför jag ägnar tid åt att förklara helt grundläggande fysik för en uppenbarligen obildbar dumbom som dig. Får väl se hur länge jag tycker det är meningsfullt.
Citera
2016-12-23, 10:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vad är det som drar i atmosfärens molekyler? Var nu snäll och svara inte med gravitation!

Gravitation. Att den existerar kan du själv kontrollera genom att släppa en sten och studera hur den faller till marken.

Citat:
Om det nu är gravitation som skapar lufttryck så borde lufttrycket vara samma oavsett höjd.
Varför varierar lufttrycket på olika höjder? Avtar gravitationens kraft med höjden?
Ingen kan förklara gravitation, man mäter dess påstådda effekter som sedan förklaras med ordet gravitation. Man kunde lika gärna ha använt sig av ord som magi eller trolleri

Varför denna fixering vid den sfäriska jordens fysik? Är det inte bättre du koncentrerar dig på hur det fungerar med den platta jordens fysik? Hur vet stenen vad som är upp och vad som är ned?

Och jo, vi kan förklara gravitation och det är inget konstigt eller magiskt med den. Vill du falsifiera gravitationen så är du välkommen att försöka men det krävs lite mer än att du säger "magi".

Citat:
Upp är uppåt och ner är nedåt, är det så svårt att begripa?
Ja det är väldigt svårt att begripa, du måste förklara bättre. Hur vet t.ex en sten vad som är upp och vad som är ned?

Edit:
Det finns flera trådar under vetenskap där vi diskuterar gravitation. Vill du veta mer så föreslår jag att du fortsätter diskussionen där så kan vi i den här tråden koncentrera oss på den platta jorden och hur stenar kan veta vad som är upp och vad som är ned.
(FB) Vad är gravitation?
Senast redigerad av madtop 2016-12-23 kl. 11:06.
Citera
2017-01-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Bland annat.

Jag är inte nöjd med svaret. Om Antarktis är en isvägg som omsluter Jorden så är det bara att åka dit och dokumentera, tillstånd eller inte.

Luftrycket minskar ju närmare domen du kommer , så jag tror inte att man kan komma tillräckligt nära att se underverket.
Citera
2017-01-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du gör återigen samma fel, du försöker bevisa ett felaktigt påstående med ännu ett felaktigt påstående. Bevisa att stjärnorna är nära. Bevisa ditt flum om "perspektiv".

Och som vanligt duckar du alla frågor som du inte kan svara på:
Hur vet stenen vad som är upp och vad som är ned?
Hur blir densitet en kraft?
Varför lyckas vi navigera med hjälp av en karta som bygger på en sfärisk jord?
Varför navigerar vi utefter storcirklar, varför är den närmaste vägen mellan två punkter en båge?
Varför finns det inte någon fungerande FE-karta?

Listan över obesvarade frågor är hur lång som helst. FE-teorin är så full av hål att den inte ens kan anses vara en teori, det är bara väldigt förvirrat flum som bara idioter kan tro på.

Du är nästan rolig i din upprepning av argument! Kan du bevisa att stjärnornas avstånd är hundratals ljusår från oss? Argument som "jag har sett det på teve" eller "läst det" i vetenskapliga tidskrifter eller böcker med flashiga fotoshoppade bilder gills inte.

I kontrast till din snurrande boll så behöver inte stenen veta vad som är upp eller ner på en platt jord.

Densitet är flytkraft och dess existens, i motsats till gravitation, kan bevisas med experiment som till och med du kan göra.

Tror inte att navigatörer använder sig av en jordglob vid navigation.

Återigen, om du reser runt jorden i östlig eller västligt riktning så färdas du i cirkel oavsett om jorden är platt eller en glob och kompassen kommer att visa rätt hela vägen.
Citera
2017-01-15, 14:27
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Luftrycket minskar ju närmare domen du kommer , så jag tror inte att man kan komma tillräckligt nära att se underverket.

Hur vet du detta?

Och varför vakta Antarktis när ingen ändå kan ta sig dit? Är militären immun mot detta lägre lufttryck?
Citera
2017-01-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Lufttrycket håller fast sugkopparna vid ståltackan, så att det går att lyfta tackan genom att dra i sugkopparna. Både jag och flera andra har förklarat detta. Är du så korkad att du inte ens kan läsa innantill?!

Ok, jag börjar med att prata om havsvatten så kanske även du fattar: Vattnet i haven hålls kvar på jordklotet av en kraft som vi andra kallar gravitation. Om man mäter vattentrycket på olika djup, så finner man att trycket ökar med ökande djup. Det man mäter är helt enkelt tyngden av vattenpelaren ovanför aktuell mätpunkt. Detta är grundläggande fysik som du borde kunna sedan grundskolan.
Med luften i atmosfären är det precis samma sak, med den skillnaden att luften har mycket lägre densitet än havsvattnet. Även detta är grundläggande fysik som borde kunna sedan grundskolan.

Tala om det för stenen i det tidigare resonemanget om din "densitetsskillnadskraft"!
Jag upprepar: Hur ska denna kraft som du påstår uppkommer pga densitetsskillnad veta vilken riktning den ska ha?
Svara nu inte med att "upp är uppåt och ner är nedåt". Det om något är ett cirkelresonemang!

Egentligen begriper jag inte varför jag ägnar tid åt att förklara helt grundläggande fysik för en uppenbarligen obildbar dumbom som dig. Får väl se hur länge jag tycker det är meningsfullt.

Äntligen har du fått ur dig det, det var väl inte så farligt. Lufttrycket övervinner den magiska gravitationens dragkraft och jag antar du håller med att det är lufttryck som håller järntackan på plats och kranen står för rörelsen, uppåt, nedåt eller i sidled.
Jorden roterar med överljudsfart vid ekvatorn så din fiktionella gravitationskraft måste verka konstant för att motverka centrifugalkraften som vill slunga atmosfären och oceanernas vatten ut i rymden. Det är lufttrycket som håller tackans höjd, är vi överens? Kruxet är att enligt din tro är det gravitation som drar molekylerna i atmosfären och skapar lufttryck men på nåt sett ignorerar järntackan. Är din mystiska gravitation intelligent eller är det vakuum som suger fast järntackan?

Du skriver med komisk oemotsägbar auktoritet att vattnet i haven hålls kvar på jordklotet av en kraft som vi kallar gravitation. Är det för att alla vet?
Jag visste redan att ni kallar kraften för gravitation men av nån anledning så hoppar du över den viktigaste frågan, så jag tror inte att du har en susning om vad det är för magisk kraft du pratar om.
Ja, trycket i oceanerna ökar med djupet likaså vattnets densitet tills densiteten och trycket är så hög att inget levande kan tränga djupare.
Enligt dig är det gravitation som skapar vattnets "tyngd" men jag tror att du är ute och reser. Förklarar hur jag ser det och du får berätta hur din magiska kraft du kallar gravitation funkar.

Lek med tanken att du befinner dig långt under havsytan där vattnets höga densitet sätter stopp för vidare nerfart
I vattnet ovanför dig faller trycket konstant och med det vattnets densitet. Vatten med lägre densitet har högre flytkraft, så vatten med lägre densitet kan inte trycka och skapa tryck, eller tyngd som du säger, det flyter ovanpå vatten med högre densitet och tryck.
Vid havsytan är trycket och vattnets densitet minskat till en nivå där vatten övergår till gaser, atmosfär men vatten kan fortfarande existera i både flytande form och som gas.
Tryckfallet fortsätter upp genom atmosfären och i samma takt minskar luftens densitet. Luft med lägre densitet flyter på luft med högre densitet och kan inte skapa tryck. Tryckfallet i atmosfären fortsätter tills vakuum möter vattnet ovanför och bildar en isdom över vår platta tillvaro.
https://www.youtube.com/watch?v=UG7nsZkVZc0

Att trycket skapas nere i havsdjupen är för mig ganska uppenbart och en logisk slutsats. Alla fall tills man introducerar och förvirrar med den magiska kraften gravitation som på nåt sätt drar i översta luftlagren och vänder allt upp och ner. Var nu snäll och förklara kraften som drar!
Vill nog tillägga att vatten är mycket mer än vad vi tror oss veta, har också känsla av att kunskap
om vattnets egenskaper och vad vatten är för medium är nyckeln till förståelsen av skapelsen.
Citera
2017-01-15, 14:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Kan du bevisa att stjärnornas avstånd är hundratals ljusår från oss?
Ja.

Citat:

I kontrast till din snurrande boll så behöver inte stenen veta vad som är upp eller ner på en platt jord.
Jo det behöver den. Annars skulle den falla uppåt, nedåt och åt sidan.

Citat:
Densitet är flytkraft
Nej, densitet är ingen kraft. Densitet är massa per volym, densitet är inte ens en vektor.

Citat:
Tror inte att navigatörer använder sig av en jordglob vid navigation.
Nej de använder sig av kartor som bygger på en sfärisk jord.

Citat:
Återigen, om du reser runt jorden i östlig eller västligt riktning så färdas du i cirkel oavsett om jorden är platt eller en glob och kompassen kommer att visa rätt hela vägen.
Nej, om du åker västerut så åker du inte i cirkel utan du färdas utefter en latitud.
Senast redigerad av madtop 2017-01-15 kl. 15:01.
Citera
2017-01-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Hur vet du detta?

Och varför vakta Antarktis när ingen ändå kan ta sig dit? Är militären immun mot detta lägre lufttryck?

Man kan nog vistas på Antarktis och jag skulle tro att det är långt till isdomen från kusten men det lär vi nog aldrig reda ut.
Citera
2017-01-15, 15:09
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Man kan nog vistas på Antarktis och jag skulle tro att det är långt till isdomen från kusten men det lär vi nog aldrig reda ut.

Vi har rett ut det sedan länge. Vad du egentligen menar är att vi aldrig lär reda ut alla frågetecken som uppstår med FE-Antarktis, för vilken det i sig inte finns bevis för.
Citera
2017-01-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja.

Jo det behöver den. Annars skulle den falla uppåt, nedåt och åt sidan.

Nej, densitet är ingen kraft. Densitet är massa per volym, densitet är inte ens en vektor.

Nej de använder sig av kartor som bygger på en sfärisk jord.

Nej, om du åker västerut så åker du inte i cirkel utan du färdas utefter en latitud.

Så du kan bevisa stjärnornas avstånd säger du. Det låter intressant, hur då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in